Talentarbejde i de naturvidenskabelige fag Elevtyper og eksemplariske undervisningsforløb.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Læring om PV bremser Projektstyret Opgavestyret Talentforløb
Gymnasiekultur og elevdeltagelse
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Naturvidenskab.
Deltagerstyret undervisning
Uddannelsesparathed - hvad er det
Verden venter - fokus på 7 job Friskolen i Skive klasse Projektuge 2006 Grete Bundgaard og Allan Mikkelsen.
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Inspiration til reformarbejdet
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Sprog er fremtiden. Fokus på sprogtalenterne.
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Innovation præsentations eks. Start med at forklare hvilket problem du mener dit innovative forslag ville kunne løse. Mit innovative forslag tager udgangspunkt.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Underviserens evaluering af eleven Forståelse af fagligheden: 0____________________________________________________________10 Vilje: 0____________________________________________________________10.
Naturvidenskabelige talenter Eksemplariske undervisningsforløb.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Hvorfor ændre vores nuværende koncept? UVM: Tilbuddet om lektiehjælp og faglig fordybelse skal styrke elevernes faglige niveau ved blandt andet at tilbyde.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Projektopgaven.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Talentudvikling SOSU elever.
Velkommen til fagligt samspil
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Præsentationens transcript:

Talentarbejde i de naturvidenskabelige fag Elevtyper og eksemplariske undervisningsforløb

De eksperimentelle fag Vi har lavet en rapport på 46 sider – se selv.  Arbejdsgruppens deltagere:  Maria Nyland Jensen (Ng, Mu), Borupgaard Gymnasium  Dorthe Lind Damkjær (Bi, Ke), Vejle Tekniske Gymnasium  Thomas Brun Kristensen (Ma, Fy), Hasseris Gymnasium  Tim Nielsen (Mu, Fy, As), Kalundborg Gymnasium  Jette Rygaard Poulsen (Ma, Fy), Hasseris Gymnasium, fagkonsulent  Kresten Cæsar Torp (Bi), Aalborghus Gymnasium, fagkonsulent

To overordnede arbejdsområder Behovsanalyse  Hvad har talentfulde elever brug for i den daglige undervisning?  Talenter er forskellige, og der gives ikke et svar.  En typologisering. Eksemplariske undervisningsforløb  Raketopsendelse  Midler der påvirker CNS  Take Home Lab  Podcast  Science Cup  Klimaundervisning De eksperimentelle fags styrke  Eksperimenter og praktisk udforskning  Abstraktion og teoretisering  Anvendelse og innovation  Tradition for talentarbejde (uden for undervisningen)

Talentarbejde i den daglige undervisning – Hvorfor? Talenter opdages og udvikles i den daglige undervisning. Ikke alle flittige elever er talenter og ikke alle talenter er som udgangspunkt flittige. ◦ Hvordan opdages og styrkes talentet? ◦ Hvilken rolle kan talentet have i klassen? ◦ Hvordan motiveres talentet? ◦ Hvordan udvikles talentet? Svarene afhænger af elevtypen!

5 talenttyper KanKan måske Vil Eleven der kan og vil Den selvstyrende elev Den slidsomme elev Vil måske Det umotiverede talent Den innovative opfinder

Eleven der kan og vil Styrker: Faglig fordybelse Stort overblik og velstruktureret Aktiv deltagende i undervisning Svagheder: Ikke nødvendigvis kreativ For høje egne forventninger Overforberedt til timerne

Eleven der kan og vil Hvordan motiveres eleven? Faglig dybde Klart mål med opgaver Har ikke behov for at skabe noget nyt Kunne slutte større sammenhænge i opgaver Nøddeknækkeropgaver

Den selvstyrende elev Styrker: ◦ Hurtigopfattende og højt abstraktionsniveau ◦ Fordyber sig uden at bekymre sig om sværhedsgraden ◦ Selektiv hvad angår interessefelter Svagheder: ◦ Kan opleves vanskeligt integrerbar ◦ Ikke nødvendigvis vellidt, er utålmodig med klassekammerater ◦ Kører ofte solo ◦ Demotiveres nemt

Den selvstyrende elev Hvordan motiveres eleven? ◦ Skal have andre udfordringer end resten af klassen ◦ Han skal udfordres af reel problemløsning, frem for træningsopgaver ◦ Anerkendelse for den ofte selvstændige opsøgning af viden ◦ Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og gerne kontakt til videregående uddannelser

Det umotiverede talent Styrker: ◦ Hurtigopfattende ◦ Højt abstraktionsniveau ◦ Kritisk og selvstændig tilgang til stoffet Svagheder: ◦ Kan opleves doven og vanskeligt integrerbar ◦ Passiv og usynlig (eller) ◦ Irriterende og distraherende Talentet forløses måske efter gymnasiet - måske aldrig!

Det umotiverede talent Hvordan motiveres eleven? ◦ Rutiner skal brydes – det er jo netop dem der ”luller” ham i søvn. ◦ Han skal have valgmuligheder, og kunne se en mening der ligger uden for den snævre undervisningskontekst. ◦ Overskridelse af faggrænser er inspirerende – han har ikke noget stærkt tryghedsbehov. ◦ Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og gerne kontakt til videregående uddannelser.

