PRAKSISRESERVELÆGER REGION HOVEDSTADEN

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EPIGONERNE STHENELOS OG DIOMEDES.
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Journalaudit - en metode til kvalitetsudvikling i almen praksis
Lov om patientsikkerhed Legale aspekter
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Journalisering- dokumentation af fysioterapi
Velkommen til Oplæg om det nye patientklage system
Den Danske Kvalitetsmodel
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Oplæg ved Erik Dorph Sørensen Folketingets Ombudsmand
Klager og den vanskelige samtale
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Dialog og læring i klagesager
Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Socialreformkommissionen: Betænkning 1 fra 1969:
Mindreåriges patientrettigheder
Dansk Forening for Udbudsret Medlemsmøde 20. januar 2011
Date :31 1.
Lægekonsulenternes rolle i kommunerne
feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering
Patientsikkerhed
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Velkommen til De Offentlige Tandlægers kursus i vågen sedation.
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
Status på reform af patientklagesystemet Erfaringsudvekslingsmøde for DH-udpegede medlemmer af Patientklagenævnet og Patientskadeankenævnet torsdag den.
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv.
Misbrugende sundhedspersoner Addiktiv Sygepleje Landskursus 2012
Psykiatriloven Almindelige bestemmelser Regler for anvendelse af tvang
Det nye Klagesystem Formål: –Større gennemsigtighed –Kortere sagsbehandlingstid –Højere kvalitet i sagsbehandlingen En administrativ enhedsstruktur: –De.
Lægelig behandling for stofmisbrug
Sundhedsstyrelsen - specialeplanlægning
Temadag Bloklæger, Region Sjælland 17. maj 2011
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
1 Hvordan er forsøgspersonen i et lægemiddelforsøg forsikret?
Sygeplejersker/bioanalytikeres juridiske ansvar 14. marts 2012 Souschef, cand. jur., Anna Murphy Tilsyn og Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv. 21. September 2011 Souschef, cand. jur., Anna Murphy Tilsyn og Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
FORSIDEVARIANT 2 SYGEPLEJERSKERS JURIDISKE RETTIGHEDER VED SELVSTÆNDIGE OPGAVER FAGLIGT SELSKAB FOR GASTROENTEROLOGISKE SYGEPLEJERSKER KOLDING DEN 21.
Patientombuddet v/ Kim Lyngby Mikkelsen, Assisterende læge
Vejledninger, Guidelines, Behov for mere kontrol? Christiansborg 8. maj 2012 Diana Kristensen, Overlæge, Psykiatrisk Center København.
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Hospitalsenheden VEST Journalføring.
Patientsikkerhed Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder.
Lægeforeningen - Når patienten klager… Per Fraulund - jurist og Mette Marklund – læge Begge medlemmer af Lægeansvarsudvalget.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
Yngre Lægedag 2013 Lørdag 1. juni 2013 Juridiske forhold i lægens arbejde Ved Per Fraulund Sørensen, Lægeforeningens Juridiske Sekretariat.
Hvordan inddrages praksissektoren, og hvorfor er det vigtigt? Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen Kvalitet og Sundhedsdata.
Hvordan inddrages praksissektoren bedst, og hvorfor er det vigtigt? Patientsikkerhed i speciallægepraksis Sundhedsfaglig chef, overlæge Preben Cramon.
Det Tværgående Gravidsamarbejde ved Inge Olga Ibsen, Overlæge og leder af Familieambulatorierne, Region Syddanmark og Region Hovedstaden Carina Blomholt,
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Region Nordjyllands anbefalinger og tiltag på baggrund af STM lægesagen Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse 17. september 2015.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
Opgaveglidning – hvor langt kan man gå? 2. oktober 2008 Ved juridisk specialkonsulent Anna Murphy Sundhedsstyrelsen.
Afgrænsningscirkulære Cirkulære om afgrænsning af behandlingsredskaber, hvortil udgiften afholdes af sygehusvæsenet.
ProfessionelP Specialernes Professionelle figur – Hvad er kompetencen og hvordan skal den kompetencevurderes.
HL7-FHIR DK profilering – governance?
Kvalitetsudvikling hvordan
Retssikkerhedskonference Christiansborg 8. november 2011
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Risikobaseret tilsyn / Borgercenter Voksne Februar 2017 Finn Jensen.
Ambitionen for Region Midtjylland på sundhedsområdet:
Tvang i somatikken Præsentation af os 27. September 2018.
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
Præsentationens transcript:

