Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Miljøstyrelsen Jordvarmeanlæg Mathias Mæhle Lasse Tellerup Møller

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Miljøstyrelsen Jordvarmeanlæg Mathias Mæhle Lasse Tellerup Møller"— Præsentationens transcript:

1 Miljøstyrelsen Jordvarmeanlæg Mathias Mæhle Lasse Tellerup Møller
Christina Ihlemann Erhverv D. 21. september 2017 / Miljøstyrelsen / Titel på præsentation

2 Ny jordvarmebekendtgørelse
Trådte i kraft 1. april 2017 Gennemfører en række anbefalinger fra Miljøprojekt nr. 1588, 2014 De væsentligste ændringer omfatter: Ændring af terminologien for jordvarmeanlæg Anlæg med direkte fordampning udgår Mulighed for lempelse af visse afstandskrav Placering af dræn og jordvarmeanlæg Indbyrdes afstandskrav mellem dybe boringer er fjernet Ændrede regler om egenkontrol Krav til trykovervågning opdateret Krav om inspektionsbrønd ved alle samlinger fjernes DS/EN standarder opdateret

3 Ny jordvarmebekendtgørelse
Høringssvarene handlede fortrinsvis om: Brugen af additiver i frostsikringsvæsker. Øgede muligheder for at nedsætte afstanden fra jordvarmeanlæg til almene og ikke-almene vandforsyninger. BNBO. Samtykke til at nedsætte afstanden fra ikke-almene vandforsyninger til jordvarmeanlæg. Ændring i antallet af eftersyn. Tydeliggørelse af begrebet "andet anlæg". Ændringer til bilag 1 og 2. Vedrørende brugen af additiver var høringssvar der fandt det uforeneligt med hensynet til risikoen for forurening af drikkevand, at der kan anvendes ethylenglykol og/eller additiver i frostsikringsvæsker i jordvarmeanlæg. Miljøstyrelsen vurderer, at det ikke er foreneligt med EU's forordning REACH generelt at forbyde brugen af additiver i jordvarmebekendtgørelsen. Styrelsen har desværre ikke været opmærksom herpå ifm. udarbejdelsen af Miljøprojektet. Dog kan kommunalbestyrelsen, som hidtil, skærpe afstandskravene i § 9, stk. 2 og 3, eller fastsætte vilkår om særlig indretning af jordvarmeanlægget, hvis den skønner, at det er nødvendigt for at sikre en almen eller ikke-almen vandforsyning mod forurening, jf. bekendtgørelsens § 11, stk. 3.

4 Ny terminologi Terminologiændring:
Horisontalt anlæg → Terrænnært anlæg Dybde på højst 5 meter Vertikale anlæg → Dybe anlæg Dybde over 5 meter Andet vandforsyningsanlæg → Andet anlæg Omfatter alle tænkelige anlæg, som måtte foretage boringer til indvinding af vand uden krav om drikkevandskvalitet Konsekvens: Bkg. omfatter nu alle typer af jordvarmeanlæg, inkl. anlæg med skrå boringer

5 Anlæg med direkte fordampning
Jordvarmebekendtgørelsens formål: Forebygge forurening af grundvand, jord og undergrund Anlæg med direkte fordampning Anvender gas (ikke frostsikringsvæsker) Udgør ikke en risiko for forurening af jord, grundvand eller undergrund → anlægstypen udgår af bekendtgørelsen Reguleres fremadrettet i regler udstedt af Arbejdstilsynet Bkg. om indretning, ombygning og reparation af trykbærende udstyr Bkg. om anvendelse af trykbærende udstyr Se også AT-vejledning B.4.4 om køleanlæg og varmepumper

6 Indbyrdes afstandskrav mellem dybe boringer
Tidligere regel: Afstanden mellem dybe anlæg skal være mindst 20 meter. Miljøprojektet: Dette krav er primært af hensyn til anlæggets effektivitet og kan ikke have hjemmel i MBL § 19. Ny regel: Det indbyrdes afstandskrav udgår.

7 Placering af dræn og jordvarmeanlæg
Miljøprojektet vurderede, at risikoen for brud på varmeslangerne er høj ved nedlægning af dræn § 10, stk. 5 ”Der må ikke placeres dræn i eller tæt ved jordstykker med terrænnært anlæg.” Hvordan defineres et jordstykke? Det område, hvor varmeslangerne er nedgravet, og ikke selve matriklen Hvor tæt på dræn placeres? Konkret vurdering – Hvor stor er risikoen for brud?

