Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,"— Præsentationens transcript:

1 Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige, men ikke tilstrækkelige grundkvalifikationer. Evne til at skifte perspektiv er en afgørende generel kompetence i et globalt orienteret uddannelsessystem. (Professor Kirsten Drotner, Syddansk Universitet) EUC Syd | Grundtvigs Allé 88 | 6400 Sønderborg | Tlf |

2 Alle unge skal have en ungdomsuddannelse
Regeringens mål er, at alle unge skal have en ungdomsuddannelse: Mindst 85% i 2010 – gennemført Mindst 95% i 2015 – gennemført Uddannelserne skal være attraktive og kvaliteten i top Erhvervsuddannelserne skal udfordre de dygtigste elever og give mulighed for videre uddannelse Erhvervsuddannelserne skal rumme realistiske uddannelsestilbud til elever med svage faglige forudsætninger 1. september 2006 EUC Syd | Grundtvigs Allé 88 | 6400 Sønderborg | Tlf |

3 Regeringens strategi Tidlig vejledning og bedre brobygning
Kommunerne skal have et klart ansvar for, at alle får en ungdomsuddannelse Arbejdsgiverne skal sikre praktikpladser nok Erhvervsuddannelserne skal passe både til bogligt svage og bogligt stærke elever Erhvervsgrunduddannelsen skal give flere unge en uddannelse Frafaldet skal ned Erhvervsuddannelserne skal uddanne til nutidens og fremtidens arbejdsmarked 1. september 2006 EUC Syd | Grundtvigs Allé 88 | 6400 Sønderborg | Tlf |

4 Og hva’ så? Konsekvenser for erhvervsuddannelserne?
Uddannelserne skal tilpasses målgrupperne på en anden måde for at kunne uddanne elever med en bredere vifte af forudsætninger Et nyt mix af medarbejderprofiler på skolerne Ændringer af de fysiske rammer på skolerne 1. september 2006 EUC Syd | Grundtvigs Allé 88 | 6400 Sønderborg | Tlf |

5 Organisering af uddannelse
Uddannelserne skal organiseres, så eleverne får de rigtige rammer Den sociale kontekst er vigtig for alle elevtyper De individuelle behov og forudsætninger skal indtænkes i uddannelsesprocessen De faglige mål skal differentieres og trindeles, med mulighed for afstigning og videre udvikling Vi skal bygge stillads om eleverne – nogle skal have et højt stillads andre et lavere 1. september 2006 EUC Syd | Grundtvigs Allé 88 | 6400 Sønderborg | Tlf |

6 Eleverne Mange forskellige forudsætninger Nye elevtyper:
Stærke Svage Stiller krav til skolen og til hinanden Og til virksomhederne – mindre loyale/tro 1. september 2006 EUC Syd | Grundtvigs Allé 88 | 6400 Sønderborg | Tlf |

7 Virksomhederne Hvilken rolle skal virksomheden spille?
For de svage elever? På hvilket tidspunkt i uddannelsen skal virksomhederne involveres? Hvordan sikres dialogen med skolerne? Er virksomheden klar til at skulle bruge flere ressourcer på uddannelse af elever? Skal større dele af uddannelsen for særlige grupper af elever, foregå på skolen? 1. september 2006 EUC Syd | Grundtvigs Allé 88 | 6400 Sønderborg | Tlf |

8 Medarbejdere på skolerne
Skolerne får brug for medarbejdere, der kan udvikle eleverne Fagligt Socialt Personligt Nye medarbejderprofiler, der sammen kan sikre elevernes uddannelse 1. september 2006 EUC Syd | Grundtvigs Allé 88 | 6400 Sønderborg | Tlf |

9 Kan vi nå målene? Ja, måske, hvis uddannelse prioriteres højt
Hvor er truslerne? Vore egne kompetencer og kvalifikationer Vi er ikke tilstrækkeligt professionelle i vores ledelse af uddannelse Vi skal sikre, at skolens medarbejdere kan håndtere alle elevtyper 1. september 2006 EUC Syd | Grundtvigs Allé 88 | 6400 Sønderborg | Tlf |

10 Erhvervsuddannelse i et globalt perspektiv
Differentiering af faglige niveauer og kompetencer af uddannelsestilbud af rammer for uddannelse er nødvendig for at sikre, at fremtidens medarbejdere kan begå sig på det globale arbejdsmarked Vi må graduere og tilpasse graden af globalitet, for at opnå mest mulig globalisering 1. september 2006 EUC Syd | Grundtvigs Allé 88 | 6400 Sønderborg | Tlf |


Download ppt "Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google