Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

God start – godt arbejdsmiljø EU’s arbejdsmiljø-uge i Uge 43

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "God start – godt arbejdsmiljø EU’s arbejdsmiljø-uge i Uge 43"— Præsentationens transcript:

1 God start – godt arbejdsmiljø EU’s arbejdsmiljø-uge i Uge 43
Forberedelse til fællesmødet Arbejdsmiljøsystemet Arbejdsmiljøet i jeres branche Særlige regler for unge Formålet med 2 lektioners forberedelse til fællesmødet er, at eleverne får et basalt kendskab til arbejdsmarkedets parter, arbejdsmiljøsystemet og de mest relevante arbejdsmiljøproblemer i deres egen branche. På fællesmødet deltager en repræsentant for en arbejdsgiverorganisation, en lønmodtagerorganisation og Arbejdstilsynet. For at få bedst mulig udnyttelse af panelets deltagelse er det vigtigt, at de unge kender lidt til betydningen af arbejdsmiljøsystemet. De to indledende lektioner giver eleverne introduktion til arbejdsmarkedsforhold og til relevante arbejdsmiljøområder

2 Undervisningen kan indledes med en af de korte videoer med Bent E.
Der er film specifikt for mange forskellige fag Gå på youtube og søg på ”Bent E” Kun til lærerne

3 Hvad er arbejdsmiljø? Arbejdsmiljø er noget vi skaber sammen, når vi løser vores opgaver i dagligdagen. Arbejdsmiljø er de fysiske og psykiske faktorer, der påvirker den ansatte i forbindelse med jobbet. Med andre ord er det de relationer og vilkår, som gælder på arbejdspladsen. Arbejdsmiljø er også de initiativer eller strategier, der sættes i værk for at sikre en sikker og sund arbejdsdag samt forebyggende initiativer til at undgå arbejdsskader.

4 Hvad skal I være særligt opmærksomme på?
Fysiske belastninger Dårlige arbejdsstillinger Tunge løft Støj Kemiske stoffer Ulykker Forstuvninger Fald-ulykker Klem-skader Vold Psykiske belastninger Mobning Langvarig stress Trusler om vold Vær også opmærksom på at der er mange mindre ting i hverdagen, som har stor betydning for hvordan vi trives. Det er f.eks. at vi hilser på hinanden, hjælper hinanden - også med at bruge kroppen hensigtsmæssigt, f.eks. ved at vejlede kolleger om gode arbejdsstillinger og brugen af hjælpemidler, indflydelse på eget arbejde, måden arbejdet tilrettelægges på, mængden af opgaver i forhold til ressourcerne, muligheder for indflydelse på løsningen og på samarbejdet Dårlige arbejdsstillinger ….. Fx hugsiddende, knæliggende foroverbøjning, vridning, sidebøjning eller bagoverbøjning af ryggen…. Fordi det kan give skader og smerter Løft, skub og træk Stress – som en reaktion på længerevarende belastninger

5 ARBEJDSMILJØLOVEN Arbejdsmiljølovgivningen indeholder regler med krav til arbejdsmiljøet, der skal overholdes i virksomheder og på byggepladser. Målet er at sikre, at arbejdsmiljøet er forsvarligt i alle virksomheder og på alle byggepladser. ”Arbejdet skal i alle led planlægges og tilrettelægges således, at det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt”

