EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Refleksion i kommunikationen
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Større Skriftlig Opgave
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
HISTORIE Den mundtlige prøve
Siamak Amjadi …. baggrung
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Agenda 1.
Introduktion til Business to IT Alignment
SEO PÅ AU.
Sidste undervisningsgang Tirsdag den 7. december 2011.
Velkommen til E-business
Vejledning i projektarbejde
AT - Viden i spil.
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Praktisk om opgave og oplæg
Dagsorden Forelæsning: Innovationsstrategier: Hovedpunkter i “The Innovator’s Dilemma. When New Technologies Cause Great Firms to Fail.” Øvelsestiden:
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Synopsis VIP3/2012.
Store IT- Innovationer TØ Uge 6 Josephine Thomsen 2. oktober 2013.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Tidsplan for eksamen 40s umd
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Formalia ved opgaveskrivning
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 5. september 2007.
Større Skriftlig opgave
Innovation i AT/SO.
Problemorienteret projektarbejde
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Medier og kommunikation IX Eksamen :o)=. Eksamensform Intern censur, 13-skala, B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Projekter Fredag den 2. november 2007 Maria Baun Lauridsen.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
Skriv hver især jeres tanker på post it… Hvad tænker du om Innovation? I har 5 min.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Introduction to synopsis writing
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Infomøde om synteseopgaven
Flerfagligt Forløb 4/SRO
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown Business, New York, (2006), Weill, Peter & Jeanne W. Ross: “IT Governance”, Harvard Business School Press (2004), Michael E. Porter (1996) What Is Strategy? Harvard Business Review.Nov-Dec. Joan Magretta (2002) Why Business Models Matter? Harvard Business Review. May. Clayton M. Christensen: “The Innovators Dilemma”, I kompendium Introduction IX-XXVII. Chapter two Business Models Canvas Poster.

EKSAMEN Eksamen benævnes B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid. Vejledende sidetal: 15 sider + yderligere 2 pr gruppemedlem (inklusiv den første dvs 17 sider for en person, 19 for to) Den skriftelige rapport afleveres d før kl.14, i fire eksemplarer Mundtlig eksamen afholdes den 21. til 22. januar Der afsættes 30 minutter pr. studerende, inklusiv votering.

MUNDTLIG EKSAMEN Varighed: 30 minutter til hver, inkl. votering Forløb: 1.Den studerende fremlægger sin opgave, (7-10 min.) (problemformulering og besvarelse. Evt hvad var overraskende, evt refleksion over fremgangsmåden) Spørgsmål fra eksaminatorer og evt. censor (10-15 min.) 2. Den studerende trækker et spørgsmål i pensum.(10 min)

EVALUERING AF PROJEKTET Opgaverne vurderes ud fra læringsmålene både hvad angår innovation og IT Governance Det vil sige ud fra evnen til at bringe begreber fra pensum (Innovation og IT Governance) i spil i analysen af den givne empiri og paratviden om pensum 7 ½ ECTS fag: Kravene er mindre end i et 15 ECTS fag. Relevante og interessante måder at anvende pensum på er afgørende, vi forventer ikke forfuldendte rapporter som ved afsluttende projekter

INNOVATION -EKSAMENSSPØRGSMÅL Det overordnede læringsmål er: Du skal kunne designe en proces, som bidrager til at skabe ny innovative løsninger, og forstå implikationerne af at ville sætte innovation på organisa- tionens dagsorden. Eksamensspørgsmålene tager udgangspunkt i de to hovedtekster: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, New York (2006), M. Clayton Christensen: “The Innovators Dilemma”, USA (1997).

INNOVATION -EKSAMENSSPØRGSMÅL Vi vil spørge efter hvordan forfatterne opfatter innovation, dvs -hvilke handlingsanvisninger, foreslår de OG -hvilke argumenter, bygger handlingsanvisningerne på? Eksempelvis: Hvilke fem discipliner insisterer Carlson og Wilmott på, at innovation skal omhandle, og hvad er argumenterne for netop de fem? Hvordan opnår man efter deres mening kontinuerlig værdiskabelse i en virksomhed?

INNOVATION- EKSAMENSSPØRGSMÅL Clayton Christensen: Hvori består the innovator’s dilemma, og hvordan foreslår Clayton Christensen det kan håndteres? (Et dilemma kan i sagens natur ikke løses) Man kan her tænke på definition af ‘disruptive’ versus ‘sustainable’ innovationer, begrebet værdinetværk, og Christensens forslag til innovationsstrategier i forbindelse med henholdsvis disruptive og sustainable innovationer I er velkomne til at maile mig, hvis I har yderligere spørgsmål

HUSK Opgaven afleveres i 4 eksemplarer

Gode råd til opgaveskrivning Skov, A. (2007). Referér korrekt!: Om udarbejdelse af bibliografiske referencer. København: Danmarks Biblioteksskole. Introduktion Formål og krav Valg af standard Teksthenvisninger Fastformsdokumenter Elektroniske dokumenter Litteraturlisten Om 'Referér korrekt!'