11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Virksomhedens interessenter
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Kompetencebalancen FLASKEHALSE EFTERSPØRGSEL UDBUDMARGINALISERING.
Beskæftigelsesregion
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
IKV i den politiske kontekst
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Arbejdsgivernes bidrag til beskæftigelsesplan 2009 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Virksomhederne og mangel på arbejdskraft.
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Danmarks Pædagogiske Universitet Side 1 De nye VEU-centre fra januar i et rådgivnings- og vejledningsperspektiv Kontorchef Kirsten Overgaard.
KOMPETENCEmidt - 9.december Side 1 De nye VEU-centre fra januar 2010 Kontorchef Kirsten Overgaard Bach Kontor for livslang læring, Undervisningsministeriet.
EU Socialfondsprojektet
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Viden der virker Inge Steen Mikkelsen 21.nov. 08 Er der brug for en offentlig VEU-indsats? NCK-konference.
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
18. november 2014 Evaluering af KOMPETENCEmidt - det opsøgende arbejde.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Muligheder og udfordringer ved brug af udenlandsk arbejdskraft Søren Kaj Andersen Arbejdsmarkedskommissionen, fagligt seminar, den 21. februar 2008.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Uddannelsescenter Holstebro
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Kompetenceudvikling i Region Midtjylland - Om kompetenceudvikling som motor for virksomhedernes udvikling Oplæg på opstartskonference.
Regeringens globaliseringsudspil
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Center for Arbejdsmarkedsforskning, CARMA Morten Lassen, Alle vil kompetenceudvikling - hvorfor sker der så ikke noget?
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Erfaringsopsamling: Virksomhederne og voksenvejledningsnetværkene NCK konference.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Grunde til at jeg elsker dig
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til SCKK til temamøde om ”Kortere uddannede og kompetencestrategier.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Globalisering, side
Strategiske udfordringer på voksenuddannelsesområdet Brian Kjær Andreasen.
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
Virksomhedernes vurderinger af AMU- udbuddet - Status i 2011 og udviklingen siden 2007 Oplæg for VEU-Rådet onsdag den 22. juni 2011 ved områdechef Tue.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
1 Hvordan nedbringer vi langtidsledigheden? Forandringsteori og resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg Jens Folman Jobcenterchef.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
BAI konference 2016 Velkommen Konferencens temaer Hyggesnak
Forebyggelse af rekrutteringsudfordringer
VEU-centre og voksenvejledning
Ekspertgruppen for voksen,- efter,- og videreuddannelse
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Vi uddanner medarbejdere, ledere, ledige og selvstændige
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet i fællesskab med CARMA Finn Tidemand, New Insight CARMA

2 Motivation og barrierer Overordnet diskussion i relation til den rolle VEU spiller for virksomhederne i deres svar på de udfordringer de står overfor og i den praksis de vælger Specifikt som diskussion af konkrete anledninger til igangsættelsen af VEU og som årsager til udækkede behov

3 Overordnet om motivation og barrierer Betydelig forskelle på virksomhedernes interesse og motivation for VEU Behov for nødvendige kompetencer - virksomhedernes strategiske svar på de udfordringer de står overfor Men VEU er ikke det eneste instrument for virksomhederne Fleksibilitets- og personalepolitiske hensyn: funktionel fleksibilitet, arbejdsorganisering, rekruttering og fastholdelse

4 Motivation og barrierer Interessen for VEU bl.a. bestemt udfra den enkelte virksomheds: Markedssituation, teknologi udvikling i branchen, innovationsbehov, arbejdsstyrkesammensætning mv. Mulighed for andre løsninger, herunder f.eks. udflagning eller rekruttering af kvalificeret arbejdskraft Adgang til relevant VEU og læringspraksis i virksomheden, herunder prioritering af indsatsen Få entydige sammenhænge forskellig praksis selv med ens rammer, der kan være skiftende motiverende forhold over tid - VEU har ofte flere parallelle mål i virksomheden – forskellig interesse for forskellige medarbejdergrupper

5 Specifikke anledninger til VEU Både kvalificerings- og personalepolitiske hensyn: For alle medarbejdergrupper og VEU-typer peges der hyppigt på ”vedligehold af kvalifikationer” (ca.30-40%) og ”ny teknologi mv.” (ca %) som hovedformålet ”Ønsker fra medarbejderne” (10-20%) særligt for almene offentlige kurser (faglærte 49%), og erhvervsrettede offentlige (især for videregående uddannede 28%) Offentlige virksomheder og ”udsatte virksomheder” peger hyppigere på ”ønske fra medarbejderne” som anledning end (andre) private virksomheder

6 Omfang af udækkede behov 31% af virksomhederne har udækkede VEU behov Fokus på VEU sætter fokus på udækkede behov? 49% af virksomhederne med uddannelsesafdeling har udækkede behov – kun 26% uden har udækkede behov. Hvor stort er det reelle udækkede behov? 53% af de offentlige og 34% af de udsatte virksomheder har udækkede behov

7 Udækkede behov Generelt er der udækkede VEU behov hos alle, lige fra de ufaglærte til ledelsen. Er der udækkede behov, finder virksomhederne ofte, at det gælder for en meget stor del af personalegruppen (over 50%).