8 Opdatering af standarder i bekendtgørelsen
Påkrævede DS/EN standarder for jordvarmeslanger er blevet opdateret. EN  EN 12201 ”SBC” mærket = EN og er derfor fjernet. Jordvarmeslanger der opfylder et tilsvarende beskyttelsesniveau som EN og som er produceret i EU, Tyrkiet eller naden EFTA-stat må også benyttes.

9 Egenkontrol - § 21 Tidligere regel: Miljøprojektet: Ny regel:
Årlige eftersyn Udgjorde en betydelig omkostning for anlægsejerne Miljøprojektet: Ingen oplysninger om uhensigtsmæssigheder ved driften, som kan begrunde årlige eftersyn Ny regel: Kontrol efter 1. års drift

10 Afstandskrav – for dybe anlæg
HR: § 9, stk. 3 300 meter Dybe anlæg → almen vandforsyning Dybe anlæg → ikke-almen vandforsyning 50 meter Dybe anlæg → andet anlæg U1: § 9, stk. 4 Betingelse: Der anvendes alene de frostsikringsmidler angivet i § 15, stk. 1, nr. 1 og 2 (Ethanol, IPA-sprit eller ren propylenglykol)

11 Afstandskrav – for dybe anlæg (fortsat)
U2: § 9, stk. 5 50 meter Dybe anlæg → almen vandforsyning Betingelser: Der anvendes alene de frostsikringsmidler angivet i § 15, stk. 1, nr. 1 og 2 (Ethanol, IPA-sprit eller ren propylenglykol), og Anlægget placeres udenfor boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) beregnet efter Miljøstyrelsens seneste vejledning

12 Afstandskrav – Særbestemmelse i § 11, stk. 1
5 meter Terrænnære/dybe anlæg → Ikke-almen vandforsyning Dybe anlæg → Andet anlæg Betingelse: Ikke-almene vandforsyning eller andet anlæg forsyner alene den ejendom, hvor jordvarmeanlægget udlægges

13 Afstandskrav – Særbestemmelse i § 11, stk. 2 (samtykke)
5 meter Naboens terrænnære/dybe anlæg → Ejerens ikke-almen vandforsyning Naboens dybe anlæg → Ejerens andet anlæg Betingelse: 1. Ejeren af den ikke-almene vandforsyning eller andet anlæg har allerede fået lempet afstandskravet til sit eget jordvarmeanlæg, jf. § 11, stk. 1 2. Der skal foreligge skriftlig samtykke fra ejeren af den ikke-almene vandforsyning eller andet anlæg.

14 § 11, stk. 2 (samtykke)

15 Ny jordvarmebekendtgørelse
Høringssvar om BNBO: Hvornår får BNBO beregninger forrang for minimumsafstanden på 300 m? Det er op til kommunalbestyrelsen at vurdere, hvornår BNBO beregninger kan erstatte minimumsafstanden på 300 m. Det er samtidig indført med ændringen til bekendtgørelsen, at BNBO skal beregnes ud fra Miljøstyrelsens seneste vejledning om BNBO.

16 BNBO Miljøstyrelsen vejledning om BNBO nr

17 Ny jordvarmebekendtgørelse
Høringssvar om additiver i brine: Man bør ikke nedsætte afstanden til vandforsyninger, hvis jordvarmeanlægget indeholder brine med additiver eller ethylenglykol. Medførte ændring: Muligheden for at nedsætte afstanden til vandindvindinger er blevet gjort betinget af, at brinen ikke indeholder additiver eller ethylenglykol.

18 Brugen af additiver og ethylenglykol i jordvarmeanlæg
Tidligere regel: Der må benyttes ethylenglykol og additiver såfremt der foreligger udtømmende deklaration. Miljøprojektet: Muligheden for brug af additiver bør udgå af bekendtgørelsen Ny regel: Enhver form for lempelse eller dispensation for afstandskravene er betinget af, at der ikke bruges ethylenglykol eller additiver i brinen. Afstandskravene og kravene til indretning af anlæget kan herudover fortsat skærpes jf. § 9, stk. 2 og er deklarationen ikke tilstrækkeligt detaljeret kan dette herudover også være grundlag for afslag.

19 Dialog: Administrativ praksis for tilladelser til jordvarmeanlæg
Fungerer bekendtgørelsen i praksis? Baggrund for afslag til etablering af jordvarmeanlæg? Baggrund for dispensation for afstandskrav? Håndtering af ansøgninger, hvor der ønskes at bruge additiver Andre input? Skitsekort fra GEUS


Download ppt "Miljøstyrelsen Jordvarmeanlæg Mathias Mæhle Lasse Tellerup Møller"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google