Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMaja Lauridsen Redigeret for ca. et år siden
1
Sporarbejde Farumbanen 2008 –Pressemøde den 29. april 2008
2
Banedanmark fornyer jernbanen –Akutte fejl og hastighedsnedsættelser er udbedret ved intensiveret vedligeholdelse –Fokuseret vedligehold og fornyelse har skabt en mere stabil drift –Banedanmark har bl.a. lagt 170.000 ton ballast ud –Vi bevæger os i retning af en velfungerende jernbane
3
Fornyelsesplanen frem til 2014 –Trafikaftalen fra 2006 er udgangspunkt –Trafikaftalen gav 4,7 mia. ekstra til jernbanen frem til 2014 –De mest trængende baner genopbygges først: i alt 1500 km spor –Ved udgangen af 2008 er de første 23% nået
4
Fornyelsesplanen frem til 2010 –Fornyelse af over 425 km spor fra 2007-10 –Renovering af 360 broer –De mest komplicerede, trafikerede og passagertunge baner fornyes først –I 2010 er det værste efterslæb på de røde strækninger indhentet, og de største risici for driftsforstyrrelser er minimeret –Passagerne kan allerede nu mærke en positiv effekt – vi kom i mål med vores regularitet 2007
5
Hvad sker der i år? –Ombygning af Farumbanen, Fredericia- Århus, Klampenborg- Hellerup og den sidste del af Kystbanen –Anlæg af overhalingsspor i Ringsted sættes i gang –Anlæg af et 6. hovedspor ud af København H igangsættes –Sommerkøreplan –Oplæg til beslutning om det fremtidige signalanlæg i Danmark
6
Sporombygningsplan 2008-10
7
Hvad sker der i 2009? –Anlægget af 6. hovedspor ud af Københavns Hovedbanegård fortsætter –Overhalingssporet i Ringsted fortsættes –Ombygning af Svendborgbanen –Strækningen mellem Ringsted og Næstved ombygges
8
Forberedelse af ombygninger i 2010 –S-banen mellem Svanemøllen og Hillerød –Strækningen mellem Skanderborg og Holstebro –Strækningen mellem Tinglev og Sønderborg –Strækningen Roskilde- Køge-Næstved –6. hovedspor fortsætter
9
Kanalregularitet fjerntog 2006-08 - kravet opfyldt i 2007
10
Kanalregularitet S-bane 2006-08 - kravet opfyldt i 2007
11
Hastighedsnedsættelser i 2008 –Røde: Fare for solkurver ved skinnetemperatur over 40 grader –Gule: Planlagte og igangværende fornyelsesarbejder
12
Ombygning af Farumbanen –Fra Svanemøllen til Farum –22 kilometer i begge spor –Pris: 330 mio. kroner –Arbejdet foregår dag og nat
13
Hvorfor skal sporene fornyes?
14
Farumbanen – en totalfornyelse –En del af sporene er fra 60’erne og 70’erne og meget slidte –Der er risiko for fejl, som forstyrrer driften og gør det nødvendigt at nedsætte hastigheden –Ved høje temperaturer kan det være nødvendigt at nedsætte hastigheden for at bevare det høje sikkerhedsniveau. –Duo-blok svellerne har rustne mellemjern og nedbrudt beton –Træsvellerne er udtjente
15
Hvad indebærer arbejdet? –Banen ombygges så hurtigt som muligt med færrest mulige gener for passagererne –Arbejdet lægges hen over sommeren, hvor der er færre passagerer –Hele eller dele af banen bliver lukket for at kunne arbejde så intensivt som muligt –Uden lukning ville det tage tre gange så lang tid –Samtidig får vi mulighed for at renovere 10 broer –Eventuelle forsinkelser i forbindelse med arbejdet vil ikke forplante sig til resten af S-togsnettet
16
Fordele ved at ombygge Farumbanen –Højere rettidighed, øget komfort og en robust bane til fremtiden –Farten bliver mere jævn –27.000 passagerer vil dagligt få glæde af en bedre bane, når arbejdet er færdigt
17
Fakta om omfanget –44 km nye spor, 29 sporskifter og tre skæringer –6 km nyt dræn på steder med dårlig afvanding –6 km oprensning af grøfter –7,5 km ny sporkasse –22 km ballastrensning –2 km banketudvidelse og sporsænkning –Justering og efterspænding af det nye spor –Renovering af 10 broer
18
Hvad er planen?
19
Første etape Forår 2008: –Stationsområder og sporskifter laves i påsken samt helligdage og weekender. Sporentreprise: Spitzke. Sikringsentreprise: Bravida 15/3-25/3 Buddinge transversal + diamant 1/5-6/5 Svanemølle n diamant 26/5-27/6 Skinneudkørsel 13/5-15/5 Skinne- udkørsel 19/5-22/5 Skinne- udkørsel 7/5-13/5 Dyssegård 2 transversale r 16/5-19/5 Svanemølle n spor 3 + 4 23/5-26/5 Svanemølle n spor 5 + 6 Påske Kr. Himmelfart Pinse Weekend +1Weekend +2
20
Anden etape 28. juni – 6. oktober 2008: –Den egentlige sporombygning. Sporentreprise: Strukton. Sikringsentreprise: Bravida 28/6-24-7 Totalspærring Svanemøllen-Farum 24/7-11/8 Totalspærring Dyssegård-Farum 16/10-26/11 Oprydning 11/8-5/9 Enkeltsporskørsel mellem Buddinge og Farum 5/9-6/10 Totalspærring Hareskov- Farum 3½ uge2½ uge4 uger
21
Hvordan forbereder Banedanmark sig? –Vi har udarbejdet et plan for alle tænkelige risici for forsinkelser –Vi tester alle sikringsanlæg og sporskifter igennem på forhånd, så vi ved, at de virker ved venstresporskørsel –Vores sikringsfolk er i beredskab
22
S- togsnettet
23
Fakta om S-togsnettet –Der er i alt ca. 170 km S-togsstrækninger, hvoraf Farumbanen udgør ca. 22 km –I 2007 blev der foretaget i alt 88,6 mio. rejser med S- tog. Heraf var 3,8 mio. på Farumbanen –I 2006 renoverede Banedanmark dele af strækningen til Hillerød og i 2007 Køge Bugt banen –I år renoverer vi Farumbanen og Klampenborgbanen –I 2008 har vi sporombygget de mest trængende baner på S-togsnettet
24
Plan for renovering af S- togsnettet –2006: delvis Gentofte-Hillerød –2007: Køge Bugt-banen –2008: Farumbanen og Klampenborgbanen –2010: rest Svanemøllen-Hillerød samt dele af det centrale afsnit
25
Spørgsmå l?
28
Duo-bloksveller
29
Udskiftning af 7,5 km sporkasse og etablering af 6 km dræn
30
Vi renoverer ti broer på strækningen
31
Overkørsel på Kalkbrænderihavnsgade
32
Bag Østerport
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.