En kogebog Synopseprøven i dansk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Prøveform B Prøven i læsning
Advertisements

Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Folkeskolens Afgangsprøve
Almen studieforberedelse
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
HISTORIE Den mundtlige prøve
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
MUNDTLIG FREMSTILLING
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Eksamen og eksamensbilag :
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
MUNDTLIGT krav – form – indhold
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Den gode synopse oplæg i demokratiugen 2013
Vejlederens kommunikation
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Synopsis VIP13 HH3.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Folkeskolens afgangsprøve
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
De nye prøver i dansk Velkommen Eftermiddagens program –Prøven i retskrivning (fb) –Prøven i læsning –Prøven i skriftlig fremstilling, herunder vurdering.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Teoretisk pædagogikum
Den analyserende Artikel
AT-eksamen 2018.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Torsdag den Oplæg ansøgning og cv Start med at lave et cv
Hvorfor dansk på GF1?.
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

En kogebog Synopseprøven i dansk

Forløbet i synopseprøven Overblik over stofområder læst i klassen Udarbejdelse af fordybelsesområder inden for stofområderne Lodtrækning af fordybelsesområde Fordybelsesperiode (ti lektioner) med vejledning Udarbejdelse af synopse Aflevering af synopse – herefter er der ingen vejledning Mundtlig prøve og karaktergivning.

Hvad er en synopse? ”En synopse er en slags udvidet disposition. Den skal være en oversigt, gerne i form af nøgleord, stikord, der danner grundlag for den mundtlige prøve, og som giver din lærer og censor indsigt i de overvejelser, du har gjort dig i forhold til fordybelsesområdet…”

Det er ikke en skriftlig opgave om fordybelsesområdet, du skal skrive. Hvad er en synopse 2? Her skal du beskrive dine overvejelser over, hvordan du vil tilrettelægge din prøve. Det er ikke en skriftlig opgave om fordybelsesområdet, du skal skrive. Du skal ikke skrive alle svarene – dem skal du komme med til prøven.

Hvad er en synopse..3? Der afsættes ti lektioner i skoletiden til arbejdet med synopsen, men du skal også regne med at arbejde derhjemme. Du må gerne lave synopsen sammen med andre, men du skal under alle omstændigheder op til selve prøven alene. Hvis du vil arbejde sammen med en eller flere andre, skal det aftales med din lærer.

Hvad er en synopse..4? Synopsen skal betragtes som en form for menukort. Det er her, lærer og censor skal kunne se dine tanker bag valg af prøveoplæg og valg af analysetilgange. Vi skal kunne læse, hvad vi kan forvente, at du vil fokusere på ved prøven. Det er meget vigtigt, at du arbejder grundigt med din tekst. Du skal gå i dybden med fx genre, fortæller, komposition, sprog og kommunikation samt kunne relatere til klassens opgivelser. Det er vigtigt, at du i din synopse præsenterer den røde tråd, som du har fundet frem til i dit arbejde med prøveoplægget.

Synopsens opbygning 1 En forside, som indeholder: Dit navn og klasse Titel på fordybelsesområde Præsentation af prøveoplægget og begrundelse for valg af dette. Med andre ord: Fortæl, hvilken tekst du har valgt, og hvordan dit prøveoplæg hænger sammen med det fordybelsesområde, du har trukket.

Synopsens opbygning - 2 En side 2, der indeholder: Disposition for den mundtlige prøve. Præsentation af analyse og fortolkningspunkter. Præsentation af perspektiveringsområder. Angivelse af det eller de afsnit, du vil læse op. Kildefortegnelse over læste tekster og andre oplysninger, du har anvendt i fordybelsesarbejdet. En litteraturliste

Vær omhyggelig Synopsen i sig selv vurderes ikke, men derfor skal du alligevel være omhyggelig i dit arbejde, fordi: ..den danner grundlag for prøven med dine beskrivelser af dine overvejelser omkring fordybelsesområdet. Husk også: Skriv klart og tydeligt – ikke for mange, lange og knudrede sætninger Vær opmærksom på stavefejl Sæt ordentlige kommaer Lav et pænt layout.

Prøveoplæg Valg af prøveoplæg: Prøveoplægget er en tekst eller en anden udtryksform, der ikke er brugt i undervisningen. Prøveoplægget kan være to tekster. Prøveoplægget kan være en kortfilm eller et afsnit af en spillefilm på dansk Prøveoplægget på ikke være fremstillet af dig selv

OPlæsning Du skal ved prøven læse et tekststykke op, der er ca. ½ normalside langt. Du skal begrunde valget af tekststykket Oplæsningen kan ligge forskellige steder i den mundtlige prøve – hvor det passer ind i forhold til din præsentation. Hvis dit prøveoplæg ikke er en tekst, skal du finde et stykke tekst til oplæsning, som relaterer sig til dit prøveoplæg

Vejledning Din lærers rolle er: at vejlede i valget af prøveoplæg og analysetilgange at vejlede i udformning af synopse at godkende dit valg af prøveoplæg. Du får altså ikke hjælp og vejledning af din lærer i selve analysen og fortolkningen af prøveoplægget og heller ikke i disponering af fremlæggelsespunkter til prøven.

Den mundtlige prøve Den mundtlige prøve består af: din præsentation af dit arbejde med oplægget oplæsning af et relevant tekststykke en samtale om fordybelsesområdet og relevant danskfagligt stof Du skal desuden kunne perspektivere dit fordybelsesområde.