1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
”Intet” af Janne Teller
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Karl Henrik Flyums model
Vejledning i projektarbejde
Vt-9 kursus program 2. møde
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Problemorienteret projektarbejde
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
1. MM SLP- kursus Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Introduktion til problemorienteret projektarbejde.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Formidling og statusseminar
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Den populærvidenskabelige artikel
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Studieretningsprojektet!
Vejledning til historieopgaven
Infomøde om synteseopgaven
Krav til informationsformidling
Arbejd effektivt og præcist
Hvad er en Feltrapportage?
SRO SKRIV!.
Resumé – hvordan gør jeg det?
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

2 Dagsorden for i dag Forelæsnings- og øvelsestema: Hvad er god skriftlig formidling af projektarbejdet. Forelæsnings- og øvelsestema: Kritiske punkter i rapportskrivning. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

3 Typer af formidling © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Algreen-Ussing, 1990

4 Øvelse 1 Hvad kendetegner en god rapport i form og indhold? –Tag en runde om bordet og sig, hvad I hver især opfatter som god formidling. –Sammenfat de væsentligste krav, I sætter til god formidling på et A4 ark 5-10 minutter, så samler vi op. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

5 Hvad siger erfaringerne (1) Rapporten skal indeholde alle oplysninger - og ikke flere - som er nødvendige til at dokumentere, analysere og et. løse problemet. Rapporten skal have et logisk flow => en god struktur © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Algreen-Ussing, 1990

6 Hvad siger erfaringerne (2) Rapporten bør ikke indeholde kommentarer om arbejdsprocessen evt. kommunikations og samarbejdsproblemer. Få en ensartethed i rapporten, både hvad angår den grafiske og sproglige form, samt layoutet. Læseren skal let og hurtigt kunne identificere rapportens relevans i forhold til egne forudsætninger/interesser. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Algreen-Ussing, 1990

7 Hvad siger erfaringerne (3) Læseren skal kunne læse rapporten trinvis: –Hvis modtageren kun er interesseret i resultater, læses indledning og konklusion. Disse skal derfor kunne stå alene (hvis intet andet er anført). –Hvis læseren bliver nysgerrig læses de hovedafsnit som han/hun finder interessent. Hvert afsnit må derfor meget gerne kunne stå alene - ellers skal referencer til tidlige kapitler anføres. –Hvis modtageren er yderligere interesseret læses resten af hovedafsnittene. –Hvis modtageren har brug for alle detaljer læses også appendiks og bilag. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Algreen-Ussing, 1990

8 Hvad siger erfaringerne (4) Rapporten skal være indbydende, overskuelig, præcis og letlæselig - pas på med lange komplicerede sætninger og fremmedord © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Algreen-Ussing, 1990

9 Hvad siger erfaringerne (5) Rapporten skal være troværdig, dvs. –at citater skal fremgå som citater –at referater fra kilder skal fremstå som sådanne –hvis det er egne ideer/iagttagelser skal dette fremgå –vurderinger skal præsenteres med vurderingskriterier og grundlaget for vurderingen –projektets afgrænsninger skal fremgå klart –projektets metoder skal være gennemskuelige –forudsætningerne for konklusionerne skal fremgå –at evt. politiske, religiøse eller moralsk normer fremstår som sådan. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Algreen-Ussing, 1990

10 Hvad siger erfaringerne (6) Jørgen Helder har lavet 39 anvisninger til god skrivning i bogen: Virksomhedens informationsplanlægning og formidling © Samfundslitteratur © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Se uddrag på nettet på kursets hjemmeside

11 Og så en lille historie om tegnsætning... ”Hænges, ikke benådes” ELLER ”Hænges ikke, benådes” © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

12 PAUSE © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

13 Kritiske punkter i skriveriet En præcis synopsis En sigende indholdsfortegnelsen Linket i kæden af kapitler At følge læseren igennem kapitlernes form og indhold Samspillet og balance imellem tekst og illustrationer At få formidlingen videnskabelig © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

14 Gode råd til synopsis Det skal være kort og præcist Problematikken skal bøjes i neon De primære metoder skal nævnes Hovedkonklusionen skal også med Logikken skal være klar © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Repetition fra P0

15 Øvelse 2 Overvej de 3 eksempler på synopsis, som udleveres til jer nu, –Brug ca. 5 minutter på at læse dem hver især. –Brug ca. 10 minutter til at diskutere deres styrker og svagheder. –Herefter samler vi op. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

16 At skrive synopsis trinvis (1) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Initierende problem på 2 linier De 3 væsentligste metoder Hovedkonklusion på problemanalysen Problemformulering på 2 linier De 3 væsentligste metoder Hovedkonklusion på problemløsningen

17 At skrive synopsis trinvis (2) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Introduktion: kort indledning f.eks. Initierende problem Metoder: de væsentligste metoder Resultater: hvad kom der ud af at bruge metoderne Diskussion: Konklusion og perspektivering IMRAD: Introduktion, Metoder, Resultater And (og) Diskussion

18 Gode råd til indholdsfortegnelsen Overvej antallet af kapitler i forhold til projektets samlede sidetal. Overvej overskueligheden i indholdfortegnelsen - har I opdelt kapitlerne i for mange niveauer? Overvej informationsværdien - er overskrifterne sigende eller er kapitlerne opdelt i for få niveauer © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Repetition fra P0

19 Øvelse 3 Overvej de 3 eksempler på indholdsfortegnelser som udleveres til jer nu, –Brug ca. 5 minutter på at læse dem hver især. –Brug ca. 10 minutter til at diskutere deres styrker og svagheder. –Herefter samler vi op. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

20 Mere end en indholdsfortegnelse Opbyg en oversigts indholdsfortegnelse for hele rapporten (Brug evt. brainstormsmetoden) Hver undergruppe med ansvar for første udkast til et kapitel laver en detaljeret indholds- fortegnelse - så den redigeres allerede der. Disse føres løbende ind i den samlede indholdsfortegnelse - som danner ”kultur” for efterfølgende kapitler. En iterativ proces skal så sikre ensartethed, et logisk forløb og en høj informationsværdi. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

21 PAUSE. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

22 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Kritiske punkter i skriveriet  En præcis synopsis  En sigende indholdsfortegnelse Linket i kæden af kapitler At følge læseren igennem kapitlernes form og indhold Samspillet og balance imellem tekst og illustrationer At få formidlingen videnskabelig

23 Øvelse 4 Overvej det udsnit af et kapitel fra en P2 rapport, som udleveres til jer nu: –Brug ca. 15 minutter på at læse dem hver især. –Brug ca. 15 minutter til at diskutere: Er strukturen logisk? Hvordan er samspillet og balancen imellem tekst og illustrationer? Hvad mener I om det valgte layout? Er formidlingen videnskabelig - giv evt. eksempler herpå? Er der et klart link til det forrige og efterfølgende kapitel. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

24 Et kapitel starter med et skelet 1. Hvad er formålet med dette kapitel - noter. 2. Hvilke spørgsmål får læseren besvaret i dette kapitel - og hvor i den senere skrift bliver denne viden relevant - noter. 3. Hvilken viden forudsætter dette kapitel - og er derfor behandlet i tidligere kapitler - noter. 4. Hvilke viden indgår i dette kapitel, noter og tilegn denne. 5. Hvordan skal hovedteksten bygges op - hvilke temaer og relationer herimellem er væsentlige at få frem, lav et strukturdiagram for kapitlet. 6. Skriv kapitlet (og husk opsamling/delkonklusion). © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

25 Tak for i dag © SLP-gruppen, Aalborg Universitet