Download præsentationen
1
Hjælp der er en journalist i røret
Sådan tackler du pressen Svendborg Kommune Svendborg Kommune
2
Pressen og os Svendborg Kommune
3
Nyhedspyramiden HEY YOU SEE SO HEY = Fang interessen
YOU = Målret budskabet SEE = Forklar budskabet SO = Vis perspektivet i sagen HEY YOU SEE SO Svendborg Kommune
4
Pressen og os Uden kilder ingen journalister.
Bredt kontaktnet vigtigt. Hvilket forhold ønsker vi at have til pressen? Skal pressen interessere sig for os? Forventer borgerne at læse om os? Svendborg Kommune
5
Pressen og os Hvad kan vi bruge pressen til?
Hvilke medier dækker vores område? Hvad skriver de om os? Hvad ønsker vi de skal skrive? Svendborg Kommune
6
Pressen og os Annoncer og journalistik – ingen sammenblanding. Officielt. Men særtillæggene til aviserne er annoncebåret. Ingen omtale trods annoncer. Svendborg Kommune
7
Pressen og os Pressens arbejdsvilkår. Forskellige deadlines.
Aktindsigt – svar indenfor 10 dage. Behøver ikke at være endeligt svar. Svendborg Kommune
8
Pressen og os Solohistorier – journalistens livret
Herefter springer andre medier på. Mediekarrusellen Lokalt-regionalt-landsdækkende. Svendborg Kommune
9
Pressen og os Pressen interesserer sig for os/jer.
Beslutninger vi træffer. Og måske også for dig som menneske qua dit job i dette projekt – portræt. Svendborg Kommune
10
De gode telefonråd Hvem ringer Hvad er journalistens navn
Hvorfra ringer hun. Få et telefonnummer, så du kan ringe tilbage Svendborg Kommune
11
De gode telefonråd Hvad handler interviewet om
Hvad er din rolle i artiklen Taler du til citat eller ”udenfor blokken” Hvor skal artiklen bringes. Avis eller netmedie eller et helt tredje sted Svendborg Kommune
12
De gode telefonråd Journalister ringer altid, når du mindst venter det
Vil jeg udtale mig nu – eller skal jeg bruge en tænkepause Du SKAL ALTID bruge en tænkepause. Bed journalisten ringe tilbage. Eller ring selv tilbage. Aftal hvornår. Og overhold aftalen Svendborg Kommune
13
De gode telefonråd Hvornår har journalisten deadline?
Inden interviewet starter. Hvornår har journalisten deadline? Hvornår skal artiklen bruges Svendborg Kommune
14
De gode telefonråd Bruger journalisten båndoptager?
Hvad bliver jeg citeret for? Kan jeg få artiklen til gennemsyn via mail? Får jeg læst mine citater op? Svendborg Kommune
15
De gode telefonråd Ringer journalisten tilbage?
VIGTIGT at aftalen laves før interviewet med journalisten. Bagefter er det for sent. Svendborg Kommune
16
De gode telefonråd Siger journalisten nej til aftalen – så kan du sige nej til interviewet. Overvej altid om det er en god ide. Har du arbejdet med journalisten før, har du forhåbentlig tillid til hende. Svendborg Kommune
17
De gode telefonråd Tjek op på emnet, som interviewet skal handle om. Noter evt. stikord ned Hold fast i de svar, du har besluttet at give på journalistens spørgsmål Gentag gerne svarene, selv om journalisten forsøger at stille det samme spørgsmål på forskellige måder Svendborg Kommune
18
De gode telefonråd Henvis til andre steder hvor journalisten kan finde flere oplysninger om sagen Skal du henvise til andre kilder, der kan udtale sig Svendborg Kommune
19
De gode telefonråd Når du har talt med journalisten
Orienter din chef, medarbejdere eller andre der kan have gavn af at vide det. Send en kort mail rundt. Det kan tage evt. kritik i opløbet, så medarbejdere og andre ikke først skal høre om sagen i medierne Svendborg Kommune
20
De gode telefonråd Svar og tal tydeligt Tal dansk. Undgår fagudtryk
Forestil dig at du skal forklare det til dine børn på år Pas på misforståelser. Undgå ironi og humor. Det kan være svært at gennemskue i en artikel Svendborg Kommune
21
De gode telefonråd Understreg klart når du udtaler dig til baggrundsviden og ikke til citat Vil du udtale dig om sagen. Ved du nok om det. Eller skal du henvise til andre Emnet kan være ømtåleligt. Svendborg Kommune
22
De gode telefonråd Svaret ”ingen kommentar” kan være et svar. Men overvej det nøje. Det kan virke utroværdigt. Og det kan sende forkerte signaler Journalisten finder andre kilder. Det kan skade din sag, hvis du vælger ikke at udtale dig. Svendborg Kommune
23
De gode telefonråd Lad være med at tage det personligt
… Selv om det kan være ubehageligt. Det er ikke dig som person, men din rolle i sagen du repræsenterer Svendborg Kommune
24
De gode telefonråd Hold dig til SANDHEDEN – ALTID
En ubehagelig sandhed bliver ikke mindre behagelig, når du lyver for journalisten Der er altid nogle der vil fortælle sandheden til journalisten, hvis ikke du selv gør det. Så gør DU det selv. Svendborg Kommune
25
Du kan aldrig blive for dygtig Spørgsmål fra jer
De gode telefonråd Gå hjem og øv dig. Du kan aldrig blive for dygtig Spørgsmål fra jer Svendborg Kommune
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.