Personlige og sociale kompetencer Kulturelle og samfundsmæssige kompetencer Til kl 12.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Læringsstile og lektier
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Et væksthus for børn og voksne
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Sigrid .
Darum skole 4. november 2013.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Klasseledelse Lene Heckmann.
Skriftlighed og læring
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Konsensusprocessen.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Observation af din/andres undervisning –
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Drejebogen til eksamen på idræt B
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Vejlederens kommunikation
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Eksamen.
Større Skriftlig opgave
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Gymnasiet er en bro Studiemetodik Hanne Heimbürger Studiemetodiklærerne, 3/
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Skriftlig plan for møder i teamet Afleveres
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Værkstedsundervisning
Undervisning i studiemetodik
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Øvelser Samlet rapport.
Øvelse 1: First Impressions
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Anvendelsesorienterede undervisningsformer
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Personlige og sociale kompetencer Kulturelle og samfundsmæssige kompetencer Til kl 12

Vidensdeling Dilemmaspillet Hvad nåede I frem til? Hvilke erfaringer kan I tage med jer til elevernes gruppe- og projektarbejde?

Gruppearbejde ”demonstrere viden om arbejdsgang, rollefordeling og progression i gruppe -og projekt-arbejde” Omvendt brainstorm Brug samme terminologi Hvilken rolle spiller du selv i en gruppe? (s 18 i vejledningen) Brug øvelserne fra bøgerne: Se side 105ff i Knæk Studiekoden Lave undervisningsbeskrivelser for andre – se eksempel Om studiegrupper i ”Studiekompetence” s 57 – 67. Knæk Studiekoden s 105-114 Hanne Heimbürger

Feedback regler Fremhæv noget godt Stil spørgsmål Forslag til forbedring Arbejd med at give og modtage feedback Knæk Studiekoden s. 126-128 Hanne Heimbürger

Virtuel undervisning Elever prioriterer det synlige: lav opgaver forpligtende ift. klassekammerater Kommunikative arbejdsformer: synkront eller diakront Stil klare krav, opstil mål for eleverne, som de evalueres i forhold til. Lad eleverne udføre forbedringerne i praksis Læringsstrategier anvises konsekvent Undervisning med relation til virkelighed Plastic + 3 tv – spørgsmål på taksonomiske niveauer. Spørgsmål på Facebook plus skrivning i googledocs. Screencasts: ppt med speak. Konstrueret eksamensspørgsmål. Enkle spørgsmål der kræver megen forberedelse: Hvordan kan det være, at det mest er mænd, der er farveblinde? Hanne Heimbürger

Hvordan gik det? ”Prøv under oplægget af Anne Holmen at tage noter. Nøgleord som basis for opsummeringer, der kan anvendes i morgen hhv. på egen skole. Refleksioner over indhold Overvejelser om ændre egen praksis ift. ny viden?”

Fokus på det sproglige Elevernes vidensformer omfatter ikke ”vores” sprog Vær opmærksom på sprog i opgaveformuleringer og feedback Lad eleverne få tid, skriv pointer på tavle, giv opgaver på skrift Arbejd med den sproglige bevidsthed som del af den faglige læring i alle fag Lær eleverne at arbejde med modstand og tage vilkårene som de er

Hanne Heimbürger CFU UCC Lærerens sprog Forventninger til elever Omtale af elever Brug ikke negationer ”Lad være med at tjekke sms” = fristende billede i hovedet ”Jeg vil gerne have du går i gang med opgaven nu” = det ønskede billede Hanne Heimbürger CFU UCC

Gengive viden Brug CL-strukturer ved læsning: én elev læser et afsnit, næste refererer, sidste giver overskrift. Lav matrixgrupper: Lad eleverne bytte til nye grupper og referere hvad de fandt ud af. Hanne Heimbürger

Aktiv deltagelse demonstrere viden om vigtigheden af at deltage aktivt i undervis-ningen Mål om privat brug af sociale medier Gør deltagelse forpligtende ift kammerater Lad elever tale 2 og 2, så 4 og 4 Nærmeste udviklingszone – reformulere på eget sprog? Vær tydelig med forventningerne Hvad har I af andre forslag? Hanne Heimbürger

