Status på specialundervisningen SIKON Odense 28. april 2009 Niels Egelund Professor i specialpædagogik Medlem af Skolerådets formandskab, Børnerådet og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Center for Grundskoleforskning
Advertisements

Politisk mål: Færre i segregerede undervisningstilbud
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Projektet ELI – Effekter af Efteruddannelse af Lærere i Indskolingen – er en workpackage under Center For Strategisk uddannelseforskning –
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
1 Den inkluderende skole Danske Handicaporganisationers repræsentantskabsmøde Grenå, 25. april 2008 Niels Egelund Professor i specialpædagogik, DPU Medlem.
Depressionsforenings fødselsdagskonference Odense, onsdag den 23. oktober 2013 Din sygdom er ikke dig – Borgeren i centrum Oplæg ved Poul Nyrup Rasmussen.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats
Specialpædagogikkens udfordringer i praksisfeltet Hvordan skaber vi rum for en bæredygtig fremtid? Vingsted 4/ Brian Degn Mårtensson.
Grundforløbsevaluering elever 2006/ elevsvar 2007/ elevsvar 2008/ elevsvar 2009/10 – 160 elevsvar.
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009
Fra integration til inklusion
Hvordan hjælper du mig? - børn og unge med særlige behov Danmarks Specialpædagogiske Forening VINGSTEDKURSET, 5. Nov Niels Egelund Professor i specialpædagogik,
Inkluderende logopædisk praksis
Inklusion i skolen og lærerassistenter
Konference 14. april ’10 Forskerparken i Odense Ressourceregnskab i øjenhøjde Konference og repræsentantskabsmøde Den 14. april 2010 kl –
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Status på danske patientforeninger
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
Inkluderende pædagogik – intentioner og virkelighedens verden
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Internationale perspektiver på udviklingen af den inkluderende skole.
Nye Veje i Specialundervisningen. Målet for Nye Veje Det overordnede mål er, at alle børn skal inkluderes mest muligt med respekt for deres funktionsniveau.
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Patientrettighedsdirektivet – baggrund, forhandlingsforløb, resultat og udfordringer Oplæg ved Asger Andreasen, Danske Regioner Konference.
 Hanne Schøn  Socialrådgiver  Landsforeningen Autisme  Mor til 22-årig dreng med ASF  Og så alt det andet :-D.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
UNGDOMSUDDANNELSERNE HADERSLEV HANDELSSKOLE
Hvad gør vi nu? Oplæg til gruppearbejde. Dette er det 5. LAG Stormøde… 2002 (Nyborg Strand): Erfaringer fra LEADER II og LEADER nøglebegreberne 2003 (Pinenhus):
Specialskolernes muligheder fremover Odense, 11. september 2012 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning,
Det gode liv? Møde d Forældre Odense Kommnune skoleafdeling Professor Niels Egelund fra DPU.
Logopædens rolle i inkluderende specialpædagogisk praksis
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Regeringens globaliseringsudspil
Er Danmark på rette vej i uddannelsespolitikken? Pasi Sahlberg CIMO Helsinki 13. januar 2011.
Mulighed for en mere effektiv folkeskole Henrik Christoffersen Forskningschef i CEPOS 1.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Inge M. Bryderup SSIP konference DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET DPU 2010 Dansk socialforskning – modsvarer forskningen i højere.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Visualisering af den nuværende struktur for udvidet specialpædagogisk bistand i Silkeborg Kommune Tilbud uden for kommunen Elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder.
Dansk økonomisk politik under et nyt internationalt regime efter 1973
Velkommen til Temadag for Gerontologiske og Geriatriske sygeplejersker
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Den økonomiske krise i EU Rasmus Nørlem Sørensen Gefion Gymnasium 27. januar 2012.
Det gode liv? Møde d Forældre Odense Kommnune skoleafdeling Professor Niels Egelund fra DPU.
DBU Fyn DBU Fyns Formandsklubber. DBU Fyn Historik : Fodboldpatruljer : Fodboldråd i kommunerne 2007: Formandsklub for udvalgte formænd.
Fremtidens ungdomsuddannelsessystem Vejlederkonferencen, Svendborg 7. maj 2014 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Inklusion – også et forældreanliggende
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Vision Børn og unge oplever glæden ved at deltage i fællesskaber   Værdigrundlag Fællesskaber er en styrke – Forskellighed er et potentiale Målsætning.
Budgetmodel - grundlaget
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Status på specialundervisningen SIKON Odense 28. april 2009 Niels Egelund Professor i specialpædagogik Medlem af Skolerådets formandskab, Børnerådet og Kvalitetsgruppen

