Peter Westmark (pew@ucnact2learn.dk) Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den 25-2-2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Klasseledelses- og relationskompetence
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Baggrunden for indførelsen af PALS
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Professionel relationskompetence
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Darum skole 4. november 2013.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Roskilde – Octavia d. 5 februar -2010
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Mestring af ADHD som voksen.
Relationer – Omgangstone
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Udfordrende elever 8.oktober 2014 kl del 2
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring i et vejledningsperspektiv
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Om AKT elever i folkeskolen
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Lærerprofessionen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Hva er god klasseledelse ?
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Relationskompetence – hvad er det?
Forudsætninger for en god samtale
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Læreren som læringsleder
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Sådan bruger du præsentationen
Hvordan er dit samspil med børnene? Ballerup den 31. oktober 2010 Psykolog Peter Westmark
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Præsentationens transcript:

Peter Westmark (pew@ucnact2learn.dk) Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den 25-2-2015 Peter Westmark (pew@ucnact2learn.dk)

Helst man ønsker at være elsket I mangel derpå beundret I mangel derpå frygtet I det mindste at være afskyet og foragtet Sjælen gyser tilbage for det tomme rum og ønsker kontakt for enhver pris Hjalmar Söderberg

Vigtige faktorer for læring Læringsmiljø med socialt gode relationer støtter læring Reduktion af adfærdsproblemer Forældrenes socioøkonomiske baggrund har i gennemsnit mindre effekt end bidraget fra den professionelle voksne (Clearinghouse, Nordenbo, Nordahl)

Konklusioner 1)Den professionelle voksne skal indgå i en social relation til den enkelte unge med kvalitet - relationskompetence 2)Den professionelle skal have kompetence til at lede gruppen af unge - ledelseskompetence 3)Den professionelle voksne skal have didaktiske kundskaber – (fag)didaktisk kompetence

Voksen – ung relationen Skabe psykologiske bånd til den unge - tillidsfuld og tryg kontakt At eleven føler sig støttet af den professionelle voksne Mediering af den unges læring

Relationens betydning ”Det er absurd at beskrive problemer hos et menneske, uden samtidig at beskrive kvaliteten af de relationer mennesket indgår i” (Jesper Juul)

Konteksttrekant Forældre Vejledere Nære professionelle Kammerater Ung

Ritchie,Tom (2011): Relationer i Psykologien Tilknytning Tryg tilknytning (B) Utryg/undgående tilknytning (A) Utryg/ambivalent tilknytning (C) Utryg/desorganiseret tilknytning (D) (Bowlby, Ainsworth, Main, Crittenden) Ritchie,Tom (2011): Relationer i Psykologien

Relationskompetence – hvad er det? Relationskompetence = er være dygtig til tre dialoger Er du det?

Den følelsesmæssige dialog Vis positive følelser – vis at du er glad for den unge Justér dig i forhold til den unge og følg vedkommendes udspil og initiativ. Tal til den unge om de ting, vedkommende er optaget af og prøv at ”igangsætte en følelsesmæssig samtale” Vis anerkendelse og giv ros for det, den unge kan

Parøvelse Sæt jer parvis Den ene kollega fortæller om en oplevelse vedkommende har haft og som gjorde vedkommende glad Den anden kollega lytter til fortællingen ud fra tre positioner: Interesseret/koncentreret Ukoncentreret/adspredt Uden interesse/”stoneface” Der skiftes position ved signal Øvelsen kræver høj grad af disciplin Der byttes roller Vær forberedt på at fortælle om jeres oplevelse

Opfattelse af den unge Kan du bevare sympatien i forhold til den unge? Forskning viser, at der er en sammenhæng mellem hvordan de unge opfattes af sine omsorgspersoner/professionelle og hvilken omsorg de får. Dette er en central pointe (Hundeide, 2007)

Positive eller negative forventninger Forventninger bliver selvopfyldende profetier! Hvad ”stråler” du af? (spejlmetaforen)

Den meningsskabende dialog 5. Hjælp den unge med at fokusere sin opmærksomhed, så I får en fælles oplevelse af ting i omgivelserne. Giv mening til den unges oplevelse af omverdenen ved at beskrive jeres fælles oplevelser og ved at vise følelser og entusiasme Uddyb og giv forklaringer når du oplever noget sammen med den unge

Den guidende/vejledende dialog Hjælp den den unge med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser på en positiv måde – ved at vejlede, vise positive alternativer og ved at planlægge sammen trin for trin gradueret støtte situationsregulering positiv grænsesætning

Selv-observation – ”profil” Det er jeg god til Det er jeg sommetider god til Det er jeg hverken god/dårlig til Det er jeg lidt dårlig til Det er jeg meget dårlig til Institution Navn Dato Nr. Tema 1 2 3 4 5 Vis positive følelser – vis at du er glad for den unge Justér dig i forhold til den unge og følg dennes udspil/initiativ Tal til den unge om de ting, barnet er optaget af og prøve at få en samtale i gang Giv ros for det som den unge klarer at gøre og vis anerkendelse Hjælp den unge med at samle sin opmærksomhed, sådan at I har fælles oplevelse af ting i omgivelserne 6 Giv mening til den unges oplevelse af omverdenen ved at beskrive det I oplever sammen og ved at vise følelser og entusiasme 7 Uddyb og giv forklaringer når du oplever sammen med den unge 8 Hjælp den unge med at kontrollere sig selv ved at sætte positive grænser – ved at lede, ved at vise positive alternativer og ved fælles planlægning Bemærkninger og eksempler

At skabe synergi i gruppen

Et brev til dig selv Lav et brev til dig selv, hvor du beskriver hvordan du vil anvende din relationskompetence, når du skal møde også de udsatte og sårbare unge. Tænk gerne på din relation til en bestemt ung.

Relations- og Ressourceorienteret Pædagogik (ICDP) Niveau 1: at udvikle egen relationskompetence Niveau 2: at udvikle vejledningskompetence

Tak for denne gang God vind og nyd alle de ”gyldne øjeblikke” du skaber med de unge og dine kolleger