Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SEO PÅ AU.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SEO PÅ AU."— Præsentationens transcript:

1 SEO PÅ AU

2 JEG ER IKKE SEO ekspert!

3 Hvad er SEO? ”SEO handler om at hjælpe Google med at forstå dit indhold på din hjemmeside, meget enkelt sagt. Når en hjemmeside skal søgemaskineoptimeres, handler det om at optimere alle hjemmesidens sider. Hver side skal optimeres, så Google forstår helt præcist, hvad siden handler om. Jo tydeligere det er, jo større chance er der for, at siden får en god placering i søgeresultaterne.

4 Hvad er SEO? Der er mange elementer, der skal gå op i en højere enhed heriblandt design, teknik og indhold.” - Tekstsprutten.dk

5 Hvad ligger Søgemaskinen vægt på?
Keywords først og fremmest Sidens URL Sidens titel Overskrifter (H1, H2, H3) Links fra andre relevante sider Korrekte tekstlinks og beskrivelser af billeder Metabeskrivelser Indholdet og sidens normale trafik

6 Keywords og fraser

7

8

9 Keywords og fraser Hvem er min målgruppe?
Keywords og fraser bør optræde først og gerne med 4-6 gentagelser Anvend generelle keywords sammen med de specifikke keywords for siden Undgå irelevante keywords “Sminke” opdages af søgemaskinerne Og man må SLET ikke skjule elementer! (det straffes)

10 URL Sidens kanoniske struktur er vigtig for søgemaskinernes opfattelse af siden Let læselige URL-strukturer er brugervenlige Søgemaskiner kigger særligt efter keywords i URL’en En optimal struktur bevæger sig fra det øverste overordnede emne ned til det specifikke keyword. Fx uddannelser/bacheloruddannelser/bachelor-i-kommunikation URL og struktur URL strukturen, betyder meget for søgemaskinernes opfattelse af siden. Derfor bør man også se på den kanoniske struktur, når man skal forstå, hvorfor en side er indekseret, som den er, og om man kan påvirke denne indeksering. Let læselige URL strukturer er brugervenlige, og øger chancen for genkendelighed hos brugeren. Søgemaskiner kigger efter keywords i URL strukturen – derfor er der endnu en mulighed for at optimere denne vej. En optimal struktur bevæger sig fra det øverste overordnede emne ned til det specifikke keyword. Fx uddannelser/bacheloruddannelser/bachelor-i-kommunikation

11 URL og struktur URL strukturen, betyder meget for søgemaskinernes opfattelse af siden. Derfor bør man også se på den kanoniske struktur, når man skal forstå, hvorfor en side er indekseret, som den er, og om man kan påvirke denne indeksering. Let læselige URL strukturer er brugervenlige, og øger chancen for genkendelighed hos brugeren. Søgemaskiner kigger efter keywords i URL strukturen – derfor er der endnu en mulighed for at optimere denne vej. En optimal struktur bevæger sig fra det øverste overordnede emne ned til det specifikke keyword. Fx uddannelser/bacheloruddannelser/bachelor-i-kommunikation

12 Sidens titel Ord i en sides titel er afgørende for placeringen I søgemaskinerne Brug derfor de(t) vigtigste keyword(s) i sidens titel En titel bør være så kort og præcis, som muligt. Lange titler med mange ord er altså ikke en fordel Titlen bruges som oftest til at give titel I søgeresultater, så den skal give mening Title <title> De ord, du placerer i sidens titel-linje er afgørende for, hvordan siden bliver indekseret og placeret af søgemaskiner (Du redigerer sidens titel under sideegenskaber i TYPO3. Det er afgørende, at det vigtigste keyword bliver brugt i sidens titel – og helst så tidligt i titlen som muligt. Samtidig er det vigtigt at titlen er kort og præcis. Lange titler er med andre ord ikke en fordel. De fleste søgemaskiner, Google inkluderet, anvender teksten mellem de to Title-tags som link tekst i søgeresultaterne. Samtidig anvendes teksten som sidens titel i browsere og ved bookmarks, så titlen skal give mening.

13

14

15

16

17

18 Overskrifter H1 tags er særligt vigtige, når det kommer til keywords
Typisk anvender man kun ét H1 tag pr. side H2 kan herefter med fordel anvendes Overskrifter <h1> og <h2> Særligt H1 tags er vigtige, når det kommer til keywords. Især Google ligger vægt på indholdet i H1 og H2 tags. H1 er vigtigere end H2 og så videre. Typisk har man kun ét H1-tag på en side, og derfor kan man også med fordel bruge H2-tags eller overskrifter som almindelig brødtekst, blot markeret med fed.

19

20

21

22

23 Links fra andre relevante sider
Jo flere links der er til din side fra andre for emnet relevante websider, jo bedre placering hos søgemaskinerne Eksempelvis kan links fra Udays.dk til AU uddannelsessider være vigtige for deres placering i søgemaskinerne Når det kan lade sig gøre er det også en god idé at sørge for, at linket inkluderer keywords på den rigtige måde Links på andre relevante websider Jo flere links der er til din side fra andre for emnet relevante websider, jo bedre placering hos søgemaskinerne. Så vedligeholdelse af linkrelationer fra og til andre sider er også en faktor, når man vil optimere sine siger til søgemaskiner. Eksempelvis kan links fra Udays.dk til AU uddannelsessider være vigtige for deres placering i søgemaskinerne. Når det kan lade sig gøre er det også en god idé at sørge for, at linket inkluderer keywords på den rigtige måde.

