Jan Toft Rasmussen Miljøkonsulent Dansk Metal

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Etablering af virksomhed
Psykisk arbejdsmiljø.
Informationsmøder om rengøring
Amu-faglærere Vingstedcentret 21. juni 2011
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Kemi oplysninger på arbejdspladsen Jan Toft Rasmussen Miljøkonsulent i Dansk Metal.
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Arbejdsmiljøcertificering
Velkommen til en rejse gennem den nye Arbejdsmiljølov
SSID´s årskonference Arbejdstilsynet v/ Jens Jensen
DUA seminar den 5. oktober 2010
Arbejdsmiljø og beredskab.
Ændring i lov pr Uddannelse Kompetenceplan Årlig drøftelse
Styr på arbejdsmiljøet
Ændring af arbejdsmiljøloven
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Arbejdsmiljø – et indsatsområde Ved Bente Hviid Nesting
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 – Opfølgning og evaluering Statusmålinger Fremdrift Svedan:
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Arbejdsmiljøarbejdet i nye rammer
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
ArbejdsPladsVurdering (APV)
Samarbejdet i et fremtidsperspektiv Hvolris Jernalderlandsby Den 17. september 2009.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
Kortlægning – seminar 2 INDLEDENDE STATUS PROJEKTPLAN KORTLÆGNING
Seminar 2 – Kortlægning og risici APV
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Sikkerhedsrepræsentantens arbejde set med 3Fs øjne
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Landbrugets arbejdsskader og deres forebyggelse
Skarp kontrol med rengøringsbranchen
Hvad er en APV og en arbejdspladsbrugsanvisning?
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 3 Arbejdsmiljøpolitik Seminar 3 – Politik, mål og handlingsplan.
29. april 2014, Albertslund Kommune
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
Logo lagt på Masterside
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Nye regler på vej om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø Ann Carina Tetschner, Center for arbejdsliv & læring Pædagogiske Inspirationsdage 2010.
Arbejdsmiljøorganisationen - nye regler, forandringer og udfordringer Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning Roskilde Universitet Pernille Birk.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Centralorganisationen af Industriansatte i Danmark Keld Høgh Arbejdsmiljø i jern- og metalindustrien 2016.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Sygefravær eller arbejdsglæde APV – kørekort til et godt arbejdsmiljø.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
5 veje til produktivitet og bedre bundlinje (Dansk Byggeri og 3F, 2011)
God start – godt arbejdsmiljø EU’s arbejdsmiljø-uge i Uge 43
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Jan Toft Rasmussen Miljøkonsulent Dansk Metal Styr på APVen Jan Toft Rasmussen Miljøkonsulent Dansk Metal

Formål med APV At sikre at virksomhedens sikkerheds- og sundhedsarbejde omfatter alle væsentlige arbejdsmiljøproblemer At virksomheden arbejder systematisk og løbende med at løse problemerne Lad APV styre jeres arbejdsmiljøarbejde!

De 5 faser i APV Identifikation og kortlægning af virksomhedens arbejdsmiljøforhold Beskrivelse og vurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer Inddragelse af virksomhedens sygefravær Prioritering og opstilling af en handlingsplan Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen

Kortlægning – kort og godt Arbejdsmiljø og andet dagligt bøvl produktivitet, kvalitet og arbejdsmiljø (PKA) Medarbejdernes egne observationer tilløb til ulykker, nærved-ulykker, afvigelser (fx OHSAS 18001) tavlemøder – synlighed og inspiration Sikkerhedsrunderinger erfarne eller trænede kolleger arbejdsmiljøgruppen autoriseret arbejdsmiljørådgiver Spørgeskemaer Møder

