Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kursus for kontaktforældre

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kursus for kontaktforældre"— Præsentationens transcript:

1 Kursus for kontaktforældre
Kontaktforældrenes opgaver og roller Velkommen. Formålet med dette kursus er at kontaktforældrene bliver bevidste om den vigtige rolle de spiller for samarbejdet og som bindeled mellem skolens parter. At give input og ideer til kvalificering af arbejdet både i klassen, i skolen og som skolebestyreres nærmeste bagland. Dette kursus indeholder en del gruppearbejde, således at der er et konkret resultat fra kurset – Nemlig hvordan I som kontaktforældre vil være med til at sikre forældreengagementet. Kurset vil være en blanding mellem hvordan jeg og skolen synes kontaktforældrenes opgaver og roller skal være.

2 Hvem er Skole og Samfund
Forældreorganisation der gerne vil påvirke samarbejdet mellem hjem, skole og samfund skolebestyrelsernes indflydelse på folkeskolens arbejde forældrenes indflydelse på og ansvar for skolens arbejde skolepolitiske holdninger i offentligheden, samt påvirke lovgivningen i spørgsmål om skolepolitik Enten direkte eller gennem bl.a. Publikationer, kurser, Skolebørn og Forældrerådgivningen Yder rådgivning til skolebestyrelserne Foreningen er forældrenes vagthund, der overvåger, at Folkeskoleloven bliver overholdt – i ord såvel som i ånd. Skole og Samfund er en landsdækkende forældreorganisation der gerne vil påvirke de skolepolitiske holdninger i offentligheden, samt påvirke lovgivningen i spørgsmål om skolepolitik Skole og Samfund modsvarer fx Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen og KL. Dette vil vi gerne gøre gennem fx publikationer, kurser, skolebørn og Forældrerådgivningen. Forældrerådgivningen er en telefonlinje hvor man som forældre kan få hjælp i specifikke sager, hvor man er kørt fast i forhold til skolen. Skole og Samfund rådgiver også skolebestyrelserne i deres arbejde bl.a. i forhold til lovgivning mv. samt omkring samarbejdet i skolebestyrelsen. Vi ser Skole og Samfund som forældrenes vagthund, der overvåger, at Folkeskoleloven bliver overholdt i ord såvel som ånd.

3 Agenda Derfor skal forældrene blande sig i skolen
Hvad er rammerne for kontaktforældrenes arbejde på skolen Kontaktforældrenes opgaver - Hvad er vigtigt for skolen, skolebestyrelsen, klassens forældre og eleverne? Hvordan vil I arbejde videre? Jeg starter med en gennemgang hvad folkeskolens formål er og hvilke parter der har interesse i folkeskolen. Herefter gennemgår jeg hvorfor det er vigtigt at I som forældre engagere jer i jeres børns skole.

4 Folkeskolens formål § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. § 2. Folkeskolen er en kommunal opgave. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at alle børn i kommunen sikres vederlagsfri undervisning i folkeskolen. Kommunalbestyrelsen fastlægger, jf. § 40 og § 40 a, mål og rammer for skolernes virksomhed inden for denne lov. Stk. 2. Den enkelte skole har inden for de givne rammer ansvaret for undervisningens kvalitet i henhold til folkeskolens formål, jf. § 1, og fastlægger selv undervisningens organisering og tilrettelæggelse. Stk. 3. Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål. Som det fremgår af folkeskoleloven skal folkeskolen samarbejde med forældrene for at sikre elevernes oplæring

5 Fælles mål – Ansvar Folketing Minister Skoleleder Kommunal-bestyrelse
Skoleleder 2 Kommunal-bestyrelse 2 40 Fælles mål Lærer Skole-bestyrelse 44 Elev Når man har læst hele Folkeskoleloven igennem kan man se at alle skolens parter er nævnt og at alle parterne har et ansvar for at vores børn lærer de ting de skal gennem hele skoleforløbet og til de forlader folkeskolen. Forældre 1 2 Ansvarlig

