Budgettering som ledelsesværktøj

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Advertisements

Kapitel 2.
BUDGETTET ET STRATEGISK VÆRKTØJ Claus Lykke Jensen Rune F. Jørgensen.
Budgetgrundlag i planteavlen
Som ledelses instrument
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
Virksomheder - definition
Status for Økonomisk Balance og Økonomistyirng17. december 2006 Status for Økonomisk Balance og Økonomistyring Regnskab 2006 Redegørelse for årsagerne.
Ny Årsrapport Analyse og rådgivning Internt regnskab og rådgivning Merete Jensen, projektleder.
Temadag om takstberegning Herning
Grundlæggende regnskabsforståelse
Virksomhedens ide og mål
25. Logistisk effektivitet
Bilag 4: Oversigt over afsluttede aktiviteter under delprogrammerne Økonomistyring og Økonomisk Balance Dato: 10. april
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 3, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen O O mkostninger & Definitioner Adfærd.
Virksomhedens budgetter
Projektstyring dag 2.
12 - Regnskabsanalyse.
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 11, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen B B udgettering.
Kap. 11 Virksomhedens årsregnskab
Illustrationer til undervisningsbrug
Som ledelses instrument
Intern Økonomi Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budgetlægning/regnskab Cost Management ”Livet i et firma er nedfældet i bogholderiet”
29. Plan- og budgetlægning
Økonomistyring og budgettering
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Ledelse i forskellige retninger
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 7
Aktivitetsstyringens beskrivelsesmetoder
INDHOLD Præsentation/drøftelse af hjemmearbejde. Økonomi Budget Sponsor og PR Afslutning ØKONOMI OG SPONSORER.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 5
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.
36. Budgetkontrol Budgetkontrollens hovedindhold Budgetkontrol
Styrings- modelNy økonomi- 25. JUNI 2012 AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMISTYRINGSMODEL - I ETAPER MORTEN VILS SØRENSEN.
Budgetudarbejdelsen Budgettering og økonomistyring Kapitel 4 og 5.
Økonomistyring og budgettering
Hvordan følger jeg op på målene med budgettet? v. Økonomikonsulent Arne Larsen Agrogården.
2. En virksomheds økonomistyring
34. Plan- og budgetlægning
5. Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Budgetkontrol Fremadrettet opfølgning. Litteratur Andersen og Rohde kap 11 Melander kap 5.8 – 5.9 Schack kap
Budgetmetoder og styringsniveauer
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Aktivitetsstyringens beskrivelsesmetoder Økonomisk virksomhedsbeskrivelse.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Appendix B Nogle udbredte økonomistyringsværktøjer.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Budgettering som ledelsesværktøj Økonomisk virksomhedsbeskrivelse.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 1
Strategisk investering & finansiering Budgettering af cash flow Kapitel 3.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
markedsføringsplaner
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Resultatbudget i produktions- virksomhed
34. Planlægning og budgetlægning
21. Den strategiske plan.
Salgsbudgetter og budgetkontrol
25. Logistisk effektivitet
Rapportering af fremdrift eller status
Virksomhedens livscyklus
[Projektnavn] Post mortem
36. Budgetkontrol Budgetkontrollens hovedindhold Budgetkontrol
Kap Budgetter HG21.
Budgetstyring og budgetkontrol
Præsentationens transcript:

Budgettering som ledelsesværktøj Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 8 Budgettering som ledelsesværktøj Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Hvad er et budget? Et styringsværktøj, der beskriver handlinger og konsekvenser baseret på udtrykte forudsætninger (mål) for en given periode Kaldes også en periodekalkule eller ”et fremtidsregnskab” Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Budgettet og organisationen Budgettet skal gælde for hele organisationen Budgettet er typisk opdelt på ansvarsområder (produktion, salg, lager, etc.) Budgettet er som udgangspunkt skabt på basis af ledelsens ideer og forslag Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Budget som ledelsesværktøj Ledelsen udstikker retningslinierne i budgettet for næste periode på baggrund af: Vision Strategi Ressourcer Mål og formål Forudsætninger Handlinger Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Budgettet som informationsværktøj I f.t. medarbejdere, mellemledere Motivation for den enkelte Interaktion for ledergruppen Som kommunikationsredskab over for omverdenen: Aktionærer (såvel små som store) Leverandører Kunder Andre interessenter Etc. Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Budgetteringens styringsniveauer De omgivende arbejdsbetingelser De strategiske rammebetingelser Virksomhedens styrende elementer (handlinger) Virksomhedens operative elementer Virksomhedens økonomiske resultater Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Budgetstyringens styringsniveauer Resultatposter: styres af de værdier, virksomheden er i stand til at opnå på de operative elementer Operative elementer: De kvantitative data vedr. køb, produktion og salg, der er styrende for indtægternes og omkostningernes størrelse Styrende elementer: De handlinger i virksomhedens organisation, der påvirker de operative elementer og dermed lønsomheden Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Hvorfor udføres budgettering? Planlægning af mål og aktiviteter etc. Ressourcefordeling af kapacitet (undgå flaskehalse) og kapital Opfølgning af resultater/planer Delegering af opgaver og ansvar (klar ansvarsfordeling) Koordination af beslutninger (funktionelt/tid) Interaktion – skal sikre et socialt samspil Motivation Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Hvad skal budgetteres? Aktivitetsbudgettering Kapacitetsbudgettering Likviditetsbudgettering Der kan selvfølgelig ligeledes budgetteres med ikke-finansielle mål: Kunde- og medarbejdertilfredshed etc. Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Aktivitetsbudgettering Er rettet mod virksomhedens primære driftsaktiviteter: DB/salgsorganisation og/eller DB/salgsdistrikt DB/produktgruppe eller produkt DB/kundegruppe Produktion Etc. Udvikling i råvarepriser etc. Energi i produktion, arbejdsløn Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Segmentering af aktivitetsbudgettet Ansvarlige ledere Produktområder Kundegrupper Aktivitetsbudget specificeres så ansvarlige ledere kan planlægge og følge op på de resultatposter, som de selv kan påvirke Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Kapacitetsbudgettering Kapacitetsomkostninger: Lønninger Husleje Andre faste omkostninger Etc. Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Likviditetsbudgettering Udarbejdes i henhold til aktivitets- og kapacitetsbudgettet, idet: En stigning af eksisterende aktiviteter kræver flere likvider Opstart af nye aktiviteter kræver flere likvider Etc. Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Budgetorganisationen Topledelse Budgetstab Sideordnet budgetansvarlig Budgetansvarlig leder Medarbejdere Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Budgetteringens indhold og hovedfaser Budgetlægning Budgetopfølgning Budget Resultat Budgetstyring Fase 1 Fase 3 Fase 2 Budgetperioden Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Gennemførelse og opfølgning Fastlæggelse af realistiske mål Konkretisering af forudsætninger Skal baseres på forudgående strategiske udviklingsprocesser: Opstilling af forslag Afstemning af planer og budgetter Sammenstilling & godkendelse Udformning af budget som handlingsvejledning Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Budgetprocessens faser Deltagere: Topledelse Budgetstab Budgetansvarlige 1. niveau Budgetansvarlige 2. niveau Mål og forud- sætninger Budget- forslag Budget- sammen- stilling God- kendelse Iværk- sættelse Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Budgetprincipper Opbygningsmetoden (bottom-up) Nedbrydningsmetoden (top-down) Ovenstående er afhængig af: Budgetterings formål og relative betydning Virksomhedens størrelse Presserende styringsopgaver Ledelsesfilosofi og styringskultur Organisationens forudsætninger generelt Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Hvor langt og hvor tæt skal der budgetteres? Tidshorisonten vil typisk være 1 år (mange udarbejder dog ligeledes et 3-5 års budget) Budgettet følges op typisk én gang om måneden, kvartalet og året afhængig af markante afvigelser etc. Specifikationsgraden afhænger af behovet for overblik etc. Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Hvornår er budgetteringen effektiv? Når de ”rigtigste” forudsætninger og hypoteser benyttes fra start Når den er motiverende for organisationen Når den afspejler den vision og dermed strategi, som organisationen skal arbejde hen imod Og endelig: Når der ikke bare er tale om en rituel stammehandling, der alligevel ikke bruges til noget som helst Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Budgetkontrol Skal skabe ny viden og erfaring ved sammenligning mellem budget og virkelighed Bør rette sig mod både: Resultatposter Forudsætninger og handlingsplaner Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Model til budgetopfølgning Plan/budget Virkelighed/regnskab Forventede ydre forudsætninger Faktiske ydre forudsætninger Planlagte præstationer/ Indtægter Faktiske præstationer/ indtægter Planlagte handlinger Faktiske handlinger Planlagte ressourceforbrug Faktiske ressourceforbrug Budgettets omkostninger/ anskaffelser Regnskabets omkostninger/ anskaffelser Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Årsager til budgetafvigelser 1. Prognosefejl Forudsætninger Fejlagtig prognose over handlingsprogrammets mængdemæssige følger Fejlagtig prognose over priser og lønninger 2. Handlingsafvigelser Det lagte handlingsprogram i perioden er fraveget på et eller flere punkter Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Årsager til handlingsafvigelser, fortsat 3. Periodeforskydninger F.eks. forsinket effekt af reklameindsats Forskydning i omsætning (betydning for likviditet) dateringsfejl Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Afvigelsernes konsekvenser Afvigelser der giver anledning til korrigerende indgreb Eks.: afsætning mindre end forventet  prisnedsættelse i håb om forbedring af afsætning. Afvigelser der giver anledning til, at man korrigerer sine planer og budgetter. Eks.: afsætning ikke som forventet pga. stagnerende marked som man ikke kan gøre noget ved  reducerer afsætningsforventninger En kombination af ovenstående. Her kan konsekvensen blive, at man både gennemfører korrigerende indgreb og tilpasser sine planer og budgetter (budgetrevision) Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander

Budgetrevision Budgetrevision: En ændring af et allerede lagt og vedtaget budget. Årsager til dette kan være: Nogle delperioder er budgetteret på baggrund af overordnede estimater og skal derfor senere genbudgetteres mere detaljeret Oprindelige budget kasseres f.eks. pga. uforudsete ændringer i omgivende arbejdsbetingelser Ændring i et eller flere delbudgetter (f.eks. ændring i investeringsplaner) Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander