Kontaktforældremøde 23. april 2007

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Læring i bevægelse - hvorfor?
Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolebestyrelsens opgaver
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Lærerprofessionen.
Principper Stenmagle skole
Kladde til informationsdias
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Skolereform august 2014………………
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Lærerprofessionen - en definition.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Uddannelsesparathed - hvad er det
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Lærerprofessionen.
Informationsmøde på Byvangskolen
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 18. november 2009.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Sunds skole Evaluering
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Kursus for kontaktforældre
Konfliktforebyggelse
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Kursusaften for nyvalgte skolebestyrelser 21.november 2012.
De seks bedste billeder fra gruppen
Læreruddannelsen Silkeborg
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Evaluering.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Didaktiske planlægningsmodeller
Præsentationens transcript:

Kontaktforældremøde 23. april 2007 Valg af referent Meddelelser fra skolen indkomne spørgsmål Nyt fra forældreforeningen / aktivitetsudvalget Pause (ca. 20:00) Debat om madordning Konsekvens af den nye folkeskolelov - kvalitetsrapport Skelgårdsskolens værdier Eventuelt 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Skelgårdsskolens skolebestyrelse Meddelelser Spørgsmål 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Skelgårdsskolens skolebestyrelse Medlemmer Bent Larsen (Formand) Musse Svare (Næstformand) Stefan Keller Hanne Lysholt Lars Carlsen Henrik Hjorth Hansen Lise-Lotte Olsen 2 suppleanter Brian Møllebjerg Kasper T Mortensen Skolen er inde i en periode med masser af nye tiltag til et hyggemøde på skolen, hvor vi udarbejder kandidatpræsentation. Det er ikke lige meget! – skolebestyrelsens sammensætning og arbejdsopgaver er indskrevet i folkeskoleloven og derfor en af de vigtige del af skolen, dens dagligdag og udvikling. Det vil vi gerne have indflydelse på 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Skelgårdsskolens skolebestyrelse Aktivitetsudvalget Meddelelser 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Skelgårdsskolens skolebestyrelse Pause Vi ses om 10 minutter….. 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Kort historisk gennemgang November 1996: Vi ønsker, at vore elever udvikler følgende færdigheder: At være selvstændig At kunne koncentrere sig At være ansvarlig At være interesseret At kunne samarbejde At stille krav til sig selv Forudsætninger for at eleverne kan leve op til disse krav, må være: At de møder konsekvens At faglig og pædagogisk dygtighed er tilstede At nødvendige arbejdsredskaber er til rådighed At der er gode arbejdsbetingelser for alle skolens parter 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Sammenfatning af værdierne ”Trivsel” Virkelyst Trivsel Selvværd Lyst til at lære ”Samvær” Gensidig respekt Tolerance Kommunikation Tale pænt Omgangstone Ligeværd ”Ansvar” Ansvarlig Medansvar ”Demokrati” Samarbejde Demokrati Fællesskab Åbenhed 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Skelgårdsskolens skolebestyrelse Madordning……… Debat…..….. 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Skelgårdsskolens skolebestyrelse Den nye folkeskolelov 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Den nye folkeskolelov Forholdet mellem parterne 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Den nye folkeskolelov Intentionen - Selve loven. §1 Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. §2 Folkeskolen er en kommunal opgave, jf. dog § 20, stk. 3. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at alle børn i kommunen sikres vederlagsfri undervisning i folkeskolen. Kommunalbestyrelsen fastlægger, jf. § 40 og § 40 a, mål og rammer for skolernes virksomhed inden for denne lov. Stk. 2. Den enkelte skole har inden for de givne rammer ansvaret for undervisningens kvalitet i henhold til folkeskolens formål, jf. § 1, og fastlægger selv undervisningens organisering og tilrettelæggelse. Stk. 3. Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål. 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Den nye folkeskolelov Fælles mål . 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Den nye folkeskolelov Det er et fælles ansvar! . 