Grundlæggende projektledelse og –styring Leder Delux Søndag d. 1. marts 2009 V. Stine Røn Christensen Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Strategisk planlægning
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Modul 1 - Processer.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Det frivillige foreningsliv i dansk idræt
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Udviklingsplaner Sønderborg
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Visioner og strategier for Mariagerfjord Idrætsråd ??
Kommunikation i projekter
Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut.
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
Projektlederens rolle(r)
Uddannelsesdag 26. februar 2011 V. Stine Røn Christensen
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel Reaktiv - proaktiv.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Først - hvad er et projekt?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©
Kend din organisation Red Barnet Ungdom Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.:
1 Arbejdet med frednings-, planlægnings- og miljøopgaverne.
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
. Projektleder . Red Barnet Ungdoms integrationsprogram
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Den Regionale LEAN Enhed
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Illustrationer til undervisningsbrug
Den gode projektansøgning
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Kend din organisation Red Barnet Ungdom Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.:
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
INDHOLD Præsentation/drøftelse af hjemmearbejde. Økonomi Budget Sponsor og PR Afslutning ØKONOMI OG SPONSORER.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Gode råd til fundraising
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Indsæt billede: Højreklik billedet og vælg ”skift billede”, eller slet billedet og klik på ikonet for at indsætte billede. Når du har indsat billede, højreklik.
INDSATSTEORI I UNGNORD EKSEMPLER – UDFORDRINGER - FORDELE.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
SUF - gevinstrealisering
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Grundlæggende projektledelse og –styring Leder Delux Søndag d. 1. marts 2009 V. Stine Røn Christensen Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.:

Formål: 1.At introducere jer for nogle af de grundlæggende elementer i projektledelse og –styring. 2.At fokusere på projektbeskrivelsen som ledelsesværktøj 3.At give jer input til at blive endnu bedre projektledere – introduktion til redskaber I kan tage med hjem. Udfordring: Projektledere for forskellige projekter (internationalt, integration, antmobning og asyl). Form: Oplæg, dialog og øvelse

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Disposition Hvad er et projekt? Projektets 4 faser Kort om forskellige tilgange Projektbeskrivelsen som værktøj Interessent-analyse (øvelse) Bliv mere klog på projektledelse

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Hvad er et projekt?

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Projekters kendetegn Klart start og slutpunkt – et projekt har altid en afslutning Kompleksitet Klart formål, deadline og budget Skaber forandring

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Definition ”Et sæt koordinerende aktiviteter med defineret start situation og slutresultat, udført af en særlig organisation for at opfylde en bestemt målsætning til en tidstermin og indenfor et budget”

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Projektets 4 faser Definitionsfasen Planlægningsfasen Udførelses- og opfølgningsfasen Afslutnings- og evalueringsfasen

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Forskellige tilgange inden for projektledelse…

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Projektbeskrivelsen

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Projektbeskrivelsen som ledelsesværktøj Definere hvad projektet skal gå ud på for jer selv Skabe et godt udgangspunkt for at styre projekt Kommunikere projektet ud internt i Red Barnet Ungdom Skabe et grundlag for gode ansøgninger til fonde og til pressemeddelelser Alle projekter i Red Barnet Ungdom skal have en projektbeskrivelse.

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Hvad indeholder en projektbeskrivelse? Problemidentifikation Beskrivelse af målgruppen Formål, mål og midler Tidsplan/handleplan Ressourcer og budget Liste over samarbejdspartner Rammer for evaluering

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Problemidentifikation Hvilket problem skal løses? Hvorfor er det et problem og hvad er konsekvenserne? Er der bred enighed om at der er et problem? Undersøg og dokumentér at der et problem? Husk børnekonventionen!

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Eksempel på problemidentifikation Mange etniske minoritetsbørn er ringere stillet når det gælder muligheden for at få hjælp til lektielæsning og har derfor ikke de samme muligheder for at søge ind på en ungdomsuddannelse. Der er dermed øget risiko for at de får et lavere uddannelsesniveau end etnisk danske børn. Hvordan løser I problemet?/hvad kunne en løsning være?