6 ARBEJDSMILJØSYSTEMET
Denne model viser alle aktører på en gang! I næste slide klikkes aktørerne frem en ad gangen! Vælg den, der passer dig bedst og slet den anden, hvis den ikke bruges. Arbejdsmiljørepræsentanten er en del af Arbejdsmiljøorganisationen, som er virksomhedens egen arbejdsmiljøenhed, og som ledelsen inddrager i det forebyggende arbejdsmiljøarbejde. Beskæftigelsesministeriet Arbejdstilsynet der administrerer loven og fører tilsyn med, at virksomhederne overholder loven. Arbejdsmiljørådet er et fælles talerør for arbejdsmarkedets partere, der udvikler og inspirerer den arbejdsmiljøpolitiske dagorden. 5 branchefællesskaber for arbejdsmiljø som består af repræsentanter fra fagforeningerne og fra ledernes og arbejdsgivernes organisationer. Partssystemet inddrages i forbindelse med ændringer af arbejdsmiljølovgivningen og formidler god arbejdsmiljøpraksis til virksomhedernes ledere og ansatte. Derudover er der også en række andre aktører i arbejdsmiljøsystemet: Arbejdsmiljøklagenævnet behandler klagesager over Arbejdstilsynets afgørelser. De arbejdsmedicinske klinikker og afdelinger på sygehusene kan undersøge, om lidelser eller sygdomme skyldes arbejdet. Klinikkerne kan også i samarbejde med virksomhederne være med til at forebygge skaderne. Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) gennemfører forsknings- og udviklingsprojekter, der kan hjælpe myndigheder, parter og virksomheder med at undersøge og kortlægge arbejdsmiljøproblemer og udvikle bedre metoder til at forebygge. De autoriserede arbejdsmiljørådgivere, der er godkendt af Arbejdstilsynet, kan hjælpe virksomheder med at kortlægge og løse arbejdsmiljøproblemer.

7 ARBEJDSMILJØSYSTEMET
Denne model kan klikkes frem med en enhed ad gangen! I den forrige er alle aktørerne fremme på en gang! Vælg den, der passer dig bedst og slet den anden, hvis den ikke bruges. Arbejdsmiljørepræsentanten er en del af Arbejdsmiljøorganisationen, som er virksomhedens egen arbejdsmiljøenhed, og som ledelsen inddrager i det forebyggende arbejdsmiljøarbejde. Beskæftigelsesministeriet Arbejdstilsynet der administrerer loven og fører tilsyn med, at virksomhederne overholder loven. Arbejdsmiljørådet er et fælles talerør for arbejdsmarkedets partere, der udvikler og inspirerer den arbejdsmiljøpolitiske dagorden. 5 branchefællesskaber for arbejdsmiljø som består af repræsentanter fra fagforeningerne og fra ledernes og arbejdsgivernes organisationer. Partssystemet inddrages i forbindelse med ændringer af arbejdsmiljølovgivningen og formidler god arbejdsmiljøpraksis til virksomhedernes ledere og ansatte. Derudover er der også en række andre aktører i arbejdsmiljøsystemet: Arbejdsmiljøklagenævnet behandler klagesager over Arbejdstilsynets afgørelser. De arbejdsmedicinske klinikker og afdelinger på sygehusene kan undersøge, om lidelser eller sygdomme skyldes arbejdet. Klinikkerne kan også i samarbejde med virksomhederne være med til at forebygge skaderne. Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) gennemfører forsknings- og udviklingsprojekter, der kan hjælpe myndigheder, parter og virksomheder med at undersøge og kortlægge arbejdsmiljøproblemer og udvikle bedre metoder til at forebygge. De autoriserede arbejdsmiljørådgivere, der er godkendt af Arbejdstilsynet, kan hjælpe virksomheder med at kortlægge og løse arbejdsmiljøproblemer.

