det multikulturelle læringsrum

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
At forholde sig professionelt Anne Skov
Klasserummets dynamik og psykologi – samspil og dialog i læringsrummet
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Læring i Multikulturelle Kontekster
15. november Tosprogvejledning
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Fra integration til inklusion
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Chris Argyris f
KULTUREN OMKRING “VIRKSOMHEDSTURNÉEN”
Kultur i organisationer
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
NOEA/Aalborg Universitet
Den gode medarbejder Hvad er en god medarbejder?
Æstetiske læreprocesser
Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Trivsel i et interkulturelt perspektiv
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Niveauer for læring i organisationen
Kulturelle forhold og kulturbegrebet
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
- et udviklings- og dialogværktøj
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Shine og virksomhedskultur
Af: Steffen Pedersen Anina Kjær Rasmus Petrussen Kristine Madsen Løkke Engraf Kreativitet i DR.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Den lærende organisation
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Inklusion og inkluderende processer
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Kreativitet i DR Af: Steffen Pedersen Anina Kjær Rasmus Petrussen Kristine Madsen Løkke Engraf.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Socialisering Kapitel 5.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Studerendes Employability i det virkelige arbejdsliv
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

det multikulturelle læringsrum Trine Krogh Pedersen Stud. mag. i Læring og forandringsprocesser 22. juni 2010

Disposition 1. Feltarbejde og artiklens basis 2. Et læringsperspektiv på kulturmødet 3. Et konsulent perspektiv

Pentagonmodellen: artiklens basis 1. Artikelspørgsmål: Hvordan kan der udvikles et læringsrum for ressourcerne i multikulturel personalegruppe? 5. Artiklens metode: Interviews, som efterfølgende er underkastet analyse 2. Fagligt formål: Lære at lede den kulturelle diversitet der kan være med til at gøre en forskel 4. Teori: Hans Gullestrup (Kulturbegrebet) Michael Byram (Interkulturel kompetence) Iben Jensen (Interkulturel kommunikation) Jean Lave & Etienne Wenger (Legitim perifer deltagelse) Chris Argyris & Donald Schön (Organisatorisk læring) 3. Empiri: En mangfoldig afdeling på Aalborg Sygehus Kilde: Skriv en artikel 2008, Lotte Rienecker m.fl.

Interviewpersoner Litauen: Litauisk og litteratur, Universitetet Litauen Sygeplejerske (Danmark) 48 år Aalborg Sygehus: 9 mdr. Tyskland: Uddannelse: Sygeplejerske (Tyskland) 22 år Aalborg Sygehus:1 år 2 mdr. Danmark: Sygeplejerske (Danmark)

Feltarbejde – metode Det kvalitative forskningsinterview Forskningsspørgsmål: Interviewspørgsmål: Hvordan oplever du det danske sygehussystem i forhold til din uddannelsesbaggrund? Kommunikativ / adfærdsmæssig dimension (færdigheder) Oplever du, at du har viden, ideer og erfaringer fra din kultur som du kan bidrage med på afdelingen? Observationer Feltrolle: Deltageren som observatør Sprogbarrierer Subjektivt Ikke generalisere - en anden ”sandhed”

Relationstrekanten Værdier Den Kirkegaardske ydmyghed Forståelse af situationen Møde dem der, hvor de er Den Kirkegaardske ydmyghed Udvise tillid ”risikofyldt” Synliggør faglighed Anerkend interviewpersonerne Ressourcer og kvaliteter Den Luhmanske tillid Den Langske anerkendelse Dahl & Juhl 2009

Kulturbegrebet Den funktionalistisk tilgang : De tre lag, grundlæggende antagelser, adfærdsnormer/ værdier, artefakter (Edgar Schein) Den socialkonstruktivistiske: kultur er den mening eller betydning medlemmerne af kulturen selv tillægger den (Clifford Geertz) De kombinerede kulturbegreber: Kultur er ikke statisk (det beskrivende), kultur er noget der genereres og gives mening af den enkelte iagttager gennem sociale relationer (det komplekse) (Kirsten Jæger 2002)

