Midtvejsseminar den 17.-18. november 2010 Midtvejsseminar for modelkommunerne 17.-18. november 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

De fire trin - sådan kan man arbejde med tobaksforebyggelse og holdninger på væresteder og bosteder Velkommen til denne workshop, hvor jeg vil præsentere.
Set i forældreperspektiv
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Psykoedukation til unge i OPUS
De 4 trin - Sådan kommer vi i gang
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Vejen går til Årets julemesse Klik med musen for at skifte billede.
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Innovation og iværksætteri
Darum skole 4. november 2013.
Opfølgningsdag for rygestoprådgivere
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte
Velkommen til en spændende dag, hvor det handler om tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte. Jeg hedder Helle Stuart, jeg er projektleder i Røgfrihed.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Midtvejsseminar den november 2010 Midtvejsseminar for modelkommunerne november 2010.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Rekruttering og motivering
Hvad ved vi om socialt udsatte borgeres rygevaner? v/ projektmedarbejder Jane Brinch.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Workshop om organisatoriske udfordringer & strukturelle løsninger v/ projektleder Helle Stuart.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Hvordan skaber man røgfrie miljøer? Workshop 4: Hvordan skaber man røgfrie miljøer? Hvad er ledelsens, medarbejdernes og borgernes rolle? Om tobaksforebyggelse.
Haderslev Kommune Fokus på tilbud til alle borgere – også socialt udsatte!
RØGFRIHED FOR ALLE Tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte Temadag om rekruttering og motivation af socialt udsatte til rygestopaktiviteter Rebild Bakker.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
National konference den 3. november 2009 Røgfrihed for alle Tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte v/projektleder Helle Stuart.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
1 & Afslutningsseminar for modelkommunerne 27. September 2011 Kl Hotel Munkebjerg, Vejle 1
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Workshop: At arbejde med myter og holdninger blandt personale v/ projektmedarbejder Tine Gomard.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Midtvejsseminar den november 2010 Midtvejsseminar for modelkommunerne november 2010

Midtvejsseminar den november 2010 Viden, værktøjer og netværk

Midtvejsseminar den november 2010 Temaer  Hvordan kommer vi ind i de sociale institutioner i samarbejde med ledelse og medarbejdere?  Hvordan kan vi tænke i billige og/eller strukturelle løsninger?  Hvordan får vi ledelsen med?

Midtvejsseminar den november 2010 Dagens program Kl : Hvad mener brugere, medarbejdere og ledere om rygning blandt socialt udsatte – og hvad mener de om, hvad hinanden mener? Kl : Præsentation af koncept for hvordan medarbejdere kan snakke om rygning med socialt udsatte borgere på væresteder, bosteder mv. Kl : Pause og indkvartering Kl : Markedsplads – med inspiration til gode måder at arbejde med tobaksforebyggelse blandt udsatte grupper Kl : Middag og socialt samvær (Fjordsal)

Midtvejsseminar den november 2010 Program – i morgen (lokale 1+3+5) Kl : Omsorg – sundhed eller samvær? v/ Rehne Christensen fra Filosofisk Firma Kl : Kaffepause Kl : Internt arbejde i kommunerne – hvordan kommer vi videre? Kl : Opsamling og afslutning Kl :Frokost

Midtvejsseminar den november 2010 Dialog om rygning i den daglige praksis Præsentation af et koncept for hvordan medarbejdere kan snakke om rygning med socialt udsatte borgere på væresteder, bosteder m.v. v/ Projektmedarbejder Jane B. Niendam

Midtvejsseminar den november 2010 Dialog om rygning i den daglige praksis Trin 1 Fælles grundlag Trin 2 Spot og skab anledninger Trin 3 Vurder grundlag for god dialog Trin 4 Samtale med borger Udforsk motivation for rygestop og vurder parathed Praktisk vejledning Udforsk ambivalens Skab diskrepans

Midtvejsseminar den november 2010 Trin 1: Fælles grundlag Handler om at arbejde med:  Viden om rygning og socialt udsatte  Holdninger til rygning  Arbejdets organisering/den pædagogiske praksis  Fysiske rammer - og ledelsesmæssig opbakning

Midtvejsseminar den november 2010 Viden  holdning  praksis  Viden er med til at forme holdninger  Holdninger er indlejret dybt i kroppen som grundlæggende meninger  Holdninger er styrende for:  Arbejdets organisering/ den pædagogiske praksis  Rygning som pædagogisk værktøj, rygepauser, hjælp og støtte til rygestop i hverdagen m.v.  De fysiske rammer  Rygerum, askebægre m.v.

Midtvejsseminar den november 2010 Skab et støttende miljø  Borgernes evne og motivation til forandring af rygevaner påvirkes kraftigt af det miljø, de omgives af Derfor bør den pædagogiske praksis og de fysiske rammer på sociale institutioner understøtte ikke-ryge adfærd

Midtvejsseminar den november 2010 Viden kan forandre  Holdninger og kulturelle normer bygger nogle gange på myter. Et eksempel: Mennesker med psykisk lidelse ønsker ikke at holde op med at ryge, bl.a. fordi de får det værre af det Hvis en sådan myte er gældende på en institution, bliver borgerne sandsynligvis ikke tilbudt hjælp til rygestop  Faktuel viden kan være med til at aflive myter og dermed ændre holdninger og praksis

