Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / “Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / “Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”"— Præsentationens transcript:

1 O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / “Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab” - fra best practise - til next practice Susanne Th. Jensen Vicerektor

2 H VOR LEDER VI SKOLEN HEN ? Kan vores ambition være, at vi som ledere bidrager med en gentolkning og nyskabelse af:  Faglighed  Dannelse  Studieforberedelse Hvad skal læring betyde for os i en nutidig og fremtidig kontekst/next practice?  for ledelsen?  for lærerne?  for eleverne?

3 L IDT OM PROCES …. Forud for Pæd dag: Alle lærere møder med 1-2 praksiseksempler (”best practice”) ift hvert af de tre led i arbejdstitlen: I)Nye veje - II) Stx Classic - III) moderne dannelse og studiekompetence Dertil refleksion over ”next practice” Elevråd møder med….. Alle faggrupper møder med.. Alle kvalitetsgrupper møder med… Ledelsen og projektledere møder med.. På Pæd dag Præsentation i grupper af praksiseksempler m refleksion over ”next practice”. Oversættelse til målsætningsniveau i grupper Efter Pæd dag Indsamling af materiale og udformning af udkast til ny målsætning – behandling på PR – derefter endelig målsætning

4 N Y DANNELSE EN HELHED : FAGLIG LÆRING - DANNELSE - STUDIEKOMPETENCE Faglig dannelse - vidensdannelse Karaktérdannelse – identitetsdannelse- personlig – dannelse Social dannelse – interpersonnel dannelse Borger og verdensborger - helhedsdannelse

5 F AGLIG DANNELSE V IDENSDANNELSE  Opnå viden – anvende viden  ”Indlejret viden” kvalificerer til studier, arbejde, tilværelsen

6 M ODERNE LÆRING / DANNELSE BINDER FORTID, NUTID OG FREMTID SAMMEN

7 K ARAKTÉRDANNELSE IDENTITETSDANNELSE PERSONLIG DANNELSE  Nysgerrighed, lærelyst  Vedholdenhed, målrettethed, refleksion  Digital dannelse; udnytte fordele & undgå faldgruber  Samarbejde om undervisningen:  Lytte respektfuldt –deltage konstruktivt  Personlig myndighed

8 S OCIAL DANNELSE I NTERPERSONNEL DANNELSE  Samarbejde i praksisfællesskaber  Bidrager & modtager af viden og hjæp i arbejdsprocessen  At række ud over sig selv – se helheder

9 H ELHEDSDANNELSE B ORGER OG VERDENSBORGER  Perspektiv, handlekraft og kritisk stillingtagen  Udsyn og helhedssyn gennem kritisk og etisk refleksion  At arbejde fra problem til løsning

10 E T PAR MINUTTERS PAUSEFISK TIL REFLEKSION H VAD ER DE STØRSTE UDFORDRINGER IFT AT SKABE NY DANNELSE MED STØRRE FOKUS PÅ ELEVERNES OUT - COME ?

11 K AN VI DELE LEDERSKABET OM AT DEFINERE OG NÅ DE FÆLLES MÅL ? ?

12 H VAD OPNÅR SKOLEN VED ” DELT LEDERSKAB ” Kvalificerer sin mulighed for:  At løse opgaven kompetent ved at tage udgangspunkt i det, den véd nu, og har erfaring om, og bruge det som afsæt for næste skridt - ”enactment”  At være meningsskabende for lærere og elever.  Adækvat organisering af samarbejde med og mellem lærerne – i motiverende praksisfællesskaber

13 M ULIGE I MPLIKATIONER FOR ELEVEN ?  Tilegnelse af ” indlejret viden”  At yde en personlig indsats såvel som en indsats og et engagement i fællesskab med andre – at kunne deltage i praksisfællesskaber  At tage ansvar og række ud over sig selv.  Skabe merværdi på skolen – og udenfor?  ?????????????

14 M ULIGE I MPLIKATIONER FOR TILRETTELÆGGELSE AF UNDERVISNINGEN ? Motivere, engagere, involvere eleven Udvikle faglig og personlig motivation for faget/ fagsamarbejder Sikre den samlede progression i elevens kompetenceudvikling – via fælles kompetenceportal. Tilrettelægge en personliggjort læreproces, der udmønter sig i adfærd, forståelse og handlekraft – skaber merværdi ??????