8 ARBEJDSTILSYNET Arbejdstilsynet skal medvirke til at fremme sikre og sunde arbejdspladser. Konkret sker det ved at: Kontrollere virksomhederne. Udarbejde regler. Informere om arbejdsmiljøet. Arbejdstilsynet foretager tilsynsbesøg for at kontrollere, at virksomhederne overholder arbejdsmiljøloven. Hvis reglerne ikke overholdes, giver Arbejdstilsynet påbud og vejleder virksomhederne i, hvordan de bedst kan overholde reglerne. Alle kan ringe til arbejdstilsynets callcenter og få vejledning Der er en hotline ift. mobning og( seksuel) chikane En virksomhed kan ikke nægte Arbejdstilsynet adgang til en arbejdsplads eller byggeplads. Som medarbejder kan du henvende dig til Arbejdstilsynet og klage over dit arbejdsmiljø, uden at din chef eller dine kolleger får det at vide. Arbejdstilsynets medarbejdere må ikke oplyse, om de kommer på tilsyn i virksomheden på grund af en klage. Arbejdstilsynets reaktioner Hvis Arbejdstilsynet konstaterer overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen ved kontrollen af arbejdsmiljøet på virksomheden, så kan Arbejdstilsynet afgive påbud. Hvis der kun er tale om mindre overtrædelser af reglerne, kan Arbejdstilsynet give mundtlig eller skriftlig vejledning.

9 Opgave del 1: Find de vigtigste arbejdsmiljøproblemer i jeres egen branche
Gå ind på arbejdstilsynets hjemmeside: AT.dk Find den relevante arbejdsmiljøvejviser for jeres branche Find de 3 vigtigste arbejdsmiljøproblemer

10 ARBEJDSMILJØRÅDET Arbejdsmiljørådet er et fælles talerør for arbejdsmarkedets partere, der udvikler og inspirerer den arbejdsmiljøpolitiske dagorden. Her samarbejder fagforeninger og arbejdsgiverforeninger om forbedringer på arbejdsmiljøområdet. Arbejdsmiljørådet er det forum, hvor arbejdsgivere og arbejdstagere samarbejder om den fortsatte udvikling af et bedre arbejdsmiljø i Danmark. Dermed er en af rådets styrker, at dets indsatser og aktiviteter er fælles initiativer, som både arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationerne står bag og tager ansvar for. De udarbejder informations- og vejledningsmateriale til arbejdspladserne og rådgiver på arbejdspladserne. Rådets sammensætning I Arbejdsmiljørådet sidder der repræsentanter fra arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer. Der er i alt 20 medlemmer i Arbejdsmiljørådet, der udpeges af beskæftigelsesministeren for en periode på fire år. Udover de 20 medlemmer sidder repræsentanter fra Beskæftigelsesministeriet, Arbejdstilsynet, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø og Sundheds- og Ældreministeriet med som tilforordnede. De tilforordnede deltager i rådets møder, men har ikke stemmeret.

11 FEM BRANCHEFÆLLESSKABER FOR ARBEJDSMILJØ – BFA
Branchefællesskab for Arbejdsmiljø for: Velfærd og Offentlig administration Byggeri og Anlæg Industri Handel, Finans og Kontor Transport, Turisme, Service og Jord til Bord I branchefællesskaberne for arbejdsmiljø (BFA) samarbejder arbejdsgivere og arbejdstagere om initiativer til at skabe et bedre arbejdsmiljø både fysisk og psykisk. De udarbejde informations- og vejledningsmateriale . De fem branchefællesskaber for arbejdsmiljø Branchefællesskab for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration  Social & Sundhed Finans/Offentlig Kontor & Administration Undervisning & Forskning Branchefællesskaber for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg  Branchefællesskab for Arbejdsmiljø for Industri Industri (I-BAR) Grafisk BAR Branchefællesskab for Arbejdsmiljø for Handel, Finans og Kontor Handel Privat kontor og administration  Branchefællesskab for Arbejdsmiljø for Transport, Turisme, Service og Jord til Bord Jord til bord  Transport og engros  Service og tjenesteydelser

12 Opgave del 2: Find løsningsforslag til ét af de problemer, som I har fundet på Arbejdstilsynets hjemmeside Gå ind på BFA-hjemmesiden for jeres branche. Find mindst 2 forslag til løsninger i en af vejledningerne Denne opgave bygger videre på resultaterne af opgave 1. Nu skal der findes løsninger på de fundne problemer Billedet er et aktivt link Brug 5 minutter på at orientere jer om hvad der ligger på hjemmesiden inden I løser opgaven De fem branchefællesskaber for arbejdsmiljø Branchefællesskab for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration  Branchefællesskaber for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg  Branchefællesskab for Arbejdsmiljø for Industri Branchefællesskab for Arbejdsmiljø for Handel, Finans og Kontor Branchefællesskab for Arbejdsmiljø for Transport, Turisme, Service og Jord til Bord BFA Industri Branchefællesskabet for Transport, Turisme, Service og Jord til Bord Bygge & Anlæg BFA Handel – Finans - Kontor

