VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Refleksion i kommunikationen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Innovation og iværksætteri
Velkommen til dag 3 omsorg for personer med demens
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Refleksioner og opsamling ift. i går
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?)
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
3-timersmødet 2017.
3-timersmødet 2017.
Stresshåndteringsgruppe
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye historier-erfaringsudveksling, etik..... Og meget meget mere……….

Kort præsentation: Hvad hedder du……. Hvor du fra…….. Erfaring med grupper…….

Har vi en aftale om ? Mobil/Sms fri zone  At disse dage er et fællesansvar for udvikling og vidensdeling…. Jeg er gruppeleder – holder den røde tråd Jeg vil styrer en tale/spørge liste Forventer – at gruppedeltagerne er lyttende, åbent kropssprog, respekt, rummelighed over for hinanden…. Pauser og Spisepause

SCORE I MELLEM 0-10 Hvor ”klædt” på er du til opgaven Grupper? Hvor motiveret er du til opgaven Grupper?

Bevidning Reflekterende team Læs og kom evt. med ??????????

PAUSE  15 MIN

Hvad er en gruppe.

Den Sokratiske Dialog Villigheden til at undersøge egne erfaringer og opfattelse med formålet om at blive klogere…

At gå fra individuelt til gruppestøtte. Gruppeforløb giver borgeren mulighed for: At arbejde med individuelle mål ud fra fælles dialog og vidensdeling. At blive mødt i fora af andre borgere med lignende vanskeligheder. At få større indsigt i sammenhænge i mellem livsområder, kompetencer og udfordringer. At åbne op for nye muligheder og ny-orientering i eget liv.

Gruppeforløbet kan være en løftestang til at arbejde med konkrete læringsmål Fx kan en gruppe have et fælles mål: ´at bryde isolationen´ eller mere overordnet Adhd.

Særlige kendetegn ved gruppeforløb. At det er et individuelt forløb med start og slut At gruppedeltageren har et eller flere mål At der er sammenhæng imellem de overordnede temaer og deltagernes mål. Kontra aktivitetsgruppe…………..

Gruppedeltagere Sammensætning af gruppedeltagere Grupper uden løbende optag Grupper med løbende optag

Gruppedeltagernes rolle: Formelle roller: Fx. En referent, en der tager tid, den der laver kaffe mm. De uformelle roller: Kan hænge sammen med køn, personlighed, alder mm. Tal om roller i starten af forløbet!!

Hvis en i gruppen fylder meget, er der ofte en anden der fylder lidt…. Samspillet kan risikerer at blive fastlåst, man kan fx hjælpe den der fylder lidt til at fylde mere….. Her hjælper man indirekte den, der fylder meget til at fylde mindre…

Gruppelederens rolle: (Slip kontrollen – Men sæt rammen) Fokus på: Din rolle og dennes betydning. Facilitering og Anerkendelse. Balance imellem tryghed og udfordring.

Udsnit af gruppelederkompetencer: At sikre struktur Tydeliggøre den røde tråd Sætte spot på det gode Sætte sig selv i parentes Være rollemodel ift. at være nysgerrige, undersøgende og åben. Samt at det er ok at det ikke er alt man kan eller skal forstå... At det er ok at man ikke ved alt….. Glem din forforståelse Lytte Give tid og plads Være inviterende Turde gribe ind i dialog Skabe tryghed

PAUSE  15 MIN…….

Gruppeleders positionering: Vigtigt at gruppelederen er bevidst om positionering: Hvad der sker ved et aktivt valg i forhold til positionering Hvad der sker ved at blive ”inviteret” til en positionering Hvilken effekt positioneringen har på dynamikken i gruppen.

Fra en position kan jeg se ”forsiden” helt ud til horisonten, men ikke dens ”bagside”. Den blinde plet……… Det handler om at finde en balance, ikke om at være i fuld kontrol……

Tuckmann modellen Forming – Orienteringsfasen Storming – Markeringsfasen Norming – Tilpasningsfasen Performing – ”Dresseret” Adjouring

Din fortid – nutid – fremtid som gruppeleder. Selvportræt øvelse med udgangspunkt i din fortid-nutid-fremtid som gruppeleder Du har nu 15 min, hvor i hver især henter papir og tegneredskaber, for derefter at lave et selvportræt af dig selv ift. hvordan DU ser dig selv i : Din fortid – nutid – fremtid som gruppeleder. Tænk gerne Tuckmann’s teori ind i dit portræt.

Selvportræt øvelse med udgangspunkt i din fortid-nutid-fremtid som gruppeleder: Hver især fortæller om sit selvportræt 5-7 min pr. deltager De øvrige skal: Lytte og notere de ord ned, som den enkelte hører har betydning, for den der fortæller. Hold øjenkontakt/se primært på den der taler. Lad være med at kommunikere med andre undervejs. Ta’ udgangspunkt i bevidningen ift at give feedback. Hver deltager skal have minimum 5 min feedback.

Husk at gå på Galleri udstilling  Ses igen kl. 13.00

Velkommen tilbage: Opsamling ift. Galleri og Tuckmann

Værdikort øvelse: En metode til at skabe refleksioner. Vælg 2 værdi kort, ift. hvilke værdier der er vigtige for dig ift. at arbejde med grupper. Alle skal have tid til at fortælle om sine kort. I har 30 min 

PAUSE 15 MIN…….

Interviewformer: I interview med aktive tilhørere, skabes bevidsthed om, at der er forskellige måder at tænke på, fordi dialogen tydeliggør andres tanker og meninger. Fokus på de åbne og lukkede spørgsmål. Mange tilgange – Coaching, Kognitive, Narrative, systemiske og mange flere….

” Fælles refleksion i en gruppe giver en større forståelse for konkrete handlinger og øger muligheden for at skabe ændringer” ”Individuel refleksion gør, at man forholder sig kritisk til sig selv, og til hvordan man fungerer i konkrete situationer”

Small talk øvelse: 30 min til hele øvelsen: Læs de 10 gode råd. Sæt streg under det du er god til. Sæt kryds udfor det du vil være bedre til. 5 min til det individuelle. Fortæl resultatet til resten af gruppen, alle skal have tid. Obs på om rollerne skal anvendes her..

Men i pausen lav - PAUSE  15 MIN Aftal makkerordning for de næste 2 gange.

Tal med side´manden Har alle fået en makker ??? Kort fælles snak om hvad tager I med hjem fra i dag ??

Tak for i dag – Ses i morgen