Viborg den 12. december 2012 Advokat Mads Kobberø.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
De seneste ændringer af jord-forureningsloven Ulla Højsholt Funktionsleder Jord & Affald Miljøstyrelsen.
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Regionens opgaver Håndtering af jordforureningen
EMIR Den videre proces Anna Lærke Kraft, BØRS.
Jordforureningsloven Retssikkerhed Vivi Bruhn Knudsen.
Industrial Emissions Directive – Lovforslag
Statsstøtte og udbudsreglerne
Årsmøde Jord og Grundvand 25. september 2013
§ 8 og indsats på frivillige/private projekter -herunder kort nyt 7. november 2012.
Mindreåriges patientrettigheder
Jordforurening og ansvarsfraskrivelser ved køb/salg af fast ejendom 1
Væsentlige ændringer Formålsbestemmelse (§ 1)
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Kredsmøde d. 14. november 2013, Sorø
Accessoriske kontrakter
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Miljøskadeloven Miljøskader & overhængende fare for miljøskader
Er kommuner blevet underkendt i nævnet ift. vilkår stillet med baggrund i landskabelige hensyn? Ja, se: NMK af 11/12-13 Nyere afgørelser hvor.
Morten Steen - Jord-Erfa-Midt
05/04/2017 PÅBUD VED JORD- OG GRUNDVANDSFORURENING Udfordringerne for rådgivere Biolog Bo Alslev, NIRAS.
Regionens rolle og samspil med kommunerne Jord-ERFA-Midt
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Naturvurdering i forbindelse med revurdering af husdyrbrug Thomas Løkkebø Landbrugssagsbehandler v. Esbjerg Kommune Kolding d. 16. maj 2013.
Samarbejdet mellem kommuner og politi om miljøsager (landbrug)
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto VVM- redegørelsen retlig.
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Udlån fra virksomhedsskatteordningen
Oplæg – Aalborg Kommune, Jette Jensen Hvordan løfter vi mængden af overtrædelsessager affødt af Naturstyrelsens § 3 opdatering ?
Kloakering i den spredte bebyggelse
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Revurderinger i Esbjerg kommune. Generelt Hovedformål med revurderingen er at sikre, at husdyrbrugets indretning og drift fortsat er baseret på BAT. Udgangspunktet.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent Carl Åge Pedersen. Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent.
08/04/2017 IE-Direktivet De tekniske udfordringer ved basis-tilstands- og ophørsundersøgelser v/ Senior projektleder, civilingeniør Jesper Alrø Steen.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Miljøbeskyttelseslovens § 19 og § 33
Kvalitetsstyring i kommunerne på jordforureningsområdet
EU-regler og regulering af jord i råstofgrave Møde i ATV Jord og Grundvand, 25. november 2009.
14. januar 2015 Havneterminalen Skanseodde Orienteringsmøde 14. januar 2015 Områdechef Karsten Baisgaard.
Ole Kiilerich, Miljøstyrelsen
Temadag den 26. januar 2010 ATV Jord og Grundvand v/Lene Juul Nielsen Vejledning om undersøgelse og oprensning af forurening fra villaolietanke – juridisk/administrativ.
Naturhensyn - genopretning Tanker fra en kommune Anja A. Hansen Naturmedarbejder, Lyngby-Taarbæk Kommune.
Vejledning om undersøgelse og oprensning af forurening fra villaolietanke ATV møde nr. 56, 26. januar 2010, Schæffergården Hvordan kommer vejledningen.
Plantekongres 2007 Ny miljøgodkendelse af husdyrbrug
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Vandindvinding til køle/varme projekter mv. Sikring mod forureningsspredning 2. Oktober 2014 – Kim Sørensen.
Jordflytninger Kortlægning af knust asfalt
Kapitel 20 Handel med fast ejendom. Handel med fast ejendom kapitel 20 I kapitel 20 gennemgås: Lovgivning og aktører Gennemgang af en ejendomshandel Mangler.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet – set fra Danske Bank København den 7. april 2016 Head of Group Financial Crime Jes Vinther Jørgensen.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
1 Undersøgelse blandt tekniske forvaltninger i kommunerne Dansk Energi oktober 2010.
ATV-møde den 25. november 2009 Advokat Mads Kobberø.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Dokumentationskrav ved.
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Miljøstyrelsen Jordvarmeanlæg Mathias Mæhle Lasse Tellerup Møller
Sikkerhedskonference 2008
Handel med fast ejendom
Ny husdyrregulering 2017 Konsekvenser for grundvandsbeskyttelsen
Basistilstandsrapporter
Personligt Tillæg Folkepension.
FIR morgenmøde 22. november 2018
Handel med fast ejendom
Præsentationens transcript:

Viborg den 12. december 2012 Advokat Mads Kobberø

Oprensningspåbud Jordforureningsloven eller miljøbeskyttelsesloven? 1.Erhvervsmæssige aktiviteter: Afhængig af om helt eller dog i det væsentligste er sket efter 1. januar Villatanke (JFL § 48): JFL, hvis konstateret efter 1. marts 2000 (og fra igangværende eller nyligt sløjfet anlæg) 2

Oprensningspåbud ”Forureneren” 1.Erhvervsmæssige aktiviteter inkl. offentlig virksomhed. Tinglev-dommen 2.Villatankejeren (hvor forureningen er omfattet af § 48) 3

Påbudsgrundlaget-forurening sket efter Erhvervsmæssige aktiviteter Ubetinget påbudsgrundlag efter JFL for forureninger sket efter 1. januar Ikke ubetinget påbudsgrundlag ved forureninger, der hidrører fra krig/naturkatastrofer eller brand/hærværk. 4

Påbudsgrundlaget-forurening sket før Oprensningspåbud (gælder ikke villatankforureninger) Nogle hovedpunkter: Påbudshjemmel = MBL § 69 = krav om culpa, dog formentlig ikke hvis omfattet af MEL. Skærpet culpanorm. IKKE MBL § 41, jf. U H Rådighed: Påbudsbetingelse (medmindre rådighed efter 10. februar 1999) 5

Undersøgelsespåbud – særlige forhold 1.Ingen undtagelse for hærværk, brand og lignende 2.Uanset hvornår forureningen er sket, blot ikke afsluttet før 1. januar § 76, stk. 4, myndigheders hæftelse 6

Lovbemærkning til JFL ”Det skal bemærkes, at oprydningsomfanget ved de oprydninger, som finder sted efter påbud til forurener i henhold til lovforslagets kapitel 5, er defineret ud fra, at den hidtidige tilstand på ejendommen, før forureningen indtraf skal genoprettes (genopretningsprincippet). Det vil sige, at al forurening skal fjernes, dog under hensyn til, at der er en vis proportionalitet mellem omkostninger og miljøforbedringen (proportionalitetsprincippet). Der er således som udgangspunkt forskel i oprydningsomfang, afhængigt af, om oprydningen sker som et led i den offentlige indsats, jf. lovforslagets kapitel 3, eller om oprydningen sker efter påbud til forurener, jf. lovforslagets kapitel 5.” 7

Fakse Kommune-sagen (MKN af ) MKN’s afgørelse – faktuelle forhold: Restforurening = 90 kg JAGG trin I-beregning = overskrider med en faktor Udvaskningstid ca år Ikke uproportionalt - restforurening = ca. kr

IED-implementering – basisrapport-baseret på bekendtgørelses udkast Der skal i forbindelse med miljøgodkendelsen eller revurdering udarbejdes en ”basistilstandsrapport” (§ 15, stk. 1). Rapporten skal suppleres ved ændringer knyttet til de relevante stoffer. Godkendelse kan ikke meddeles før rapporten foreligger (§ 16, stk. 2) Omfatter kun de IED-virksomhederne der anvender stoffer omfattet af forordning og som er jordforureningsrelevante (§ 15, stk.1). Om omfattet skal vurderes i ansøgningen (nye ansøgningspunkter) Kravene til basisrapporten fremgår af bilag boringer i 3-5 m dybde ved potentielle forureningssteder. Eksisterende forureningsundersøgelser kan indgå. Hvis basisrapport viser forurening: Påbudsadgangen reguleres af JFL. 9

IED-implementering – basisrapport-baseret på bekendtgørelses udkast Om omfattet af kravet om basisrapport skal vurderes i ansøgningen (nye ansøgningspunkter). Hvis ”ja”: kravene til basisrapporten fremgår af bilag 6, og ansøgeren skal komme med et oplæg baseret på en redegørelse indeholdende: 1)Historik 2)Tidligere undersøgelser 3)Konceptuel model for forureningsspredning 4)Fremtidig anvendelse der ansøges om Hvis basisrapport viser forurening: Påbudsadgangen reguleres af JFL. 10

