Morten Søndergaard 18. december 2006 IDA. Signalprojektet Del 1: Strategianalysen fra Booz Allen Hamilton og Banedanmark.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
8. december 2010 på Egegård Skole
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
1 3. liberaliseringspakke - Baggrund, indhold og ENTSO 3. liberaliseringspakke Baggrund, indhold og ENTSO Lene Egeberg-Gjelstrup International rådgiver,
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Indsæt’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med 4. Tryk ’anvend på alle’ Ændre.
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Værdistrømsanalyser.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Budgetgrundlag i planteavlen
Solcelleudbud på tværs af kommuner v/ Flemming Jørgensen, REEEZ REEEZ Renewable Energy and Energy Efficiency in Zealand.
Hvad skal vi leve af? Et spørgsmål om pensioner og transparens.
Beboermøde
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
Størrelsesøkonomi i et nyt lys
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Fagsession V, Vintermøde 2011 Dynamisk undersøgelseskoncept for forureningsundersøgelser (TRIAD) Region Sjælland, Region Hovedstaden, NIRAS.
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Hvad betyder beslutningen for Banedanmark
Grundlag og organisering
12. september 2006 Beslutningsgrundlag for sporområdet mv
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Indvielse af Ny Ellebjerg Station Pressemøde 3. januar 2007.
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
CSC Proprietary 8/23/ :04:35 AM 008_5849_ER_RED[1] 1 Møde i Test- og teknikgruppen. 9. februar 2007.
NYBORG KOMMUNE POTENTIALEVEVURDERING - DIGITALISERING, KANALSTRATEGI MV.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Potentialevurdering.
Udbetaling af tilskud. Hvad er proceduren og hvad skal man huske Louise Ilum Sørensen NaturErhvervstyrelsen.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent Carl Åge Pedersen. Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Forslag til forlig mellem 3B og Kløvermarken Fællesmøde Juni 2008.
Sporarbejde Farumbanen 2008 –Pressemøde den 29. april 2008.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Peter Lynggaard Investering og Finansiering Kapitel 5 - 7
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Omkostningsstyring og valg af mekanisering?
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Benefitmodel – togpassagerers tidsgevinster ved regularitetsforbedringer Dorte-Lene Bacher, Banedanmark Jane Ildensborg-Hansen, TetraPlan A/S.
DSO og Automatisering Louise Jakobsen Dansk Energi/DEFU.
Privatbanerne og interoperabilitet
Implementering og dokumentation
Energierhvervsanalyse
Signalstrategi VEJ-EU maj 2018.
Intern tidsmæssig omkostning
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Firmanavn Forretningsplan.
Ulf Hjelmar, Projektchef, VIVE Jakob Kjellberg, professor, VIVE
Præsentationens transcript:

Morten Søndergaard 18. december 2006 IDA. Signalprojektet Del 1: Strategianalysen fra Booz Allen Hamilton og Banedanmark

1 Grundlag og organisering Banestyregruppe Transport- og Energiministeriet, Finansministeriet, Trafikstyrelsen, BDK, DSB Banestyregruppe Transport- og Energiministeriet, Finansministeriet, Trafikstyrelsen, BDK, DSB Project Board BDK projekt gruppe Booz Allen Hamilton Trafikaftale spor og andre fag  FL06: Strategianalyse der skal undersøge og sammenligne forskellige langsigtede strategier for den mest effektive reinvestering i signalanlæg  Uvildig undersøgelse ledet af arbejdet.  Strategianalyse, der giver mulighed for principbeslutning  Projekt har modtaget finansiel støtte fra Fælleskabets årlige program for transport (TEN-T) og Kommissionen er ikke er ansvarlig for resultater eller synspunkter som resultat af analysen.

2 Udbud af rådgiver Internationalt EU udbud efter rådgiver 10 konsortier søgte prækvalifikation, heraf blev 6 udvalgt til at give tilbud Kontrakten blev vundet af Booz Allen Hamilton UK/DK (BAH) Booz Allen Hamilton:  Har haft programledelsesansvaret for det engelske National ERTMS Programme  BAH har udarbejdet national migrerings- og implementerings plan for UK. Udrulningen dækker en 60-årig periode med mere end 60 strækninger og mere end 1722 sikringsanlæg.  BAH har haft løst tilsvarende opgaver for Holland (ProRail), hvor de også har leveret rådgivning i relation til OPP for den hollandske del af en TEN korridor (High Speed Line South).

