Udvidet problemformulering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Krav til informationsformidling
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
TPG handleplans-skema
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Hjælp der er en journalist i røret
Opgaveskrivning Informationssøgning
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Har du nogen sinde tænkt over hvad dine kæledyr laver, når du er på arbejde?
Problemløsningsteknikker
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
Kursus i problemformulering
(almene målsætninger)
Intro og Problemformulering
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Introduktion til Medier og Kommunikation //
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Temaaftener for patienter med Mb
Karl Henrik Flyums model
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Problemformulering Indeholder:
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
STUDIETEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
Jeg vil starte med at fortælle om mit emne, og snakke lidt om min problemformulering Så vil jeg fortælle noget om min fremgangsmåde.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
SRO SKRIV!.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Projektopgaven.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Teoretisk pædagogikum
Velkommen til Metode i DIO.
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Præsentationens transcript:

Udvidet problemformulering Det Internationale Område 2014

Hvad er en problemformulering Et hovedspørgsmål med eventuelle underspørgsmål indenfor et fagfelt, der skal besvares (http://www.skrivspeciale.dk/prob.htm) = Dit kompas

Hvad er en god PF? En problemformulering har et klart sigte, et fokus, og det er hovedspørgsmålet, som opgaven skal søge at besvare. Til hovedspørgsmålet skal man knytte underspørgsmål, der følger i en naturlig forlængelse af hovedspørgsmålet og ikke spørgsmål der flytter fokus et andet sted hen. En god problemformulering lægger opgavens fokus ét sted!

Hvor kommer en god PF fra? (1) En god problemformulering udspringer af DIN undren: Evnen til at undre sig er noget af det mest menneskelige, der findes, og jo mere energisk man er i stand til at forfølge sin undren, desto bedre opgaveskriver bliver man.

Hvor kommer UNDREN fra? Indhentet viden, læsning, undervisning Modsigende kilder Nysgerrighed Medier

Hvor kommer en god PF fra? (2) En god problemformulering lægger gerne op til at undersøge en konflikt mellem standpunkter eller handlinger

Hvad gør en PF? Bestemmer, hvad opgaven skal indeholde Bestemmer, hvad der IKKE skal med Bestemmer, hvilke kilder og modeller der skal bruges Fortæller læseren, hvilket spørgsmål han kan forvente at finde en undersøgelse af og få et svar på

Processen (1) Vælg et emne/felt Informationsindsamling og læsning Indsnævring af og formulering af problemstilling Hvad er hypotesen: f.eks. Vores påstand er, at unge i den valgte aldersgruppe drikker mere alkohol i dag, fordi alco-pops findes på markedet og er en mere attraktiv drikkevare end øl, vin og spiritus pga. emballagens udformning og pga. smagen

Processen (2) Hvordan skal problemet løses: For at be- eller afkræfte vores påstand vil vi undersøge følgende: Planlæg besvarelsen ud fra Blooms taksonomier Redegør/beskriv Analyser Diskuter/Vurder/perspektiver Konkluder = svar på det overordnede spørgsmål Tjek om indholdet er relevant ift. problemformuleringen !!!

Problemformuleringen skal: Være kort og præcis Relevant og realistisk Interessant for dig Bestå af et enkelt hovedspørgsmål med dertilhørende underspørgsmål. Hovedspørgsmålet er åbent. Spørg med ”hvorfor” eller ”hvordan” – og ikke ”hvad”, som kun lægger op til et ja/nej svar Gøre det muligt for dig at komme op på de høje taksonomiske niveauer.

Undren + Informationssøgning Vejen hen til PF: Undren + Informationssøgning Læsning og mere undren Problemformulering

Vejen hen til konklusionen Redegør/beskriv Analyser Vurder, perspektiver og konkluder = svar på PF

En skidt PF: “Kan Folkeskolen i dag leve op til kravet om samarbejde med forældrene som anført i Folkeskolelovens §1?” Hvorfor? Lukket spørgsmål Ingen undren eller konflikt Meget ringe mulighed for at konkludere

En anden PF: Hvad gør Folkeskolen i dag for at leve op til kravet i Folkeskolelovens §1 om samarbejde med forældrene?” Heller ikke så god fordi: Lægger op til beskrivelse (Bloom) Stadig meget lukket Ingen undren Ingen vurdering

Når du laver PF, så undgå: Nogle studerende har det med at tro, at jo mere kompliceret og snørklet de kan stille spørgsmålet i problemformuleringen, desto bedre er det – men det er lige modsat

En god PF: model A Jeg undrer mig over at Kina stadig halter meget bagud hvad angår menneskerettigheder. Min påstand er, at Kina er en så stor økonomi i den globale verden, at de kan tillade sig at være ligeglade med pres fra omverdenen til at forbedre menneskerettighederne. Hovedspørgsmål: Hvorfor halter en så stor økonomi som Kina så meget bagefter hvad angår menneskerettigheder? For at få af- eller bekræftet hypotesen, vil jeg først kort redegøre for menneskerettighederne generelt og i Kina. Dernæst vil jeg analysere årsagerne til uoverensstemmelserne mellem Kina og Vesten omkring menneskerettigheder. Til sidst vil jeg vurdere hvilke muligheder Vesten har for at presse Kina til at forbedre menneskerettighederne. (Denne problemformulering må ikke bruges i DIO)

En god PF – model B Jeg undrer mig over, at Kina stadig halter meget bagud, hvad angår overholdelse af menneskerettigheder. Min påstand er, at Kina er en så stor økonomi i den globale verden, at de kan tillade sig at være ligeglade med pres fra omverdenen for at forbedre menneskerettighederne. Hovedspørgsmål: Hvorfor halter en så stor økonomi som Kina så meget bagefter, hvad angår menneskerettigheder? Hvad er menneskerettighederne – og hvordan er forholdene for menneskerettigheder i Kina ? Hvorfor er der uoverensstemmelser mellem Kina og Vesten omkring menneskerettigheder? Hvilke muligheder har Vesten for at presse Kina til at forbedre menneskerettighederne? Denne problemformulering må heller ikke bruges