Midtvejsseminar den november 2010 Rammer kan forandre  Ændring af de fysiske rammer – f.eks. afskaffelse af rygerum – kan give nye erfaringer og være med til at ændre holdninger og praksis

Midtvejsseminar den november 2010 Øvelse: Hvilken adfærd understøtter vi?  I vores fysiske omgivelser  I vores omgangsregler  I vores aktiviteter  I vores sociale liv  I vores budskaber  I vores tilbud  I vores rådgivning Kig både på rygeadfærd og på ikke-ryge adfærd

Midtvejsseminar den november 2010 Trin 2: Spot og skab anledninger I dagligdagen kan der være mange situationer, som kan bruges til en snak om rygning. Nogle eksempler:  Ved visitation/indskrivning af ny borger  Ved udlevering af metadon  I forbindelse med andre sundhedstilbud, fx motion – tal om sammenhængen mellem rygning og kondition  I forbindelse med pleje og omsorg – tal fx om sammenhængen mellem rygning og sårheling  Ved kaffebordet når emnet kommer på banen  Når borgeren selv bringer emnet på banen – direkte eller indirekte  Ved event med kuliltemåling  I forbindelse med ændring af rammer; Hvorfor skal rygerummet afskaffes? Hvor er askebægrene?

Midtvejsseminar den november 2010 Øvelse: Spot og skab anledninger Oplist eksempler på:  Faste/tilbagevendende anledninger til en dialog om rygning  Spontane/ad hoc anledninger til en dialog om rygning

Midtvejsseminar den november 2010 Trin 3: Vurder grundlag for dialog Inden man griber en anledning til at tage en snak om rygning, skal man tjekke timingen. De grundlæggende forudsætninger for en konstruktiv samtale skal være på plads. Nogle eksempler:  Der skal være tid og ro til samtalen  Borgeren skal være i stand til at gennemføre en konstruktiv samtale  Medarbejderen skal have en tro på, at det giver mening at tale om rygning med netop denne borger

Midtvejsseminar den november 2010 Øvelse: Tjek timing Oplist hvilke ting, der har betydning for en konstruktiv samtale i forhold til:  De ydre rammer  Borgeren  Dig selv

Midtvejsseminar den november 2010 Dialog om rygning i den daglige praksis Trin 1 Fælles grundlag Trin 2 Spot og skab anledninger Trin 3 Vurder grundlag for god dialog Trin 4 Samtale med borger Udforsk motivation for rygestop og vurder parathed Praktisk vejledning Udforsk ambivalens Skab diskrepans

Midtvejsseminar den november 2010 Afslutning  Efteruddannelse for rygestoprådgivere i Dialog om rygning i den daglige praksis udbydes næste gang marts 2011  Uddannelse i konceptet kan indgå som del af de kommunespecifikke temadage  Undervisningsmateriale til Dialog om rygning i den daglige praksis kan findes på fra januar 2011www.rogfrihed.dk

Midtvejsseminar den november 2010 Snak med sidemanden  Hvilke refleksioner giver oplægget i forhold til mit eget arbejde?  Hvilke anbefalinger eller ideer kan jeg bruge – og hvordan?

Midtvejsseminar den november 2010 Markedsplads Boder, workshops og erfaringsudveksling Boder Kommuneerfaringer 1. hold Kommuneerfaringer 2. hold Workshop: Samtidig behandling af nikotin- og alkoholafhængighed Workshop: Hvordan skaber og spotter man anledninger til en snak om rygning i den daglige praksis? Skovsal B Skovsal C

Midtvejsseminar den november 2010 Markedsplads Hvordan kan proaktiv telefonrådgivning og STOPLINIEN bruges særlig overfor udsatte grupper? Sundhed på dit Sprog Mød Radus Al Mohammadi og hør om Københavns erfaringer og få inspiration til rygestop- indsatser rettet mod etniske minoriteter Spørg ind til psykiske lidelser og få en snak om hvordan PsykiatriFonden kan bruges i kommunerne Se portalen med viden og værktøjer om tobaks- forebyggelse blandt socialt udsatte og deltag i konkurrence Mød rygestoprådgiver Kirsten Aastrup og hendes ideer til aktiviteter, der kan skubbe rygetrangen i baggrunden Afprøv et dilemmaspil og bliv klogere på den daglige praksis og få inspiration til hvordan dilemmaer kan håndteres Furesø/Gladsaxe Fredericia/Struer Hvad har vi gjort? Hvad er lykkes? Hvad er næste skridt? Norddjurs/Århus Guldborgsund/Næstved Hvad har vi gjort? Hvad er lykkes? Hvad er næste skridt? Faxe/Haderslev Ålborg/Thisted Hvad har vi gjort? Hvad er lykkes? Hvad er næste skridt?

Midtvejsseminar den november 2010 Kommunespecifikt arbejde Alle sidder 5 minutter for sig selv:  Hvad er det mest spændende du har hørt om på dette seminar?  Hvad har du lyst til at arbejde videre med i din kommune eller på din arbejdsplads? Alle fortæller – uden at blive afbrudt hvad de har tænkt på. Derefter drøftes i fællesskab:  Hvad skal der arbejdes videre med?  Hvem gør hvad?  Hvem skal i øvrigt inddrages

Midtvejsseminar den november 2010 Afslutning  Tilbagemelding vedrørende afprøvning af dilemmaspil senest den 1. december  Mulighed for at deltage i temadag den 2. december om hvordan vi som sundhedsprofessionelle kommer ind i de sociale institutioner – besked til senest den 26. november