Den 21. september 2010 SSID Nord indlæg v. Jørn N

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Amu-faglærere Vingstedcentret 21. juni 2011
Mødepakke for øverste chef på virksomheden
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Sikkerhedskultur - lærlinge
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Øget fokus på lærlingens sikkerhed i uddannelsen
Langvarigt sygefravær
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Modul 1 - Processer.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Arbejdspladsudvikling
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Ændring af arbejdsmiljøloven
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Lederskab København.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Statistik.
Grundlæggende regnskabsforståelse
Arbejdsmiljøledelse og Systematik
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Refleksioner i-bar.dk 22. oktober 2014 Peter Vesterheden Direktør, Arbejdstilsynet Arbejdsmiljøet i industrien.
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
H. Lundbeck A/S20-Nov-141 Hvorfor og hvordan Lundbeck, Lumsås, har arbejdet med sikkerhedskulturen. Winnie Løfquist H. Lundbeck A/S.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Dan Zielke og 1.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Den demografiske trussel -et drama i 3 akter 2. februar 2006 Bjarne Laursen CUF/Registerprogrammet.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Grunde til at jeg elsker dig
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Landbrugets arbejdsskader og deres forebyggelse
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR Kortlægning af Risici - opsummering Ulykke – APV – Risikolinje tegnes.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
Program Væk med ulykkerne Hvor langt: Hvad virker ?
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Præsentationens transcript:

Den 21. september 2010 SSID Nord indlæg v. Jørn N Den 21. september 2010 SSID Nord indlæg v. Jørn N. Andersen tilsynsførende – AT / TC4

Program Baggrund for AT’s indsats vedr. forebyggelse af ulykker Vigtighed af synlig ”øverste ledelse” Forslag til tiltag

Kort præsentation af indsatsen Målgruppen er den øverste ledelse ”for det starter med ledelsen – eller også starter det slet ikke”…! Ulykker er dyre – Pricewaterhause coopers og handelshøjskolen har i 2000 lavet en gennem gribende undersøgelse af hvad koster en ulykke…

Kort præsentation af indsatsen Arbejdstilsynet iværksatte i 2010 4 nye tiltag vedr. ulykker (Løbende) offentliggørelse af statistik på /www.at.dk ”Nålestiksaktioner” inden for B/A Dialogmøder med bygherrer Dialogmøder med udvalgte virksomheder

Dialogmøder med udvalgte virksomheder Virksomheder, der i 2008 anmeldte over 100 ulykker Mål: at reducere ulykkesantallet med 20% i 2010 (ifh 2008) Middel: Gennem dialog, information, deltagelse mm i aktiviteter at motivere, understøtte og styrke virksom- hedernes fokus på og arbejde med reduktion af ulykkerne Udgangspunkt i virksomhedernes egen indsats! Ca. 55 virksomheder på landsplan

Isbjergsmodel I har nok set sikkerhedspyramiden før, det vi bare skal gøre os klart er at den enkelte ulykke altid vil være unik. Det er først gennem analyse af de mange ulykker og deres bagvedliggende årsager, at man finder de risici, der er væsentlige at få styr på. Så formålet med at analysere den enkelte ulykke til bunds er, at komme et spade stik dybere ned i adfærden og risikoerne.

Risikoadfærd

Lad ikke skæbnen råde…. få øje på de farlige situationer - inden ulykken sker

Risikoadfærd

Påstand: Ingen ”uoverensstemmelse” mellem: Attraktiv arbejdsplads Kvalitet i arbejdet God ledelse Godt arbejdsmiljø Sikker arbejdsplads God økonomi

Hvad koster en ulykke ? (År 2000 niveau.) En ulykke koster i gennemsnit 31.450 kr. En alvorlig ulykke koster i gennemsnit 86.000 kr. Kilde: Pricewaterhause coopers og handelshøjskolen Ulykker er dyre – Pricewaterhause coopers og handelshøjskolen har i 2000 lavet en gennem gribende undersøgelse af hvad koster en ulykke…

Forskning ! Der sker en større forebyggelse ved at rette tiltag mod 1/2 Der sker en større forebyggelse ved at rette tiltag mod sikkerhedskulturen og fastlæggelse af proaktive mål – frem for at reagere på det, der er sket. (Kilde: AMK-Herning 2005)

Forskning ! Indsatsen skal altså tænkes i forhold til 2/2 Indsatsen skal altså tænkes i forhold til ledelsesengagement, medarbejderinvolvering, at man er på forkant i stedet for at være på bagkant, måling af tilstedeværelsen af sikkerhed - i stedet for fraværet af ulykker. (Kilde: AMK-Herning 2005)

Hvor er vi som organisation? Bradley model Hvor er vi som organisation? Indbyrdes afhængig Skades procent Uafhængig Afhængig Reaktiv 1 2 3 4 Autoritær Ledelsesfilosofi Coachende Reaktiv Organisation Proaktiv Alt forandring starter med at finde ud af hvor vi er. Her er en model der kan fortælle lidt om hvor man befinder sig som virksomhed. Sort – Branslukning Rød – Man siger, men gør ikke… Gul – Engement, tro fra ledelse Grøn – 100% comitment fra alle. Hvor mon Arla er?