3 Potentiale – kanalregularitet I 2005 havde Banedanmark ca fejl på signalanlæggene Kanalregularitet Fjernbanen Forbedringspotentiale (Banedanmarks andel) Kanalregularitet S-banen Forbedringspotentiale (Banedanmarks andel)

4 Potentiale - Samfundsøkonomi De totale årlige samfundsøkonomiske fordele ved at fjerne samtlige signalrelaterede fejl i 2007 (jf. Finansministeriets takster, mio. kr priser) De samfundsøkonomiske fordele kan ikke betale investeringerne alene Rettidighed, kapacitet mv er vigtige beslutningskriterier

5 Anlæggenes alder – Booz Allen’s tilstandsanalyse Booz Allen har:  gennemgået eksisterende data og rapporter fra Banedanmark  inspiceret ca. 15% af alle signalanlæg  interviewet Banedanmark ansatte  gennemført interview af Atkins Danmark Fig: Sikringsanlæggenes installationsår

6 Anlæggenes tilstand – Booz Allen’s vurdering  Anlæggene har en høj alder, men kan stadig vedligeholdes. Mange er ud over deres design- levetid, men er generelt godt og professionelt vedligeholdt.  Det vurderes, at de resterende indre anlæg har en rimelig til god tilstand og gennemsnitligt kan fungere ca. 10 år mere. Evt. tilpasninger i anlæggene vil flere steder være kritiske.  De ydre anlæg vurderes at være i en rimelig tilstand, dog har nogle anlæg tilstands- og pålidelighedsproblemer.  En række anlæg har nået en kritisk tilstand og bør udskiftes med det samme.  BAH vurderer, at et uændret regularitetsniveau kan opretholdes ved en øget vedligeholdelsesindsats, samt øget indsats for at skaffe reservedele og uddanne personale.  Omkostninger og problemer (f.eks: øget vedligehold, fastholdelse af medarbejder-kompetencer, grænsefladeproblemer, indkøbsproblemer, risiko for nedbrud pga. af stort efterslæb) indgår som risici i strategierne.

7 Seks strategier Der er gennemregnet og modelleret seks forskellige strategier i rapporten I alle strategier er de gennemgående hovedfaktorer:  Hvilken teknologi skal der vælges  Hvordan implementeres (udrulles) den valgte teknologi Da teknologivalg og udrulning hænger tæt sammen er strategierne bygget op over to hovedprincipper.

8 Hovedprincip 1 Der fortsættes med nuværende teknologi:  Udskiftning når anlæggene er helt udtjent  En-til-en eller evt. strækningsvis udskiftning af anlæg  Samme signal- og regelkoncept som nu – men nye regler  Begrænsede muligheder for yderligere funktionalitet  Et stort antal mindre EU udbud og kontrakter  Et marked med få reelle leverandører pga. dansk regelværk  Mange grænseflader til eksisterende anlæg ved tilpasning  Interoperabilitet kan opfyldes med ERTMS 1 (Funktionalitet svarende til ATC)

9 Hovedprincip 2 Det andet hovedprincip er at tage et teknologi- og konceptspring :  Total udskiftning af alt over en kortere periode  Andre udbudsformer med mulighed for udbud af driftsansvar  Samlet udrulning giver høje styktal, ny teknologi og dermed billigere enhedspriser  ERTMS2 Kræver nyt signal- og driftskoncept og ny regler  Mulighed for Integreret trafikstyring og bedre passagerinfo  Teknologispring til ERTMS2 giver mulighed for en række fordele: –Overvågning og fejlfinding på udstyr –Forøget kapacitet – som også kan anvendes til regularitet –Mindre udstyr i sporet og dermed billigere vedligehold –Rationalisering af trafikstyringen  Alle danske togstrækninger bliver dækket af togstop  Interoperabilitet opnås med ERTMS 2 og på længere sigt med ERTMS Regional  Udskiftningen af S-banen følger også dette hovedprincip idet den udskiftes samlet i alle seks strategier

