Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ProfessionelP Specialernes Professionelle figur – Hvad er kompetencen og hvordan skal den kompetencevurderes.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ProfessionelP Specialernes Professionelle figur – Hvad er kompetencen og hvordan skal den kompetencevurderes."— Præsentationens transcript:

1 ProfessionelP Specialernes Professionelle figur – Hvad er kompetencen og hvordan skal den kompetencevurderes

2 Lægeroller Medicinsk ekspert er det der gør os til læger
Ingen af rollerne kan stå alene Ingen af rollerne ligger over/under de andre Den professionelle rolle opfattes anderledes. Den omslutter og understøtter de andre roller

3 Lægerollen professionel
Forvalte sin faglighed i overensstemmelse med lægeløftet, lovgivningen og egen personlige integritet Dette udføres i erkendelse af etiske dilemmaer, kompleksitet, uklarhed og usikkerhed Samtidig med at lægen respekterer patientens integritet og autonomi Og handler efter bedste skøn til gavn for patient, organisation og samfund Og er rollemodel, kender egne grænser og opsøger fornøden assistence ved behov

4 Individet Ansvarlighed, omhu og samvittigfuldhed
Bekymring og usikkerhed – egen/ teamets influerer på klinisk vurdering og beslutning. Etiske dilemmaer – løsningsmuligheder Kende sig selv. Sætte grænser fagligt og som person Følge opgaver op

5 Organisationen Har en rolle i skabelsen af afdelingens kultur
Arbejds- og læringsmiljø Opmærksomhed på andres professionelle eller uprofessionelle adfærd Erkende og analysere egne og andres fejl og utilsigtede hændelser – lære deraf.

6 Samfundet Etiske problemstillinger i debatter, prioritering
Bringe lægefaglig viden, færdighed og evne i spil Samfundet forventer etisk og professionel adfærd af læger også uden for arbejdstid Respektere balancen mellem patientens interesser, respekt for ressourceallokering og samfundsmæssige hensyn

7 Rolleforståelse af professionen
At lægen følger en vedtagen model for, hvordan en person i en bestemt funktion (lægegerningen), med en bestemt egenskab eller med en særlig kompetence ser ud og optræder. En rolle betegner også det adfærdsmønster, som en person eller en gruppe i en bestemt position i samfundet forventes at følge – her, det adfærdsmønster, som en læge forventes at følge

8 Kompetence – læge og kontekst
Begrebet kompetence er lægens evne til at udføre de opgaver, og udfylde de roller, som forventes på et givet tidspunkt i lægens professionelle udvikling. 1.Viden og færdigheder 2. Evne til at omsætte viden og færdigheder samt udnytte personlige evner i praksis. Dette refererer til det, der de facto gøres i en konkret situation. 3. Personlige evner og holdninger

9 Entrustable Professionel Activities (EPA
overdragelse af professionelle aktiviteter - er en måde at se kompetencevurdering i sammenhæng med, hvad man kan lade en læge under uddannelse udføre på egen hånd. Man skal mestre før man betros en opgave selvstændigt

10 Kompetencevurdering af rollen
Kende de elementer som indgår Metoder – hvad siger målbeskrivelserne

11 Hoveduddannelse - Anæstesi
Nr. Kompetencer Konkretisering af mål Læringsstrategier, anbefaling Kompetencevurde-ringsmetode(r) obligatorisk(e) 39 Har evne og vilje til kritisk refleksion over egne handlinger, anerkender og håndterer utilsigtede hændelser og evt. fejl Følger retningslinjer, instrukser og vejledninger, argumenterer begrundet for afvigelser fra disse. Kender afdelingens og den nationale politik vedr. håndtering af utilsigtede hændelser og fejl. Har respekt, forståelse og empati for kolleger og andre, som har haft utilsigtede hændelser eller fejl. Medvirker til fælles læring af utilsigtede hændelser og evt. fejl. Klinisk oplæring Selvstudium Morbidity møder Specialespecifikt kursus Formativ generel vurdering Kompetencevurdering nr. 19

12 40 Professionel relation til organisationen Udviser opmærksomhed på anæste-siologens særlige rolle og ekspertise specielt ved akutte livstruende situatio-ner, og det professionelle ansvar dette medfører Udviser respekt for andres behov for og anmodning om anæstesiolo-gisk ekspertise i en etisk afvejning af patienters behov for anæstesio-logisk assistance samt egne og afdelingens ressourcer. Inddrager patientsikkerhedsaspektet i dagligt arbejde. Medvirker til konstruktiv og effektiv anvendelse af de anæstesiologi-ske ressourcer. Medvirker til at øge kendskab til anæstesiologiske behandlingsmu-ligheder i organisationen. Udviser ansvarlighed overfor sig selv, patient, organisation og omverden. Klinisk oplæring Konferencer Selvstudium Speciale specifikt kursus Formativ generel vurdering

