Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRebecca Mathiasen Redigeret for ca. et år siden
1
O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / “Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab” - fra best practise - til next practice Susanne Th. Jensen Vicerektor
2
H VOR LEDER VI SKOLEN HEN ? Kan vores ambition være, at vi som ledere bidrager med en gentolkning og nyskabelse af: Faglighed Dannelse Studieforberedelse Hvad skal læring betyde for os i en nutidig og fremtidig kontekst/next practice? for ledelsen? for lærerne? for eleverne?
3
L IDT OM PROCES …. Forud for Pæd dag: Alle lærere møder med 1-2 praksiseksempler (”best practice”) ift hvert af de tre led i arbejdstitlen: I)Nye veje - II) Stx Classic - III) moderne dannelse og studiekompetence Dertil refleksion over ”next practice” Elevråd møder med….. Alle faggrupper møder med.. Alle kvalitetsgrupper møder med… Ledelsen og projektledere møder med.. På Pæd dag Præsentation i grupper af praksiseksempler m refleksion over ”next practice”. Oversættelse til målsætningsniveau i grupper Efter Pæd dag Indsamling af materiale og udformning af udkast til ny målsætning – behandling på PR – derefter endelig målsætning
4
N Y DANNELSE EN HELHED : FAGLIG LÆRING - DANNELSE - STUDIEKOMPETENCE Faglig dannelse - vidensdannelse Karaktérdannelse – identitetsdannelse- personlig – dannelse Social dannelse – interpersonnel dannelse Borger og verdensborger - helhedsdannelse
5
F AGLIG DANNELSE V IDENSDANNELSE Opnå viden – anvende viden ”Indlejret viden” kvalificerer til studier, arbejde, tilværelsen
6
M ODERNE LÆRING / DANNELSE BINDER FORTID, NUTID OG FREMTID SAMMEN
7
K ARAKTÉRDANNELSE IDENTITETSDANNELSE PERSONLIG DANNELSE Nysgerrighed, lærelyst Vedholdenhed, målrettethed, refleksion Digital dannelse; udnytte fordele & undgå faldgruber Samarbejde om undervisningen: Lytte respektfuldt –deltage konstruktivt Personlig myndighed
8
S OCIAL DANNELSE I NTERPERSONNEL DANNELSE Samarbejde i praksisfællesskaber Bidrager & modtager af viden og hjæp i arbejdsprocessen At række ud over sig selv – se helheder
9
H ELHEDSDANNELSE B ORGER OG VERDENSBORGER Perspektiv, handlekraft og kritisk stillingtagen Udsyn og helhedssyn gennem kritisk og etisk refleksion At arbejde fra problem til løsning
10
E T PAR MINUTTERS PAUSEFISK TIL REFLEKSION H VAD ER DE STØRSTE UDFORDRINGER IFT AT SKABE NY DANNELSE MED STØRRE FOKUS PÅ ELEVERNES OUT - COME ?
11
K AN VI DELE LEDERSKABET OM AT DEFINERE OG NÅ DE FÆLLES MÅL ? ?
12
H VAD OPNÅR SKOLEN VED ” DELT LEDERSKAB ” Kvalificerer sin mulighed for: At løse opgaven kompetent ved at tage udgangspunkt i det, den véd nu, og har erfaring om, og bruge det som afsæt for næste skridt - ”enactment” At være meningsskabende for lærere og elever. Adækvat organisering af samarbejde med og mellem lærerne – i motiverende praksisfællesskaber
13
M ULIGE I MPLIKATIONER FOR ELEVEN ? Tilegnelse af ” indlejret viden” At yde en personlig indsats såvel som en indsats og et engagement i fællesskab med andre – at kunne deltage i praksisfællesskaber At tage ansvar og række ud over sig selv. Skabe merværdi på skolen – og udenfor? ?????????????
14
M ULIGE I MPLIKATIONER FOR TILRETTELÆGGELSE AF UNDERVISNINGEN ? Motivere, engagere, involvere eleven Udvikle faglig og personlig motivation for faget/ fagsamarbejder Sikre den samlede progression i elevens kompetenceudvikling – via fælles kompetenceportal. Tilrettelægge en personliggjort læreproces, der udmønter sig i adfærd, forståelse og handlekraft – skaber merværdi ??????
