Professionelle læringsfællesskaber i praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Trivselsgrupper for forældre
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Kvalitetsmåling – barometerundersøgelse: Hvorledes sker ”oversættelsen”
Det udvidede klasserum
BGs evalueringsstrategi
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Forældremøde X årgang.
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Vision Uddannelsesparate unge
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING. Mål med Klar-Parat-Studieretning • På Odder Gymnasium udvikler vi stærke studieretninger via delt lederskab.
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / “Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Lærermiddelkultur(er)?
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Talent i ledelsesperspektiv Oplæg under temaet: ”Bedre resultater på elevniveau” – med fokus på ledelsesrolle, -motiv og kompetence v/ John Vinsbøl Udviklings-
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Gymnasiereformen på Odder Gymnasium. Organisation Balance mellem differentiering og integration. Balance mellem differentiering og integration. Autonomi.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
LÆRING, DER SES!.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
TYSK – STX /VALGFAG FREDERICIA GYMNASIUM FREDERIKSBERG GYMNASIUM FIP-KURSUS - BENTE HANSEN Faglig udvikling I Praksis.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Hvad lærte vi af projektet?
Inspirationsworkshop med fokus på
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Selvevaluering og opfølgningsplan
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Professionelle læringsfællesskaber i praksis 1

Kan vi dele lederskabet om at definere og nå de fælles mål? ? Jan Pytlich og ? Metafor med Vilbæk/Pytlich som coachen, der sammenkalder holdet/teamet med mellemrum for at få et overblik over hvordan banen aktuelt ser ud fra forskellige vinkler Påstand: Den måde vi som ledere opfatter vores ledelsesrum på, den måde vi ”danner” eleverne på må nødvendigvis afspejles i den måde vi leder lærerne på. Sagt med andre ord: delt lederskab betyder at det, vi forlanger af lærerne, skal lærerne kunne spejle sig i hos os.

Hvad opnår skolen ved ”delt lederskab” Kvalificerer sin mulighed for: At løse opgaven kompetent ved at tage udgangspunkt i det, den véd nu, og har erfaring om, og bruge det som afsæt for næste skridt - ”enactment” At være meningsskabende for lærere og elever Adækvat organisering af samarbejde med og mellem lærerne – i motiverende praksisfællesskaber

Målsætning. Proces 2014 - 2015 Jan Pytlich og ? Pædagogisk Dag. 6/11, 2013 A Motivation og læring C  Sprog på Odder Gymnasium   D AT og innovation  B IKT strategi & Digital Dannelse Pædagogisk Rådsmøde 3/12. 2013 25/2. 2014 Efterår 2014 Projektleder  Pædagogisk Rådsmøde Forår 2015 Afrapportering og afslutning E Moderne dannelse Jan Pytlich og ? Metafor med Vilbæk/Pytlich som coachen, der sammenkalder holdet/teamet med mellemrum for at få et overblik over hvordan banen aktuelt ser ud fra forskellige vinkler Påstand: Den måde vi som ledere opfatter vores ledelsesrum på, den måde vi ”danner” eleverne på må nødvendigvis afspejles i den måde vi leder lærerne på. Sagt med andre ord: delt lederskab betyder at det, vi forlanger af lærerne, skal lærerne kunne spejle sig i hos os.

★ Undervisningen Operationel ledelse Strategisk ledelse Vælger medarbejdere Undervisningen Operationel ledelse Strategisk ledelse Skaber strategi Økonomi-styring Faciliterer debat og videns- netværk Studieretningsleder Klasseteam Projektledere Vicerektor Rektor Bestyrelse Adm. chef Pædagogisk Råd Samarb. Udv. Adhoc. Gr. Leder relationer Lærere Kval. Gr. Elevråd Delt lederskab Rammer for delt lederskab Forudsætning for rammer og delt lederskab Fag. Gr. Elever Formulerer visioner Sætter mål Kommunikerer værdier Pæd. leder Studie- + læsevejl. ★ En baggrundmodel til at forklare hvordan vi rent praktisk placerer møderne om læringsmiljøet i klasserne og den enkelte elev. Mødets placering (som beskrives på næste slide) er markeret med en stjerne. Vedr. de enkelete bokse henvises til det fremsendte baggrundspapir

