Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
FOKUS! På vores udvikling.
Det Internationale Område Studieområde 3/
De sidste undervisningstimer
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
Skriftlighed og læring
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
Karl Henrik Flyums model
Vt-9 kursus program 2. møde
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Synopsis VIP3/2012.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Formalia ved opgaveskrivning
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Skriftlighed i biologi
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Synopsis VIP13 HH3.
Celle.
Værkstedsundervisning
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Sproglighed - Og hvof nu det?. Celle Arvemateriale.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
Synopsis.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Skrivekursus 1.e ..
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
John Hattie.
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsprojektet!
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Sproglighed og skriftlighed i biologi
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
SRO 2018 hHx.
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Celle

Arvemateriale

Ukøn formering

alkohol

Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog

Konklusion Forståelsen opstår via et sprogligt fællesskab.

Om biologi i videnskabet

Sproglighed og skriftlighed i biologi

Hvorfor skriftlighed? Ifølge bekendtgørelsen: ”Der skal arbejdes målrettet og systematisk med elevernes skriftlige kompetencer. Samarbejdet mellem lærere i og på tværs af fag skal styrkes, således at arbejdet med skriftlighed i de forskellige fag understøtter hinanden”.

Hvad skal trænes? De studieforberedende skrivekompetencer! Genrebevidsthed Sproglig korrekthed Disposition Argumentation Anvendelse af citater, figurer, illustrationer m.v. Præsentation Relevante henvisninger, noteapparat, litteraturliste. HVORDAN?

Hvad fokuserer vi på? På målet? På processen?

Skrivning som læringsværktøj

Skriftlighed som læreproces 1.Formulere sin egen forståelse 2.Reflektere over eget arbejde 3.Reflektere over rettelser og kommentarer

Niveauer i skriftlighed Tænkeskrivning – Erkendelse for en selv; samle, bearbejde og gennemtænker et emne. Formidlingsskrivning – At skrive for at blive forstået Bedømmelsesskrivning – At skrive som en del af en evaluering

Tænkeskrivning – idéer

Formidlingsskrivning - ideer Transformationsskrivning – Statistik til sammenhængende tekst – Videnskabelig artikel til Wikipedia-tekst – Tekst til faktabox  øget genreforståelse Udvikling af minilex (faglig skrivning)

Eksempel på faglig skrivning Lav en ordforklaring til hvert af følgende ord: Gæring, Mutation, Diffusion, Proteinsyntese, Triglycerid  Det må ikke være en tekst, I tager direkte fra kilden, fx Wikipedia eller Minilex. Luk derfor bøgerne mens I skriver, og gå først derefter tilbage til bøgerne, for at kunne præcisere bedre.  Hver forklaring SKAL fylde 5-10 linjer. Det er altså vigtigt, at I udvælger præcis hvilke informationer, der er nødvendige, for at få så præcis en forklaring som muligt. Det vil typisk være nødvendigt, at arbejde teksten igennem flere gange.  Teksten må IKKE indeholde hverdagssprog. Tænk over at bruge faglige formuleringer. Eksempel: ”Hvis man propper en celle i vand fiser der vand ind indtil den eksploderer” bør omformuleres til ”Hvis en celle nedsænkes i vand vil der strømme/diffundere vand ind gennem cellemembranen, hvilket kan medføre at cellen til sidst sprænges”  Teksten må gerne være ledsaget af et billede/figur. I så fald skal dette være velvalgt og støtte den skrevne tekst. Billedet må ikke stå alene.  I skal arbejde individuelt. Ordene er ikke de samme for alle, men vi vil samle op på dem senere i grupper.

Formidlingsskrivning - ideer Transformationsskrivning – Statistik/databehandling til sammenhængende tekst – Videnskabelig artikel til Wikipedia-tekst – Tekst til faktabox  øget genreforståelse Udvikling af minilex (faglig skrivning) Posters til repetitionscafé Formulere en problemstilling (hvad undrer? Hvad er problemet? Hvad vil vi undersøge? IBSE)

Bedømmelsesskrivning - ideer Genaflevering Den fokuserede rapport

Begræns arbejdet – hold fokus Rapport med udvalgte afsnit Dele laves i klassen Der skal IKKE sænkes slagskibe – vær præcis med hvad der ønskes! Formål Teori Hypotese Metode Resultater Diskussion Konklusion

Bedømmelsesskrivning - ideer Genaflevering Den fokuserede rapport Dogmeskrivning

Du skal skrive en indledning på præcist én side om skoven Din indledning skal begynde med et af de emner vi brainstormede om (notebookfilen). Du skal anvende mindst tre kilder. Den ene skal være en bog Du skal have fire-fem afsnit, i hvert afsnit skal der sættes mindst én reference Opgaven bliver bedømt ud fra : om du anvender dine referencer korrekt Om du har en sikker brug af fagtermer Om der er en glidende overgang mellem afsnittene, så de sprogligt hænger sammen

Bedømmelsesskrivning - ideer Genaflevering Den fokuserede rapport Dogmeskrivning Anvendelse af teori i praksis

Bedømmelsesskrivning - ideer Genaflevering Den fokuserede rapport Dogmeskrivning Anvendelse af teori i praksis Brug sætningskoblere

Ved at give eleverne øget opmærksomhed på sådanne småord – kaldet sætningskoblere, fordi de kobler sætninger sammen – bliver eleverne mere bevidste om, hvad der er med til at karakterisere de enkelte afsnit i en biologirapport. Sætningskoblere i metodeafsnittet (temporal kobling) – så, da, når, mens, endnu, allerede, engang, dernæst, hvorefter, efter, til sidst Sætningskoblere i diskussionsafsnittet (kausal kobling) – for, fordi, derfor, da, thi, så, nemlig, hvis…så, idet…så, som følge af, så at, for at, faktisk, af den grund, eftersom…så

Bedømmelsesskrivning - ideer Genaflevering Den fokuserede rapport Dogmeskrivning Anvendelse af teori i praksis Brug sætningskoblere Skriftlig eksamen

Skriftlig eksamen (A-niveau) Men også skriftlige afleveringer i det daglige Læse og forstå en opgaveformulering Typeord og gode råd til skriftlig eksamen Typeord Anvende fagudtryk korrekt og relevant Ræsonnere, analysere og forklare Skrive kort og præcist Gennemlæsning og korrektur

Hvor og hvordan trænes eksamensopgaver? Afleveringer Omlagt skriftlighed Opgaver i timerne Hjælp eleverne til at undgå klassiske fejltyper: Ufokuseret klipning af kendte tekster (”copy paste”) Beskrivelser, ingen forklaringer → træn de to dele adskilt Blyantsdiarré

Feedforward og feedback Del op i mindre delopgaver  særskilt træning af opgavegenre Ret kun med fokus på enkelte elementer (og vær tydelig herom) Præciser også hvad der er gået godt Ret kun ”en karakter op” ”Vi skal lære eleverne at skrive - i stedet for gentagne gange at konstatere, at det kan de ikke ” Eva Heltberg

Progression for skolen Skolen er forpligtet til at udarbejde en samlet plan for det skriftlige arbejde Progression i skriftlighed er en fælles opgave, som involverer alle fag

Værktøjer ?

(Gruppe- eller individuelle)wikies hos

Et eksempel Elev skriver ”DNA regulerer cellen”

Programmer Wikispaces Bambuser YouTube ShowMe(Ipad)

Flipped classroom 0M&feature=share&list=PLqG3O8K3QXc51D2 v1NbJ9ckDO-mzZB M&feature=share&list=PLqG3O8K3QXc51D2 v1NbJ9ckDO-mzZB629