1. Identifikation og kortlægning Brug f.eks. Interview med de ansatte Spørgeskemaer Checklister Mødereferater fra arbejdsmiljøudvalget Tekniske målinger Ulykkesstatistik/rapport. Kortlægningen skal være en samlet registrering af arbejdsmiljøforholdene Målet er at skabe et overblik over forholdenes art, omfang og farer Typiske påvirkninger og farer i arbejdsmiljøet er: Fysiske forhold: Fx arbejdslokalet, omgivelserne, støj, indeklima, vibration og belysning. Ergonomiske forhold: Fx tungt arbejde, ensidigt, gentaget arbejde og arbejdsstillinge Psykiske forhold: Fx arbejdstid, tidspres, ensformighed, indflydelse, vold og alenearbejde Kemiske forhold: Fx arbejde med stoffer og materialer Biologiske forhold: Fx bakterier, virus og svampe Ulykkesrisiko: Fx fra arbejdsmaskiner, håndværktøj, færdsel, håndtering, brand og eksplosion

Kortlægning - redskaber Skabelon til registrering af hændelser Post-it sedler Tilløb til ulykker Nærved-ulykker Afvigelser Tjeklister APV-guide til industrien Styr på værkstedet I-BAR Arbejdstilsynets tjeklister Generelle spørgeskemaer ”Hvordan syntes du selv, det går?”

Metode APVen skal kortlægge arbejdsmiljøforholdene dér, hvor arbejdet udføres APVen kan kortlægge forholdene generelt for virksomheden eller for flere afdelinger, hvis arbejdet ligner hinanden Skiftende og midlertidige Bygge og anlæg Spørgeskema eller interview med de ansatte Arbejdsmiljøgrupperne kortlægge arbejdsmiljøforholdene Virksomheden skal tage stilling til de væsentligste arbejdsmiljøproblemer i APVen Arbejdstilsynets brancherettede arbejdsmiljøvejvisere Husk f.eks. kontor- og rengøringsarbejde Vis værktøjet ”Styr på værkstedet” fra I-BAR/Metal- og maskinindustriens arbejdsmiljøudvalg

2. Vurdering af fare og risiko Hvad er det værste der kan ske? Hvor stor er sandsynligheden? Hvor mange kan det ramme? Håndværkere løser problemerne straks – stort som småt! Prioriter jeres problemer Brug kræfterne på de alvorligste farer!

2. Beskrivelse og vurdering Beskriv problemernes art, alvor, omfang, årsager og løsninger Brug forebyggelsesprincipperne ved valg af løsninger: Løsninger tæt på kilden til problemet Kan problemet fjernes? Udskift det farlige med noget ufarligt eller mindre farligt Instruer medarbejderne Noter arbejdsmiljøproblemerne der løses straks i APV’en

3. Inddragelse af sygefravær Vurdér om der er sygefravær, som skyldes forhold i arbejdsmiljøet Medtag arbejdsmiljøproblemet i APVen Hvad koster det? Hvem tæller? Vis værktøjet ”APV og sygefravær” fra I-BAR/Metal- og maskinindustriens arbejdsmiljøudvalg Sikkert Nyt om Sygefravær

4. Løsninger – kreative håndværkere Irritation føder ideer tidsrøver fejl og dårlig kvalitet besværligt ondt i kroppen Virksomhedens kultur bestemmer nytten Hjernen med på arbejde eller på knagerækken Plads til deltagelse og anden social kapital Gode og produktive pakke-løsninger Hjælp fra eksperter – interne og eksterne ”hvorfor gøre det billigt, når vi kan få det for en formue?”