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Den nye folkeskolelov Børnepolitik Tårnby kommune har kreeret en børnepolitik. Værdigrundlag: Demokrati udvikle en forståelse som bygger på ligeværd, fællesskab og ansvarlighed Rummelighed have respekt for og indlevelse i menneskers forskelligheder og kultur Samarbejdsevne kunne indgå kompromiser og anerkende andres meninger og holdninger Selvværd føle sig accepteret som den man er og kunne handle i overensstemmelse med sin overbevisning Livsglæde selvværd, selvtillid og motivation er drivkraften i ens virke Ansvarlighed Tage ansvar for egne handlinger og respektere andres meninger og værdier 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Den nye folkeskolelov Børnepolitik Tårnby kommune har kreeret en børnepolitik. Mål og handling Sociale kompetencer Fx give unge og unge erfaringer med at være sammen med andre Sundhed og livskvalitet Fx i samarbejde med forældre at fremme en sund levevis for børn og unge Udvikling og læring Fx give børn mulighed for læring i alle kommunale institutioner Sårbare børn og unge Fx så vidt det er muligt, at få samme tilbud som deres jævnaldrende Helhed og sammenhæng Fx være med til at skabe helhed og kontinuitet i børnenes og de unges liv 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Den nye folkeskolelov Børnepolitik – Bestyrelsens høringssvar For tynd. For ukonkret Kun bullets Ingen eksemplificering For kort debat-tid (Taget op for sent). Ikke målbare 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Den nye folkeskolelov Kvalitetsrapporten Kommunalbestyrelsernes pligt til at udarbejde kvalitetsrapporter blev indført med lov af 9. juni 2006, med ikrafttrædelse den 1. august 2006. Præcisering af folkeskolens formål, Ekstra timer i dansk og historie, Elevplaner, Offentliggørelse af landsresultater af test, Præcisering af det kommunale ansvar samt Etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen Den første kvalitetsrapport skal omfatte det igangværende skoleår og være vedtaget inden den 15. oktober 2007. Vi ved endnu ikke hvordan den skal se ud, da den endelige form ikke er besluttet ! 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Den nye folkeskolelov Kvalitetsrapporten §  1. Formålet med den årlige kvalitetsrapport, jf. lov om folkeskolen (herefter loven) § 40 a, stk. 1, er gennem tilvejebringelse af dokumentation om det kommunale skolevæsen at styrke kommunalbestyrelsernes mulighed for at varetage deres ansvar for folkeskolen. Stk. 2. Rapporten skal således give kommunalbestyrelsen grundlag for at tage stilling til det faglige niveau på kommunens folkeskoler og træffe beslutning om opfølgning herpå, jf. lovens § 40 a, stk. 2. Stk. 3. Rapporten skal desuden bidrage til at fremme dialogen og systematisere det løbende samarbejde om evaluering og kvalitetsudvikling mellem aktørerne i det kommunale skolevæsen. Stk. 4. Rapporten skal endelig bidrage til åbenhed om skolevæsenets kvalitet. 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Den nye folkeskolelov Elevplaner 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Den nye folkeskolelov Elevplaner - Hvordan Alle elever på alle folkeskolens klassetrin skal have en skriftlig elevplan, som skal indeholde oplysninger om resultaterne af den løbende evaluering af undervisningen i alle fag og den opfølgning, som er besluttet af kommunalbestyrelsen Elevplanen skal udleveres til alle forældre og skal indeholde oplysninger om den løbende evaluering i alle fag. oplysninger om, hvordan skolen vil følge op på evalueringsresultaterne, herunder resultaterne fra de it-baserede test. Det vil sige, at der skal opstilles læringsmål for den enkelte elev på baggrund af evalueringsresultaterne. oplysninger om eventuelle aftaler om forældrenes og elevens medvirken til, at eleven når de opstillede læringsmål. 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Den nye folkeskolelov Elevplaner - Hvorfor Målet er at tydeliggøre den enkelte elevs læringsmål. Som noget nyt indføres der med elevplanen et krav om skriftlighed. Skriftligheden vil være med til at fastholde og rammesætte dialogen mellem lærer og elev og mellem lærer og forældre. 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Den nye folkeskolelov Elevplaner - Eksempler 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Den nye folkeskolelov Elevplaner - Opsummering Sikre: Et gensidigt ansvar (Forældre  Elev  Lærer) En formalisering af vurderingerne En samlet vurdering I hele skoleforløbet To gange årligt I alle fag En skriftlighed Opfølgning fra både forældre og lærer 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse

Tak for en god og hyggelig aften…… 06-04-2017 Skelgårdsskolens skolebestyrelse