Michael Elbo Ditte-Lene Betina

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Medarbejderudviklingssamtalen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Præsentation af materialer på personalemøde
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Når lærere samarbejder med forældre
I dag er temaet Visualisering
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Afdelingsleder Pia Kofoed Jacobsen
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Supervision og faglig feedback
Om feedback og tilbagemeldinger
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Netværksprojekt for fremmedsprogenes profil og anvendelsesorientering i de gymnasiale uddannelser.
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Omgangstone og kollegialitet
Folkeskolereform 2014.
Præsentation af materialer på personalemøde
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
Hva er god klasseledelse ?
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Helhedsorientering & Tværfaglighed
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Vidensbaseret praksis i botilbud
Naturfag.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Tag snakken – bryd vanerne
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Michael Elbo Ditte-Lene Betina Faglærer og leder på EUC Sjælland igennem 21 år. Masse praktisk erfaring med projekter. Lærerne præsenterer sig selv.

Oplæg om pædagogisk ledelse i praksis, sat i konteksten: pædagogisk ledelse af reforminitiativer – med særligt  fokus på tværfaglig og helhedsorienteret undervisning på grundforløbet Jeg har fået til opgave at beskrive hvordan jeg rent praktisk gennemfører projekteret med mine faglærere…

En forudsætning for helhedsorienteret undervisning – set med vores øjne! Elevforudsætninger Almenfagene i den fagfaglige undervisning og omvendt Relationer – som motiverende og fastholdende element (forpligtende samarbejde) Organisering af undervisning (indhold, metoder, materialer, organisering og tid) Læringsmål – undervisningsmål Aktionslærende – med coaching og feedback i relation til konkret undervisning

Nyt sprog? Eller sikre os at vi har en fælles forståelse – fælles billede over verden! Pædagogisk ledelse? Helhedsorienteret undervisning? Motivationspædagogik? Aktionslæring? Osv… Jeg skal ikke definere dette nu!!!

Erhvervsskolerne er kommet på dagsordenen! Fremtiden byder på … En reform … Projekter der understøttet reformen og formentlig skolens strategier Konferencer om reformen Møder … Flere projekter…. Flere møder Osv… en masse spændende arbejde

Hvilke udfordringer giver det Hvilke udfordringer giver det? Hvordan kan jeg som pædagogisk leder få skabt følgeskab? Jeg kommer med et bud!

Erfaringer fra pædagogiske projekter på EUC Sjælland i 2014 Modelskoleprojekt – helhedsorienteret undervisning IT i undervisningen med Fonden til udvikling af statens arbejdspladser (FUSA) Vi har fået en masse praktisk erfaring allerede…den vil vi dele med jer….

Eksempel på helhedsorienteret undervisning Eleven udtrykker nu deres begejstring for anderledes undervisning ….. Nej hvor er det fedt!  Video Denne historie er ikke særlig speciel, men vi har oplevet nogle elever der jubler over undervisningen – og syntes det er fedt at undervisningen er ”anderledes”!! Det gør mig glad!

Nyt projekt Helhedsorienteret undervisning handler om at styrke de almenfaglige kompetencer i den fagfaglige undervisning ud fra et ressourcesyn på elever, lærer og skoler, så den enkelte elev føler sig set, hørt, forstået og accepteret. Hvad er det for tanker jeg gør mig når der dukker et projekt op, og hvordan griber jeg det an? Ja spændende – hvornår skal vi gå i gang, jeg syntes det er spændende med forandring….

Vi skal arbejde på at få elevens lærerprocesser i centrum! dansk Faglig UV Matematik Dansk Matematik Teori Værksted Elevens læreproces Nøglen ligger hos lærerne, men de kan ikke gøre det alene!