10 Ligeværdig sammenligning af investeringsstrategier på signalområdet 1Som nu. Trafikaftalen til Dernæst løbende fornyelse 2aIntensiveret fornyelse. Fokus på samfundsøkonomi 2bIntensiveret fornyelse. Fokus på rettidighed 3Total udskiftning. Færdig i xStrategi 1 frem til år 2014 – dernæst udrulning af total udskiftning 1ySom strategi 1x. Dog fremrykkes forberedende aktiviteter til ERTMS 1 ERTMS 2 Anlægs- eller strækningsvis udskiftning Total udskiftning i samlet udrulning De seks strategier: X X X X X XX X X X X X

11 Resultater – alle strategier 12a2b31x1y Slut teknologiERTMS 1 ERTMS 2 Budget BegrænsetEfter behov BegrænsetEfter behov UdrulningEn-til-en 2020 En-til-en Strækningsvis 2020 En-til-en Strækningsvis 2020 Total udskiftning nu 2016 total udskiftning senere 2020 total udskiftning senere 2020 Slut regularitet fjernbane ”Uændret” Høj Efterslæb før 2014 StigendeFaldende Fjernes hurtigtStigendeSvagt stigende Efterslæb efter 2014 FaldendeFjernes hurtigt Intet Fjernes hurtigt Fjernes hurtigt Anlæg med rest levetid Udnyttes Udnyttes delvisUdskiftes nuUdskiftes senere S-banen færdig RisiciEfterslæb Implementering Implementering Projekt ProjektEfterslæb Projekt SikkerhedHøj Højere

12 Resultater alle investeringsstrategier Alle tal i mia. kr priser

13 Banedanmarks kanalregularitet for fjernbanen

14 Banedanmarks kanalregularitet for S-banen

15 Analyse konklusioner  Anlæggenes tilstand vurderes at være rimelig til god og have en gennemsnitlig restlevetid på 10 år. Flere anlægs tilstand er dog kritisk, disse skal udskiftes nu.  På fjernbanen opnås bedre regularitet reelt set kun ved skift til ERTMS 2.  ERTMS 2 er et teknologispring, der reelt set kræver total udskiftning af alle signalanlæg. Det sker bedst og billigst i en samlet udrulning.  Ved en hurtig samlet udrulning skiftes alt, også anlæg med restlevetid. Det ”straffer” disse alternativer økonomisk ved sammenligning med alternativer, hvor en samlet udrulning udskydes.  Ved en udskydelse af en samlet udrulning forbedres den samlede økonomi, til gengæld stiger efterslæbet. Dog vurderes det muligt med øget vedligeholdelse at fastholde den nuværende kanalregularitet.  En beslutning om teknologiskift nu med en senere igangsættelse af selve udrulningen, giver mulighed for at starte arbejdet nu og nedbringe med de risici der er ved en totaludskiftning  ERTMS 2 teknologi eksisterer på flere strækninger i Europa, hovedsageligt på højhastighedsstrækninger. Dele af de europæiske ERTMS 2 specifikationer er stadig under udarbejdelse ligesom de europæiske normer for driftsregler er undervejs.  Det vil tage op til 10 år at udskifte signalsystemet til ERTMS 2 – fra beslutning til det samlede system er i drift.  Der er en række fordele ved overgang til ERTMS 2 som ikke er økonomisk værdisat i analysen.  S-banen bør udskiftes samlet med specielt egnet metro/S-bane signalsystem.

16 Finanslov 2007: Signalområdet ERTMS 2 principbeslutning:  BDK tilrettelægger sine investeringer så de forbereder en ERTMS 2 udrulning  Der sigtes på en indførelse af ERTMS 2 signaludskiftning i DK og et nyt signalsystem på S-banen Igangsætte analyse arbejde med at planlægge og projekterer fremtidig udskiftning.  Hovedfokus er en samlet udrulning af ERTMS 2  ERTMS 1 udskiftning undersøges som sammenligningsgrundlag  Udrulningsstrategier så alt er skiftet inden 2020 alternativt 2018  Arbejdet skal være færdigt til FL09 dvs. i juni 2008