Bradley model Instinktiv reaktion, intet engagement - 0 er urealistisk! Indbyrdes afhængig Skades procent Uafhængig Afhængig Reaktiv 1 2 3 4 Instinktive reaktioner Eftergivenhed/accept af risiko Delegerer ansvar til ”andre” Brist i ledelsesinvolvering Alt forandring starter med at finde ud af hvor vi er. Her er en model der kan fortælle lidt om hvor man befinder sig som virksomhed. Sort – Branslukning Rød – Man siger, men gør ikke… Gul – Engement, tro fra ledelse Grøn – 100% comitment fra alle. Hvor mon Arla er?

Bradley model Ledelsesengagement, styret af regler og forskrifter - 0 er svært! Indbyrdes afhængig Skades procent Uafhængig Afhængig Reaktiv 1 2 3 4 Ledelsesansvar og kontrol Fokus på ansattes vilkår og udvikling Regler og disciplin Prioritering og målsætning ”Værdsætter mennesket” Alt forandring starter med at finde ud af hvor vi er. Her er en model der kan fortælle lidt om hvor man befinder sig som virksomhed. Sort – Branslukning Rød – Man siger, men gør ikke… Gul – Engement, tro fra ledelse Grøn – 100% comitment fra alle. Hvor mon Arla er?

Bradley model Forståelse, personligt engagement, tillid, ejerskab – 0 er muligt Indbyrdes afhængig Skades procent Uafhængig Afhængig Reaktiv 1 2 3 4 Personlig kompetenceudvikling Sikkerhedsstandarder Personlige værdier, praksis og vaner ”Tager hånd om egen sikkerhed” Individuel opmærksomhed Alt forandring starter med at finde ud af hvor vi er. Her er en model der kan fortælle lidt om hvor man befinder sig som virksomhed. Sort – Branslukning Rød – Man siger, men gør ikke… Gul – Engement, tro fra ledelse Grøn – 100% comitment fra alle. Hvor mon Arla er?

Bradley model Samarbejde på tværs, selvstyrende teams, vi passer på hinanden – 0 er bæredygtigt Indbyrdes afhængig Skades procent Uafhængig Afhængig Reaktiv 1 2 3 4 Hjælper andre med sikkerhed ”Hinandens vogtere” Stolthed over sin virksomhed Omsorg for hinanden Alt forandring starter med at finde ud af hvor vi er. Her er en model der kan fortælle lidt om hvor man befinder sig som virksomhed. Sort – Branslukning Rød – Man siger, men gør ikke… Gul – Engement, tro fra ledelse Grøn – 100% comitment fra alle. Hvor mon Arla er?

Politik (Holdning) Alle ulykker kan undgås, Ledelse (ledere) er ansvarlig, Alt kan kontrolleres – mennesker – management – metoder – materialer – maskiner, Arbejd sikkert = en del af ansættelsesvilkår, Ansatte skal modtage sikkerhedstræning, Afvigelser skal korrigeres, Der er økonomi i det, Off the-job-sikkerhed Kilde: Dupond safety

Elementer i ”Dupond-systemet” Orientering af øverste chef inden 12 timer. Undersøgelse af ulykker med det samme. Indrapportering af nærved ulykker - også i fritiden. Ingen ulykker er for små til opmærksomhed. Linie ansvar (hele orkestret skal spille) Fokus fra ledelse

Udtalelser fra Vestas direktør (Vestas bruger Dupond-metoden) ”Vi har reduceret ulykkerne til 1/3 – på ét år !” ”Ikke raketvidenskab” ”..har ikke kostet noget væsentligt.” ”Vi havde heller ikke tid…. før vi gik i gang!” ”Sikkerhed og kvalitet går hånd i hånd!” ”Fokus – implementering – konsekvens” ”Walk the talk” (man gør det - man siger, man vil gøre. )

Grundelementer i ulykkes-management 1/4 Øverste ledelse – beslut jer for at I VIL det (i har ikke råd til at lade være) Lav en politik vedr. arbejdsmiljø (ulykker) Gør den synlig Sæt mål for arbejdsmiljø (ulykker) Målbare Konkrete (dvs. for hver enhed) Ambitiøs – men realistisk

Grundelementer i ulykkes-management 2/4 Forpligt alle enhedschefer ”Walk the talk” (gør det – i har besluttet) Lad de ”professionelle HSEér” iværksætte relevante ”tiltag” Holdningsundersøgelse, Kampagner, Nærved-ulykker, Analyser af ulykker og nærved, Udarbejd ”standarder”,

Grundelementer i ulykkes-management 3/4 Flere forslag til ”tiltag” Introprogrammer til nyansatte, Iværksæt ”ønske situation” Safety walks (ledere) Beskriv ”state of the art” Årlige rapporteringer Hvor tæt er vi på målet Korrigerende handlinger Audits

Grundelementer i ulykkes-management 4/4 OBS på mellemledere og arbejdsledere Normal fokus er: Kvantitet ”Tid” / kr - ører Kvalitet Mangler ofte viden sikkerhed og arbejdsmiljø Og at det prioriteres, Usikker på ”hvor har jeg min øverste ledelse”.

Sammenfattende Det er den øverste ledelse – som skal iværksætte! Det er (rigtig) god økonomi ulykkesforebyggelse, Ulykkesforebyggelse sker gennem ændring af holdninger og adfærd ”Systemet” skal være ”proaktiv” i stedet for at vente på ulykken

Anmeldte ulykker for de 54 virksomheder