Realkompetencebeskrivelser i stedet for afgangsprøver Projektets formål og succeskriterier Konsulenternes opgaver og støtte Oplæg ved startkonference i.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
på vej til vores evalueringskoncept
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Nytænkning af vagtbegrebet – 2. møde
Siunnersuisarfik PPR-Syd Box 520 Tlf.:
Medborgerskab – på sporet
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Lærerprofessionen - en definition.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
Velkommen hjem fra efterskole….
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
At udforske sin egen praksis
E-værktøjer og realkompetencer - betydningsfelter og dilemmaer
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Velkommen til Absalonskolen i Holbæk
Hvad er realkompetencevurdering?
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
ETU: Elevtilfredshedsundersøgelse 2008 Undersøgelsens resultater leder til følgende anbefalinger for UCR: Prioriter elevernes opfattelse af skolens Planlægning.
Sunds skole Evaluering
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
VITUS BERING DANMARK VEJLEVEJ 150 DK-8700 HORSENS TLF FAX:
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Side 1 Comenius Individuel elevudveksling. Side 2 Program 1.Generelle oplysninger om Comenius individuel elevudveksling 2.Kontaktlærer- mentorordningen.
Velkommen til 8. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Det Nationale Exitkontaktpunkt Socialstyrelsen, 23. maj 2016.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
John Vinsbøl Udviklings- og VEU centerchef Vestsjælland
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Værdi- og målsætningsproces Espergærde Skole
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Realkompetencebeskrivelser i stedet for afgangsprøver Projektets formål og succeskriterier Konsulenternes opgaver og støtte Oplæg ved startkonference i Vordingborg d. 21. & 22. november 2007 v. Anders Bech Thøgersen

Projektets kontekst Realkompetencevurdering på landkortet Min kompetencemappe: et redskab på nettet Realkompetencebeskrivelser vs. afgangsprøver Elever med særlige behov Udvikling i efterskolen Samarbejde mellem 6 efterskoler

Projekts mål Udviklingsprojekts mål er at 1) udarbejde et kvalitetsfyldt redskab, som 2) sammenkæder individuelle lærings- og udviklingsplaner, evaluering, vurdering, realkompetencebeskrivelser, vejledning og målrettethed mod 3) elevernes efterfølgende uddannelsesforløb. Redigeret uddrag fra ansøgning Efterskoleforeningen

Succeskriterier 1 1.Konsensus om begrebet realkompetencer. 2.Konsensus om indholdet af realkompetence- beskrivelser. 3.Konsensus om fagudtryk og beskrivemåde med respekt for skolens egenart. 4.Medarbejderne får et naturligt og trygt forhold til arbejdet med realkompetence- beskrivelser.

Succeskriterier II 5. Beskrivelsen udføres primært i undervisningen med eleven som aktivt medvirkende i arbejdet. 6.Den enkelte elev får gennem realkompetence- beskrivelser en tydelig målsætning for frem- tiden, så det motiverer i hverdagen. 7.Realkompetencebeskrivelsen fremtræder, så den passer til den enkelte elevs særlige behov. 8.Eleven får ejerskab til realkompetence- beskrivelsen og kan videregive den til 3.mand.

Succeskriterier III 9. Samarbejdspartnere omkring den enkelte elev får gyldigt, sagligt og fremadrettet redskab. 10.Resultatet publiceres og bringes i spil i det politiske landskab. 11.De seks deltagende efterskoler udsteder en ”realkompetencebeskrivelse” til alle afgangselever.

Faser i projektet A.Afdækningsfasen (aug. – nov. 07) B.Teorifasen (nov. 07 – jan. 08) C.Dialogfasen (nov. 07 – jan. 08) D.Implementering-/eksperimentfasen (jan. – juni 08) E.Midtvejsevaluering (april – juni 08) F.Praksisfase (aug. 08 – juni 09) G.Rapportering og evaluering (maj – aug. 09)

Teoriafsæt: Aktionslæring Handlingslæring: –Arbejde med virkelige og vigtige projekter –Trække lærdom af egne handlinger –Lokal teoriopbygning Erfaringslæring: –Lære af andre der er i tilsvarende situationer –Være hinandens konsulenter –Netværksopbygning –Om efterskolerne vidste hvad efterskolerne ved!

Konsulenternes opgave og støtte Sparringspartnere for –Styregruppen –Skolerne –Netværksgrupper Skolebesøg Deltagelse i konferencer Evaluering Rapportering Kvalitetssikring og –udvikling …

Projektets styring Spørgsmål til afklaring hurtigst muligt: Hvem er ansvarlig for? –afklaring af de forskellige ansvarsområder Hvem er initiativtager i kontakten mellem: –Styregruppen og konsulenterne –Skolerne og konsulenterne –Netværksgrupperne og konsulenterne ???

Samarbejdspartnere UU-centre Uddannelsesinstitutioner Andre efterskoler Foreninger Forældre Videncenter for special- og socialpædagogik og Videncenter for evaluering, dokumentation og kvalitetssikring (CVU Sønderjylland)

Tak for denne gang – og på gensyn Fra Videncenter i professionspædagogik ved CVU Sønderjylland Leo Kommischke-Konnerup Mail: Tlf.: / Anders Bech Thøgersen Mail: Tlf.: /