13 Arbejdsgiver- forening
Den danske model på arbejdsmiljøområdet Arbejdsmarkedets parter samarbejder for gode vilkår på de danske arbejdspladser. Arbejdstilsynet sørger for at lovgivningen overholdes. De kan på hver sin måde hjælpe jer til en god start på arbejdslivet. Arbejdsgiver- forening Arbejdstilsyn Fagforening Nu er arbejdsmiljøsystemet præsenteret. Så går vi videre ind på den enkelte virksomhed: Den danske model bygger på, at de fleste medarbejdere er organiseret i en fagforening og de fleste arbejdsgivere er organiseret i en arbejdsgiverforening. Arbejdsmarkedets parter forhandler overenskomster – løn og arbejdsvilkår, der gælder for den største del af arbejdsmarkedet. Det er anderledes end i de fleste andre lande, hvor løn og arbejdsforhold er noget politikerne bestemmer. Til det store fællesmøde i forbindelse med EU’s arbejdsmiljøuge Uge 43 kommer der både en repræsentant fra en arbejdsgiverforening, en fra en lønmodtagerorganisation og en fra Arbejdstilsynet.

14 PLIGTER OG ANSVAR FOR ARBEJDSMI L JØ
Arbejdsgiver: Som arbejdsgiver har man ansvar for, at virksomheden overholder arbejdsmiljøloven. Helt overordnet stiller arbejdsmiljøloven krav om, at arbejdsgiveren skal planlægge, tilrettelægge og udføre arbejdet sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

15 Som arbejdsgiver har man bl.a. pligt til at sørge for, at:
Medarbejderne ikke bliver syge på grund af hverken det fysiske eller det psykiske arbejdsmiljø Arbejdsgiveren skal sikre, at arbejdet planlægges og udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt Indrette arbejdsstedet fuldt forsvarligt Det fornødne sikkerhedsudstyr er til stede og er forsvarligt at anvende til det givne arbejde Virksomheden opretter en arbejdsmiljøorganisation, når der er 10 eller flere ansatte i virksomheden At medarbejderne ikke bliver syge på grund af hverken det fysiske eller det psykiske arbejdsmiljø – det handler om at samarbejdet fungere, om arbejdets tilrettelæggelse og organiseringen af arbejdet Her ud over også at: Føre et effektivt tilsyn med, at medarbejderne udfører deres arbejde fuldt forsvarligt og følger instruktionerne, Arbejdet lovligt kan udføres med personlige værnemidler Virksomheden laver skriftlige arbejdspladsvurderinger, når der er mere ned 4 ansatte Alle pligter gælder både i forhold til det fysiske og psykiske arbejdsmiljø Som arbejdsgiver har du ansvaret for at sikre et godt arbejdsmiljø.

16 Som ansat har du pligt til at medvirke til, at:
Arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige inden for dit eget arbejdsområde Sikkerhedsforanstaltninger virker efter hensigten, fx ved at bruge de personlige værnemidler du har fået udleveret Meddele det til virksomhedens arbejdsmiljøorganisation, arbejdslederen eller arbejdsgiveren, hvis der opstår fejl og mangler, som du og dine kolleger ikke selv kan rette Samarbejde med de andre virksomheder og medarbejdere på arbejdsstedet (fx byggepladser), hvor flere virksomheder udfører arbejde samtidigt Bidrage til at fremme et godt fællesskab Sørge for at sætte de sikkerhedsforanstaltninger på plads igen, som du midlertidigt har fjernet, fx når du i forbindelse med afsætning af materialer på et stillads midlertidigt fjerner et rækværk Rette dig efter de regler, der gælder for sikkerhed og sundhed, når der arbejdes på en fremmed virksomheds område. Som kollega kan du bidrage til et godt fællesskab, hvor I jævnligt taler om, hvordan I organiserer arbejdet og orienterer hinanden, så alle oplever, at opgaverne er tydelige og til at klare. Som ansat har du et medansvar for at sikre et godt arbejdsmiljø.

