Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Trivselspolitik på Løsning Skole
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Repræsentantskabsmøde 2013 Stig Langvad, formand for DH.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Kreativitet og innovation i ALT
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Trivselsfremme og -vedligeholdelse • Projekt ”Bach – trivsel og vækst” (2003 – 2005) • Resultat og forandringer (2005 – 2006) • Nye tiltag (ultimo 2006.
E-inklusionens udfordringer – hvordan gør vi det endnu bedre? Stig Langvad, formand for DSI.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Analyse- og udviklingsmodel
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
Tillid Temadag for AMIR
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
FM januar 2004 H:S/Rigshospitalet/Servicecentret H:S-Bestyrelse Københavns kommune - Frederiksberg kommune - Staten H:S-Direktion Administrerende direktør.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Kommunikation Intern kommunikation
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
- et udviklings- og dialogværktøj
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Ledelse i forskellige retninger
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Lederkonferencen 9. juni 2010
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Carsten Lindorf Lean Forandringer Problemstillinger.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Globalisering. Kan mikrofinans skabe vækst i et udviklingsland?
SKABELON.
‘Bæredygtig udvikling i undervisningen’ Indlæg på Big Bang konferencen Den 11. Marts 2016 Aarhus Søren Breiting
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Vidensarbejderens særlige arbejdssituation - forebyggelse af arbejdsrelateret stress Oplæg i IDA, fredag, 27. april 2007 Christine Ipsen, Ph.d.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
At motivere til forandring
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
SUF - gevinstrealisering
Hvorfor er det svært at regulere psykisk arbejdsmiljø?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Mere MOST - mindre fravær
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden

Bispebjerg og Frederiksberg HospitalerFM | enheden Om dette oplæg Definition af ”adfærdskampagner” Virker de? Erfaringer fra Frederiksberg Hospital Hvad kan man gøre for at de giver effekt?

Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Hvad er en kampagne og hvad er det modsatte af en kampagne? Kampagne Udefrakommende initiativer Forud fastsatte eksterne mål, forventede resultater og metoder En fastsat stat og slutdag Arbejder ud fra overtalelsesstrategi Udefra kommende belønning Projekt lederen er marionet for ”de gode intentioner” Det modsatte Inde fra kommende initiativer Interne ideer til hvad vi skal nå og hvordan vi skal nå der hen Bygger på erfaringer og det eksisterende og slutter ikke Arbejder med at engagerer Glæde ved at gøre det ”gode” Projekt lederen som ressourceperson og sparingspartner

Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Sammenligning mellem effekten af kampagner etc. med udvikling af handlekompetence

Bispebjerg og Frederiksberg HospitalerFM | enheden Miljø- og energi kun en ting blandt mange Dokumentation Udvikling Energi Miljø Hygiejne Drift Arbejdsmiljø Sikkerhed Patienten

Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Der trækkes i afdelingerne fra alle sider Sådan kan udfordringerne om Bæredygtig Udvikling også opfattes, Er det ikke vigtigt nok til at det får plads i hverdagen Men Bæredygtig Udvikling kan også opfattes som et forsøg på at finde de bedste mulige løsninger på fremtidige udfordringer

Bispebjerg og Frederiksberg HospitalerFM | enheden Energisparekampagnen på Frederiksberg hospital: Besparelses resultater: Der er opnået en forbrugsbesparelse på 15 % i kampagneperioden og en varig forbrugsbesparelse på 8% - på de afdelinger vi kunne måle Resultater uden store investeringer En stor udfordring at måle og vise resultaterne

Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Erfaringen fra Frederiksberg Hospital: Proces Hospitalets personale i høj grad er parat til at tage deres del af ansvaret, såfremt medarbejderne inddrages i at formulere og identificere konkrete indsatsområder. Anbefalinger til fremtidige kampagner på Hospitalet vil være, at medarbejderne med fordel kan sættes endnu mere i centrum med hensyn til formulering af formål, mål og procesansvar, end det har været tilfældet i projektet. FM | enheden

Bispebjerg og Frederiksberg HospitalerFM | enheden En lokal miljø- og energipolitik Vores bud på en bred politik: Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler arbejder for, at hospitalets aktiviteter forurener og belaster miljøet mindst muligt under hensyntagen til patienternes behandling og pleje. Målsætningen er, at ledere og medarbejdere i det daglige arbejder for at forbedre miljøet og minimere spild med fuld opretholdelse af aktivitet, kvalitet, sikkerhed og sundhed.

Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Hvor skal man starte? Begynd med mennesker og deres bekymringer, ønsker, forventninger og forestillinger om fremtiden Det kan være egne, - eller arbejdsmæssigt Eks. Fra OPC

Bispebjerg og Frederiksberg HospitalerFM | enheden Samarbejde og vidensdeling Et konkret eksempel: Jeg ved ikke om det er dig, jeg skal spørge? Der er kommet nye kasser til specielt sygehusaffald. De er væsentligt mindre end dem, vi ellers har anvendt. En konkret problemstilling med disse er, at de store kanylebøtter ikke kan være i kassen. Endvidere hang der i vores skyllerum en "Affaldshåndtering, sorteringsvejledning". Den er helt tilbage fra augsut Jeg har taget den ned, da jeg formoder at den ikke længere er gældende. Jeg husker, at du fortalte, at du overvejede at lave nyt materiale vedr. affaldshåndtering, og at vi ikke behøvede at komme så meget i kassen med specielt sygehusaffald?

Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Faldgruber vedr. arbejde med miljø Undgå: At give et dystert billede af verdens fremtid At pådutte folk et individuelt ansvar om, at det er deres skyld, hvis udviklingen fortsætter ikke bæredygtigt. At give indtryk af, at teknologiske fix kan løse alle problemer. At holde økologiske hensyn op som modsætning til langsigtede økonomiske hensyn. (Modsætningen mellem kortsigtede økonomiske interesser og langsigtede økonomiske interesser er mere frugtbar at fokusere på.) At bruge fakta til at udsige værdidomme At alle argumenter og meninger kan være lige gode – de bør begrundes sagligt og værdimæssigt.

Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Vaner Ca 90 % af de ting vi gør hverdag er vaner Det tager ca 21 dage at ændre en vane. Forandringer Forandring kræver at man føler man er med til at bestemme hvor man skal hen.

Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler ”Adfærdskampanger” Vi skal sætte en dagsorden eller tale en dagsorden op, Gøre det vigtigt Blive set Skabe nye handle muligheder Ændre vaner Skabe medejerskab og engagement.

Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Hjælp dem til at opbygge en følelse af ejerskab til problemstillingerne og deres mulige løsning Giv medarbejderne en mulighed for at undersøge og engagere sig i relativt selvvalgte spørgsmål. Støt medarbejdernes mulighed for at handle ‘i virkeligheden’ i overensstemmelse med deres egen mening. Sørg for, at deres engagement bliver synligt for andre.