6 Forholdet mellem parterne
Folkeskoleloven Skolestyrelsesvedtægt Principper Den daglige ledelse Folkeskoleloven Folketinget har vedtaget Folkeskoleloven der er en rammelov, hvilket betyder, at der her er skitseret nogle rammer for hvordan man fra folketingets side ønsker, at skolen skal arbejde inden for. Lidt kryptisk kan det siges: ” at det betyder, at når der ikke står, at man ikke må, så må man godt!!!” Og står der konkrete krav, så er det det, man skal forholde sig til. Fx mindst 2 gange årligt betyder, at der mindst 2 gange årligt skal være denne aktivitet. Til gengæld betyder det ikke, at aktiviteten ikke kan gennemføres 4 gange årligt. Den kommunale Styrelsesvedtægt Kommunalpolitikerne arbejder sådan set på samme måde som en skolebestyrelse (de lokale skolepolitikere) og kommunalbestyrelsen udarbejder styrelsesvedtægten for kommunens samlede skoler indenfor folkeskolelovens rammer. Det er derfor dialogen mellem bestyrelsen for kommunen og bestyrelsen for skolen er så vigtig. Nogle områder har Skolebestyrelsen ingen part i (fx de almindelige ansættelsesforhold) , mens Kommunalbestyrelsen på de øvrige områder sætter en ramme op. Afhængigt af hvor stor eller lille rammen bliver kan Skolebestyrelsen vælge hvordan den skal implementeres på skolen <Pilen længst til højre> Der er områder som skolebestyrelsen ikke har direkte indflydelse på, herunder fx ansættelsesforhold. (skolebestyrelsen udtaler sig i forbindelse med ansættelse af ledere og lærere på skolen) <Pilen i midten> Med udgangspunkt i rammerne i folkeskoleloven og skolestyrelsesvedtægten kan Kommunalpolitikkerne/Forvaltningen vælge områder ud som man ikke ønsker at Skolebestyrelsen skal have indflydelse på. <Pilen længst til venstre> Principper De områder hvor folkeskoleloven og skolestyrelsesvedtægten giver skolebestyrelsen mulighed skal den lægge rammerne for skolelederen. Dette gøres igennem principperne, som er skolebestyrelsens mulighed for at sætte rammer.

7 Agenda Derfor skal forældrene blande sig i skolen
Hvad er rammerne for kontaktforældrenes arbejde på skolen Kontaktforældrenes opgaver - Hvad er vigtigt for skolen, skolebestyrelsen, klassens forældre og eleverne? Hvordan vil I arbejde videre

8 Skole/hjem-samarbejdet
Grundlaget for samarbejde er at man kender hinandens forventninger En dialog mellem skolens parter er et vigtigt redskab for at fremme samarbejdet. Kontaktforældrenes væsentligste opgave er at binde klassens forældre sammen med skolen Et godt samarbejde mellem hjemmet og skolen dækker hele skolens virksomhed, set i forhold til forberedelsen af elevernes rolle som borgere i et demokratisk samfund. For at sikre den mest optimale dialog er det som altid meget vigtigt at parterne der skal kommunikere med hinanden har kendskab til hinandens forventninger. På skolen bør man samle en gruppe af forældre, fra hver klasse, som kontaktforældre (Nogle kalder disse klasseråd). Kontaktforældrene er bindeleddet mellem klassens forældre og skolen Det er vigtigt at huske at samarbejdet dækker hele skolens virksomhed – Der er således ikke nogle områder som er hellige!