17 ARBEJDSMILJØORGANISATIONEN I VIRKSOMHEDEN
Krav om årlig drøftelse Alle virksomheder uanset størrelse skal holde en årlig arbejdsmiljødrøftelse, hvor det kommende års samarbejde om arbejdsmiljø skal tilrettelægges, og hvor det seneste års arbejdsmiljøarbejde tages op. Virksomheder med 10 eller flere ansatte skal have en arbejdsmiljøorganisation. Arbejdsmiljøorganisationen skal have repræsentanter for både medarbejderne og ledelsen. På alle virksomheder skal der være et samarbejde om sikkerhed og sundhed. Samarbejdet skal medvirke til, at de ansatte arbejder under så gode og sikre forhold som muligt. Virksomheder med under 10 ansatte skal hvert år drøfte, hvordan samarbejdet om arbejdsmiljøet fungerer Virksomheder med 10 eller flere ansatte skal have en arbejdsmiljøorganisation (herefter AMO). AMO er en intern organisering af samarbejdet om arbejdsmiljø i virksomheden, hvor nøglepersonerne er arbejdsgiveren eller dennes repræsentant, valgte arbejdsmiljørepræsentanter og udpegede arbejdsledere. 

18 ARBEJDSPLADSVURDERING
Alle virksomheder med ansatte skal lave en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). APV’en sikrer systematik i arbejdsmiljøarbejdet og er med til at forebygge ulykker og skader. APV skal vurdere de relevante arbejdsmiljøområder Der er metodefrihed til hvordan APVen udarbejdes ( f.eks. spørgeskema eller dialog) En APV skal belyse de relevante arbejdsmiljøforhold. Den kan bl.a. inddrage: Fysiske påvirkninger (fx støj, kulde og træk). Kemiske påvirkninger (fx fugemasse). Biologiske påvirkninger (fx risiko for smitte). Ergonomiske påvirkninger (fx arbejdsstillinger og tunge løft). Psykiske påvirkninger (fx tidspres). Risikoen for ulykker (fx arbejde i højden). Det var præsentation af arbejdsmiljøet på virksomheden

19 UNGE UNDER 18 ÅR Gælder der særlige arbejdsmiljøregler for unge under 18 år? Gælder der særlige regler for lærlinge/elever/praktikanter? Der gælder en lang række særregler og bestemmelser, hvis unge under 18 år er beskæftiget på en virksomhed. Reglerne strækker sig over aldersbegrænsninger, arbejdstider, typer af arbejdsopgaver og tekniske hjælpemidler etc.

20 Unge under 18 år må generelt ikke arbejde med:
Løft af byrder, som overstiger 12 kg. Ensidigt belastende arbejde over længere perioder. Farlige maskiner og tekniske hjælpemidler, fx skærende værktøj,, kraner og andre løfteredskaber, svejseudstyr, vibrationsbelastende håndværktøj, grave- og læssemaskiner. Farlige stoffer og materialer (faremærket) Det er vigtigt at være  opmærksom på risikoen ved alene arbejde, og at arbejdsgiveren skal sørge for at der føres effektivt tilsyn Spørg eleverne: Har I oplevet at blive bedt om at arbejde med nogen af de ting, I faktisk ikke må arbejde med?