15 I MPLIKATIONER FOR LÆREREN ? Kobling mellem faglighed og personlig motivation og engagement Selvudvikling gennem udvikling af undervisning i praksisfællesskaber med andre. At kunne interagere gennem sit fag. I perioder skifte fra stoflig orientering til elev - og procesorienteret underviser At ville verden og eleverne noget - merværdi At turde - at udholde frustration - at holde til usikkerhed - at være i proces At være i praksisfællesskaber med andre ?????????????

16 I MPLIKATIONER FOR LEDELSEN At ville verden, eleverne og lærerne noget – engagement At være i proces og dialog som meningsskaber At etablere praksisfællesskaber på relevante niveauer – organisere motiverende rammer At involvere lærere og elever og skabe mening mellem niveauerne – dele lederskab At være proaktiv/fortolker, skabe udvikling og forandring i takt med ændringer i omverden – udlægge spor til next practice At afstemme økonomi og indhold ift mål ???????????

17 H VAD HAR VI LÆRT ? Lærerne ”Vi skal huske hele tiden at ” lære eleverne at kende forfra” ” Vi skal personliggøre elevens dannelse/læring og finde ud af hvad det er, der motiverer” ”Vi skal udvikle adækvate, fælles værktøjer, som muliggør et professionelt samarbejde om undervisningspraksis”

18 H VAD HAR VI LÆRT ? Ledelsen ”Ledelsen kommer tættere på læring, og lærerne kommer tættere på ledelse” ”Det kræver en organisation, der har de nødvendige fora, hvor man i en ”on-going” dialog deler lederskabet om at løfte den enkelte studieretning og den enkelte elev maksimalt”

19 E T PAR MINUTTERS PAUSEFISK ….. REFLEKSION IFT DET POTENTIELLE LEDELSESRUM : H VAD KAN LEDELSEN GØRE FOR AT SKABE MENING OG SAMMENHÆNG FOR LÆRERE, SÅ DE LØFTER ELEVERNE MEST MULIGT ?

20 Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING En case om delt lederskab

21 Studieretning: studieretningsidentitet og studiekompetence Vision: ”Hvis vi ønsker at studieretningernes særlige profil og samarbejde fagene imellem skal give bedre motivation og mere læring, så kræver det samarbejde og organisering” Derfor: SR-intro ved studieretningsstart – SR-lærere og 2g/3g elever præsenterer særlige træk ved studieretningen ved skoleårets start ”Elevtid tilstede” til SR-fag - 2 lektioner pr 14 dag, indlagt i skemaet (idéer hertil udveksles på Skriftlighedsportalen) ETU, elevtrivselsevaluering, som fælles redskab til motivation som drivkraft for læringskultur i klasserummet

22 Delt ledelse Vision: Reel studieretningsidentitet og videndeling mellem lærere - ledelse Studieretningslederne forvalter 25 timer og 10.000 kr til fordeling mellem lærerne til SR- aktiviteter pr skoleår Klasseteam og dialogmøder mhp videndeling mellem studieretningens lærere på alle tre årgange og ledelsen

23 Elev – elev formidling Vision: Der skabes et perspektiv på uddannelsen for eleverne og faglige rollemodeller, man kan pejle efter i udviklingen fra elev - studerende Studieretningsdag-på-langs (3g og 1g underviser hinanden indenfor studieretningen) AT 2g elever formidler deres resultater af AT- innovationsuge til 1.g elever indenfor studieretningen

24 Lærer – lærer udveksling Vision: Erfaringsudveksling, fastholdelse af de gode idéer og overblik + ejerskab i organisationen Planlægningsdag inden skolestart, hvor nye SR-ledere mødes med 4.g SR-ledere: erfaringsudveksling mhp. den konkrete studieretning Kompetenceportal og Skriftlighedsportal som introduktionsværktøj til nye lærere, nye SR-ledere, fast reference for hele organisationen (elever, lærere, ledelse)

25 2 min pausefisk til refleksion, kommentarer, spørgsmål ift organisering, udvikling i netværk, delt lederskab


Download ppt "O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / “Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google