Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMax Østergaard Redigeret for ca. et år siden
1
Oplæg – Aalborg Kommune, Jette Jensen Hvordan løfter vi mængden af overtrædelsessager affødt af Naturstyrelsens § 3 opdatering ?
2
Baggrund GIS Sagsforberedelse Kommunikation Vilkår Frivillig aftale, afgørelse eller påbud Flow – hvor langt er vi nået Tiltag der kan hjælpe med at løfte mængden af overtrædelsessager
3
Mange miljøgodkendelser 2006, 2007 2008 og frem DN - anmeldelser Naturkvalitetskortlægning – resurse + fået opgaven fra staten. - og dermed registrering af overtrædelser – endnu en resurse Baggrund - Aalborg
4
Akut sag Alm. sag - Sager hvor der helt sikkert var sket en overtrædelse og sager hvor prioritering medførte en forskel. Bagatel sag og små overtrædelser - Sager som måske er svære at lave en håndhævelse pga. manglende beviser (intensivering) og som i mange tilfælde kun bliver taget i forbindelse med andre sager på ejendommen. Kategorisering af sager
5
Akutte 2008 - Ældste først Samle alle de forhold der er på en ejendom Alm. sager 2008 Natura 2000 ------------------------------- Forældelse: Så længe der ikke er oprettet en sag på forholdet, - så er det blot oplysninger i et datalag som måske er en overtrædelse. Prioritering af sager
6
GIS
7
Registrering af kortlægning – opdatering til miljøportal Tidligere sager Historik – amt – opdatering af kortlægningen Registrering af antal polygoner med problemer -Noter de oplysninger der evt. bliver spurgt indtil senere hen. -Antal, type overtrædelse, frivillig aftale eller påbud, hvor langt er vi -Ny natur, antal ha afregistreret, opdyrkning osv. GIS
8
Samle alle forhold på ejendommen Tjek diverse arkiver + amt Tjek miljøgodkendelse Skema § 3 Luftfototolkning og vurdering om et areal er beskyttet Lav luftfoto serie til lodsejer Kort over ejendommen med beskyttet natur Sagsforberedelse – hvad er problemet ?
10
Dialog – kommunikation – Fåborg-Midtfyn model Indledende brev med informationsark og kort over beskyttet natur på ejendommen Hvad skal der til for at løse problemet?
11
Indledende brev – lodsejer har mulighed for at undres Telefonsamtale – aftaler besigtigelse og aftal evt. at få ordnet små forhold inden besigtigelse. Besigtigelse – vær oplysende og orienter om den fremadrettede sagsbehandling. Er der en konsulent ? Afvent gerne med at træffe en afgørelse medmindre det er småforhold som fjernelse af affald eller lignende. Forventningsafstemning Kommunikation
12
Be nice – not too nice – der kan komme efterfølgende påbud Lodsejer er måske i en svær situation og prøver at tale sig ud af det. Har aldrig hørt om naturbeskyttelsesloven ?????? Krænkelse af ejendomsretten Lad lodsejer være frustreret – det må han gerne være Vi forvalter loven – og det skal vi Oplysning om de muligheder lodsejer har – høring og klage :
13
Sikring af vilkår og proces omkring sagsbehandlingen Implementering af vilkår i lodsejers mark- og gødningsplan Møde med § 3 sagsbehandlere fra flere kommuner i Himmerland og konsulenterne om et forhåbentligt samarbejde om løsning af overtrædelsessager Indlæg på et planteavlsmøde om §3 Konsulenterne
14
-Retablere natur -Skal være til at følge op på og hvordan (Besigtigelse/ foto/ luftfoto/ ?) -Lodsejer ved hvornår de er opfyldt -Tinglysning af fx retablering af overdrev Vilkår
15
-Hvordan modtager lodsejer budskabet -Er lodsejer samarbejdsvillig -Kan forholdet lovliggøres på kortsigt -Er det retablering der tager tid -Evt. blot et spørgsmål om at formidle, at et påbud skrives formeldt – men giver kommunen mulighed for at følge op på forholdet og lodsejer en klagemulighed. -Nogen gange en ide med lovliggørende dispensation - når man kan give lov til en del af det men stiller vilkår om resten ( klageret, men skal efterfølges af et påbud hvis vilkår ikke følges). Frivillig aftale, afgørelse eller påbud
16
-Undskyldninger -Havde ikke forstået at vi mente det -Ja ja jeg skal nok gøre det -Det har været for vådt til at udføre det -Gentagende henvendelser og vurdering af det videre forløb -Politianmeldelse ? -Noget der måske ikke indgår i beregningen af den tid der går med håndhævelsen. Opfølgning på påbud/ forhold
17
Flow
18
Sådan ser det ud efter ca. 2 års arbejde:
19
Frivillige aftaler
20
Påbud
21
Problem_type
25
Naturgenopretning Værdig dialog med lodsejer Men det tager tid Fornem opgave
27
Oplysning til konsulenter og lodsejer – genudsendelse af folder og presseomtale Vidensbank om de gode vilkår Vejledning om mark og gødningsplaner KO på alle beskyttede arealer Tiltag
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.