Et læringsperspektiv på kulturmødet En mangfoldig personalegruppe To læreprocesser: Lederen lære at lede den kulturelle diversitet Ledere og medarbejder udvikler interkulturelle kompetencer (for at kunne opfatte kulturmødet som et læringsrum) Diversiteten skal ses som en ressourcer ”Jeg skal ikke komme med mine regler til et andet kloster” ”Tilstedeværelsen af flere kulturer anses som en svaghed” Sygeplejerske Litauen Empiri, Politikken, Aalborg Universitet Et læringsrum der tillader at komme til en forståelse af de forskellige kompetencer

I et konsulentperspektiv… Et læringsperspektiv på kulturmødet I et konsulentperspektiv… Konsulenten – distance til problemet – flere perspektiver Ledelsen: Coaching – for at opnå klarhed, ny mening Den anerkendende position (Fra rekrutteringsmæssig problem til muligheder og ressourceoptimering) Kulturelt intelligente medarbejdere versus forskellige kulturer Den narrative position (Dekonstruktion og eksternalisering) En erkendelse af, at vi selv konstruerer den virkelighed vi lever i ”Du skal ikke komme med dine regler til et andet kloster” – sygeplejerske Litauen Konkrete metoder i det multikulturelle læringsrum

Et lærende praksisfællesskab Konteksten for læring Måder at høre til på: Mål: Skabe et læringsrum hvor erkendelse, refleksion og forståelse bygger bro til den næste erkendelse Nyankomnes læring (arbejde på samme måde) Kompetent medlemskab indebærer: - Gensidigengagement - Ansvarlighed overfor virksomheden - Repertoire, der kan forhandles Forhandle nye meninger Fantasi Indordning Engagement

Interkulturel kompetence: Bennett's udviklingsmodel - Kognitive og affektive udviklingstrin som mennesket gennemløber i kulturmøder - konkrete trin – hvor er vi i processen? - Hvor ønsker vi at være, hvor skal vi ”hjælpes” hen?? a) ”Det multikulturelle menneske” b) Tilpasser adfærd til kulturen 6. Integration a) Empati b) To-kulturel c) Effektive i kommunikation 5. Tilpasning a) Opmærksom på forskellige kulturer b) Respekterer disse forskelle 4. Accept Det etnorelativistiske stadium a) Forskellene er ubetydelige b) Det vigtigste er lighederne 3. Bagatellisering a) Der er andre kulturer, men de udgør en trussel b) Forsvarsposition: nedgør, fremhæver egen kultur 2. Forsvar a) Erkender og accepterer ikke andre kulturer b) Forskelligheder vurderes negativt 1. Fornægtelse Det etnocentriske stadium Adfærd Trin Stadium

BAFA´ BAFA´ - et mangfoldigheds værktøj A Cross-Cultural Simulation Game “Companies use BaFa' BaFa' to reinforce the positive aspects of cultural diversity” BAFA´ BAFA´ - et mangfoldigheds værktøj Spillet: Briefing Delegation fra hver kultur som iagttagere ca. 5 min. (briefing/spørgsmål) Medlemmerne fra grupperne skal interagere Kender ikke hinandens regler, kun egen kultur ( aner ikke hvordan de skal interagere) Kort og mønter ALFA – Patriarkalsk: Patriarkens accept, manden, værdien er at spørge til hinanden, mønter ikke værdifulde, afvisende BETA – Handelskultur: Eget sprog (farve, vokal, initialer), nej (begge albuer), ja (kind/bryst), handler om at vide, meget imødekommende (pga. vil have kort fra ALFA)

BAFA´BAFA´ Deltagerne: Etnocentriske – egen kultur for øje Føler på egen krop fremmedgørelsen og forvirringen ved at være ’anderledes’ Får øjnene op for forskellige værdier Motiveres til at genoverveje adfærd og holdninger Undersøger hvordan barrierer og misforståelser bliver skabt