Hvilken tilgang skal jeg vælge? Ferrari Den gode gamle MG Godstog Leder Land Rover

Puha - Giv mig lige 5 minutter!!!! Ok - hvordan gør vi så det? - og hvordan får vi vendt supertankeren? Puha - Giv mig lige 5 minutter!!!! Jeg får lige tænkt mig om engang ….os så -----næste slide

Udfordringer er der masser af! Har jeg tid til det? Og hvem skal jeg bruge her? Hvordan kan jeg få dette til at ske? Er det vigtigt? Har jeg nogle lærere der kan dette? Jeg arbejder ca. 55 timer om ugen… Jeg har 300 ulæste mails .. Jeg skal holde 37 MUS.. 5 faglærere er i fuld gang med DEP…. Der er møde med TUR i Ålborg Vi har lige afsluttet innovation og bæredygtighed i smedeuddannelsen! Per og Poul vil spørge mig hvornår de skal dette arbejde.. Hvad svarer jeg så!!! ---så ringer min tlf. med en mester der vil tage en lærling Der tikker lige langtidssygemelding ind….. Osv…. Kende I det? Det kan godt være svært at være nærværende ….. Jeg må lave en plan…… OK Som regel er det ikke bare lige…. Og så opstår der lige alle de her spørgsmål….. Det kommer lærerne også igennem - Det skal anerkendes, men også håndteres – så lærerne får deres frygt for forandring luftet…..

Det er nemmere med en mindre gruppe først! Involvering - i udvikling og afprøvning af løsninger, Forklar – kendskab til projektet og ideerne bag Få sat retning og rammer – og skabe relationer og råderum... (medarbejdernes indflydelse og muligheder) Præciser forventninger Det er det vigtigste værktøj - simpelthen at snakke med lærerne…. Kende dem så godt det er muligt Dem som siger, at det ikke kan lade sig gøre, skal holde op med at forstyrre dem, som er i gang med at gøre det...! Jeg tager dem med som vil nu, resten må komme senere. Lad os komme i gang – Hvem skal være med Mulighedsrum – involvering og medarbejdernes indflydelse

Modelskoleprojekt 1 Absolut bedste set gennemarbejdede oplæg fra UVMs fastholdlsesTaskforce Tydelige mål defineret Tydelige rammer Oplæg, undervisning, aktion, supervision, feedback….. Alligevel går der rigtig lang tid inden lærerne er med på hvad det handler om!!! Fortælle om opstart 1 – gå lige i gang – uden at involvere lærerne og bare fortælle alt hvad konsulenterne ved…. Mål og rammer sat – datoer for kurser, dato og periode for aktionslæring

Hvad gik galt! Ved IKKE at tage udgangspunkt i hvad lærerne allerede ved, og antage de ikke ved noget omkring værktøjerne til helhedsorienteret undervisning i forvejen. Ledelsen var ikke en aktiv del af projektet!

Modelskoleprojekt 2 Absolut bedste set gennemarbejdede oplæg fra UVMs fastholdlsesTaskforce Tydelige mål defineret Tydelige rammer Oplæg, undervisning, aktion, supervision, feedback….. Men nu rykker det!!!! Fordi ledelsen erkender, at der skal justeres på måden det foregår…. Fortælle om opstart 1 – gå lige i gang – uden at involvere lærerne og bare fortælle alt hvad konsulenterne ved….

Forskellen? De kom ”ned til os” – startede med at besøge lærerne i deres undervisning Så med udgangspunkt i lærernes viden, inddrager konsulenterne lærerne i den efterfølgende undervisning. Lederne er med i processen, og deltager aktivt i supervision, som efterfølgende samles op individuelt og i plenum.

Go Ditte-Lene Go Betina

Pædagogisk ledelse er bl.a.! Jeg skal Jeg skal ikke Være nærværende og anerkendende Forklare og skabe mening Skabe tilpas forstyrrelser Give tid, plads og ressourcer Teamudvikle (5R) Beskytte dem mod andre forstyrrende opgaver i perioden sige hvad og hvordan de skal gøre Bruge magt Blande mig unødvendigt Skabe bureaukrati Forklare hvert enkelt sætning!

Refleksion! De 3 grundlæggende praktiske principper! Involver Involver teamet i udvikling og afprøvning af løsninger, der har indflydelse på arbejdet Forklar Kendskab til tilblivelsesprocessen og tankerne bag beslutninger og kriterier Præciser forventninger Hvem, hvad og hvordan! Det er vigtigt at have en klar forståede af hvad der forventes

Hvad tænker I? Spørgsmål?