Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jan Forsing og Lisa Andersson
Advertisements

”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Informationsmøder om rengøring
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Temadag om undervisningsmiljø
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Prioritering.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Arbejdspladsudvikling
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Arbejdsmiljøcertificering
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Aftale om trivsel og psykisk arbejdsmiljø (Tillægsaftale til SU-aftalen) Baggrund for aftalen: Arbejdsmiljøloven gav mulighed for, at overenskomstparter.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Konsensusprocessen.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Succeskriterier Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Værdi/Trivselsmåling Image Overordnet ledelse Nærmeste leder Samarbejde Det daglige arbejde Løn- og ansættelsesforhold Faglige og personlig udvikling.
Årskonference 2009 SSID 29. april 2009
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Medalje til Høje-Taastrup
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Lederforum Torsdag den 10. maj 2007 Dagsorden: Generel orientering Koncernmål/ servicestrategi for 2008 Opfølgning på seminar om ledelsesværdier Medarbejdertrivsel.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Organisering Som vi plejer…… eller????.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Workcyclus Mere end 10 års erfaring Facilitering, rådgivning og gennemførelse af APV og trivselsundersøgelser m.m. Private og offentlige virksomheder.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
APV, TRIVSEL OG SOCIAL KAPITAL 2017
3-timersmødet 2017.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009

| 2/14 Workshop - forløb Hvad siger 3-partsaftalen fra 2007? Hvad kan trivselsmåleværktøjet for den offentlige sektor? Trivselsmålinger – hvordan holder vi fokus på proces og opfølgning? –Trivselsmålinger og APV – ligheder og forskelle, samtidig eller adskilt – fordele og ulemper –Balancen mellem SU-MED/Sik, Ledelse/HR, medarbejdere/ledere som del af opfølgningen. Hvad mener I og hvad er jeres erfaringer ?

| 3/14 3-partsaftalen fra juni 2007 gav startskuddet Alle offentlige arbejdspladser skal fra 2008 mindst hvert 3. år gennemføre målinger af medarbejdernes tilfredshed og trivsel, herunder af det psykiske arbejdsmiljø. Det kan ske i tilknytning til den lovpligtige arbejdspladsvurdering. SU/HovedMED fastlægger retningslinjer for trivselsmålinger (OK 08) Aftalen understøttes med etablering af et fælles måleværktøj, der stilles vederlagsfrit til rådighed og som er frivilligt at anvende.

| 4/14 Parterne og brugerne er med til at udvikle værktøjet Projektorganisation med deltagelse af KL, Danske Regioner og Personalestyrelsen har udarbejdet krav til værktøjet, gennemført EU- udbud og valgt leverandør. De faglige organisationer er med til at fastlægge den indholdsmæssige side, som spørgsmål og procesvejledning. Der er etableret brugergrupper med medarbejdere og ledere indenfor de 3 sektorer, som er kommet med input og kommenterer på indholdet Arbejdspladser er med til at teste værktøjet, både før og efter lanceringen.

| 5/14 Den enkelte forvaltning fastlægge selv hvordan værktøjet skal anvendes Hvem: Alle ministerier, regioner og kommuner får én brugeradministrator, som kan oprette et ubegrænset antal tovholdere. Alle tovholdere kan gennemføre trivselsmålinger. Der blive introduktionskurser for brugeradministratorer og tovholdere Hvordan: Der kan gennemføres elektroniske og/eller papirbaseret målinger Hvornår: Ingen begrænsninger i brugen af værktøjet

| 6/14 Værktøjet kan rigtigt meget - men husk KISS-princippet Den enkle model Et standardspørgeskema med spørgsmål, der dækker trivsel generelt En standardrapport med resultaterne inkl. en grafisk fremstilling En skabelon til handlingsplan, hvor aktiviteter, datoer mv. skrives ind Den udvidede model Vælge supplerende spørgsmål fra et katalog Tilføje egne spørgsmål Udarbejde egen analyser, rapporter, præsentations- materialer mv. Tilføje handlingsplan

| 7/14 Hvem har bolden og hvem skal involveres? Mange aktører: SU/MED og SIK evt. på flere niveauer Ledelse og personaleafdeling Dem det handler om: Medarbejdere og ledere - Der skal findes en balance og den er kontekstafhængig.

| 8/14 Proces: Trivsel versus psykisk arbejdsmiljø Formålet med arbejdspladsvurderinger, herunder vurderinger af det psykiske arbejdsmiljø, er at sikre, at arbejdspladsen er sund og sikker for medarbejderne. Der er derfor fokus på forebyggelse, udpegning af risikofaktorer og belastninger, men også psykisk velvære, engagement og arbejdsglæde. I trivselsmålinger er der fokus på hvordan medarbejdernes relationerne til kolleger og ledelse har betydning for motivation og jobtilfredshed. Formålet er at fremme gode og konstruktive relationer, til gavn for den enkelte medarbejders arbejdsglæde og for et fælles mål om den bedst mulige opgavevaretagelse. Trivselsmåling og APV-arbejdet er delvist overlappende, kan godt foregå samtidig, men kan ikke erstatte hinanden

| 9/14 Dialog om trivselsmålinger og APV-arbejdet Hvad er jeres erfaringer med at koble trivselsmålinger og APV- arbejdet? Hvad har været det bedste hhv. det vanskeligste ved at koble de to aktiviteter? Hvad mener I, man især skal være opmærksom på hvis man koble de 2 aktiviteter?

| 10/14 Proces:Opfølgning Central og en decentral proces Hold fokus i resultaterne ifht formålet Lav enkelt og overskueligt materiale med resultater Hjælp ledere og medarbejdere f.eks. med forslag til proces og spørgsmål Standardiser tilbagemeldinger, handlingsplaner Prioriter - få initiativer på centralt og lokalt plan Lav en enkel opfølgningsplan Synliggør processen – ikke mindst iværksatte initiativer og resultaterne heraf

| 11/14 Dialog om opfølgning Hvordan lyder jeres bedste historie om en vellykket opfølgningsproces? Hvad var det særligt, som gjorde den vellykket? Hvad mener I, man især skal være opmærksom på, for at en opfølgning bliver omsat til varige forbedringer?

| 12/14 Opsamling Fastlæg et formål, men husk KISS Planlæg og gennemtænkt hele processen fra starten Dialog og opfølgning er afgørende Standardiser så meget som muligt Hold tempo – bevar aktualiteten Hold fokus og prioriter Skab synlighed

| 13/14