Input fra lærerne Output til skolen Den enkelte elev Fagligt standpunkt [tidl. lærerforsamlingsmøder] Klasseteammøde Klassens lærere Dialogmøde Studieretningsledere, ledelse + vejledere Konkrete aftaler Studieretningsledere fælles pr. årgang: Referat af hovedpunkter, erfaringsudveksling, videndeling Studieretningsledere individuelt. Konkrete handlinger Opsamling Konklusioner Input til pædagogisk debat Indsatsområder Rammesætning Studieretningsprofil (koordinering af studieplan, tværfaglige samarbejder og toning) At lære (kompetenceudvikling, arbejdsformer, udførelse og brug af evaluering) Klasserumskultur og trivsel (herunder koordinering af skr. arbejde) Udfordring af svage og stærke elever Klassen som helhed Input fra lærerne Output til skolen De 2 centrale mødefora – klasseteammødet og dialogmødet. Indholdet og deres reationer 6

Elevtrivselsundersøgelse Hvert år i november. Alle klasser. Ennova 7 kategorier Organisering / ledelse Undervisere Undervisning Socialt miljø Fysisk miljø Egen motivation Udstyr og materialer Både skoleniveau og klasseniveau. Fokus på forbedringspunkter. Ledelse-elevråd / lærere–elever. Især pkt. 2,3,4 og 6 Dagsordenssættende for pædagogisk og fysisk udvikling Dette slide og de 2 næste beskriver hvorledes vi indsamler data til brug for møderne –(ud over lærernes informationer) og også hvor forskelleige udfordringer er i den enkelte klasse

Fokusområder 1a 2013

Fokusområder 1n 2013

KLAR PARAT STUDIERETNING Et Ny Nordisk Skole Projekt Her starter et konkret eksempel på hvad vi arbejder sammen om i de professionelle læringsfællesskaber og hvordan

Klar-Parat-Studieretning Mål At udvikle stærke studieretninger via delt lederskab og målrettet fokus på den enkelte elev Redskaber kræver nye værktøjer og ny organisering Fokus på 3 faser: Klar – Parat - Studieretning

Klar-fasen: modtagelse, screening, introduktion Samarbejde med grundskoler om elevernes færdigheder, kompetencer og arbejdsformer Kortlægning af elevernes indgangsniveau Screeningsresultater samles og følger den enkelte elev fra grundforløb til studieretning Der screenes i matematik, læsehastighed og AP Folkeskolereform nødvendiggør ar vi er synkroniserede med vores aftagere

Parat-fasen Fokuseret træning i studiekompetencer Hvad gør vi med viden fra screeningerne? Matematik-kursus Læsehastighedskursus AP-kursus Mentor-ordning Differentieret undervisning i den enkelte klasse ”How to get organized”/IKT-dannelse i forbindelse med konkrete opgaver

Parat-fasen Udvikling af fælles organisationsværktøjer Kompetenceportalen: http://www.odder-gym.dk/kompetenceportal/ Skriftlighedsportalen: http://www.odder-gym.dk/skriftlighedsportal/ IKT-portal: http://www.odder-gym.dk/ikt-portal/ Portalerne udgør en platform, som er synlig og inddrager ledelse – lærere – elever i projektets delmængder og progressionstanke. Er dynamisk med bidrag fra brugerne

Studieretningsfasen. Identitet og studiekompetence Mål Studieretningernes særlige profil og samarbejde fagene imellem skal give bedre motivation og mere læring Kræver Samarbejde, organisering med delt lederskab mhp videndeling mellem lærere - ledelse  