21 Uanset om den unge under 18 år er under uddannelse eller ej, er der stadig forbud mod beskæftigelse ved: Arbejdet skal udføres under effektivt tilsyn af en person, der er fyldt 18 år Arbejdsprocesser, hvor der er fare for eksplosion. Arbejde, som indebærer håndtering af trykflasker. Arbejde under høje lufttryk i fx trykkamre og ved dykkerarbejde. Arbejde, der kan medføre kvælningsfare i ilt/oxygenfattig atmosfære. Arbejde, hvor de unge udsættes for fysiske belastninger, der på kort eller lang sigt er skadelige for deres sundhed eller udvikling, ligesom unødige fysiske belastninger samt uhensigtsmæssige arbejdsstillinger eller bevægelser skal undgås. Det betyder, at: Unge ikke må beskæftiges med arbejde, hvor tempoet bestemmes af en maskine. Den samlede belastning ved manuelt udført skub eller træk ikke må udgøre en sikkerheds- og sundhedsmæssig risiko. Arbejde, der indebærer krav om kontinuerlig manuel håndtering, som er kraftbetonet eller er fysisk belastende, skal begrænses til korte perioder. Kun til lærerne

22 Opgave: Nævn mindst 3 situationer indenfor dit fag, hvor der er særlig risiko for at komme galt afsted? Hvad er de primære grunde til, at disse situationer opstår? Hvordan kan I som elever selv medvirke til ikke at komme i disse situationer? Billedet er et aktivt link – overvej om jeres elever kan bruge filmen fra bygge-anlægsbranchen eller om det er bedre at have en dialog om lignende eksempler indenfor jeres branche. Find evt. billeder som kan illustrere andre mere relevante situationer At komme galt afsted kan både handle om noget man siger og noget man gør. Relationelt eller praktisk.

23 Undervisningen i dag er forberedelse til det store fællesmøde i anledning af Eu’s arbejdsmiljøuge Uge 43 Mødet har fokus på at en god start er vigtig for et godt arbejdsmiljø. I fællesmødet deltager et panel med en repræsentant : fra en arbejdsgiverorganisation, fra en lønmodtagerorganisation og fra Arbejdstilsynet en elev, der har været i praktik og som vil fortælle om det De glæder sig til at dele deres erfaringer med at samarbejde om at skabe et godt arbejdsmiljø.

24 Temaet for fællesmødet er: God start – godt arbejdsmiljø
Tal sammen to og to: Hvilke arbejdsmiljø-udfordringer ser I i forhold til at komme ud i praktik? Skriv på en seddel: Hvad vil I gerne have et godt råd til fra en eller flere af paneldeltagerne? Aflever sedlen til jeres lærer. Husk at skrive jeres fulde navn på! Der er præmier til dem, der får læst deres spørgsmål op i salen Jeg håber, I lærere vil aflevere sedlerne til mig i frikvarteret før starten af fællesmødet, så jeg kan nå at finde nogle gode spørgsmål til panelet

25 Frem med mobilen Åbn www.kahoot.it
Vi bruger kahoot på fællesmødet. For at alle har hentet programmet inden, er det vigtigt, at I laver kahoot på klassen (hvis det ikke er et værktøj alle elever er helt fortrolige med i forvejen) Billedet er et aktivt link 1. Kan du få en bøde for at overtræde arbejdsmiljøloven, når du er i praktik? Nej. Min leder har ansvaret for hvad jeg laver Kun hvis der sker en arbejdsulykke ved det Ja, jeg har også selv et ansvar Kun hvis jeg selv har kontaktet arbejdstilsynet 2. Er unge mere udsatte for arbejdsulykker end andre Ja Nej 3. Hvad er en Arbejdspladsvurdering (APV)? Vurdering af køkkenhygeinen Vurdering af lønforholdene En årlig test af virksomhedens økonomi Vurdering af de relevante arbejdsmiljøforhold

26 Vi ses til fællesmødet!


Download ppt "God start – godt arbejdsmiljø EU’s arbejdsmiljø-uge i Uge 43"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google