Innovation i samfundsfag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Samfundsfag og de innovative kompetencer
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Progression i samfundsfag
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Energi- & Vandværkstedet
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Innovation i samfundsfag og AT
Arbejdspladsudvikling
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Teori-Praksis-holdning
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Fagets formål, fokus og fagmål
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde
Småøvelser og innovative kompetencer
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Faglig læsning i samfundsfag
Analyse af praksis.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Fagdidaktisk kursus i religion
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Kodeks for offentlig topledelse
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Innovation i AT/SO.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Innovative kompetencer og talentudvikling Bent Fischer-Nielsen 2011.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
SKABELON.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
SamfundsCup
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Udkast til justering af KS
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Company programme - Veda
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Virksomhedssamarbejde
Velkommen til Metode i DIO.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
Demokrati og medborgerskab
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Innovation i samfundsfag Workshop på Århus Statsskole 18.09.2014 og Frederiksberg Gymnasium 26.09.2014. Anders Hassing, Ørestad Gymnasium, Ditte Nørtoft Nielsen, Århus Katedralskole og Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent

Indhold i workshop Innovation i samfundsfag ud fra gældende læreplaner Innovation i samfundsfag – hvorfor? Forløb: Innovation i praksis – hvordan træner vi? Demokratiske udfordringer og løsninger Generation Gæld Samfundscup Innovative småøvelser Debat: Drøftelse af muligheder og udfordringer

Faglige mål 1 ”anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå” undersøge andres og/eller elevens eget løsningsforslag fx innovativt forslag til hvordan kommunen skal håndtere det stigende antal ældre eller bandekriminalitet forslags relevans og konsekvenser? undersøgelse af problem og løsninger med brug af faglig viden begreber, statistik, teori og metode Bedømme elevens evne til at anvende faglig viden i sin undersøgelse af problemstilling og løsningsforslag

Fagligt mål 2 ”undersøge konkrete økonomiske prioriterings-problemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger” diskussion af andres og/eller egne forslag til løsninger som fx højere SU og lavere folkepension flere penge til en ny form for forebyggelse af ungdomskriminalitet og færre penge til fængsler bedømme elevens evne til at anvende økonomisk, politisk eller sociologisk viden i sin diskussion

Faglige mål 3 ”forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring” diskussion af andres og/eller egne forslag til politisk styring eller markedsstyring bedømme elevens evne til at diskutere konsekvenserne af andres og/eller eget forslag til politisk styring eller markedsstyring

Faglige mål 4 ”- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed” diskutere andres og egne udenrigspolitiske forslag fx nyt forslag om at sende danske mæglere til Ukraine og foreslå en løsning som i grænselandet mellem Danmark og Tyskland bedømme elevens evne til – med brug af begreber og teorier – at diskutere andres og egne udenrigspolitiske forslag fx bedømme elevenes brug af viden om nationale/etniske mindretal og om rettigheder for nationale mindretal i EU

Faglige mål 5 ”… indsamle, vurdere og bearbejde … materiale … til at undersøge problemstillinger og konkludere” kan indgå i en undersøgelse af et konkret problem eller af konsekvenserne af eget forslag til løsning af problemet. bedømme elevens metodiske evner i undersøgelsen evne til at anvende kvantitativ, kvalitativ og/eller komparativ metode

Kernestof: Anvende alle discipliner fx Social differentiering og kulturelle mønstre løse integrationsproblemer Massemedier og politisk meningsdannelse forbedre branding af politikere Økonomisk styring og bæredygtig udvikling nye forslag til bedre et miljø Konflikter og Danmarks handlemuligheder nye bidrag til den udenrigspolitiske debat

Skriftlige opgaver 1 Skriv et notat Argumentér Fagligt begrundet anbefaling eller strategi om, hvordan en bestemt aktør skal håndtere et konkret problem Argumentér hvordan man kort fremlægger (pitcher) et synspunkt med brug af faglig viden

Skriftlige opgaver 2 Opstil en model Undersøg Diskutér model om årsagerne til et problem eller konsekvenserne af en løsning Undersøg et problem eller en løsning undersøges, og der underbygges med statistik Diskutér vurdering af konsekvenserne af et forslag til løsning af et problem.

Spørgsmål Til brug af gældende læreplan? Til brug af forsøgslæreplan?

Hvorfor?

Tre innovationsdiskurser Merkantil Medborgerlig Akademisk Hvorfor innovation Entreprenørskab: Det globale marked og den internationale konkurrence kræver entreprenante evner Medborgerskab: Verdens tilstand kræver mennesker der kan tænke nyt og sætte almene forbedringer på dagsorden (fx klima og sundhed) Talentudvikling: Universiteterne kræver studerende, der kan tænke selvstændigt Hvad er innovation Innovation = at omsætte kreativitet og nytænkning til nye salgbare produkter Målorienteret Innovation = nytænke og udvirke almene/offentlige forbedringer gennem kritisk refleksion Problemorienteret Innovation = at fordybe sig i et fag og tænke selvstændigt, nyt og anderledes så der fremkommer nye faglige perspektiver Fagligt orienteret

Innovation i samfundsfag Innovation i en samfundsfagskontekst Hvorfor innovation? Gør faget levende og virkelighedsnært Giver fagligheden flere dimensioner Får andre typer af elever med Fra lærd hjælpeløshed til foretagsomhed (handlekompetence) Hvad er innovation? ”Nyt, nyttigt, nyttiggjort” - nytænkende forbedringer af noget i verden med afsæt i samfundsfaglig viden om empiri, begreber og teori Løsningsorienteret undervisning Rummer alle tre innovationsspor! Innovation som det didaktiske greb, der forener tækning og handling

Hvordan?

