Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sundhedsaftaler Dialog og input
Advertisements

8. december 2010 på Egegård Skole
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Arbejdspladsudvikling
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Skolereform august 2014………………
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Klasseledelse Lene Heckmann.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
VERSITET DORTHE JØRGENSEN OG METTE AMALIE BUNDGAARD STUD.CAND.PÆD. I DIDAKTIK MED SÆRLIG HENBLIK PÅ MATEMATIK AARHUS UNIVERSITET 5. februar 2014 UNI Institut.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Formålet med mødet Gennemgå og samle de input vi fik fra møderne
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lederforum Torsdag den 10. maj 2007 Dagsorden: Generel orientering Koncernmål/ servicestrategi for 2008 Opfølgning på seminar om ledelsesværdier Medarbejdertrivsel.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Lærerprofessionen.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Et fagligt løft af folkeskolen.
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Randers Kommune Evaluering af Randers Modellen 2. December 2009.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
LÆRING, DER SES!.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Vision mission værdier handleplaner
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
John Hattie.
CLARA Projektbeskrivelse
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Værdi- og målsætningsproces Espergærde Skole
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Besøg i praksis Efterår 17.
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Informtationsmøde kommende 7. klasser
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Præsentationens transcript:

Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan? Synlig ledelse Af HR-chef Thomas Ulrik Stilling (Thomas.Stilling@rks-gym.dk)

Skolens grundtal: 1999: 550 elever 60 medarbejdere 22 klasser 144 primæransøgere (elever) Ledelse: rektor, vicerektor, 3 inspektorer, 3 sekretærer 2014: 1300 elever 150 medarbejdere 48 klasser 607 primæransøgere (elever) Ledelse: rektor, pæd vicerektor, drift vicerektor, 3 uddannelsesledere, 1 HRchef, 1 kom.chef, 1 øk.chef, 3 sek Siden 2004 blandt de 5 mest søgte gymnasier i DK, nr. 1 i 2012, nr. 2 i 2013, nr. 1 2014 Ansat 200 lærere fra 2004-2013 I samme periode ca. 60 på barsel

Baggrund: Formål: Medarbejderønske: klar og tydelig ledelses-feedback og forventningsafstemning Ledelsesønske: klar forventningsafstemning vedrørende praksis, kvalitetssikring og opgaveløsning

P U L S  Løsning: RKS model: V-team – nærmeste leder. Tæt kontakt og dialog mellem leder og medarbejder. Redskab: PULS – Et redskab til kvalificeret ledelses-medarbejder-dialog

Redskabet = PULS Kvalitetssikring af medarbejdernes opgavevaretagelse og forventningsafstemning i forhold til fremtidig praksis Evaluering foretages af både medarbejder og leder PULS har tre spor: et evaluerings-feedbackspor et udviklingsspor et forventningsafstemningsspor Evaluering og feedback danner ramme for dialogen om medarbejders udvikling Forventningsafstemning om fremtidig praksis

PULS i praksis Præstation Medarbejderens konkrete præstation vurderes i PULS-regi i forhold til fastlagte fokusområder og vurderingskriterier. Udvikling Fremadrettet drøftelse af udviklingspunkter, der omsættes til konkret handling gennem en udviklingsplan. Læring Fokus på forholdet mellem medarbejderens undervisningspraksis og elevernes læring.  Samtale Konstruktiv dialog. Konkret, konstruktiv og respektfuld feedback. Medarbejderen får et klart billede af, hvilke forventninger og krav der stilles til fremtidig praksis. 

Den videre proces Nedsættelse af arbejdsgruppe, der arbejder på at indkredse fokusområder, præstationsindikatorer og endelige vurderingskriterier

Udkast Områder for evaluering og feedback – et bud: Undervisningens kvalitet Lærer har høje forventninger til elevers læring, og deler forventning med elever Lærer giver elever effektiv feedback Lærer udfører klasserumsledelse med fokus på læring Læren inddrager it målrettet og aktivt i undervisningen Læren holder sig løbende fagligt orienteret og inddrager aktuelle didaktiske og faglige tendenser i undervisningen Lærers elever får eksamenskarakterer over hvad der kunne forventes i forhold til socioøkonomiske faktorer Der er en sammenhæng mellem elevernes standpunkts karakterer og eksamensresultater …… Udkast Org. forståelse og samarbejde Lærer indtænker RKS strategi og indsatsområder ind i daglig praksis                 Lærer samarbejder aktivt med kolleger om elever og klasser og i team og faggrupper   Lærer er en rollemodel for elever og kolleger                                      Lærer udviser dømmekraft i opgavevaretagelsen  ……. Effektivitet og engagement Lærer er engageret i skolens virke generelt Lærer håndterer pressede situationer professionelt Lærer har en proaktiv og selvstændig tilgang til opgavevaretagelsen  Lærer arbejder effektivt med undervisnings-opgaver              ……

Udkast PULS-fokuspunkter/indikator/mulige kilder til evidens Eksempler på indikatorer Mulige kilder til evidens Lærer giver elever effektiv feedback Lærer opstiller klare læringsmål for hver lektion og opgave – nogle gange i samarbejde med elever Lærer formulerer (ofte i samarbejde med elever) succeskriterier i f.h.t. læringsmål. Lærer giver elever feedback i f.h.t. hvor elev befinder sig i sin læring ….. osv. Spørgeskema til elever Evt. fokusgruppe Observation Lærer medbringer et par eksempler på læringsmål og succeskriterier Læreren udfører klasserums-ledelse med fokus på læring Alle elever befinder sig godt i undervisningssituationen Der er tillid mellem lærer og elever og mellem elever, og det er ok at begå fejl Lærer har fokus på læringsledelse frem for på adfærdsledelse …osv. Klasserumsobservation Spørgeskema ETU     Udkast

Udkast

Forslag til tidsplan 2014 2015 Januar Februar Marts April Maj Juli November December Juni August September Arbejdsgruppe nedsat af MIO udarbejder liste over fokuspunkter og indikatorer til PULS vurderingsskemaet Puls implementeres som fast dialogredskab på RKS Ledelsens orienterer om sine overvejelser vedrørende PULS i MIO Ledelsens orienterer om sine overvejelser vedrørende PULS i bestyrelsen