IED-implementering – overvågningsvilkår-baseret på bekendtgørelses udkast I miljøgodkendelsen skal der indsættes vilkår om overvågning i forhold til jord + grundvand. UP: Grundvand hvert 5. år. I de filtersatte boringer der blev etableret ifm basisundersøgelsen Jord hver 10. år. Min. 3 prøver. 11

IED-implementering – ophør Omfatter som jeg forstår det hele bilag 1 (bredere end basisrapport-virksomhederne). Ophør er inkl. varigt under godkendelsesgrænsen + kontinuitetsbrud (3 år) Vurdering efter ny bestemmelse (JFL § 38k). Omfanget af vurderingen fastlægges i et påbud baseret på et oplæg fra virksomheden. UP: Gentagelse af basisrapporten (hvis en sådan foreligger). Hvis væsentlig forurening ud over basisrapport så skal forskel fjernes + risikoen knyttet til restenfjernes. Er der ikke basisrapport: Risikoen fjernes. Fjernelsen baseres på et påbud. Kun forurening sket efter En driftsherrer forpligtelse uanset om driftsherren er forureneren eller ej. 12

IED-implementering - driftsophør Konsekvenser? Der skal foretages basis-forureningsundersøgelser på eksisterende industrianlæg. Mange hvor man formentlig ikke har set nogen grund til at undersøge hidtil. Vil afdække forureninger, der hidtil har været mere eller mindre ukendte, og hvor påbudsmuligheden/ frivillig oprensning bliver et tema 13

IED-implementering - driftsophør Konsekvenser? Køber af en virksomhed omfattet af regelsættet overtager den offentligretlige forpligtelse for forurening sket før erhvervelsen (dog ikke forurening sket før 7. januar 2013). Vil på sigt kræve, at en køber bliver endnu mere interesseret i forureningsundersøgelse inden virksomhedshandler. 14

Hvad gælder, hvis ingen forureningsklausul Ansvar = oprensningsudgifterne, hvis sælger har undladt at videregive oplysning om forurening eller potentiel forurening (ond tro), og køber er i god tro, eller selve forureningen er sket uagtsomt. Afslag = overprisen på salgstidspunktet med en bagatelgrænse på 5 – 10%, når der hverken er noget at laste køber (undersøgelsespligt) eller sælger. 15

Fællesvinkler Hvis hverken køber eller sælger vil tage risikoen for ukendt forurening på det foreliggende grundlag > undersøgelser med eller uden betinget handel. Gør det så klart som muligt, hvad der aktiverer klausulen (hvad er ”jordforurening”), og hvilken betaling det udløser. Klausulen skal både forholde sig til den kendte forurening og den ukendte/større forurening. 16

Overvejelser forureningsklausul – sælgervinklen (1) Under alle omstændigheder oplyse alt. En klausul ændrer ikke på, at sælger ellers risikerer ansvar. Jo større ansvarsfraskrivelse, jo større prispåvirkning = jo mere sikker sælger er på, at der ikke er en forurening, jo større bør risikovilligheden være. 17

Overvejelser forureningsklausul – sælgervinklen (2) Skab aldrig en situation, hvor det er gratis for køber at kræve uhæmmet oprensning A) X % skal bæres af køber, og/eller B) ikke baseret på det forhold, at der viser sig en jordforurening, men det forhold at jordforureningen medfører uundgåelige ekstraudgifter/ejendomsværditab for køber. Det offentligretlige ansvar kan sælger ikke fraskrive sig (hvor sælger er forureneren). Pas på nedslag og alligevel påbudsrisiko. 18

Overvejelser forureningsklausul - købervinklen Hvordan sikres det, at køber kan dokumentere, at forureningen var der på overtagelsesdagen, hvis forureningen først konstateres nogen tid herefter? ”Stadeopgørelse”. Hvilken betydning har det for ejendommens værdi, hvis det viser sig, at ejendommen er forurenet? Fuldt udbygget erhvervsudlejningsejendom ctr. ubebygget erhvervsareal med mulighed for byomdannelse til boligområde. Sælgers betalingsevne. 19