8 Typer af udækkede behov For faglærte og ufaglærte: Virksomhedsspecifikke faglige kvalifikationer, (69-75%) Samarbejde og personlig udvikling, (33-31%) IT, (47-27%) Kommunikation, (22-11%) Administration, (20-5%) Almene kvalifikationer, (3 –10%) For videregående uddannede: IT, virksomhedsspecifikke faglige samt kommunikation. For ledere: Ledelse, IT, samarbejde og personlig udvikling

9 Årsager til udækkede behov Hyppige årsager til udækkede VEU behov Mangel på tid, særligt for ”øvrige” medarbejdere (48%) Øget professionalisering af personalearbejdet afhjælper dette forhold Manglende udbytte af investeringen (22%) Laves cost-benefit analyser på virksomhederne? Kort ansættelseshorisont for de ufaglærte en barriere Behov lige opstået/erkendt (30%) Særligt på teknologiførende virksomheder og blandt andre end de ufaglærte – hurtigt skiftende behov – stor opmærksomhed? Manglende motivation hos de ufaglærte (22%) Manglende motivation hos øvrige 12%

10 VEU-udbuddet Udbudsrelaterede forhold er generelt sjældent årsag til de udækkede VEU behov. Manglende plads (4-5%) afstand (2-6%), faglige niveau for lavt (1- 2%), faglige niveau for højt (4-1%) Manglende kendskab til udbuddet en større (10-12%), men ikke dominerende, årsag til udækkede behov Relevant udbud motiverer virksomhederne til at indtænke VEU Nogle virksomheder peger på at: Det kræver en indsats fra virksomhederne selv at sikre VEU af god kvalitet, relevans og pris Tæt samspil med uddannelsesleverandørerne er vigtigt for at få den VEU de har behov for

11 Særligt fokus Overenskomster – ”90 % af lønmodtagerne har mere eller mindre formaliseret ret til efteruddannelse med løn” Primært en dagsordensættende funktion – sjældent anledning til konkrete VEU aktiviteter (1-12 %) Brugerbetaling -kan reducere og ændre efterspørgsel på nogle typer af AMU -Prisen for VEU skal ses i relation til flere andre faktorer, f.eks. kvalitet, relevans og produktionstab.

12 Personaleplanlægning Godt halvdelen af virksomhederne afdækker deres VEU- behov systematisk Kun ca. hver tiende virksomhed laver individuelle uddannelsesplaner (7% for de ufaglærte, 13% for de faglærte) Kun ca. hver tiende virksomhed udleder uddannelsesbehov fra virksomhedens strategiplan (særlig faglærte og ledere 22%) Set i lyset af årsagerne til udækkede behov kan øget ”professionalisering” være en vej frem Men ikke kun ”strategisk uddannelsesplanlægning” - ”udbudsmodellen” og ”bottom-up” modellen kan også være rationelle løsninger for virksomhederne

13 Opmærksomhedspunkter Virksomhederne befinder sig på vidt forskellige stader hvad angår brug af VEU, og motivation og barrierer for VEU skyldes en bred vifte af forhold. En offentlig VEU-politik skal spille på mange strenge for at være sensitiv over for alle virksomheders og arbejdsmarkedets behov Analysen peger på at det bl.a. er relevant at: Stimulere virksomhederne til at indtænke VEU i deres samlede strategi og øge deres parathed til at håndtere deres VEU-behov, - men brug af forskellige redskaber Stimulere udbyderne til at indgå i forpligtende relationer med virksomhederne og levere arbejdsmarkedsrettede uddannelser, med kvalitet og relevans

14 Diskussionspunkter Der er virksomheder med udækkede VEU behov, men de siger: ”Det har vi ikke tid til”, ”Kan det betale sig?” eller ”Det gider medarbejderne ikke” Hvad gør uddannelsesinstitutionerne så? Er det typer af barrierer som uddannelsesinstitutionerne kan forholde sig til? Hvem skal, hvis ikke uddannelsesinstitutionerne skal? Regeringsudspillets konsekvenser – og ønsker til udmøntning? F.eks. opsøgende indsats for læse-stavesvage, rådgivning til virksomhederne om systematisk kompetenceudvikling