4. Prioritering og handlingsplan En handlingsplan for de problemer, der ikke løses med det samme Planen skal indeholde: En kort beskrivelse af problemerne En kort beskrivelse af de valgte løsninger Oplysninger om, hvornår løsningerne vil være gennemført Navn på den, der er ansvarlig for, at løsningen gennemføres. Arbejdsmiljøproblemer med akut fare skal løses straks ved at fjerne eller begrænse faren midlertidige og permanente løsninger retten til at nægte farligt arbejde

4. Handlingsplaner – aftaler om løsninger Gode handlingsplaner overholdes Realistiske frister og ansvarlige Medarbejdere og arbejdsledere prioriterer drift og kunder Giv plads til forbedringer ”Vi spilder tiden hurtigere” Aftaler kan revideres i særlige tilfælde Brudte aftaler har konsekvenser Offentliggør ændrede aftaler – med kort forklaring

4. Handlingsplaner – 7 tricks til sikker fiasko Beskriv løsninger upræcist – eller lad helt være! Saml opgaverne på så få som muligt Sæt udsvævende frister eller bedre; ultra korte Sæt ikke tid af til at undersøge eller gennemføre løsningerne Se stort på om handleplanen bliver overholdt Gør grin med den kollega, som forsøger at fastholde planen – mobning kan få de fleste til at falde lidt til ro. Lad være med at rette løsninger, som ikke dur – nu har I jo prøvet!

5. Retningslinjer for handlingsplan Beskriv hvem der har ansvaret for at gennemføre planen i praksis Vurdering af løsningernes effekt Retningslinjer for revision Husk at informere kollegaer om: problemer aktiviteter løsninger

Synliggør jeres arbejdsmiljøarbejde Offentliggør kommende løsninger og resultater Mundtligt fx til morgenmad eller i frokosten Brug tavlemøder ”Menukort” i kantinen Opslag på toiletter – gør det kort! Gør ajourført APV tilgængelig på intranettet Konkrete løsninger skærper appetitten!

Revision af arbejdspladsvurdering Ved ændringer i arbejdet Ny viden eller nye erfaringer APV skal mindst revideres hvert tredje år Fortæl om sammenhængen mellem APV og Arbejdsmiljøcertificering. Vis værktøjet ”OHSAS 18001 – krav, værktøj og eksempler” fra I-BAR/Metal og maskinindustriens arbejdsmiljøudvalg.

Styr med APV – hold den i live! Skeln mellem driftsopgaver og projekter Drift fx; eftersyn af værktøj, brugsanvisninger for kemikalier, instruktion, rengøring og oprydning Projekter fx; støjdæmpning i værkstedet, 5S, opmærkning til intern transport, nyt løftebord Brug APVen til at styre jeres projekter Lav realistiske handlingsplaner og følg dem Opfang nye driftsopgaver og projekter via kortlægningen

Særlige APV Arbejde med stoffer og materialer Gravides arbejdsmiljø Skærmarbejde Kræftrisiko Genmodificerede mikroorganismer Biologiske agenser Udvinding af mineralske materialer Vis Sikkert Nyt om kemikalier og den særlige APV

Inddragelse af ansatte Arbejdsgiveren skal inddrage arbejdsmiljøorganisationen i hele APV-processen planlægning tilrettelæggelse gennemførelse opfølgning revision Arbejdsmiljøorganisationen underskriver APV’en I virksomheder uden arbejdsmiljøorganisation deltager de ansatte på samme måde

Sagkyndig bistand Arbejdsgiveren skal indhente bistand fra særligt sagkyndige, hvis virksomheden ikke selv har den fornødne indsigt til at udarbejde APV fx hjælp til at vælge kortlægningsmetode og løsningsforslag Arbejdsmiljøorganisationen skal høres, inden virksomheden henvender sig til særligt sagkyndige

Arbejdstilsynets kontrol med APV Er APV skriftlig? Er APV tilgængelig? Har medarbejderne deltaget i planlægning og gennemførelse?