Struktur, gennemskuelighed Dagsorden/indledende opgave Afslutning: opsamling, hvad lærte vi i dag, hvad skal vi næste gang Klare evalueringskrav: hvad ser vi på? Anvisninger på lektielæsning. Læseformål Knæk Studiekoden s 93-99. Hanne Heimbürger CFU UCC

Fagets formål Kulturelle og samfundsmæssige kompetencer Eleverne skal have en sådan viden om og kunne anvendelse et bredt udvalg af læringsstrategier, at det styrker deres kompetencer i forhold til at tage aktivt del i såvel det grønlandske samfund som i verdenssamfundet. Personlige og sociale kompetencer Eleverne skal kunne reflektere over egen studiepraksis og kunne samarbejde med andre. Eleverne skal kunne arbejde med at udvikle og styrke egne læringsstrategier som et led i den personlige identitetsdannelse, og således at muligheden for individuel og social udfoldelse øges. Hanne Heimbürger

Kulturdimensioner Introducér eleverne for Hofstedes kulturmodel Læs om dimensionerne En mere grundig læsning Lad dem se på Danmark Sammenlign med andre lande Lad dem udfylde socialiseringsfeltet to og to Samtale om skolens forventninger Se vejledning nederst s 10. Knæk Studiekoden s. 131 om konfliktløsning Hanne Heimbürger

Læringsstil Lav testen ”Find din egen læringsstil” Ophold dig lidt ved fordelene og ulemperne. Hvilke råd ville du give en elev med samme læringsstil? Lad eleverne erfare læringsstil i praksis: Læs en tekst højt, lad dem læse selv, lad dem genfortælle teksten, lad dem diskutere sin forståelse – hvor fik de størst udbytte? Hvordan kan man ellers udnytte læringsstil? Hanne Heimbürger

Hvem henvender du dig til Dunn og Dunn http://www.laeringsstil.dk/omlaeringsstile.asp Meyer/Briggs http://www.jobindex.dk/ Gode links til elever Hvilken type er du selv? Hvilke elevtyper når du med din undervisning? Spontan eller reflekteret. Global eller analytisk. Motivation indefra eller udefra. Hanne Heimbürger CFU UCC

Hanne Heimbürger CFU UCC Hvem er du? Og hvad vil du? Hvilken slags lærer er du? Vælg et eller flere billeder Begrund dit valg Hanne Heimbürger CFU UCC

Hanne Heimbürger CFU UCC Lærerens opgave Lærerens opgave er at eksplicitere, hvad eleven skal vise, at han kan til eksamen anvise, hvordan eleven viser sin forståelse og kunnen eksemplificere de taksonomiske niveauer Hanne Heimbürger CFU UCC

Elevmål og taksonomier Elevmål/taksonomi Bloom Kolb SOLO Hvilken viden skal eleven vise han har Redegøre   Fra elementært til kompleks Hvordan viser eleven, at han kan forholde sig til denne viden Analysere, reflektere Hvordan viser eleven, at han kan anvende sin viden og vælge relevant viden ud fra konkrete problemstillinger Anvende teori og metode Anvende fagligt relevante studiemetoder Anvende it på en måde der understøtter opfyldelse af de øvrige faglige mål Hvordan viser eleven at han kan forholde sig kritisk til egne konklusioner Diskutere, perspektivere selvstændigt Klare tilbagemeldinger

Fælles holdning? Skal eleverne selv beslutte, om de må have computeren fremme? I hvilken grad skal lærer overvåge, om eleven beskæftiger sig med noget fagligt relevant? Hvordan skal læreren reagere, når elev er beskæftiget med andet? Hanne Heimbürger

Motivation Hvad virker?