Vigtige ændringer i nyere tid 1937 Kommunerne kunne oprette særundervisning 1958 Kommunerne skulle tilbyde særundervisning 1980 Særforsorgens udlægning 1990 Enhedsbekendtgørelsen 1994 Salamanca erklæringen 2000 Takstændringen 2007 Strukturreformen 2009 PPR’s rolle

Det store spørgsmål Hvordan skal den specialpædagogiske indsats organiseres? –Så tæt ved det almene system, som muligt? –I et så specialiseret system, som muligt? Hvad ved vi om, hvad der virker bedst med hensyn til det faglige, det sociale – og livskvalitet? Det er professionalismen, der er afgørende, ikke organisationsformen.

Vi stræber mod: Lige muligheder for alle Nærhedsprincippet Mindste indgrebsprincippet En så inkluderende indsats som muligt – de store danske ideologer, Bank Mikkelsen, Hansen og Hansen - og en økonomisk optimal løsning Indtil december 2006 var der 14 forskellige strategier Nu er der 98 forskellige strategier.

Hvordan står det til med inklusionen andre steder? - andel elever i segregerede foranstaltninger Belgien (F) 4,0% Belgien (FL)4,9% Tjekkiet5,0% Danmark*1,5% Estland3,4% Finland3,7% Tyskland4,6% Island0,9% Italien <0,5% Letland3,6% Litauen1,1% Holland1,8% Norge0,5% Polen2,0% Sverige1,3% UK1,1%

Andel af elever i segregerede tilbud – specialklasser i DK 1970: 2,39% 1972: 2,70% 1977: 2,14% 1982: 1,55% 1987: 1,57% 1992: 1,40% 1997: 1,69% 2000: 1,99% 2002: 2,04% 2005:2,30%

Forklaringer på stigende andel af elever med AKT problemer Stigende kemisk forurening – også via medicin, vacciner mv. Stigende antal børn med skader på grund af mødres misbrug Stigende antal børn født helt ned til 24. svangerskabsuge Stigende antal børn belastet af fætter-kusineægteskaber Større udskillelse i den fleksible skole Mediers og IT’s indflydelse på børn ”Curlingbørn” Adopterede børn fra øst- og sydøstlande Manglende forældrekompetence.

Oversidning i forskellige lande – 15-årige i 2000 Frankrig44% Belgien (FR)43% Tyskland36% Holland32% Spanien27% Belgien (FL)27% Italien18% Tjekkiet 5%

Hvad er tendensen? Kommunernes økonomi er presset Fokus på specialundervisningens udgifter Decentralisering af ansvar til de enkelte skoler ”Borgfredsaftalen” ophører 2010 – og hvad sker der mon så? De første hjemtagelser fandt sted kort efter 2000.