Delt ledelse: man skal have noget at lede med & rammer, der giver mening Studieretningslederne forvalter 25 elevtimer og 10.000 kr til fordeling på SR-aktiviteter pr skoleår. Aftale eks-/inkursioner gennem de tre år. 2 – 3 dage pr skoleår kan anvendes. Aftale studierejse: 5-7 dage, bestilling via kontor a + b: max. samlet ramme for elevudgiften på 6.000kr i 3 år Klasseteam og dialogmøder mhp. videndeling mellem studieretningens lærere på alle tre årgange og ledelsen

Eksempler på dannelse af STR-profil SR-intro ved studieretningsstart – SR-lærere og 2g/3g elever præsenterer særlige træk ved studieretningen ved skoleårets start ”Elevtid tilstede” til SR-fag - 2 lektioner pr 14 dag, indlagt i skemaet (idéer udveksles på Skriftlighedsportalen) ETU & elevtrivselsevaluering, som fælles redskab til motivation som drivkraft for læringskultur i klasse-rummet. Ledelse og lærerne drøfter resultaterne med eleverne i et formativt perspektiv

Elev – elev formidling Der skabes et perspektiv for eleverne med faglige rollemodeller, som man kan pejle efter i egen udvikling fra elev - studerende Studieretningsdag-på-langs (3g og 1g underviser hinanden indenfor studieretningen) AT 2g elever formidler deres resultater af AT- innovationsuge til 1.g elever indenfor studieretningen 4. g elever giver kick-off til 3.g AT generalprøve

Lærer – lærer udveksling Erfaringsudveksling, fastholdelse af de gode idéer og overblik + ejerskab i organisationen Planlægningsdag inden skolestart: nye SR-ledere mødes med 4.g SR-ledere, erfaringsudveksling mhp. den konkrete studieretning PDP, Pædagogisk-Didaktisk- Platform: videndeling og sparring. Skolens forsøg/laboratorier oversættes til fagene og undervisningspraksis Kompetenceportal, Skriftlighedsportal, IKT-portal som introduktionsværktøj til nye lærere, nye SR-ledere, fast reference for hele organisationen (elever, lærere, ledelse)

Klar – parat - studieretning Hvad blev vi bedre til? Etablering af et praksisfællesskab mellem lærere – ledelse via portaltankegangen og Pædagogisk Didaktisk Platform(kobling mellem lærerinitiativ og organisatorisk tiltag) En eksplicit køreplan giver stabilitet og tryghed og større pålidelighed ift. valg af evalueringsformer Vi screener ikke længere for at screene…vi løfter eleverne SR-videndeling og SR-identitet er en fælles dagsorden Ejerskab: vi har et fælles referencepunkt ift. MUS, GRUS, PR, pædagogiske dage, Pædagogisk Didaktisk Platform

Klar – parat - studieretning Hvad er næste udviklingstrin for KPS? Mere fokus på formativ evaluering for og af læring. Udviklingsprojekt i samarbejde med Jens Dolin, KU Oversættelse af innovation og globalisering til den enkelte SR – i AT og dernæst fagene. Udviklingsprojekt i samarbejde med Frontløberne Stærkere kobling til grundskolen på lærer-lærer niveau og elev-elev niveau (skriftlighed, AT/projektopgaven, talentarbejde) Refleksioner over næste skridt

Hvad har vi lært? Lærerne ”Vi skal huske hele tiden at ”lære eleverne at kende forfra” ”Vi skal personliggøre elevens dannelse/læring og finde ud af hvad det er, der motiverer både klassen – og den enkelte” ”Vi skal til stadighed udvikle adækvate, fælles værktøjer, som muliggør et professionelt samarbejde om undervisningspraksis” Konkluderende bemærkninger

Hvad har vi lært? Ledelsen ”Ledelsen kommer tættere på læring, og lærerne kommer tættere på ledelse” ”Det kræver en organisation, der har de nødvendige fora, hvor man i en ”on-going” dialog deler lederskabet om at løfte den enkelte studieretning og den enkelte elev maksimalt” ”Enactment” er et godt instrument for at komme i mål