Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang."— Præsentationens transcript:

1 1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang

2 2 Analyse af problemområde Klasser Oversigt, principper og teknikker Del II og Kapitel 3

3 3 Resultat af Analyse af problemområde

4 4 Analyse af problemområdet Model: En beskrivelse af klasser, objekter, strukturer og adfærd i et problemområde.

5 5 Aktiviteter l Klasser l Struktur l Adfærd

6 6 Analyse af problemområde Formål At afgrænse og beskrive et problemområde Begreber Problemområde: Den del af omgivelserne, der administreres, overvåges eller styres ved hjælp af et system. Model: En beskrivelse af klasser, objekter, strukturer og adfærd i et problemområde. Principper Beskriv virkeligheden, som de kommende brugere skal se den. Prioriter overblik frem for detaljer. Resultater En hændelsestabel med klasser og tilhørende hændelser.

7 7 Resultat af Klasser Hændelsestabel Viser valgte klasser og hændelser reserveretaflystbehandletansatfratrådtudlærtaftalt Kunde Assistent Lærling Reservation Plan

8 8 Klassificér objekter og hændelser i problemområdet Abstraktion Klassificering

9 9 Hvad er et objekt? Objekt: En helhed med identitet, tilstand og adfærd Klasse: En beskrivelse af en samling objekter med samme struktur, adfærdsmønster og attributter

10 10 Hvad er en hændelse? Hændelse: En øjeblikkelig begivenhed, som involverer et eller flere objekter Udelelig Fælles for flere objekter Entydig navngivning

11 11 Aktiviteter i Klasser

12 12 Eksempel: Systemdefinition Et edb-system til brug i en frisørforretning i det daglige arbejde med administration af kunder og reservationer samt stamkunders tidligere behandlinger. Systemet skal tillige bruges af forretningens indehaver til plan- lægning af arbejdstider og arbejdsplaner for de ansatte. Reservationer er integreret som grundlag for arbejdsplanerne. Systemet skal være et pålideligt og hurtigt værktøj i det daglige arbejde og skal fungere som et fælles medium for arbejdsplaner (reservationer). Systemet baseres på en enkelt, mindre (og billig) PC med en stor grafisk skærm, der kan vise detaljerede arbejdsplaner. Selve udvik- lingsforløbet skal foregå i et tæt sam- arbejde med de ansatte i forretningen. B: Udvikles i meget tæt samarbejde med de ansatte i forretningen. A: Administration af kunderne, deres behandlinger og reservationer samt arbejdsplanlægning for de ansatte i forretningen. T: Mindre PC med stor grafisk skærm. O: Kunder, ansatte, reservationer og arbejdsplaner. F: Støtte i arbejdsplanlægning og reservation. F: Værktøj til pålidelig administration og fælles medium i forretningen.

13 13 Eksempel: Kandidater til klasser Plan + Kundekartotek - Reservationsbog - Kasseapparat - Reservation + Foretaget behandling - Ferieønske - Arbejdstidsaftale - Boss, assistent, receptionist + (Assistent) Lærling + Kunde + Stol - Salon -

14 14 Eksempel: Kandidater til hændelser reservering + aflysning + kunde ankommet - behandlet + betalt - ansat + fratrådt + udlært + aftalt + materiale anvendt - vare solgt - vare købt - kunde afhentet - ankomme på arbejdsplads - forlade arbejdsplads -

15 15 Teknikker til systematisk vurdering Generelle vurderingskriterier –Er klassen (hændelsen) inden for system- definitionen? –Er klassen (hændelsen) relevant i en model af problemområdet? (i modsætning til anvendelsesområdet eller systemet) Specifikt for en klasse –Kan vi identificere objekter fra klassen? –Indeholder klassen unik information? –Omfatter klassen flere objekter? –Har klassen en passende mængde hændelser? Specifikt for en hændelse –Er hændelsen øjeblikkelig? –Er hændelsen atomar (udelelig)? –Kan hændelsen identificeres, når den sker?

16 16 Klasser Formål At udvælge bestanddelene i en model af et problemområde Begreber Objekt: En helhed med identitet, tilstand og adfærd. Klasse: En beskrivelse af en samling objekter med samme struktur, adfærdsmønster og attributter. Hændelse: En øjeblikkelig begivenhed, som involverer et eller flere objekter. Principper Klassificer objekter i problemområdet. Karakteriser objekter ved deres hændelser. Vær åben, men udvælg kritisk. Resultater En hændelsestabel med klasser og tilhørende hændelser.

17 17 Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4

18 18 Resultat

19 19 Aktiviteter

20 20 Generaliseringsstruktur

21 21 Klyngestruktur

22 22 Aggregeringsstruktur Helhed - Del Beholder - Indhold Forening - Medlem

23 23 Associeringsstruktur

24 24 Udforsk mønstre: Hierarki Niveau n-1 Niveau n 0..  1  1 Element Niveau 1 0..  1 Hold Semester 0..  1 Studerende 0..  1

25 25 Udforsk mønstre: Genstand- Beskrivelse

26 26 Vurdér systematisk Strukturer skal anvendes rigtigt –generalisering kontra aggregering –aggregering kontra associering Strukturer skal være begrebstro –navne, begreber og strukturer afspejler brugerens forståelse –den fremtidige bruger Strukturer skal være enkel –især på de øverste niveauer –undgå unødvendige generaliseringer og aggregeringer –check mod systemdefinitionen

27 27 Oversigt Formål At beskrive strukturelle sammenhænge mellem klasser og objekter i et problemområde Begreber Klassestruktur Generalisering: En generel klasse (superklassen) beskriver egenskaber, som er fælles for et antal specielle klasser (subklasserne) Klynge: En samling: af klasser, som er indbyrdes forbundne. Objektstruktur Aggregering: Et overordnet objekt (helheden) består af et antal objekter (delene). Associering: En sammenhæng mellem et antal objekter. Principper Se på abstrakte, statiske sammenhænge mellem klasser. Se på konkrete, dynamiske sammenhænge mellem objekter. Beskriv kun de nødvendige strukturelle sammenhænge. Resultater Et klassediagram med klasser og strukturer.

28 28 Tavle opgave Løses i klassen

29 29 Gruppe opgave Gennemgående opgave: –Lilleby Kommunebibliotek Til næste gang Tegn et rigt billede for det fremtidige system Formuler en systemdefinition Find klasser og hændelser i problemområdet Tegn et klassediagram


Download ppt "1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google