Den innovative elev Styrker: ◦ meget induktivt arbejdende ◦ yderst nysgerrig hvad angår eksperimentelt arbejde ◦ arbejder konstruktivt med i den daglige undervisningen Svagheder: ◦ forholdsvis usynlig i en klasseundervisning ◦ svær at arbejde sammen med

Den innovative elev Hvordan motiveres eleven? At arbejde med en opfindelse Optimering af kendte arbejdsgange… Mulighed for selvstændighed og kreativitet i løsningen eksperimentelle opgaver Arbejde med innovationsorienterede projekter

Den slidsomme elev Styrker: ◦ Arbejder sig til det de mestrer ◦ Udviser motivation, udholdenhed og ihærdighed ◦ Yder gerne en indsats sammen med andre ◦ Er med til at give gruppearbejdet drive Svagheder: ◦ Ikke blandt de fagligt stærkeste i skolen ◦ Får ikke nødvendigvis de højeste karakterer

Den slidsomme elev Hvordan motiveres eleven? Gode opgavetyper fx problem-orienterede projekter og virkelighedsnære problemer At kunne bidrage til at løse en opgave Af opgaven og oplevelsen Af at kunne opnå noget sammen og få anerkendelse

Raketopsendelse Differentieret undervisningsforløb for bla. den selvstyrende elev 3 forskellige oplæg: ◦ Et med fokus på bevægelsesligningen ◦ Bevægelsesligningen med korrektion for luftmodstanden ◦ Vandraket, hvor der er flere frihedsgrader

Midler der påvirker CNS For ”Eleven der kan og vil” ◦ Kemisk syntese af lægemiddel ◦ Udvalgte synteseforskrifter ◦ Projektarbejde ◦ Tværfagligt element ◦ Kontakt til industri ◦ Gruppesammensætning med ”ført hånd”.

Take Home Lab For bla. ”Det umotiverede talent” ◦ Planlægning af simpelt eksperiment ud fra et givet emne og foreløbig problem-formulering ◦ Gennemføre eksperimentet hjemme med dataopsamlingsudstyr ◦ Databehandling ◦ Præsentation for klassen ◦ Efterfølgende helt selvvalgt emne og eksperimenter

Podcast For bla. ”Det umotiverede talent” Alternativ dokumentation af eksperiment ◦ Kreativitet og mundtlighed ◦ Klare krav til format og omfang ◦ Evt. klare krav til disposition ◦ Evt. klar besked om hvad der bliver lagt vægt på i bedømmelsen.

Science Cup For ”Den innovative opfinder” ◦ Praksis- og virkelighedsnære naturvidenskabelige problemstillinger ◦ Innovativ tilgang ◦ Teamarbejde ◦ Virksomhedssamarbejde

Evaluering af et forløb Afprøvning af et af forløbene – Take Home Lab. ◦ Næsten alle vurderer overordnet ”fra middel til ret godt” – kun to er meget negative!  ” Man blev tvunget til at arbejde selvstændigt, tænke egne tanker omkring forsøget, om hvad man kunne få ud af det. Det var interessant at udvikle forsøget selv, og arbejde med dataene som kom ud af det.”  ”Fedt at arbejde på en ny måde med nogle anderledes målinger end det sædvanlige.”  ”Jeg synes at jeg lærte meget om hvordan man laver databehandling. Fagligt var det måske ikke det hele der var på så højt niveau - men det var nu sjovt at lave.”

Evaluering 2 – fagligt udbytte ◦ Vurderingen fordeler sig omkring middel både på det overordnede, elevernes eget eksperiment og andre elevers fremlæggelser. ◦ Fordelingen på elevtyper er interessant:  ”Eleven der kan og vil” samt ”Den slidsomme elev” har fået lidt for lidt ud af det, mens –  ”Det umotiverede talent” og ”Den innovative opfinder” finder, at de har fået større fagligt udbytte end sædvanligt!

Evaluering 3 - motivation ◦ Fordelingen på elevtyper er igen interessant:  ”Eleven der kan og vil” samt ”Den slidsomme elev” har slet ikke svaret, eller svaret neutralt, mens –  ”Det umotiverede talent” og ”Den innovative opfinder” er blevet klart mere motiverede.

Evaluering 4 Fase to er en ”ide-basar”, hvor elever frit kan forsøge at værge gruppemedlemmer til undersøgelse af hverdagsemner, de selv kommer med. Det er et krav, at det skal have en klar ny vinkel og det skal være et problem, vi ikke kender svaret på. Ikke alle elever kommer med emner, men alle skal deltage, og kan frit vælge samarbejdspartner(-e).

Konklusioner Indenfor undervisningens rammer + supplerende tilbud Talentstimulerende undervisning har frirum, variation og differentiering Lærertid til eleven Opfølgning Talenter er forskellige Talenter har behov for fællesskab