15
I MPLIKATIONER FOR LÆREREN ? Kobling mellem faglighed og personlig motivation og engagement Selvudvikling gennem udvikling af undervisning i praksisfællesskaber med andre. At kunne interagere gennem sit fag. I perioder skifte fra stoflig orientering til elev - og procesorienteret underviser At ville verden og eleverne noget - merværdi At turde - at udholde frustration - at holde til usikkerhed - at være i proces At være i praksisfællesskaber med andre ?????????????
16
I MPLIKATIONER FOR LEDELSEN At ville verden, eleverne og lærerne noget – engagement At være i proces og dialog som meningsskaber At etablere praksisfællesskaber på relevante niveauer – organisere motiverende rammer At involvere lærere og elever og skabe mening mellem niveauerne – dele lederskab At være proaktiv/fortolker, skabe udvikling og forandring i takt med ændringer i omverden – udlægge spor til next practice At afstemme økonomi og indhold ift mål ???????????
17
H VAD HAR VI LÆRT ? Lærerne ”Vi skal huske hele tiden at ” lære eleverne at kende forfra” ” Vi skal personliggøre elevens dannelse/læring og finde ud af hvad det er, der motiverer” ”Vi skal udvikle adækvate, fælles værktøjer, som muliggør et professionelt samarbejde om undervisningspraksis”
18
H VAD HAR VI LÆRT ? Ledelsen ”Ledelsen kommer tættere på læring, og lærerne kommer tættere på ledelse” ”Det kræver en organisation, der har de nødvendige fora, hvor man i en ”on-going” dialog deler lederskabet om at løfte den enkelte studieretning og den enkelte elev maksimalt”
19
E T PAR MINUTTERS PAUSEFISK ….. REFLEKSION IFT DET POTENTIELLE LEDELSESRUM : H VAD KAN LEDELSEN GØRE FOR AT SKABE MENING OG SAMMENHÆNG FOR LÆRERE, SÅ DE LØFTER ELEVERNE MEST MULIGT ?
20
Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING En case om delt lederskab
21
Studieretning: studieretningsidentitet og studiekompetence Vision: ”Hvis vi ønsker at studieretningernes særlige profil og samarbejde fagene imellem skal give bedre motivation og mere læring, så kræver det samarbejde og organisering” Derfor: SR-intro ved studieretningsstart – SR-lærere og 2g/3g elever præsenterer særlige træk ved studieretningen ved skoleårets start ”Elevtid tilstede” til SR-fag - 2 lektioner pr 14 dag, indlagt i skemaet (idéer hertil udveksles på Skriftlighedsportalen) ETU, elevtrivselsevaluering, som fælles redskab til motivation som drivkraft for læringskultur i klasserummet
22
Delt ledelse Vision: Reel studieretningsidentitet og videndeling mellem lærere - ledelse Studieretningslederne forvalter 25 timer og 10.000 kr til fordeling mellem lærerne til SR- aktiviteter pr skoleår Klasseteam og dialogmøder mhp videndeling mellem studieretningens lærere på alle tre årgange og ledelsen
23
Elev – elev formidling Vision: Der skabes et perspektiv på uddannelsen for eleverne og faglige rollemodeller, man kan pejle efter i udviklingen fra elev - studerende Studieretningsdag-på-langs (3g og 1g underviser hinanden indenfor studieretningen) AT 2g elever formidler deres resultater af AT- innovationsuge til 1.g elever indenfor studieretningen
24
Lærer – lærer udveksling Vision: Erfaringsudveksling, fastholdelse af de gode idéer og overblik + ejerskab i organisationen Planlægningsdag inden skolestart, hvor nye SR-ledere mødes med 4.g SR-ledere: erfaringsudveksling mhp. den konkrete studieretning Kompetenceportal og Skriftlighedsportal som introduktionsværktøj til nye lærere, nye SR-ledere, fast reference for hele organisationen (elever, lærere, ledelse)
25
2 min pausefisk til refleksion, kommentarer, spørgsmål ift organisering, udvikling i netværk, delt lederskab
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.