Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering"— Præsentationens transcript:

1 feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering
Jane Refer, ledende oversygeplejerske Ortopædkirurgisk afdeling

2 Hvordan reagerede personalet?
Baggrund I 2010 gennemgik afdelingen omfattende strukturændringer mhp. rationaliseringer Hvordan reagerede personalet? Hvordan kunne vi bevare en god kvalitet i behandlingen? Hvordan kunne vi sikre patienternes oplevelse af en fortsat god kvalitet?

3 Feedback-møde Der blev etableret patientmøder mhp at få belyst, hvordan patienterne oplevede forløbene Vi startede i 2010 med at indkalde alle indlagte patienter 2 uger efter operationen. Pr. januar 2011 indkalder vi tilsvarende alle sammedags-kirurgiske patienter.

4 Udgangspunktet er vores LUP
Feedback-møde Udgangspunktet er vores LUP Vi har udvalgt nogle stikord, men i øvrigt er ordet frit Der deltager 3 – 4 personalemedlemmer i møderne Patienterne kender hinanden fra indlæggelsen – god synergi Patienterne skal være i overtal (15-20)

5 Feedback-møde Patienternes – og deres pårørendes - kommentarer indtastes i database med henblik på en systematisk analyse. Efter aftale med patienten anvendes enkeltstående cases til undervisningsbrug/dialog i afdelingen

6 Patienterne ser, at vi tager deres oplevelse af forløbet alvorligt
Feedback-møde Patienterne ser, at vi tager deres oplevelse af forløbet alvorligt De oplever, at vi er lydhøre overfor forslag til ændringer De ser, at der gives en uforbeholden undskyldning, når noget er gået galt De ser en vilje til at rette fejl, så gentagelser undgås

7

8 Patientklager – ca. 5.000 operationer årligt
2009 2010 2011 2012 Patientforsikringen 41 46 33 (17) Patientklagenævnet/ Patientombuddet 8 6 5 (0)

9 LUP 2009 - Indlagte LUP 2010 - Indlagte LUP 2011 - Indlagte
Ortopædkirurgisk afd. O, FH LUP Indlagte LUP Indlagte LUP Indlagte LUP Indlagte

10 Hvad vinder vi? - Tilfredse patienter - Viden om faglighed og arbejdsmiljø - Input til ændrede arbejdsgange -som giver mening - Kultur hvor patientinvolvering er en selvfølge Dynamisk ikke stationært


Download ppt "feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google