Digital kommunikation og forældresamarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns sociale liv med digitale medier
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Digitalisering og medialisering
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Psykoedukation til unge i OPUS
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Arbejdsmiljørepræsentanten og arbejdstidsaftaler 10. Januar 2011 Svendborg.
Historier fra et demonstrationsprojekt
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Sygeplejerskeuddannelsen
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Lærerprofessionen.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Stedet som indgang til digital forvaltning
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Håndtering af Sygefravær
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Ny regering, nye tider – dag 1
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Pædagogens univers.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
SKYPE OG SSI (SIMPLIFIED SKYPE INTERFACE) OPLÆG OG KONKRETE EKSEMPLER PÅ HVORDAN VI BRUGER SKYPE (SSI) I HVERDAGEN PÅ DØGNTILBUD, SOM ET REDSKAB TIL ØGET.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Det gode forældresamarbejde FOA vuggestuekonference Dorthe Boe Danbjørg, Næstformand Forældrenes Landsforening Det gode forældresamarbejde OrganisatoriskUformeltFormelt.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Lægeforeningen Lægemøde 2007 Tilbagemelding på workshops om forebyggelse.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Læring gennem registrering og indberetning
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Den pædagogiske læreplan
Politikernes og borgernes forventninger
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Sikker adfærd er vigtig Som lærere arbejder vi med væsentlige og ofte fortrolige eller følsomme informationer, og dem skal vi passe godt på Sikkerhedspakken.
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Digital kommunikation og forældresamarbejde Odense Congres Center Den 2. december 2014 Ved Lotte Nyboe

Baggrund

”Sense of urgency” God service kræver ikke nødvendigvis et fysisk møde. I mange tilfælde kan digitale løsninger eller ny teknologi levere en mere moderne og effektiv service (Fællesoffentlige digitaliseringsstrategi) En ny digitaliseringsstrategi skal forholde sig direkte til effektiviserings- og servicedagsordenen, hvor der er behov for at fastholde eller øge serviceudbuddet med færre ressourcer, og hvor digitale effektiviseringer er en del af svaret (Fælleskommunale digitaliseringsstrategi)

”Sense of urgency” Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det enkelte barns alsidige udvikling og selvværd samt bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst

Central pointe Den digitale kommunikation kan underbygge eller ligefrem forbedre kvaliteten og udbyttet af forældresamarbejde Omvendt kan digital kommunikation lige så vel skade kvalitet og udbytte Kvalitet afhænger af……

God digital kommunikation hviler på Ledelse og strategi Pædagogens faglighed og kompetencer Teknologisk infrastruktur

Digitaliseringen i 2011 og i dag ”IT og digitale medier er kommet for at blive: kortlægning af digitale redskaber på dagtilbudsområdet (Rambøll 2014): Stor spredning i hvor langt dagtilbuddene er i forhold til at anvende digitale redskaber (læring, dialog, dokumentation) Tid og penge er vigtig i opstartsfasen Ledelsesfokus og medarbejderengagement som drivkræfter Didaktikken – ikke teknikken – skal være styrende Digital innovation starter på flere niveauer og skal støttes af muligheder for support  

Hvilken kommunikation indebærer forældresamarbejdet? Eksempler: Kommunikation angående dagtilbuddet Daglig kommunikation med forældrene om børnenes trivsel og udvikling Systematisk afholdte forældresamtaler Indkaldte svære forældresamtaler Spontane samtaler ved pludselige hændelser (fx sygdom, ulykker) Inddragelse af og samarbejde med forældrene angående virksomheds- og læreplaner, forældrearrangementer, mv. (ofte via Forældrebestyrelse)

Hvad indebærer forældresamarbejdet? Eksempler: Kommunikation angående dagtilbuddet Daglig kommunikation med forældrene om børnenes trivsel og udvikling Systematisk afholdte forældresamtaler Indkaldte svære forældresamtaler Spontane samtaler ved pludselige hændelser (fx sygdom, ulykker) Inddragelse af og samarbejde med forældrene angående virksomheds- og læreplaner, forældrearrangementer, mv. (ofte via Forældrebestyrelse)

Forældresamarbejde og digital kommunikation I større omfang: E-mails Dagtilbuddets hjemmeside (hvis det har en) SMS Digitale fotorammer I mindre omfang BørneIntra og Tabulex bruges [Kilde: Rambøll, 2014:5]

Kommunikationskultur Digital kultur Audio-visuel kultur Trykt kultur Skriftlig kultur Mundtlig kultur

Kommunikation og medier i dag Billede Digitalisering: -Ændring af sociokulturel praksis Medialisering: -Udvidelse -Erstatning -Sammensmeltning -Tilpasning

Internettet som redskab – og udfordring Muligheden for få-til-mange kommunikation og nogle-til-nogle kommunikation Men på internettet er det altid nat! Medier skal vælges til og fra (mediernes egenskaber)

Kommunikation – men hvordan? Billede

Digital strategi Billede

Indhold Almindelige personoplysninger Rent private oplysninger Følsomme og fortrolige personoplysninger

Et eksempel - Studievalg Fyn Studievalg Fyns etiske retningslinjer for online vejledning: Vi besvarer kun seriøse henvendelser om videregående uddannelse og erhverv Vi besvarer kun henvendelser [på særlige tidspunkter] Vi besvarer kun henvendelser, når vi er ledige Der kan ikke bestilles materialer via onlinevejledningen Der kan ikke bestilles tid til samtale i centret via onlinevejledningen Du  må gerne invitere andre til at deltage i kommunikationen Vi inviterer ikke andre til at deltage i kommunikationen Vi har tavshedspligt

Et eksempel - Lægeforeningen ” Sociale medier tilbyder en række nye muligheder for kommunikation. Men deres hurtighed, lette tilgængelighed ofte mere personlige karakter betyder, at brugen af dem også potentielt kan have uønskede konsekvenser. Lægers arbejde er baseret på tillid. Mellem læge, patient og pårørende. Dertil kommer, at der på enhver arbejdsplads er rammer – udtalte og uudtalte – for, hvordan medarbejderne bør opføre sig. Som en støtte til at styre sikkert mellem muligheder og faldgruber på sociale medier, har Lægeforeningen disse råd: Vær opmærksom på ikke at overskride eller ud viske grænsen mellem privatliv og professionelt liv Vær opmærksom på, hvem der har adgang til private oplysninger. på de sociale medier Vær bevidst om, hvordan aktiviteter på sociale medier kan have indflydelse på professionelle forhold og troværdighed Lægeforeningen fraråder læger at blive venner med tidligere eller nuværende patienter på Facebook og lignende sider Undgå personlige eller nedsættende informationer og kommentarer om patienter eller kolleger i offentlige internetfora Kilde: http://www.laeger.dk/nyhed/download/docs/F16266/97069_SocialeMedier.pdf

Dagtilbuddet – digital strategi Konkrete spørgsmål til digital strategi: Hvilke værdier er rammesættende for vores kommunikation i dagtilbuddet generelt? Hvilke emner, mener vi, bør drøftes i hvilke kommunikationsrum? Hvem besvarer hvilke henvendelser? Hvad er de generelle svartider? Hvordan forebygges / håndteres problematisk kommunikationsadfærd? Hvem er man (ikke) venner med på fx Facebook? Hvordan formidles strategi og retningslinjer til forældrene?

Pædagogen/lederen – i hverdagen Billede

Digital kommunikation skal planlægges Forældre eller kollegaer (nogle / mange) Problemet / emnet Medie (egenskaber) ? Formål Hvem er du (din rolle)

Kommunikation med forældre Forældresamarbejdet som fænomen Didaktisk spørgsmål Analytisk kategori Hvad er min intention?   Baseret på denne intention, hvad skal jeg lære (af) forældrene? Hvordan gør jeg det og vha. hvilke materialer og medier? I hvilken situation gør jeg det? Hvad er mit mål? 1. Intention, mål og formål Hvilke emner introducerer jeg for forældrene? 2. Emne og indhold Hvordan gør jeg det? 3. Metoder Hvilke medier anvender jeg? 4. Medier Til hvem introducerer jeg emnet? 5. Forældrenes viden og kunnen samt sociale baggrund I hvilken situation? 6. Konteksten (organisatorisk, social og kulturel) [Frit oversat fraHeiman 1976 i Keiding 2013:361]

Opsamling ”Sense of urgency” – digitale løsninger kan/skal levere en mere moderne og effektiv service Den digitale kommunikation kan underbygge eller ligefrem forbedre kvaliteten og udbyttet af forældresamarbejdet Men - kvaliteten afhænger af digitale strategier! Dertil kommer ledelse og kompetencer