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Målgruppen Hvilke og hvor mange børn skal projektet hjælpe? Hvordan vil I inddrage målgruppen i løsningen af problemet?

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Formål, mål og midler Det kan være svært at skelne… Mål: det, man står med i hånden, når projektet er færdigt (en lektiecafé) Formål: effekten af at målene er leveret (flere får en ungdomsudd.) Midler: de konkrete tiltag, der skal til for at nå målene (lektiehjælp)

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Metode – opstil målhierarki Man bevæger sig op ved at spørge hvorfor og ned ved At spørge hvordan. Formål - flere får en ungdomsudd. Mål - lektiecafé Delmål- samarbejde med bib.

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Metode – SMART MÅl SMART Specifik – dvs. ikke generelle Målbare – kvantitativt Accepterede - accepteres af interessenter Realistisk – vi skal kunne nå det og have ressourcer til at nå målet Tidsbestemt – inden for en defineret tidshorisont

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Succeskriterier Hvornår ved I at projektet er en succes? Succeskriterier er indikatorer for opfyldelsen af formålet. Hvordan kan vi måle, at formålet er opnået? (succeskriterier skal være målbare). Fiaskokriterier Hvornår er projektet en reel fiasko? Fordel: øger opmærksomhed på risici og skaber bevidsthed om hvornår projektet evt. må lukkes.

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Eksempler på målbare succeskriterier Antal deltagere der bør gennemføre en aktivitet Antal aktiviteter der bør gennemføres Antal deltagere der er tilfredse eller motiverede for en given handling Antal deltagere der bruger de tillærte redskaber Antal i målgruppen der skal komme i uddannelse, blive mere tolerante

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Tidsplan/handleplan Hvornår starter og slutter projektet? Hvilke særlige milepæle skal markeres i tidsplanen? Hvem er ansvarlige for de forskellige opgaver?

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Ressourcer Hvilke ressourcer forudsætter jeres projekt/har I til rådighed? Husk at formålet skal være afstemt i forhold til ressourcerne. Ressourcer er typisk: frivillige, ansatte i RBU, lokaler, materialer, penge (husk et budget)

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Samarbejdsparter Hvem samarbejder I med om projektet? Myndigheder, foreninger, forældre, skoler, fagfolk mv. Husk at informere relevante parter om projektet.

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Evaluering Hvorfor vil I evaluere og hvad vil I evaluere? Hvordan vil I evaluere – og hvornår vil I evaluere? Husk at evaluere med udgangspunkt i jeres succeskriterier. Evaluering er ofte et krav fra bevillingsgiveren.

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Interessenter

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Interessenter En aktør, som på den ene eller anden måde bliver berørt af projektets resultat og derfor interesserer sig for, hvordan det går… Interessenter har forskellige interesser og dermed forskellige mål med projektet. Interessenter er vigtige, fordi projektet succes afhænger af interessenternes opbakning, forståelse og accept.

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Det er jeres opgave, at Informere interessenterne At få interessenterne til at lytte og forstå At opnå forståelse og accept hos interessenterne At få interessenterne til at føle ejerskab

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Interessent-analyse Hvem er interessenter i dit projekt?

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Lektiecafé RBU (ejer)Børn (brugere)Forældre Samarbejdspart, skole, bibliotek Brug for alle Unge (Sponsor) Beboere i lokalområdet Lokale foreninger, skoler, int.aktører De frivilliges kærester, studiekam.

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: Bliv klogere på projektledelse og –styring Projektlederhåndbogen, Bjarne kousholt Projektstyring i praksis, Mikael Eriksson og Joakim Lilliesköld Aktiv projektledelse, Ole Steen Andersen, Niels Ahrengot og John Ryding Olsson Project Management, Richard Newton Mening i galskaben, Bøje Larsen

Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.: