Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Aqqutissiuisut isumasioqatigiinnerat Vejlederkonference

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Aqqutissiuisut isumasioqatigiinnerat Vejlederkonference"— Præsentationens transcript:

1 Aqqutissiuisut isumasioqatigiinnerat Vejlederkonference
Kaali Olsen

2 Ilinniagaqartut naammassisut amerlassusaat Antal gennemførte uddannelsesforløb
Ilulissat 21. februar 2016

3 Innuttaasut ukiullit atorfinissutaasinnaasumik ilinniagallit Andelen af befolkningen år med en erhvervskompetencegivende uddannelse Ilulissat 21. februar 2016

4 Meeqqat atuarfiat tusiappoq! Folkeskolen halter!
Meeqqat atuarfiannik 2015-imi nalilersuinerup takutippaa meeqqat atuarfiat ingerlanerluttoq Meeqqat atuarfiannik ingerlatsinerput pitsanngoriarfissaqarpoq atuartullu atuarnerminni pissarsiaat angusaallu suli pitsaanerujussuusinnaapput Folkeskoleevalueringen i 2015 viser, at det går dårligt i folkeskolen Der er plads til forbedringer i vores folkeskoledrift, og elevernes udbytte af undervisningen og deres resultater i folkeskolen skal højnes Ilulissat 21. februar 2016

5 Meeqqat atuarfiat tusiappoq! Folkeskolen halter!
Vejen til uddannelse er for lang og for kringlet for mange af vore unge, og alt for mange unge farer vildt i systemet eller bliver tilbageladt uden uddannelse Dette skyldes primært, at alt for mange elever afslutter folkeskolen uden den nødvendige ballast Lad os se på nogle af resultaterne i folkeskolen….. Ilinniagaqalernissamut aqqut inuusuttorpassuarnut takivallaarlunilu uiarteriffissaqarpallaaqaaq amerlavallaartullu ”tammartajaartarput” katataallutilluunniit Tamanna pingaartumik peqquteqarput atuartut amerlavallaartut meeqqat atuarfiannik amigartunik piginnaasaqarlutik naammassinnartarmata Meeqqat atuarfianni angusaasut ilai qimerluulaartigit…… Ilulissat 21. februar 2016

6 2015-mi atuartut agguataarneri Elevprofiler 2015
Ilulissat 21. februar 2016

7 2015-mi MA-miit ílinnialersut Andelen af FS elever i videre uddannelse 2015
EXCEL- ark Ilulissat 21. februar 2016

8 Inuusuttut 2014-mi iliuuseqarfigisariaqartut: ukiullit ilinnianngitsut Ungemålgruppen 2014: årige udenfor uddannelse Ilulissat 21. februar 2016

9 Tunngaviusumik atuarneq uiarteriffiusoq Grundskolen af omveje
Ilulissat 21. februar 2016

10 Meeqqat atuarfiat sumut - qanorlu? Folkeskolen hvorhen – og hvordan?
”Tamatta kukkusimavugut suleqatigiillutalu ajornartorsiutit anigorniartariaqarpavut” Meeqqat atuarfiat kommunit suliassaraat – ataatsimulli akisussaaffigaarput ”Vi har alle fejlet og må rette op på problemerne i samarbejde” Folkeskolen er en kommunal opgave – men et fælles ansvar Ilulissat 21. februar 2016

11 Meeqqat atuarfiat sumut - qanorlu? Folkeskolen hvorhen – og hvordan?
Inerisaavik ”angerlaapparput” politikkikkut anguniakkanik suliaqarneq (Ilinniartitaanermut pilersaarummi) kommunit atuarfiillu ataasiakkaat pisariaqartitaaannut ataqatigiisillugit suliarerusukkatsigit Meeqqat atuarfiat pillugu inatsisit soqutigisallit tamaasa attaveqatigalugit nutarterusuppagut – angajoqqaallu peqataatikkumavagut – immaqa angajoqqaat suleqatigiiffeqalersinnerisigut Vi har ”hjemtaget” Inerisaavik fordi vi gerne vil have sammenhæng i arbejdet med de politiske målsætninger (i Uddannelsesplanen) og kommunernes samt enkelte skolers behov. Vi vil revidere folkeskolelovgivningen i dialog med alle interessenterne – og inddrage forædlerne i en evt. forældreorganisation. Ilulissat 21. februar 2016

12 Meeqqat atuarfiat sumut - qanorlu? Folkeskolen hvorhen – og hvordan?
Anguniagaq tassaasariaqarpoq meeqqat tamaasa periarfississallugit piginnaasalittut akisussaaffilittullu, imminnut ilaminnullu pilersuisinnaalerlutik inersimasunngorsinnaanissaanník. Tamatumunnga meeqqat atuarfiat ingerlalluartoq tunngavileeqataasussaavoq – atuartut piginnaasatigut ilisimasatigullu siunissami unammilligassat piumasaqaatillu tamaasa saperatik ornissappatigit. Målet må være, at alle børn skal gives mulighed for at blive kompetente og ansvarsfulde voksne, der kan forsørge sig selv og deres egne. Et af grundlagene for dette, er en velfungerende folkeskole, der giver elever alle nødvendige færdigheder og kundskaber til at møde fremtidens udfordringer og krav Ilulissat 21. februar 2016

13 Isumasioqatigiilluarisatoq God seminar
Isumasioqatigiisitsinissamut peqataanissara qilanaaraara minnerunngitsumillu qanoq ililluta suleqatigiilluta meeqqatsinnut atuarfimmik pitsaanerusumik pilersitsisinnaanissatsínnut siunnersuutissasi qilanaaralugit. Jeg glæder mig til at deltage i seminaret og ikke mindst til at høre jeres bud på, hvordan vi i samarbejde skaber en bedre folkeskole for vore børn. Ilulissat 21. februar 2016

14 ASSERSUUT – Eksempel Misilitsinnermi angusat : Danskisut allattariarsorneq Prøveresultater: Dansk skriftlig Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod

15 ASSERSUUT – Eksempel Misilitsinnermi angusat : Matematikkimi allattariarsorneq Prøveresultater: Matematik skriftlig Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod

16 ASSERSUUT – Eksempel Misilitsinnermi angusat : Tuluttut allattariarsorneq Prøveresultater: Engelsk skriftlig Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod

17 ASSERSUUT – Eksempel Misilitsinnermi angusat : Kalaallisut allattariarsorneq Prøveresultater: Grønlandsk skriftlig Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod

18 Ilinniartitaanermut pilersaarummi iliuusissat Uddannelsesplanens initiativer
Meeqqat atuarfiannik pituttorsimanngitsumik nalilersuineq Ilinniartitaanermut Aqutsisoqarfimmik pilersitsineq Pitsaassutsimik atuarfinnillu inerisaanerit Ilinniartitsineq pikkorissaanerillu Atuarfiit pisortaannik ilinniartitsineq Allamiut oqaasiinik qaffassaaneq Angajoqqaanik peqataasitsineq Ilinniartitsisunngorniartarnerup nutarternera Atuarfiit illutaasa pitsaassusaannik nalunaarsuineq Immikkut atuartitsineq akulerutsitsinerlu Illutaatit annertusarneri Uvildig evaluering af folkeskolen Etablering af Uddannelsesstyrelse Kvalitets og skoleudvikling Uddannelse og opkvalificering Skolelederuddannelse Styrkelse af fremmedsprog Forældreinddragelse Revision af læreruddannelsen Udarbejdelse af tilstandsrapporter for skolebygninger Specialundervisning og inklusion Udvidelse af fysiske rammer Seminar om folkeskolen - november 2015

19 Naalakkersuisup immikkut suliniutai: (Ilinniartitaanermut pilersaarutip saniatigut)
Atualiliv` - aallartereerpoq 1. Perorsaanikkut sulisunillu aqutsineq pitsaanerusoq 2. Pitsaassutsimut nalileeriaasiorneq 3. Iliuusissatut pilersaarutit/atuartup mappii 4. Atuarfiup angerlarsimaffiullu akornanni suleqatigiinneq 5. Allamiut oqaasinik nukittorsaaneq 1. Lederne har ikke overskud til at arbejde systematisk med den pædagogiske ledelse Ledernes administrative pligter fylder for meget Ledernes evne til at kommunikere, vise retning, være inspirerende bør forbedres Derfor har Selvstyret, kommunerne og IMAK igangsat lederuddannelser Skabe ejerskab ved inddragelse af medarbejderne 2. Naalakkersuisut og kommunerne skal udvikle modeller til kvalitetsvurderinger (akkrediteringer) sammen med skolerne udvikle kriterier, standarder og indikatorer sammen med skolerne synliggøre og dokumentere forbedringer af skolernes undervisning 3. Lærer og elev udarbejder læringsmål, så alle elever møder udfordringer Lærer og elev udarbejder handleplaner for at dokumentere, hvordan eleven når de centralt fastsatte læringsmål Lærer og elev evaluerer sammen Læringsmål, handleplaner og evalueringer dokumenteres i elevmappen Handleplaner og elevmapper IKT-baseres 4. Etablere muligheden for at understøtte kommunale og/eller landsdækkende forældresammenslutning Forældrene sikres indflydelse på implementeringen af folkeskoleloven på nationalt niveau Lokale tiltag til øget forældreinddragelse udarbejdes Kampagner om forældreinddragelse igangsættes 5. Evalueringen viser, at mange lærere i dansk og i engelsk oplever, at de fleste elever har svært ved at nå læringsmålene De fleste lærere mener, at det kræver en større indsats fra eleverne og et større engagement fra forældrene, hvis læringsmålene skal nås Inerisaaviks karakterdatabase for 2014 viser, at 175 elever i 10. kl. i dansk skriftlig fik karateren F eller Fx I engelsk skriftlig fik 223 elever i 10. kl. karakteren F eller Fx Naalakkersuisut nedsætter en ekspertgruppe, som sammen med kommunerne og skolerne skal sikre en styrkelse og udvikling af fremmedsprogsundervisningen, sprogsynet og læringssynet Seminar om folkeskolen - november 2015

20 Naalakkersuisoqs særlige indsatsområder: (udover uddannelsesplanen)
Atualiliv` - er igangsat 1. Bedre pædagogisk og personalemæssig ledelse 2. Modeller til kvalitetsvurderinger 3. Handleplaner/elevmapper 4. Skole- og hjemsamarbejdet 5. Styrkelse af fremmedsprog 1. Lederne har ikke overskud til at arbejde systematisk med den pædagogiske ledelse Ledernes administrative pligter fylder for meget Ledernes evne til at kommunikere, vise retning, være inspirerende bør forbedres Derfor har Selvstyret, kommunerne og IMAK igangsat lederuddannelser Skabe ejerskab ved inddragelse af medarbejderne 2. Naalakkersuisut og kommunerne skal udvikle modeller til kvalitetsvurderinger (akkrediteringer) sammen med skolerne udvikle kriterier, standarder og indikatorer sammen med skolerne synliggøre og dokumentere forbedringer af skolernes undervisning 3. Lærer og elev udarbejder læringsmål, så alle elever møder udfordringer Lærer og elev udarbejder handleplaner for at dokumentere, hvordan eleven når de centralt fastsatte læringsmål Lærer og elev evaluerer sammen Læringsmål, handleplaner og evalueringer dokumenteres i elevmappen Handleplaner og elevmapper IKT-baseres 4. Etablere muligheden for at understøtte kommunale og/eller landsdækkende forældresammenslutning Forældrene sikres indflydelse på implementeringen af folkeskoleloven på nationalt niveau Lokale tiltag til øget forældreinddragelse udarbejdes Kampagner om forældreinddragelse igangsættes 5. Evalueringen viser, at mange lærere i dansk og i engelsk oplever, at de fleste elever har svært ved at nå læringsmålene De fleste lærere mener, at det kræver en større indsats fra eleverne og et større engagement fra forældrene, hvis læringsmålene skal nås Inerisaaviks karakterdatabase for 2014 viser, at 175 elever i 10. kl. i dansk skriftlig fik karateren F eller Fx I engelsk skriftlig fik 223 elever i 10. kl. karakteren F eller Fx Naalakkersuisut nedsætter en ekspertgruppe, som sammen med kommunerne og skolerne skal sikre en styrkelse og udvikling af fremmedsprogsundervisningen, sprogsynet og læringssynet Seminar om folkeskolen - november 2015

21 QUJANAQ - TAK Ilulissat 21. februar 2016


Download ppt "Aqqutissiuisut isumasioqatigiinnerat Vejlederkonference"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google