9 Hvad er en kontaktforælder
!! Kontaktforældrene er ikke kun dem der bager kage !! I er de øvrige forældres repræsentanter, og varetager klassens interesser I er lærerteamets backinggruppe I er skolebestyrelsens bagland I de enkelte klasser vælges Kontaktforældrene blandt klassens forældre. Valget foretages formentligt hvert år på det første forældremøde. Det er vigtigt at der er valg til både kontaktforældre og festudvalg og det ikke nødvendigvis behøver at være de samme forældre. Som kontaktforældre repræsenterer i de øvrige forældre og i varetager klassens interesser. Desuden er I lærerteamets backinggruppe og skolebestyrelsens bagland

10 Agenda Derfor skal forældrene blande sig i skolen
Hvad er rammerne for kontaktforældrenes arbejde på skolen Kontaktforældrenes opgaver - Hvad er vigtigt for skolen, skolebestyrelsen, klassens forældre og eleverne? Hvordan vil I arbejde videre?

11 I forhold til klassen Da der kun er afsat et fast antal timer til skole/hjem-samarbejdet er det vigtigt, at kontaktforældrene har en aktiv del i tilrettelæggelsen og afviklingen af klassens forældremøder. Det er vigtigt, at der opbygges et socialt netværk blandt klassens elever og forældre med henblik på, at forældrene bakker op om det forpligtende fællesskab, som klassen udgør. Alle forældre har mulighed for at tage initiativ til at arrangere tema-aftener. Kontaktforældrene kan være behjælpelige med at arrangere disse. Da alle forældrene er et aktiv i klassen er det muligt at oprette en ”forældrebank”. Her beskriver alle forældre områder som de har speciel interesse i, fx en hobby eller kompetence fra arbejdslivet. Lærerne har et fast antal timer afsat til skole/hjemsamarbejdet, så det er vigtigt at disse bruges mest optimalt og kontaktforældrene skal derfor være en aktiv del i planlægningen, tilrettelæggelsen og afviklingen af bl.a klassens forældremøde. Det vil måske være rart at vide hvor mange timer der er afsat til klassens skole/hjem-samarbejde så kontaktforældre sammen med lærerne kan planlægge hvordan lærernes tid bedst bruges, hvornår de skal være tilstede ved møde og arrangementer og hvornår de ikke kan være med p.g.a. manglede tid. I forhold til klassen er det vigtigt at henholdsvis forældrene og eleverne får skabt et socialt netværk, da der i løbet af skolegangen vil være tidspunkter hvor der skal tages nogle konflikter op. Konflikterne kan hurtigt blive personlige, hvis man ikke passer på, men jo bedre forældrene kender hinanden jo nemmere vil det være at løse op for konflikterne. Fx kan det være problematisk hvis den første kontakt man har med en anden elevs forældre omhandler en konflikt mellem børnene. Ved at forældrene har mødt/kender hinanden på forhånd vil det være nemmere – men selvfølgelig ikke let – at tage den første telefonsamtale ;-) Temaaften Lærerressourcen er som sagt begrænsede, og man skal derfor tilsikre at lærertimerne benyttes mest optimalt. Der vil derfor være emner som uden problemer kan diskuteres uden at der er en lærer til stede, men som en ren temaaften blandt forældrene. Husk dog, at eventuelle problematikker der omfatter skolen/lærerne skal altid håndteres/løses i samarbejde med skolen/lærerne, men der er naturligvis ikke noget I ikke må tale om, men det er vigtigt lige at sige, at I respektere hinanden og de som evt. ikke er tilstede. Forældrebank Med en forældrebank bliver forældrene også en mulig ressource i undervisningen. I Forældrebanken beskriver forældrene områder som de specielt interessere sig for eller har mulighed for at deltage i. Når klassen / skolen støder på disse områder som en del af undervisningen kan lærerne trække på forældrene som en ekstra ressource til fx at være gæstelærer, tage med på udflugt, optræde med guitar/fløjte, fortælle om deres fagområde og måske virksomhedsbesøg. Både forældre og lærer skal vende sig til Forældrebanken, men alle parter har noget at vinde ved at indfører den.