Den årlige arbejdsmiljødrøftelse Hvert år skal indholdet af arbejdsmiljøarbejdet tilrettelægges Fastlægge hvordan det skal foregå Det er arbejdsgiverens ansvar i samarbejde med de ansatte Formålet er: at gøre status på virksomhedens arbejdsmiljø fastlægge de områder virksomheden vil arbejde med udnytte virksomhedens ressourcer bedst muligt Paragraffer Arbejdsmiljøloven §§ 6 d og 12 Bekendtgørelsen om samarbejde om sikkerhed og sundhed §§ 4 og 9

Indholdet af den årlige drøftelse Tilrettelæg indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed Brug virksomhedens arbejdspladsvurdering (APV’en) til at vælge arbejdsmiljøproblemer som I vil prioritere at løse. Fastlæg hvordan samarbejdet skal foregå Virksomheder med arbejdsmiljøorganisation skal også fastlægge samarbejdsformer og mødeintervaller Fastlæg mål for det kommende års samarbejde og hvordan I vil nå dem Sæt mål som kan tælles! Beslut om I har nået det foregående års mål Hvis I fx ville halvere antallet af arbejdsulykker, skal I vurdere, om I har nået målet

Opfølgning på den årlige drøftelse Arbejdsgiveren skal følge op på beslutningerne Beslut hvordan medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen eller medarbejderne finder informationer, forslag og beslutninger fra drøftelsen Beslut hvordan virksomhedens øvrige medarbejdere informeres Skriv resultatet af drøftelsen ned - de skal være tilgængeligt for ledelse og medarbejdere Skriv det ind i Arbejdspladsvurderingens handlingsplan Problemerne Løsninger Frister Ansvarlige

Hvem skal deltage i drøftelsen? Arbejdsgiveren skal sørge for, at drøftelsen finder sted Arbejdsgiveren skal sikre, at de ansatte eller medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen kan deltage Arbejdsgiveren, eller en repræsentant der kan træffe beslutninger på arbejdsgiverens vegne skal deltage i drøftelsen På mindre virksomheder foregår drøftelsen i arbejdsmiljøgruppen og på større i arbejdsmiljøudvalget Det er arbejdsmiljøorganisation der taget beslutningerne i forbindelse med drøftelsen På helt små virksomheder tager arbejdsgiveren beslutningerne sammen med medarbejderne eller tillidsrepræsentanten

Arbejdstilsynets kontrol med den årlige drøftelse Arbejdsgiveren skal over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at den årlige arbejdsmiljødrøftelse har fundet sted Det kan fx være afkrydsning på et standardskema, en påtegning på virksomhedens APV eller et referat af drøftelsen. Arbejdstilsynet vejleder først virksomheden Arbejdstilsynet vejleder samtidigt om, at der ved senere tilsynsbesøg skal foreligge skriftlig dokumentation for den årlige drøftelse Først herefter vil Arbejdstilsynet give påbud, hvis reglerne overtrædes. Det koster normalt 10.000 kr. i bøde, hvis virksomheden ikke overholder et påbud om at gennemføre den årlige drøftelse

Brug for rådgivning? – små virksomheder Arbejdsgiveren i virksomheder med 1-9 ansatte skal hvert år drøfte med de ansatte og arbejdslederne, om der er den nødvendige sagkundskab om arbejdsmiljø til stede i virksomheden Flere paragraffer med pligt til rådgivning – APV og om arbejdsmiljøet er sikkert og sundt Paragraffer: Arbejdsmiljøloven §§ 6d stk.2 og 21 Bekendtgørelse om arbejdets udførelse § 6c

Mere uddannelse Det første år: Obligatorisk uddannelse på 3 dage inden 3 mdr. Arbejdsgiver skal tilbyde supplerende uddannelse på 2 dage inden 12 mdr. Løbende supplerende uddannelse Arbejdsgiveren skal tilbyde 1½ dags uddannelse om året i al den tid AM-repræsentant og arbejdsleder virker som repræsentanter Forsøgskurser på L0 skolen om fremtidens arbejdsmiljøarbejde Den supplerende uddannelse aftales i den årlige kompetenceudviklingsplan Hvem udbyder kurserne? Hvad bliver arbejdsmiljøgrupperne tilbudt?

