Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afChristoffer Jakobsen Redigeret for ca. et år siden
1
Indvielse af Ny Ellebjerg Station Pressemøde 3. januar 2007
2
Ringbanen Hvorfor etableres Ringbanen? -skal aflaste Røret (strækningen Østerport - Kbh. H) –forbinder alle øvrige S-togslinier –aflaster Motorringvej 2 –er en højfrekvent bane – 5 minutters drift Turen med Ringbanen fra Hellerup til Ny Ellebjerg tager 19 minutter. Over Kbh. H tager turen 24 minutter.
3
Ringbanen Hvad er blevet lavet? –Den gamle del af Ringbanen er renoveret (spor, køreledningsanlæg, sikringsanlæg) –Linieføring til Vanløse er nedlagt –Flintholm Station er bygget –Linieføring ad gods-tracé til Vigerslev (spor- sænkning, elektrificering), fire nye stationer –Midlertidig station ved Gl. Køge Landevej –Nye spor til Ny Ellebjerg
4
Ringbanen Tidsplan Adskillige kommissioner og regeringer har haft visioner om en ringbane. De tidligste planer i 1885, 1903 og 1917 –Trafikaftale december 1998 –1. spadestik: september 2000 på Flintholm Station –Flintholm åbner, C.F. Richs Vej lukker: januar 2004 –Ringbanen åbner til Gl. Køge Landevej: januar 2005 –Ny Ellebjerg åbner: 6. januar 2007
5
Ringbanen Tal Økonomi i alt:ca. 1.850 mio. kr. Passagerudvikling (1997-2013): fra 21.000 til 92.000 daglige rejser. Tilvæksten fra:- 10% biler - 50% busser - 15% gående/cyklende - 10% taxa - 15% nye rejsende
6
Ringbanen Ny Ellebjerg Station Endestation med udbygningsmuligheder og stor skiftestation. Byggeriet begyndte i juni 2004. Arkitekt: Arkitema. Hovedentreprenør: Pihl & Søn Fysik: Køge Bugt banen på 1. sal, Ringbane, godsbane og Øresundsbane i stueplan Omgivelser: I vækst. P.t. 600 beboere og 4.800 arbejdspladser inden for en radius af 600 meter
7
Trafikaftalen På vej mod en velfungerende jernbane –Vi har fået et klart prioriteringsgrundlag. De vigtigste strækninger med flest tog og passagerer prioriteres først –Vi indhenter efterslæbet på vedligehold af spor – det tager 3-4 år, før det bliver mærkbart bedre –Vi har fået en principbeslutning om en totaludskiftning af alle signaler inden 2020 –Vi er i fuld gang med at rekruttere de bedste folk til at gå i gang med næste fase: at få beskrevet det endelige beslutningsgrundlag Alt i alt: Vi er på vej mod at genskabe en velfungerende jernbane
8
Strategi På vej mod en velfungerende jernbane Ny strategi i Banedanmark ”Styr på banen” Tre overordnede temaer: –Styr på processerne –Styr på aktiverne –Styr på performance
9
Proces På vej mod en velfungerende jernbane Styr på processerne: –To af vores vigtigste processer prioriteres først –Planlægning: Vi optimerer og effektuerer en mere langsigtet planlægning –Vedligehold: Vi optimerer processen, så vi kan holde det nødvendige vedligeholdsniveau på alle fag –Flere vigtige kerneprocesser følger i 2007
10
Prioritering af baner Tre niveauer af prioritering af baner: 1.Prioritet (røde baner) 2.Prioritet (grønne baner) 3.Prioritet (blå baner) To store sporarbejder i 2007: –Kystbanen –Køge Bugt banen
11
Køge Bugt Sporombygning Formål: Driftsikkerhed og god komfort. Sporarbejdet er en forudsætning for DSB’s køreplan efterår 2007. Vi forbedrer regulariteten med 2 procent ( fra 95% til 97%) Begrundelse: Gamle, slidte skinner fra 1969, mange fejl, hastighedsnedsættelser. Vi bruger mange ressourcer på at vedligeholde banen Hvor og hvad: 32 km nye spor mellem Dybbølsbro og Hundige. 20 sporskifter på hele banen. Vi fremtidssikrer S-banen ved at sporombygge alle baner inden 2014
12
Køge Bugt Fakta Antal rejser:18,5 mio. rejser årligt Budget for arbejdet: 244 mio. kr. Tidsplan:Marts-oktober 2007 Entreprenør:Banverket
13
Kystbanen Sporombygning Formål:Opgradering til 120 km/t og 140 km/t. Større driftsikkerhed og god komfort. Skal være klar til udbud i 2008. Begrundelse:Gamle, slidte skinner fra 1969-71, mange fejl, hastighedsnedsættelser. Hvor og hvad:48 km nye spor mellem Hellerup og Helsingør.
14
Kystbanen Fakta Antal rejser:9 mio. rejser årligt Budget for arbejdet: 215 mio. kr. Tidsplan:Sommer 2007 Entreprenør:Banedanmark Entreprise Vi gør Kystbanen klar til udbuddet i 2008
15
Køge Bugt og Kystbanen Følg med i sporarbejderne KOM OG SE OS ARBEJDE! Følg med i arbejdet på www.banedanmark.dk
16
Forbedret trafikinformation På vej mod en velfungerende jernbane - Vi opruster trafikinformationen på fjernbanen (røde strækninger) med nye højttalere og skærme. –Det nye højttalersystem implementeres i næste uge mellem Helsingør og Høje Taastrup. I løbet af 2007 sættes nye højttalere op på strækningen. –Systemet skal implementeres i hele landet (røde strækninger) i løbet af 2007 –Åbnet to nye driftscentre: DIC-S og Driftcenter Danmark –Vi ansætter mere informationspersonale –Trafikinformation i morgen-tv fra 15. januar
17
Infrastruktur tager tid Infrastrukturen er en vigtig del af et moderne samfund Infrastruktur tager tid: –Der er langt fra ide - beslutning – færdigt projekt –Ringbanen er et godt eksempel – har været 15 år undervejs –Beskrevet første gang i 1993 i Transportministeriets 12 års plan: Trafik 2005
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.