Tid contra udbytte Det man forstår, det husker man Forståelse understøtter udledning, transfer Performancekultur forudsætter der er en forståelse at vise Men kommatering? Matematikprogression? NV-rapport som udfyldningsopgave? Grammatikprogrammer? Hvornår er det ok ”kun” at lære elever redskaber, værktøj, udvendig læring? Hanne Heimbürger

Motivation og engagement Dansk forskning viser: Relevant og nyttigt ift livssituation og identitetsudvikling Medbestemmende Samarbejde Producere til andre end læreren Lærer er tydelig og nærværende Digitale læremidler Kreativitet ”Unges motivation og læring” – Niels Ulrik Sørensen m.fl. Hans Reitzels forlag 2013 Hanne Heimbürger

Brug it til produkter Her kan du finde inspiration, eksempler og vejledninger til web 2.0-værktøjer, der er velegnede til at lave produkter med - alt fra mindmaps til animerede film. Hanne Heimbürger

Konstruer virkeligheden ”Fjernundervisning” – rette opgaver Fortællingen: Hjælpe Kurt Interview af ”ekspert” + engelsk Tage udgangspunkt i eleven selv Hanne Heimbürger

Hvordan motivere At sætte delmål – eleverne ser de har lært noget Lade dem formulere egne mål Visualisere målet Omdefinere selvopfattelsen fagligt Nærmeste udviklingszone Studiespørgsmål Visualisering: Om Khaled: Skjulte manglende opgaver på itsl og nød den tænkte situation. Aktantmodel. Dobbelt respons. Hvad gjorde mary montague i 1713, der var totalt cool? (hvem var hun, hórfor gjorde hun hvad hun gjorde, hvilken betydning fik det? Hanne Heimbürger

Motivere mere Sikre elevaktivitet Arbejde med selvtillid Alle får lige plads og taletid Variere konstellationen i grupper Giv medansvar for sociale klima Lektiehjælp Hanne Heimbürger

Klarhed modvirker stress Vis det højeste mål. Lad dygtige elever demonstrere Vis et basalt niveau. Gør det selv Undersøg elevernes tankevaner: hvad er det, de ikke har forstået, siden de laver fejl Løbende vurderinger af elevernes forståelse – formative evalueringer Gardner Hanne Heimbürger

Identitetsforsvar ”Man ændrer ikke på sin identitet, hvis ikke der foreligger en stærk motivation for at gøre det”. Illeris 2013 Transformativ læring og identitet. Knud Illeris 2013. s. 149 Hanne Heimbürger

Motivation Indre motivation ikke mere ægte Ydre motivation virker også Illeris s 148 Hanne Heimbürger

Modstand mod forandring? Elever: karakter for præstation ikke for person Bør vi lærere ikke også skelne? ”Læreren kan opleve forslag til anden undervisningspraksis som krav om en dybere omstilling af hans/hendes personlighed og værdisystem” SCP i WA 4/1 2013 Overvej, om du egentlig finder det krænkende. Oplever elever det også sådan? 5 indsatsområders virkeliggørelse? Refleksion Hanne Heimbürger

Klar dobbelt lærerrolle – faglig OG menneskelig Se, høre og forstå eleverne Være væg = vær klar og tydelig Rose med begrundelser 7 kan være godt og skidt Selv holde alle aftaler Hanne Heimbürger

Anbefalinger Stil klare krav og opstil klare mål, som eleverne bagefter evalueres i forhold til. Klare tilbagemeldinger: anvise konkrete forbedringer og lade eleverne udføre dem i praksis. Og i den forbindelse undersøge de tankemønstre der fører til, at eleven laver fejl. Vise eleverne, hvad de skal gøre for at vise, at de har forstået et emne. Undervise med relation til virkeligheden Sprog: systematisk opbygning af fagligt ordforråd. Arbejde systematisk med faglige læreprocesser Arbejde med dybdelæring og singletasking Sæt grænser på en menneskelig måde Hanne Heimbürger

Egne mål? Fortæl din sidemand om, hvad du vil tage med i din undervisning. Hanne Heimbürger

Undervisningsplan for hver metodik Sæt jer i grupper efter kernestof Hvordan vil I omsætte dagenes inspiration til praksis? Skriftlig plan afleveres kl. 15.45 Hanne Heimbürger

Forslag til metode Giv ordet til hinanden på skift Undlad at afbryde med erfaringer og tanker Stil spørgsmål, der giver mulighed for at begrunde synspunkter Hanne Heimbürger