Qeqqata Kommunea Sisimiut 11.-14. marts 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING En ny evalueringskultur Stof til eftertanke og handling på de enkelte prøveafholdende skoler og alle øvrige.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Skolebestyrelsens opgaver
Frøslev-Padborg skole
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Narsarsuaq april • Atuartitsinermi tunngaviit • Kommunemi Kujallermi ilinniaqqittut • Kommunemi Kujallermi atuartitsinerup ineriartortitsinerani.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Skolereform august 2014………………
Lærerprofessionen - en definition.
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Pædagogisk udvikling Jan afdelingsopdelt skole - 1. afdelingslederkursus - 1. afdelingslederkursus - Skoleudvikling v/ Erik Torm - Skoleudvikling.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Lærerprofessionen.
Ilulissat 5. marts Atuartitsinermi tunngaviit. 2.Qeqqata Kommuneani ilinniaqqittut. 3.Qaasuitsup kommuneani Ineriartortitsinermi anguniagassatut.
Skoleledermøde den 17. og 18. april Midtvejsevalueringen og derefter Midtvejsevaluering i 2010 – Skab din fremtid II januar – Skatte- og velfærdskommissionen.
Naliliinerit 2006 – 2010 Evalueringer Ilinniarnermik Ilisimatusarfik – Inerisaavik, marts 2011.
Bygdeskoleledermøde Qaasuitsup Kommunia Ilulissat den november 2011.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Sunds skole Evaluering
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Qeqqata Kommunia Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Maniitsoq / Avatangiiseq
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Pædagogiske rammer for fjernundervisning. Workshop I om fjernundervisning 10. – 11. januar 2012 Deltagere: KANUKOKA Kommunerne Namminersorlutik Oqartussat.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Tikilluaritsi tamassi Sisimiunut. Velkommen alle sammen til Sisimiut.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Nuuk marts Atuartitsinermi tunngaviit Kommuneqarfik Sermersuumi ilinniaqqittut piginnaasaat. Kommuneqarfik Sermersuumi Ineriartortitsinermi.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Atuartitsinermi inerisaaneq Pædagogisk udviklingsarbejde Atuartitsissutit Ilikkarluarfiusuni tunngaviit aallaavigalugit atuartitsineq Undervisning ud fra.
Observation af elevens læring og lærerens undervisning Skolelederens fokus på sin observation.
Angusakkanik atuineq Juliane Enoksen. Qanoq piviusunngortinneqassava ? Ilikkagassatut anguniagassat, atuartunut paasiuminarsarneqassapput. Namminneerlutik.
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
Kommune Kujalleq Naliliinerit 2006 – 2010 Evalueringer Esekias Therkelsen Naliliisarfik – Inerisaavik Ilinniarnermik Ilisimatusarfik marts.
Naliliinerit 2006 – 2011 Evalueringer 2006 – 2011 Nunaqarfinni atuarfiit pisortaat – Bygdeskoleledere – Hotel Arctic, Ilulissat Ilinniarnermik Ilisimatusarfik.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Skoleledelse Atuarfinni aqutsineq Skoleledere i udvikling, som også udvikler kollegaer. ”Aqutsisut ineriartortut, suleqatinillu ineriartortitsisut”.
Forebyggelse af uddannelsesstop efter folkeskolen Restgruppeproblematik Meeqqat atuarfianiit ilinniagaqalernissamik qulakkeerinninneq. Elever fordelt på.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Skolernes kvalitetsrapport
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Aqqutissiuisut isumasioqatigiinnerat Vejlederkonference
Aqqutissiuisut isumasioqatigiinnerat Vejlederkonference
Præsentationens transcript:

Qeqqata Kommunea Sisimiut 11.-14. marts 2011

Oqaatiginiakkakka Atuartitsinermi tunngaviit. Qeqqata Kommuneani ilinniaqqittut. Qeqqata kommuneani Ineriartortitsinermi anguniagassatut suliassatullu ilimasuutikka.

Jeg vil komme ind på Det pædagogiske princip. Ressourcepersoner i Qeqqata Kommunea. Mine forventninger for udviklingen af skolen i Qeqqata Kommunea.

Atuarfitsialak, kulturi ilisimatusarnerlu tunngavigalugit 2002 Siunertaq: 1. Atuartup kinaassutsiminik, kulturiminik, pingaartitaminillu paasinninnerata nakussassarnissaanut atuarfik tunngaviliissaaq. 2. Atuartup inuttut inooqatigiissutsikkullu inerikkiartornissanut, atuarfik toqqammaviliissaaq. 3. Atuartup oqartussaaqataanermik eqqarsartaatsimut ilinniartinnissaanut atuarfik tunngaviliissaaq. Inerisaavik 2011

Atuarfitsialak, kultur og forskningsbaseret skolereform 2002 Formål: 1. Folkeskolen skal skabe grundlag for at eleven udvikler sin viden og forståelse af egen identitet, kultur og værdier. 2. Folkeskolen skal medvirke til elevens personlige og sociale udvikling 3. Folkeskoleskolen skal skabe grundlag for at eleven indføres i en demokratisk tankegang og bliver bevidst om egen demokratiske rettigheder og pligter . Inerisaavik 2011

Atuartitsinermi tunngaviit Atuartoq nammineq ilikkagassaminik angunigassiussaaq qanorlu anguniassanerlugit pilersaarusiussalluni Atuartup ilikkagassatut anguniagassani qanorlu iliornissani nalilersueqataaffigissavai

Pædagogiske principper Eleven skal sætte mål for egen læring og udarbejde handleplaner. Eleven skal være med til at gennemføre evaluering af egne læringsmål og handleplaner.

Matematikkimi ilikkagassatut anguniagassat 3. klassimi Kisitsinermi algebramilu: Kisitsisit nalinginnaasut qulinngortiterisaaserlu ilisimassagaat Matematikkip atuuffii Suliaqarnerni assigiinngitsuni kisitseriaatsit toqqarsinnaassagaat atorsinnaassagaallu

Læringsmål i matematik i 3. klasse Arbejde med tal og algebra: Kender til de naturlige tal og titalssystem Anvendt matematik Kan vælge og bruge regningsarter i forskellige praktiske sammenhænge

Akademisk diplomuddannelse i almen pædagogik 2008/2009: 1) Teori og praksis i coaching af lærere og ledere. 2) Effektiv pædagogik. 2009/2010: 3) Studier i skolereformen Atuarfitsialak. 4) Studier i udvikling og læring. Gennemførelse af akademisk diplom i almen pædagogik 2010/2011: 5) Aktionsforskning. 6) Pædagogisk antropologi. Total: 60 ECTS 7 Qeqqata Kommunea

Akademisk diplomuddannelse i pædagogisk psykologi 2009/2010: 1) Udviklings-og personlighedspsykologi. 2) Effektiv pædagogik. 2010/2011: 3) Studier i udvikling og læring. 4) Pædagogisk antropologi. Gennemførelse af akademisk diplom i almen pædagogik 2011/2012: 5) Kognitive, sociale, emotionelle problemer i forbindelse opvækst og selvstændiggørelse. 6) Pædagogisk psykologi. Total: 60 ECTS 1 Qeqqata Kommunea 2007

Masteruddannelse i almen pædagogik se af en masteruddan-nelse 2008/2009: 1) Educational Research Methodology. 2) Theoretical and Philosophical Concepts Over Time. 2009/2010: 3) Sociology of Educaation. 4) Cross-Cultural-Multicultural Education. Gennemførel- se af en masteruddan-nelse 2010/2011: 5+6) Synthesis of Social, Cultural, Theoretical and Philosophical Foundations of Education Applied to Greenland Culture and Globalization. Total: 60 ECTS 9 Qeqqata Kommunea

Masteruddannelse i sprogdidaktik 2008/2009: 1) Sprogpædagogik i et flersproget perspektiv. 2) Pædagogisk forskning. 2009/2010: 3) Sprogsociologi. 4) Uddannelsens historie. Gennemførel- se af kandidatudan-nelsen i almen pædagogik 2010/2011: 5) Teori om og udvikling af læreplaner. 6) Masterprojekt. Total: 60 ECTS 1 Qeqqata Kommunea

Anguniagassat Qeqqata Kommuneani angajoqqaat atuarfiillu suleqatigiillutik qulakkeerniassavaat atuartut tamarmik ilikkagassaminnik anguniagassiornissaat qanorlu anguniassanerlugit pilersaarusiussallutik. Tamanna ukiakkut 2011-imi pissaaq. Qeqqata Kommuneani angajoqqaat atuarfiillu suleqatigiillutik qulakkeerniassavaat atuartut tamarmik ilikkagassatut anguniagassatik qanorlu iliornissatik nalilersueqataaffigissagaat upernaakkut 2012-imi. 3. aamma 7. klassimi alloriarfinni inaarutaasumilu misilitsinnermi angusat ilikkagassatut angusassiornermi ilaatinneqassapput.

Mål Qeqqata Kommunea bør i samabejde med forældre og skolen sikre at samtlige elever udarbejder egen læringsmål og handleplaner i efteråret 2011. Qeqqata Kommunea bør i samarbejde med forældre og skolen sikre at samtlige elever er med til at evaluere deres læringsmål og handleplaner i foråret 2012. Trintestresultater i 3. og 7. klasse og resultater fra folkeskolens afsluttende evaluering inddrages ved arbejdet med elevernes læringsmål.

Aqutsisut Atuarfiit pillugit isumasioqatigiinnermi inerniliinerit tunngavingalugit qaqugu qanorlu iliuuseqarnissamik pilersaarusiorneq. Peqqussummut, isumaqatigiissutinut atorfinitsitsisarnermullu maleruagassanut tulluarsakkamik atuarfiup ilusaata aaqqissuuneqarnera. Qaqugu qanorlu iliornissamut pilersaarusiami anguniakkat suliassallu naammassineqarnissaannut atuarfinnut isumalluutinullu tulleriiaakkamik qanoq iliornissamut sinaakkusiineq. Suliap sumut killinneranut naliliinissaq.

Forvaltningen Udarbejder tids - og handleplan ud fra skoleseminarets konklusioner. Inddragelse af alle parter. Gennemgang af skolestrukturen i kommunen med henblik på tilpasning til forordningen, arbejdstidsaftalen, herunder normeringsspørgsmålet m.v. Giver skolen og ressourcepersoner råderum ved prioritering for opfyldelse mål og opgaver i tids - og handleplan. Opfølgning/Status for arbejdet.

Atuarfiup pisortaata suliassai Atuartut anguniagaat ilikkagassallu aallaavingalugit ilinniartitsisut suleqatigiinnissaannik aktivitetsplanimi sinaakkusiissaq. Ilikkagassatut anguniagassat atuartullu anguniagaat aallaavigalugit ilinniartitsisut pilersaarusiornerannik, piviusunngortitsinerannik, naliliinerannik ilitsersuinissaq tapersersuinissarlu ilinniaqqissimasut suleqatigalugit 2011-p naalernerani.

Skolelederens opgaver Udarbejde aktivitetsplan for lærerteamets undervisning med udgangspunkt i elevens egen læringsmål og handleplaner og centralt fastsatte læringsmål. Med udgangspunkt i elevens egen læringsmål og centralt fastsatte læringsmål at coache og støtte lærerteamet i forbindelse med deres undervisningsplanlægning gennemførelse af undervisningen evaluering af undervisningsforløbet i samarbejde med kommunens ressourcepersoner i Slutningen af 2011.

Atuarfiup siulersuisa suliassaat Atuarfiup angerlarsimaffiullu suleqatigiillutik atuartup ilikkagassaminik anguniagassiornissaanut qulakkeerinninnissaq: Okt. 2011: Angajoqqaat qanoq ikorfartueqataanissaannik sinaakkusiineq, atuartut tamaasa eqqarsaatigalugit pisariaqartitsinnerillu ilanngullugit. Marts 2012: Atuarfimmi atuartunik ikorfartuinissamik ilusiliilluni sinaakkusiineq, pisariaqartitsinerit ilanngullugit.

Skolebestyrelsens opgaver I samarbejde med hjemmet og skolen: Okt. 2011: at udstikke rammer for forældrenes støtte også for forældre med særlige behov. Marts 2012: at udstikke rammer for at støtte samtlige elever i undervisningen også elever med særlige behov.

Kommunalbestyrelsip suliassai Atuarfimmi peqqussut naapertorlugu atuartut ataasiakkaat pisinnaatitaaffiisa qulakkeerneqarneqarnissaat. Ilaqutariit pisariaqartitsinerit ilanngullugit ingerlatsivinni ataqatigiissumik tapersersuinissamik aqqutissiuineq.

Kommunalbestyrelsens opgaver At elevens rettigheder i henhold til folkeskoleforordningen opfyldes. At kommunen yder koordineret indsats til at støtte samtlige forældre også forældre med særlige behov.

Ressourcepersoners opgave at Qeqqata Kommunea i samarbejde med ressourcepersoner udarbejder arbejdsopgaver i henhold til mål/fokusområder for Qeqqata Kommunea. at Qeqqata Kommunea i samarbejde med ressourcepersoner udarbejder tids- og handleplan for fokusområder. at Qeqqata Kommunea sammen med Inerisaavik gennemfører kurser, planlægnings- og evalueringssessioner for ressourcepersoner.

Ilinniaqqissimasut suliassaat Qeqqata Kommuneani anguniagassatut siunniussat aallaavingalugit suliassaasunik sinaakkusiineq ilinniaqqissimasut peqatigalugit. Ilinniaqqissimasut peqatigalugit Qeqqata Kommuneani qaqugu qanorlu iliornissamik pilersaarusiorneq. Qeqqata Kommuneata Inerisaaviullu ilinniaqqissimasunik pikkorissaanerat, suliassaanik pilersaarusiornerat nalilersuinerallu.

Eqikkaaneq/opsamling Kommunimut - Kommunens Atuarfiit - Skolernes Inerisaaviks - Inerisaaviup