12 I forhold til andre klasser
Det er vigtigt at bruge hinandens erfaringer Andre klasser har formentligt prøvet det før Det er muligt at etablere et netværk I forhold til de andre klasser Det er vigtigt at ikke alle opfinder den dybe tallerken. Formentligt har andre klasser stået med de samme problematikker og fundet løsninger som kan bruges som inspiration. Der er derfor behov for at skabe et netværk mellem klasserne – specielt mellem klassetrinnene – således at den eksisterende erfaring kan komme så mange til gode som muligt.

13 Kontaktforældrenes rolle i forhold til skolebestyrelsen
Bindeled mellem skolebestyrelsen og klassens forældre Sparringspartner for skolebestyrelsen i forbindelse med principper, udviklingsarbejde og økonomi formidle generelle holdninger og problemstillinger fra klassens forældre til skolebestyrelsen

14 Eksempel på skolebestyrelsens halvårlige møder for kontaktforældre
På efterårsmødet fremlægges Skolebestyrelsens årsrapport Temaerne for det kommende års arbejde fremlægges og debateres Dagsorden udarbejdes af skolebestyrelsen med forslag og ideer fra kontaktforældrene Foredragsholdere kan inspirere

15 Eksempler på kontaktforældres opgaver
Sociale aktiviteter Fælles arrangementer for elever og forældre. Hvor mange og hvad? F.eks: Fisketur, fælles madlavning, skovtur, høstfest, julestue, rundbold og fælles grill m.m. Møder mellem hjem og skole Være med til at planlægge og koordinere forældremøderne samt udarbejde dagsordenen så det bliver forældrenes møde og ikke ”fagenes fest” Emner til drøftelse f.eks: oprettelse af forældrebank, børnefødselsdage, sengetid, skolevej, tv-kiggeri, computerspil, madpakker, børnenes velbefindende, psykisk trivsel, mobning, grænser, pligter, lektier, lommepenge, opdragelse, fritidsinteresser, rygning, alkohol, rusmidler, komme-hjem-tider, fester, konfirmation, blå mandag, ungdomsklubben m.m. Tage referat til forældremøderne som tilsendes alle hjem – også de som ikke var repræsenteret.

16 Eksempler på opgaver Skole/hjem-samtaler og udviklingssamtaler
Give læreren tilbagemeldinger på samtalerne. Informationsstrømmen Orientering af resten af klassens forældre. Hvordan vil vi gerne informeres og hvor ofte? F.eks.: nyhedsbrev/klassebrev, klassens hjemmeside, mail?, skriftlig post? Hvordan kontakter vi hinanden både forældrene indbyrdes og kontakten til lærerne? F.eks.: Klasseliste med navne på børn og forældre, adresse(r), telefonnumre, mailadresser, fødselsdato for børnene. Lærernes navne, privat telefonnummer, mailadresser evt. træffetid på skolen, skolens telefonnummer Hvordan modtager vi nye elever/forældre Hvordan sikrer vi os at de føler sig velkommen og bliver ”opdateret” omkring aktiviteter m.v. i klassen?

17 Eksempler på opgaver Konfliktløsning Samarbejde på tværs af klasser
Hvordan løses konflikter i klassen? Hvem gør hvad? Hvad kan den enkelte forældre gøre? Skal vi blande os i børnenes indbyrdes konflikter? Hvordan? Samarbejde på tværs af klasser Årgangssamarbejde Samarbejde i indskolingen? Kontaktforældrene eller alle forældre?

18 Tak for opmærksomheden
Skole og samfund Tak for opmærksomheden Kvægtorvsgade 1 1710 København V Tlf Husk at rette til eget navn ;-) Tak for i aften håber at kurset har skabt afklaring og inspiration til det daglige arbejde som skolebestyrelsesmedlem, og måske en mere ”fri” dialog. Ivar Tønnesen Tlf:


Download ppt "Kursus for kontaktforældre"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google