Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSimone Jespersen Redigeret for ca. et år siden
2
Pædagogens univers
3
Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne
4
Pædagogik Dansk, Kultur og Kommunikation Individ, Institution og Samfund Uddannelsen
5
Liniefag – Sundhed, Krop og Bevægelse – Udtryk, Musik og Drama – Værksted, Natur og Teknik
6
De 4 pligter Tavshedspligten Omsorgspligten Oplysningspligten Underretningspligten
7
Hvad kan vi? -Relationsarbejde – ikke nødvendigvis rundkreds -Empati – ikke nødvendigvis sympati -Anerkendelse – ikke nødvendigvis ros -Kreativitet – ikke nødvendigvis perler
8
Vi kan mere…. Omsorg – ikke nødvendigvis bleskift Omstillingsparat – ikke nødvendigvis nedskæringsparat Dannelsesarbejde – ikke nødvendigvis opdragelse Refleksion, iagttagelse og observation
9
Hvordan gør vi det? Metoder/redskaber – Didaktik- Har en intention med alle aktiviteter – Aktiviteter – Iagttagelser/observationer – Praksisfortællinger / Refleksion
10
Hvorfor gør vi det? – § 8a i lov om social service – Læreplaner (0-6 år) Barnets alsidige personlige udvikling Sociale kompetencer Natur og naturfænomener Sprog Kulturelle udtryksformer og værdier Krop og bevægelse
11
Handleplaner (§ 141 lov om social service) – Indenfor specialområdet – Øge brugerinddragelse – Sikre at indsatsen er tilpasset brugerens ønsker, behov og livssituation – Tydeliggøre indsatsen for brugeren
12
Bæredygtighed Økonomisk Pædagogisk Miljømæssig
13
Innovation På grund af nedskæringer og forandringer skal vi som pædagoger hele tiden være omstillingsparat Nytænkning, vi skal følge udviklingen i samfundet. Være åben overfor tværfagligt samarbejde med nye faggrupper
14
Tværfagligt samarbejde Lærere Fysioterapeuter Talepædagoger Psykologer Socialrådgivere Læger Bandagister Diætister Arkitekter
15
3 P’er Professionel Personlig Privat
16
Brugerens advokat At handle ud fra brugerens bedste interesse Være opmærksom på definitions-magten. Vi er ligeværd - men ikke ligestillet.
17
Konklusion Man skal kunne være omstillingsparat Have fokus på egen praksis og være selvreflekterende Være samarbejdsvillig – indgå i tværfaglige samarbejde Vi skal tænke innovativt i forhold til læreprocesser og dannelse Have et højt fagligt niveau
18
Tak fordi i lyttede…
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.