Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet www.cefu.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbeskæmpelse
Advertisements

VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
Fra innovation til projektudvikling
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Dansen omkring handicapbegrebet
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
TIDLIGE INDSATS – HVAD VED VI OG HVORFOR ER DET SÅ SVÆRT
Lærermiddelkultur(er)?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Undervisning i særklasse
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Hvem er HF-kursisterne og hvordan kan vi motivere dem?
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Læringskultur og elevinddragelse
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Change Triangle – “Learning by Playing” as a tool for change - example from the Altiplano in Bolivia.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
ET PROJEKT OM UNGE IVÆRKSÆTTERES // DANNELSE OG EFFEKT -PERNILLE BERG -PERNILLE SKOV, CAKI PROJEKT HÅND I HÅND 3. JUNI 2014.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Inklusion og inkluderende processer
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Præsentation Vejlederforeningens årsmøde Analyse: Alle unge vil gerne have et godt liv, 2013.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Hvordan motiverer vi de unge?
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
It i folkeskolens matematikundervisning
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Præsentationens transcript:

Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet

Hvordan får vi alle med?

”We should consider action, research and training as triangle that should be kept together for the sake of any of its corners” (Kurt Lewin 1948) MEN: Forskningsresultater anvendes ofte ikke Anvendelsen er ofte instrumentel eller symbolsk Hvis viden skal anvendes skal den knyttes til innovation og læring i en konkret professionspraksis Viden kan ikke bare overføres fra en kontekst til en anden. Hvis de skal udnyttes skal der skabes kulturelle og organisatoriske forudsætninger for at udnytte viden og omsætte viden.

Samspil mellem forskning og praksis DERFOR: Undersøge og dokumentere praksis Afdække praksisser, mønstre, begrundelser Eksplicitere det selvfølgelige. Skabe øget opmærksomhed Hvordan skabes kønsforskelle? Med hvilke konsekvenser? Kompetenceudvikle undervisere Workshop i kulturanalyse. 40 undervisere på observationsbesøg. Komme med anbefalinger og inspirere til nye praksisser Hvor kan der sættes ind – organisatorisk og pædagogisk – hvis både drenge og pigers uddannelsesfrekvens skal øges?

De 8 anbefalinger 1.Giv plads til forskellige læringstilgange 2.Skab overskuelige og aktiverende læringsrum 3.Støt eleverne i at skabe gode sociale og faglige fællesskaber 4.Hjælp eleverne med at udvikle hensigtsmæssige strategier i forhold til skolen 5.Anvend IT pædagogisk 6.Eksperimenter med nye faglige profiler 7.Mulighed for afklaring undervejs 8.Alle unge skal kunne se et perspektiv med deres ungdomsuddannelse

Workshopspørgsmål Hvilke erfaringer har I selv med denne problemstilling ? Hvad kan der gøres for at indfri anbefalingen? Hvilke konkrete metoder, tiltag, forsøg kunne iværksættes ? Hvad er forudsætninger for at lykkes med tiltaget? Hvad er det første skridt?

Workshopspor Hvad kan der gøres? I.Pædagogisk – undervisningen II.Organisatorisk – på skolen III.Strukturelt – i uddannelsessystemet Proces: Brainstorm i grupper Hver ide udfyldes på idekort Fernisering i salen

IDEKORT ANBEFALING HVAD KAN DER GØRES? HVEM ER ANSVARLIG? HVAD ER FORUDSÆTNINGERNE FOR AT LYKKES? HVAD ER FØRSTE SKRIDT

Vi mødes i salen kl ……