PRAKSISRESERVELÆGER REGION HOVEDSTADEN 16. September 2010

Vigtigste klageveje Driftsherre Service P A T I E Patientklage- nævnet O R Patientklage- nævnet Faglig virksomhed Patient- forsikringen Ankenævn Erstatning Domstole Tvang i psykiatrien Lokale psykiatriske patient- klagenævn Patientklage- nævnet Befordring mm Region Kommune Patientklage- nævnet

Hvorfor et Patientklagenævn? Disciplinerende funktion Styrke kvalitet i sundhedsvæsenet

Hvad er Patientklagenævnet? En offentlig, administrativ myndighed Kollegial forvaltningsmyndighed Uafhængig

Nævnets sammensætning Formand 2 sundhedspersoner 2 lægmænd

Hvorfor klage? Være med til at sikre, at det samme ikke overgår andre Led i bearbejdelse af sorg Led i forståelse af behandlingsforløb Vrede

Patientklagenævn og Patientforsikring Erstatning fra Patientforsikring, selvom sundhedspersonen ikke kan bebrejdes skaden Kun kritik fra Patientklagenævnet, hvis sundhedspersonen har handlet under almindelig anerkendt faglig standard

Udvælgelsen af sagkyndige Det videnskabelig selskab udformning af stillingsannonce vurdering af ansøgerne samtaler - sikre klinisk arbejde akut behov

Lovgrundlaget: Autorisationslovens § 17: omhu og samvittighedsfuldhed (Lægelovens § 6) Klage- og erstatningslovens § 3: PKN kan give udtryk for sin opfattelse, herunder fremsætte kritik og søge iværksat andre sanktioner ( CL § 14)

Vurdering af klagesager 1 Tilstrækkelige oplysninger Relevant klinisk undersøgelse Relevant undersøgelsesprogram Relevant vurdering af undersøgelsesresultater Relevant behandling Fornøden assistance

Vurdering af klagesager 2 Relevant kontrol Tilstrækkelig Information Journalføring Ansvarsplacering Overlægens ansvar Oplæring Instruktion Delegation

Partshøring i PKN: Klageren og de indklagede sundhedspersoner (uanset om kritik eller ej): - Forslag til nævnsafgørelse - Sagkyndige vurderinger - Klagen - Indhentede udtalelser - Relevant journalmateriale m.v.

Nævnets afgørelsesformer Ingen kritik Hensigtsmæssighed Kritik af eksempelvis 1) behandlingen 2) informationen 3) journalføringen Indskærpelse Oversendelse til politiet (autorisationslovens § 75) grovere eller gentagen forsømmelse

Formandsafgørelser Klage- og erstatningslovens § 16, stk. 2: Sager der ikke skønnes at frembyde tvivl - Praksis skal være klar - Ingen kritik - Patient ikke død

Ny behandling af sagen Anmodning om genoptagelse Ingen administrativ klageinstans Domstolene Ombudsmanden

Nye sager Fra 2000 til 2004 steg antallet af nye sager med 20,2 %

Verserende sager primo

Sagsbehandlingstid

Sagsbehandlingstid

Har kritik betydning? Den kritiserede sundhedsperson vil næppe gøre det samme igen Sygehuset/afdelingen bruger afgørelserne til at overveje ændringer i rutiner og instrukser mm. En del afgørelser offentliggøres (hjemmeside, årsberetning, nyhedsbreve mm.), og bruges af sundhedsvæsenet til at bedre kvaliteten Alle afgørelser sendes til Sundhedsstyrelsen, der bruger dem til dels tilsynet med sundhedspersoner dels faglige udmeldinger til sundhedssektoren

Offentliggørelse med navn Indskærpelser og sager til anklagemyndighed 3 kritik-sager indenfor 5 år Kosmetisk kirurgi Sundhedsstyrelsens skærpede overvågning, påbud, indskrænkning og fratagelse af autorisation På nettet i 2 år

Offentliggørelse med navn Ca. 2 % af alle årets afgørelser offentliggøres med navn Ca. 10 % af alle afgørelser med kritik offentliggøres med navn

Sammenhæng mellem klage, rapportering og tilsyn SST PKN PF RAPP

Nyt klagesystem

Hovedformål: styrke patienters retsstilling Bedre klagemuligheder Lettere klageadgang Hurtigere afgørelser Højere grad af læring

Patientombud PKNs sekretariat Utilsigtede hændelser ELI PSAN sekretariat Klage over frit valg osv. Patientombud Forordning1408 PKNs sekretariat

Patientombudet region Regions-tandlæge-nævn PF Region dialog

Patientombudet Det rådgivende Praksisudvalg Læring – utilsigtede hændelser Det rådgivende Praksisudvalg Disciplinær-nævn Klage over behandling Det Psyk. Ankenævn Patientrettigheder Adm. ankesager Forordning 1408 Sekretariat for nævn PSAN