24 Korrekte links og beskrivelser
Hvad forstår en søgemaskine ved “klik her? En rigtig formattering af tekstlinks er vigtig i forhold til søgemaskineoptimering Det er bedre at skrive ”Se bacheloruddannelsen Cand.it” frem for ”for at se bacheloruddannelsen Cand. It – klik her” Det samme gælder for billeder. Her skal de helst beskrives med en tekst, der beskriver billedet. Tekst links (<A HREF> xxxxx </a>) og ALT=”xxxxx” -tags på billeder En rigtig formattering af tekstlink er vigtig i forhold til søgemaskineoptimering. Det er bedre at skrive ”Se bacheloruddannelsen Cand.it” frem for ”for at se bacheloruddannelsen Cand. It – klik her”. Det samme gælder for billeder. Her skal de helst beskrives med en tekst, der beskriver billedet. Og hvis der er tale om et link gælder ovenstående også her. Brug både ”title” og ”alt”, når du beskriver og navngiver billedet for at være på den sikre side. I øvrigt bør man af hensyn til tilgængelighed overfor synshæmmede brugere altid udfylde ”title” og ”alt”.

25 Eksempel: Newsroom.au.dk

26

27 Metabeskrivelser Dette giver mulighed for at lave en beskrivelse af sidens indhold, og hvad man kan forvente at finde på siden Gør det kort og præcist Når det ikke er gjort godt nok på AU: klik her Meta Description Tag <meta name=”description” content=”xxxxx”/> Dette giver mulighed for at lave en beskrivelse af sidens indhold, og hvad man kan forvente at finde på siden. Anvend korte og præcise beskrivelser. Det er dog ikke alle søgemaskiner, der kigger i dette felt, fx ikke Google, der sammenstykker sin egen ”beskrivelse” af sidens indhold ud fra sidens indhold.

28

29

30 Metabeskrivelser  Teksten i description tags må ikke ligne titlen og <H1> tag for meget. Hvis der er lidt tekst på din side, bør der skrives en fyldestgørende beskrivelse. Hvis siden har megen tekst, kan det måske bedre betale sig at lade Google finde det mest relevante indhold. Test hvad der virker bedst. Prioritér titel og beskrivelse højest. Der er delte meninger om, hvorvidt indsættelse af søgeord har nogen effekt i forhold til Google Meta Description Tag <meta name=”description” content=”xxxxx”/> Dette giver mulighed for at lave en beskrivelse af sidens indhold, og hvad man kan forvente at finde på siden. Anvend korte og præcise beskrivelser. Det er dog ikke alle søgemaskiner, der kigger i dette felt, fx ikke Google, der sammenstykker sin egen ”beskrivelse” af sidens indhold ud fra sidens indhold.

31 Indhold og forventningsafstemning
Er der mange besøgende på siden, så vil den også få en høj placering hos søgemaskinerne Derfor bør man også se på sidens trafik og afstemme sine forventninger til placering hos diverse søgemaskiner derefter Er der specielt indhold på siden, der bidrager til at skabe trafikken, så kan man se på, om det kan fremhæves eller udbredes yderligere ndhold Er der mange besøgende på siden, så vil den også få en høj placering hos søgemaskinerne. Derfor bør man også se på sidens trafik og afstemme sine forventninger til placering hos diverse søgemaskiner derefter. Er der specielt indhold på siden, der bidrager til at skabe trafikken, så kan man se på, om det kan fremhæves eller udbredes yderligere. Se også på konkurrenter i forhold til indhold. Hvordan placeres de hos søgemaskinerne, og hvad kan man lære af det. Særligt forholdet mellem keywords og deres anvendelse/placering kan være interessant, når man ser på konkurrenter i søgninger.

32 Indhold og forventningsafstemning
Se også på konkurrenter i forhold til indhold. Hvordan placeres de hos søgemaskinerne, og hvad kan man lære af det. Særligt forholdet mellem keywords og deres anvendelse/placering kan være interessant, når man ser på konkurrenter i søgninger ndhold Er der mange besøgende på siden, så vil den også få en høj placering hos søgemaskinerne. Derfor bør man også se på sidens trafik og afstemme sine forventninger til placering hos diverse søgemaskiner derefter. Er der specielt indhold på siden, der bidrager til at skabe trafikken, så kan man se på, om det kan fremhæves eller udbredes yderligere. Se også på konkurrenter i forhold til indhold. Hvordan placeres de hos søgemaskinerne, og hvad kan man lære af det. Særligt forholdet mellem keywords og deres anvendelse/placering kan være interessant, når man ser på konkurrenter i søgninger.

33 Eksempel: Newsroom.au.dk

34 Spørgsmål?

35 Hvis du vil vide mere AU SEO guide
Googles Search Engine Optimization Startup Guide Google SEO Basics for Beginners Kirupa.com Search Engine Watch


Download ppt "SEO PÅ AU."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google