Byggesten i det innovative arbejde Identifikation af problem Forståelse af problem Løsninger Formidling og/eller realisering af løsning Dynamik og fravær af linearitet – hvordan strukturere?

Index: Dansk non-profit org. Index: Award Uddannelsesprogram http://youtu.be/F1X2fwkl3tc

”Kompas” Fire faser Bruger i centrum ”Designtænkning” Bæredygtighed Fastholde elever i fordybelse: Don’t jump to solutions! … men hvordan bliver det samfundsfag?

problemformulering formuler løsning diskuter anbefal strategi argumenter anvend model opstil hypotese undersøg indsaml empiri brugertest kreativ, eksperimentel fase

Eksempler

Eksempel 1: Demokratiske udfordringer og løsninger Bidrag til Samfundscup 2013 Bygger oven på traditionelt undervisningsforløb om demokrati og deltagelse ”SamfundsCup-projektet skal anvise en løsning på et af jer identificeret samfundsproblem som hører under det overordnede tema ”demokrati".” Produkt: En mundtlig præsentation understøttet af visualisering af jeres løsning Et skriftligt notat til en relevant aftager/samarbejdspartner Samfundscup Fagligt funderet og innovationsorienteret konkurrence for samfundsfagselever (A og B) Finansieret af FALS og Columbus og organiseret i et samarbejde mellem projektledere og lokale tovholdere => græsrodsdrevet Præmien: en tur til Christiansborg og 10.000 kr., offentliggørelse i Samfundsfagsnyt samt kontaktperson til videre arbejde med og realisering af projektets idé www.samfundscup.dk Tilmelding senest 1. oktober

Eksempel 1: Demokratiske udfordringer og løsninger 1. Brainstorm, gruppedannelse, og idegenerering med associationskort 2. Problemformulering i form af: et "løsningsorienteret spørgsmål" a la: hvordan undgår vi..., hvordan styrker vi..., på hvilken måde kan vi...? 3. Udfylde videnskort 4. Sum up - grupper giver feedback og feedforward til hinanden

Eksempel 1: Demokratiske udfordringer og løsninger Hvem er problemet et problem for? Udfyld en persona-skabelon med de relevante informationer. På den måde kan I lave en slags hypotese om, hvem jeres brugere er. Hvem kan hjælpe jer til at forstå problemet og brugerne? Tilføj videnskortet mindst én samfundsteoretiker eller samfundsfaglig model og mindst tre centrale fagbegreber, I skal bruge til at undersøge problemet med.

Eksempel 1: Demokratiske udfordringer og løsninger Empiri Begreber Politikskandaler Normskandaler Mediesystem og nyhedskriterier Modelanvendelse kvalitative interview

Eksempel 1: Demokratiske udfordringer og løsninger Associationsøvelser: Idépoker Byg en løsning Orakelrunde

Eksempel 1: Demokratiske udfordringer og løsninger

Eksempel 1: Demokratiske udfordringer og løsninger Originalitet? Innovativ, kreativ og god løsning på aktuelt samfundsproblem? Faglighed? Argumenterer og understøtter med begreber, teorier og data? Omverden? Testet projektet og prøvet ideer af? Formidling? Vellykket, flydende sprog, præcis argumentation?

Øvelse Byg en bæredygtig velfærdsmodel

Eksempel 2: Generation Gæld Fire moduler af 90 minutter 1.g Bygger ovenpå lille økonomiforløb med tema om unge og gæld (Zetland single)

Eksempel 2: Generation Gæld Interview: Undersøg målgruppen (unge = elever på skolen)  persona (målgruppe-karakteristik) Sum up: Præsenterer kort persona for andre grupper/lærer

Eksempel 2: Generation Gæld Udvikler prototyper på løsningsforslag Sum up: Præsenterer den for brugere  feedback

Eksempel 2: Generation Gæld Færdiggør løsning: En app hvor man chatter med en økonomisk rådgiver og får råd fra andre brugere Sum up: faglig elevatortale med præsentation af løsning – hvordan skaber den værdi i samfundet?

Byggesten i det innovative arbejde Identifikation af problem Eksempelvis: Velfærdsstatens udfordringer Forståelse af problem Eksempelvis: Befolkningens øgede krav og forventninger presser velfærdsstatens økonomi og legitimitet Mål Eksempelvis: Levedygtig og fair velfærd Løsninger Eksempelvis: Filosofisk opgør med vækstregimet via udvikling af ny legitim velfærdsideologi Formidling/udførelse af løsning Eksempelvis: Skrive velfærdsmanifest og pitche ideen om at igangsætte facebookkampagne til Modkraft Dynamik og fravær af linearitet!