Arbejdsmiljø i den strategiske ledelse Arbejdsmiljøet skal inddrages i virksomhedens langsigtede og fremadrettede beslutninger Arbejdsmiljøorganisationen skal rådgive arbejdsgiveren om, hvordan arbejdsmiljø integreres i virksomhedens strategiske ledelse og daglige drift Arbejdsmiljø drøftes i de fora, hvor virksomheden drøfter strategi, værdigrundlag, planlægning, kvalitet, økonomi, kompetenceudvikling m.v. På de små virksomheder bør virksomhedens ledelse prioritere arbejdsmiljøet i alle virksomhedens processer, sådan at det indgår både i den strategiske ledelse og den daglige drift Paragraffer Arbejdsmiljølovens § 7b. stk. 3 Bekendtgørelsen om samarbejde om sikkerhed og sundhed §§ 2, 5, 11 og 17.

Hvordan inddrages arbejdsmiljø i den strategiske ledelse? Arbejdsmiljøorganisationen eller de ansatte skal deltage i planlægningen af ny produktion og ændringer i den eksisterende, når det har betydning for arbejdsmiljøet. Fx når: virksomheden skal udvide eller bygge om der skal anskaffes eller ske ændringer af maskiner og tekniske hjælpemidler der skal indføres ny teknologi der skal indkøbes og bruges stoffer og materialer der skal indføres nye eller ændrede arbejdsgange, -processer og –metoder der skal vælges personlige værnemidler Arbejdsmiljøorganisationen skal medvirke til at ændringerne overholder arbejdsmiljølovens krav

Arbejdsmiljøorganisationen og den strategiske ledelse Samarbejdet mellem virksomhedens ledelse og medarbejdere om sikkerhed og sundhed skal skabe rammerne for de strategiske og de operationelle arbejdsmiljøopgaver På virksomheder hvor der kun er en arbejdsmiljøgruppe skal den varetage både de strategiske opgaver og de operationelle På virksomheder med arbejdsmiljøudvalg varetager den de strategiske opgaver Arbejdsmiljøorganisationens strategiske opgaver er bl.a. at planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om arbejdsmiljø Der bør arbejdes systematisk og fremadrettet for at skabe et fundament og gode rammer for det daglige arbejdsmiljøarbejde i virksomheden

Arbejdsgiverens ansvar - arbejdsmiljø i den strategiske ledelse Arbejdsgiveren skal give medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen lejlighed til at deltage i planlægningen Arbejdsgiveren skal løbende sikre, at medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen kan deltage i virksomhedens planlægning Arbejdsgiveren eller dennes repræsentant er formand for arbejdsmiljøorganisationen og skal kunne tage beslutninger på dennes vegne. På de større virksomheder skal den øverste ledelse være repræsenteret i arbejdsmiljøorganisationen Det skal sikre en forbindelse mellem det strategiske ledelsesarbejde og arbejdsmiljøarbejdet i virksomheden

En ny arbejdsmiljøorganisation? Funktioner som bestemmer arbejdsmiljøet Produktionsplanlæggerne Ingeniørerne Tegnestuen Udviklingsafdelingen Indkøberne Sælgerne Økonomiafdelingen Hvordan skal de inddrages i arbejdsmiljøarbejdet? medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen arbejds- eller projektgrupper arbejdsmiljøpolitik procedurer fx vurdering af tegninger

Hvem vurderer virksomhedens arbejdsmiljø performance? Direktøren eller arbejdsgiveren Ejerne Familieejet Aktieejerne Udenlandske ejere Fondsejere Investeringsselskaber (Harboe) Pensionsselskaber Bestyrelse A/S-bestyrelse (medarbejdervalgte) ESU medlemmer Offentlige repræsentanter Forenings-repræsentanter (AAB) Revisionsselskabet

Tak for opmærksomheden jtr@danskmetal.dk Læs mere i Sikkert Nyt!