Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til projekt ”Aktivt Liv”
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
LEAN Akademy.
Kandidaten i klinisk praksis
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
DUA seminar den 5. oktober 2010
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Skolereform august 2014………………
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Supervision og faglig feedback
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Et fælles lederudviklingsprogram i Psykiatrien. Generisk modulindhold Tragten…. Hvad er topic af dette emne? ”The state of art..!” Psykiatri tilgangen.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Styring af styregrupper
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
Det Sociale Kapitel
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Gruppeudviklingssamtaler
Lederforum Torsdag den 10. maj 2007 Dagsorden: Generel orientering Koncernmål/ servicestrategi for 2008 Opfølgning på seminar om ledelsesværdier Medarbejdertrivsel.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Ledelse i forskellige retninger
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Mere MOST - mindre fravær
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Flere gode år på arbejdsmarkedet
LP ledertalentudviklingsforløb
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Handlingsplan 2015.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Ledelsesevaluering.
[klik og indsæt kommunenavn]
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps

Omrejsende ledere Et internt konsulentkorps bestående af pt. 7 ledere, som ved siden af deres normale lederjob stiller deres viden, erfaringer og kompetencer gratis til rådighed for andre ledere i kommunen. Løser ledelsesfaglige opgaver Pilotprojekt i 2010 (kun ledere) Korpset understøttes af HR-afdelingen Primo 2011 vurderes det, om korpsets medlemmer og opgaver skal revideres/udvides.

Korpsets opgaver Sparring/coaching til lederen –optimere og effektivisere lederens tidsanvendelse –udvikle eller gennemføre store ændringer i organisationen –strategiplanlægning og udarbejdelse af virksomhedsplan –aftalte problemstillinger (fx konflikter) eller aftalte forløb Bistand til arbejdspladsen/hele personalegruppen –optimere tidsanvendelsen og/eller kvaliteten på arbejdspladsen, fx LEAN –udvikle/optimere arbejdspladsens mødestruktur/-kultur/-form –opstilling af vision og milepæle –videreudvikling af og arbejde med værdierne –innovative processer med henblik på at udvikle/nytænke/forenkle kerneopgaven, interne processer, opgaveløsning mv. Ydelserne er gratis!

Baggrund og formål Udvikle ledelsesfaget Udnytte eksisterende kompetencer i organisationen bedre Bruge egne lederes ressourcer og kompetencer til at bistå ledere/arbejdspladser Sikre at viden, læring og kompetencer bliver i organisationen Understøtte værdien ”Helhed i opgaveløsningen” Udvikle forskellige emner og fokusområder, fx innovation Fastholdelsesaspekt

Processen 2009: Maj-oktober: HR-afdelingen, lederrepræsentanter og KL drøfter og beskriver formål, opgaver, kompetencer, udvikling, rammer og tidsforbrug mv. Oktober:Notat godkendes i direktionen November:Information og tilmelding på intranettet Information i ledergrupper December: Opstartsworkshop for medlemmer af korpset Planlagt i 2010: Februar: Markedsføring af korpset og dets ydelser Forår:Innovationsuddannelse Løbende:Følgegruppe mødes én gang i kvartalet DecemberOpfølgning og evaluering på baggrund af opstillede succeskriterier. Oplæg til beslutning vedrørende korpsets fremtid.

Praktiske forhold Rammer og tidsforbrug aftales individuelt med hver enkelt leder (fx få timer til flere dage om måneden) Den enkelte leder har aftalt deltagelse i korpset med sin chef Etiske spilleregler skal udarbejdes

Udfordringer Det skal være attraktivt at være med i korpset - sikre faglig og personlig udvikling af den enkelte og korpset i fællesskab Hvordan sikrer vi, at korpset bliver brugt?

Erfaringer fra praksis med coaching af ledere Fagligheden skal være i orden –At man har relevant uddannelse til fx at coache –Kan tilbyde relevant erfaring –Kender betydningen og forskellen på at være coach, supervisor, mentor, terapeut og sparringspartner –Kender sin egen begrænsning Coaching er oppe i tiden –Styrkelse af ledelsesfeltet –At give og modtage coaching

Erfaringer fra praksis med coaching af ledere Citat fra Psykolog nyt. Maj 2009 –”Coaching viste sig at have effekt ved at hjælpe deltagerne med at identificere stressfaktorer og udvikle nye strategier til forandring og problemløsning” Konkrete erfaringer fra coaching –Generelle temaer og problemstillinger der er søgt hjælp til –Det gode der sker Procesmager –Fokus på at være procesmager –Ikke hjælp til at løse opgaven konkret

Erfaringer fra praksis med coaching af ledere Etiske overvejelser –Overvejelser om tidsforbrug –Kollega på forskellige niveauer og i forskellige positioner –Overvejelser om coaching af kollega i egen organisation i eget direktørområde og i egen kommune –Passe på sig selv som lederkollega Tavshedspligt –Balancen mellem fortrolighed og at tale om svære ting - både ift. lederkorpset og ift. den enkelte lederkollega, der coaches –Ikke misbruge tilliden

Erfaringer fra praksis med coaching af ledere Evaluering af samtalen –Kontekstafklaring –Evalueringsskema –Snakken om: Er vi på rette vej?