Succeshistorierne http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2013/7/15/Spolitikervilmaerkeaegfraburhoens.htm http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2014-09-02-nyt-supermarked-vil-saelge-billig-overskudsmad

SamfundsCup Fagligt funderet og innovationsorienteret konkurrence for samfundsfagselever (A og B)!! Finansieret af FALS og Columbus og organiseret i et samarbejde mellem projektledere og lokale tovholdere => græsrodsdrevet! Præmien: en tur til Christiansborg og 10.000 kr., offentliggørelse i SamfundsfagsNyt samt kontaktperson til videre arbejde med og realisering af projektets idé www.samfundscup.dk Tilmelding senest 1. oktober

Produkt og vurderingskriterier SamfundsCup-projektet: Løsning på et identificeret samfundsproblem under det overordnede tema. En skriftlig, handlingsorienteret anbefaling (notat) (max 1200 ord ca. 3 normalsider) En mundtlig formidling af produktet ved brug af digitalt formidlingsværktøj (Fremlæggelsen må max tage 10 min) Vurderingkriterier: Originalitet Faglighed. Omverden. Formidling. 2-4 elever samarbejder om projektet

Årets gang Inspirationsdage (oktober/december) Projektfase (november/marts) Kåring af skolevindere (medio/ultimo marts) Regionalfinaler med de lokale skolevindere (April) Landsfinale på Christiansborg (Maj)

Inspirationsdage Idégenereringsworkshop – del 1 2. Korte inspirationsoplæg fra 2-3 ”eksperter” 3. Idégenereringsworkshop – del 2

Projektfasen Lokal forankring og stor frihed Tre eksempler Aftale med lokalpolitiker/ekstern partner om at udarbejde løsninger på konkret problem Aftale med kolleger om at lave workshops i hinandens klasser Eksempel fra forrige år: Social bæredygtighed – ulighed og marginalisering Demokratisk bæredygtighed – demokrati og fred - det arabiske forår som case Bæredygtigt miljø og den politiske forbruger Det bæredygtige velfærdssamfund Del af et almindeligt velfærdsforløb med løsningsorienteret afslutning

Forløbseksempel: Ungdommens arenaer Innovative kompetencer kan indtænkes i et helt forløb – også i 1.g og på c-niveau Fokus: Dilemmaer, som nutidens unge står overfor!

Innovative elementer i forløbet? Tænkeøvelser om egen oplevelse af udfordringer: problemidentifikation Træning af netværkskompetencer: problemforståelse og mulighedsorientering via spørgsmål der stilles til ”ukendt” Træning i at arbejde løsningsorienteret – idégenereringsproces og idéskabelon: krea-kompetencer og handlekompetence Træning i formidling via skabelon for pitch

Innovative småøvelser Også når det ikke er komplette innovationsforløb – kan de innovative kompetencer trænes!

Netværkskompetence Kortlægning af klassens netværk: Lav en liste på mindst fem ressourcepersoner i fht velfærd. Kategorisering af netværk. Undersøgelse af holdninger til ”Fremtidens Velfærd i Danmark” via klassen eget ressourcekatalog. De inddeles i grupper, og hver gruppe får tildelt/vælger 3-4 ressourcepersoner/organisation Det er vigtigt, at eleverne er instrueret i, at det skal være korte samtaler (5-10 min), hvor de er velforberedte. Dvs. de har nogle konkrete underspørgsmål til overemnet ”Fremtiden Velfærd”. Eksempelvis: Gør vi nok for de fattige i Danmark? Skal det være nemmere at tvangsfjerne børn? Betaler vi for meget i skat? Skal der indføres brugerbetaling på eksempelvis lægebesøg?

Pitch en andens idé – trin for trin Opgave: Lad eleverne parvis finde et løsningsforslag på www.tagdel.dk eller giv dem et aktuelt løsningsforslag fra politiker. Få dem til via deres mobiltelefoner at optage et pitch af deres tildelte idé på max 3 min ud fra pitch-skabelonen En start der fænger (5%) En beskrivelse af, hvilke væsentlige behov der opfyldes med din idé (hvem giver ideen værdi for)? (20 %) En beskrivelse af hvad projektet går ud på. Hvad er det unikke eller nytænkende ved forslaget? (50%) Hvordan får brugerne gavn af projektet? Hvad er effekten af projektet (10%) Hvilke fordele har forslaget ift. eventuelt andre lignende projekter (økonomisk nem at gennemføre, bruger den ekspertise I selv har m.m) (10%) En god afslutning eller opsamling på de væsentligste pointer (5%)

Afslutningsdebat Muligheder og udfordringer: Hvordan kan innovation integreres i den daglige samfundsfagsundervisning? Gode ideer? Erfaringer? Hvilken innovationsmetode skal jeg anvende? Udfordringer? ?