13 Introduktionsuddannelse
Kompetencer Konkretisering Læringsstrategier anbefaling Komp. vurderings metode(r) 32 Viser ansvarlighed over for arbejdsopgaverne Udviser engagement, initiativ, interesse og ansvarlighed i udøvelsen af prak- sis i relation til patienter og organisationen - udviser punktlighed i fremmøde og giver information om, hvor han/hun er, og hvordan han/hun kan tilkaldes -har evne til kritisk at vurdere kvaliteten i eget arbejde, anerkender fejl og kan håndtere dette -erkender egen grænser og tilkalder hjælp når nødvendigt -medvirke til fælles læring af utilsigtede hændelser og evt. fejl Klinisk oplæring Vejledning/dialog med vejleder Formativ generel vurdering efter 6 mdr. Summativ generel vurdering efter 11 mdr. Formativ MiniCex efter 6 mdr. og efter 9 mdr. Summativ MiniCex efter 11 mdr.

14 Medicinsk afdeling, Holstebro
Målbeskrivelsen Intern medicin, introduktionsstilling: Professionel: Forholde sig etisk til en problemstilling, eksempelvis omtale patienter, kolleger og samarbejdspartnere respektfuldt, og overveje det etiske i en mulig behandling. Forholde sig til egne evner og begrænsninger, eksempelvis søge hjælp ved behov, kende egne læringsbehov, planlægge egen uddannelse, følge med i specialets udvikling, vedligeholde videnskabelig viden, forholde sig til egne karrieremuligheder".  Kompetencevurdering 360 grader

15 Professionalisme Beskriv hvordan du oplever din kompetence i relation til at
1. Forholde sig etisk til en problemstilling, eksempelvis omtale patienter, kolleger og samarbejdspartnere respektfuldt og overveje det etiske i en mulig behandling 2. Forholde sig til egne evner og begrænsninger, eksempelvis søge hjælp ved behov, kende egne læringsbehov, planlægge egen uddannelse, følge med i specialets udvikling, vedligeholde videnskabelig viden, forholde sig til egne karrieremuligheder.

16 Målbeskrivelse for introduktionsuddannelsen i Diagnostisk Radiologi
Dansk Radiologisk Selskab Sundhedsstyrelsen Februar 2009

17 16. Professionel Mål Konkretisering af mål / vurderingskriterier
Læringsstrategier Evaluerings-strategier 16.1 Kan erkende egne personlige faglige og etiske grænser. • Kan varetage en prioritering af egen tid både i dagarbejde og i vagt Erkender egne grænser og forstår at sige fra og søge råd, når egne kompetencer ikke er tilstrækkelige Har etisk holdning til afgivelse og opfølgning på undersøgelsesresultater Kan planlægge og tage ansvar for egen læring og uddannelse Mesterlære i klinikken Vejledersamtale 360-graders Evaluering fortsættes

18 Dansk Radiologisk Selskab
Sundhedsstyrelsen Maj 2014

19 17. Professionel (1) Kompetence Konkretisering (1) Lærings- strategier
vurdering 17.1 Kan erkende egne personlige faglige og etiske grænser. • Kan varetage en prioritering af egen tid både i dagarbejde og i vagt Erkender egne grænser og forstår at sige fra og søge råd, når egne kompetencer ikke er tilstrækkelige Har etisk holdning til afgivelse og opfølgning på undersøgelsesresultater Kan planlægge og tage ansvar for egen læring og uddannelse. Mesterlære i klinikken Vejledersamtale 360-graders Evaluering fortsættes

20 17. Professionel (2) Kompetence Konkretisering (2) Lærings- strategier
vurdering 17.1 Kan erkende egne personlige faglige og etiske grænser. • Har kendskab til og kan agere i henhold til afdelingens instrukser og protokoller Kan rapportere og reflektere over utilsigtede hændelser. Kan analysere, diskutere og korrigere både egne og andres fejl. Mesterlære i klinikken Vejledersamtale 360-graders evaluering

21 17. Professionel (3) Kompetence Konkretisering (3) Lærings- strategier
vurdering 17.1 Kan erkende egne personlige faglige og etiske grænser. • Kender relevante retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen Kender og forstår den radiologiske rolle indenfor relevante kræftpakker Kender og forstår betydningen af udrednings- og behandlings-garantier indenfor det radiologiske speciale. Mesterlære i klinikken Vejledersamtale 360-graders evaluering

22 Radiologisk 360 Kan vurdere egen faglig formåen, åbent tilkendegive grænser for samme og opsøge assistance ved behov Accepterer kritik og er i stand til at reagere konstruktivt Anvender den tid der er til rådighed på en effektiv måde Anvender afdelingens skriftlige procedurer Vurderes I gradueret skala

23 Gyn/obst

24 Onkologi

25 pædiatri

26 Kirurgi Professionel adfærd betyder, at man lever op til de skrevne og uskrevne normer, der er knyttet til det at være kirurg


Download ppt "ProfessionelP Specialernes Professionelle figur – Hvad er kompetencen og hvordan skal den kompetencevurderes."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google