Nysammenlagt Kommune

Virkeligheden for lærerne Asperger ADHD Tale Socioemotionel Udviklingshæm Dysleksi Autisme Hørehæmmet

Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”Fra kommunens side har man simpelthen brugt specialklasserækkerne som en affaldsspand, bl.a. som en aftrædelsesordning for lærere. Når man ikke kunne mere, så kunne man komme her. Det kæmper vi med endnu” (lærer i specialklasserække) Her bruger man ikke specialundervisnings- timerne som skemakit eller til vikardækning. Sådan har det ikke altid været” (koordinerende specialundervisningslærer)

Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”Lærere ser sjældent sig selv, undervisningen eller elevens relationer som en del af elevens vanskelighed” (ny skoleleder) ”Den mest effektive indsats er, når en elev tages ud og tilbydes noget særligt i støttecenteret” (faglærer) ”Eleven bliver måske ikke klogere af at komme ud, men får i hvert fald ro” (faglærer) ”PPR er nogle der holder til oppe på rådhuset” (ny skoleleder)

Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”Det er skolens formelle holdning, at der skal arbejdes med en anerkendende kultur, men lærergruppen har ikke en fælles forståelse af dette” (ressourcelærer) ”Når vi får nye lærere, skal vi begynde med at sende dem på kursus – de aner ikke noget om specialpædagogik” (skoleleder) ”Vi har arbejdet med handleplaner for specialundervisningselever siden 2005 – eleverne? – de inddrages ikke” (støttecenterlærer)

Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”Vi tror ikke ret meget på, at børn der i årevis bliver taget ud af klassen for at blive trænet med, får ret meget andet ud af det end tab af selvværd” (ressourcelærer) ”Specialgrupperne har deres eget lokale, der støder op til den almindelige klasse, de hedder begge 7a, det betyder meget for deres identitet” (faglærer) ”Elevplanerne er blevet er arbejdsredskab frem for bare et stykke papir. Det er rart at have fokuspunkter, så man ved, hvordan man skal målrette indsatsen” (ressourcelærer)

Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”I forhold til tidligere, hvor det jo tit var en radiatorlærer, der kom ind, betyder teamets udarbejdelse af elevplanerne, at der er en helt anden kvalitet i arbejdet” (skoleleder) ”Vi har stor glæde af sparring fra pædagogerne fra børnepsykiatrisk og fra specialskolen i forbindelse med de børn, vi har inkluderet. Vi kan ringe og få råd, eller de kan komme ud. Der er ikke en mur af formalia. Bare vi kunne bruge PPR på samme måde” (faglærer)

Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”Jeg kan godt sige dig, at det har været et gode for den her klasse at de har haft Sine, for de har lært at forholde sig til andre og tage de der specielle hensyn – de har oplevet at verden er mangfoldig ” (klasselærer) ”Der var en dreng som kom til klassen med det prædikat, at han var umulig, en dårlig kammerat og til tider ondskabsfuld overfor andre børn. Denne dreng opdagede hurtigt, at der blev taget særlige hensyn til Sine og han fulgte efter ved også at vise sig som en god kammerat overfor Sine. Han blev en af vores rigtig gode ressourcer i klassen, rent socialt, og det har han jo aldrig været før – men det er han nu ” (klasselæreren)

Det, der kræves for at opnå succesfuld inklusion Det er muligt at opnå en høj grad af inklusion, men det kræver: Positive holdninger til forskelligheder Fleksibel organisering af skoler/klasser/grupper Teamsamarbejde Elevsamarbejde – ’peer tutoring’ Viden om undervisningsdifferentiering og specialpædagogik Fornuftig ressourceallokering Mulighed for støtte og supervision Der vil imidlertid altid være en lille andel elever, for hvem et specialiseret tilbud vil være pædagogisk og socialt optimalt

De nødvendige segregerede tilbud Omfatter 2 – 4% af en elevårgang Har en specialisering i forhold til diagnostiske kategorier Har et tværfagligt personale med specialiseret efteruddannelse og lyst til at arbejde med børn med særlige behov Har et nationalt og internationalt professionelt netværk Har en høj grad af synlighed i lokalområdet Har tilstrækkelige fysiske faciliteter Har en udadrettet konsultativ og uddannelsesmæssig funktion over for almindelige skoler