Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSofia Johnsen Redigeret for ca. et år siden
1
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Mp@redbarnet.dk Lystrup 29.09.2012
2
Workshop overblik 1. Intro til os 2. Det sociale liv på nettet - børns rettigheder og beskyttelse online 2. Værktøjer til at støtte børn og unges i det digitale liv
3
Tre pointer om børn og digitale medier 1. Digitale medier er naturlige og nødvendige i børns sociale liv
4
Virtuelle verdener
5
Tre pointer om børn og digitale medier 2. Det kræver erfaring at navigere i cyberspace
10
Tre pointer om børn og digitale medier Digitale medier er nødvendige i børns sociale liv Det kræver erfaring at navigere i cyberspace Børn har brug for støtte i forhold til mediebrug
11
Summeøvelse Børn og unges sociale liv med digitale medier Fortæl hver især om en konkret hændelse – positiv eller negativ -, hvor I blev involverede i en problematik omkring børns sociale liv online.
12
Rettigheder på spil Artikel 16: Et barn har ret til beskyttelse mod vilkårlig indblanden i sit privatliv. Beskyttelse af private billeder og filer Dataindsamling og markedsføring Location based services / overvågning fra forældre
13
Rettigheder på spil Artikel 19: Børn har ret til beskyttelse mod alle former for mishandling Online medierne kan forandre mobbemønstre, så chikane eller mobning opleves værre: Anonymitet hastighed spredning til mange 24/7
14
Hvor mange oplever mobning via net og mobil 8% (børn i 6. klasse, Børnerådet 2008) 9% (9. klasses elever, Red Barnet 2009) Hvor mange oplever massiv online mobning 2% (9. klasses elever, Red Barnet 2009)
15
Rettigheder på spil Artikel 34: Alle børn har ret til beskyttelse fra seksuelle overgreb Online medier bruges af personer med seksuel interesse børn. Overgrebsbilleder Grooming (Selv)udstillelse
16
Seksuelle henvendelser Kilde: Unges trivsel 2008 (15-16 år) Er du via Internettet blevet opfordret til sex fra nogen du ikke kender (inden for det sidste år)? En enkelt gangmange gangeI alt drenge3.5%5.0%8.5% piger10.2%6.0%16.2% I alt6.9%3.9%10.8% Er du blevet tilbudt gaver eller penge for sex fra nogen du ikke kender via Internettet (inden for det sidste år)? En enkelt gangmange gangeI alt drenge1.2%1.1%2.3% piger5.2%2.6%7.8% I alt3.2%1.8%5.0%
17
IRL møder Kilde: Unges Trivsel 2008 (15-16 år) Andel af en årgang, som oplyser at de inden for det sidste år har haft ubehagelige seksuelle oplevelser i forbindelse med at mødes med en de havde lært at kende via internettet (forsøgt overtalt, presset eller tvunget til sex, fået penge eller gaver for sex) JaAntal 16-årige drenge3.5%1.233 piger2.3%751 I alt2.8%1.984 De 16 årige udgør i 2009 70.850 personer Har du mødt personer i virkeligheden, som du har lært at kende via Internettet? Ja drenge45.8% piger40.8% I alt43.3%
18
Summeøvelse Hvad er din rolle og hvordan kan du udfylde den? Hvordan kan I som frivillige støtte børn og unge, så deres rettigheder ikke krænkes online. Hvilke redskaber og viden kan I bruge i arbejdet?
19
Redskaber Fortæl din egen historie – brug cases Vær børnenes vejleder – formidle viden om risiko Lær børnene konkrete ting – fex privatslivsindstillinger Følg med i, hvilke services børnene bruges online Lær dem sund skepsis, kildekritik Tal om sprog Lyt – vær tilgængelig Involver børn i at lave regler Sæt ting i gang omkring online medier – forbrug, grænser Hold dig up to date med medieudviklingen!! Kend online rådgvninger
20
Ressourcer www.sikkerchat.dk www.detdigitalespejl.dk www.emu.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.