Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLaurits Johansen Redigeret for ca. et år siden
1
Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut
2
Evalueringskæden –helt kort Hvad er problemerne? Hvilke mål har vi? Input: Hvor mange ressourcer skal hvert mål have? Output: Hvilke og hvor mange aktiviteter sættes i gang? Hvilke resultater og effekter skaber de? Feedback: Virker det?
3
Dilemma: Mange og brede mål Letter projektefterspørgsel Mindre risiko for forkert satsning Skaber bred opbakning -tilgodeser mange forskellige interesser Men: Spreder indsatsen Programmets indhold beror meget på projektefterspørgslen Sværere at følge op på i effektmåling
4
Derfor: Færre og mere præcise mål Mål på en nummereret liste? ”Hvilke(t) nr. skal dit projekt fremme?” ”-Og dermed holdes op på?” ”-Og dermed holdes op på?” Udvikling af indikatorer for hvert mål
5
”Most wanted” Hvad virker? Hvilke typer projekter har størst effekt? Men svært at besvare i mål 2 evalueringen
6
Derfor: Bedre typeinddeling og registrering af projekter fra starten Skarp sondring mellem projekters mål og virkemidler
7
Eksempler Mål Øge turisme Fremme iværksættere Styrke konkurrenceevne Øge/fastholde bosætning Jobskabelse Miljø/ligestilling Styrke arbejdskraftens fleksibilitet og mobilitet Osv. Virkemidler Etablering af netværk for iværksættere Udvikling af virksomhedens organisation Samarbejde mellem forskningsinstitutioner og SMV’ere Kompetenceudvikling Etablering af erhvervsklynge
8
Hvordan? Typeinddeling af projekters virkemidler – først efter modtagelse af projekternes ansøgninger Virkemidler må ikke være ”hylder” i projektansøgningsskemaet –det hæmmer ansøgernes kreativitet Typeinddeling hos central instans -Der opbygger og vedligeholder database -Der opbygger og vedligeholder database -Og binder data om projekters mål, virkemidler, budget og forbrug sammen -Og binder data om projekters mål, virkemidler, budget og forbrug sammen
9
Pointe: Gennemførelsen af virkemidlerne er mål i sig selv De er aktiviteter (outputs), hvis gennemførelse derfor bør kvantificeres -og moniteres
10
F.eks. for kompetenceudviklingsprojekter Antallet af udbudte kursusdage/timer i det enkelte projekt Forventet antal kursusdeltagere/virksomheder i målgruppen Antal opnåede kursusdeltagere/virksomheder, som har gennemført kurset
11
F.eks. for overførsel af viden/teknologi til SMV’er Hvilke virksomhedstyper/brancher henvender projektet sig til? Hvor mange virksomheder omfatter projektets målgruppe? Hvor mange virksomheder har benyttet tilbudet?
12
F.eks. for projekter rettet mod iværksættere Hvor mange iværksættere henvender projektet sig potentielt til? Hvor mange iværksættere har benyttet projektets faciliteter/rådgivningstilbud? Hvor mange timers rådgivning har projektet produceret/afsat?
13
Fremtidig øvelse: At finde kvantitative outputindikatorer for alle projekttyper
14
Hvilke effekter har projekterne? Projekter omfatter i stigende grad en flerhed af virksomheder Metodisk urealistisk for én projektleder at overskue og opgøre effekterne i virksomhederne
15
Derfor: Større inddragelse af projektdeltagere i effektmåling Hvilke projektdeltagere? 1. Aktører som har været ”udsat for” projektets virkemidler 2. Aktører, som har deltaget i gennemførelsen af projektets virkemidler
16
Hvordan? Projektdeltagere indberettes af projektleder f.eks. ved projektets afslutning Projektdeltagere registreres Projektdeltagere spørges om effekter i evaluering
17
Besværligt -men Afdækningen af projektdeltagere har værdi i sig selv! -Siger meget om programmets netværkseffekt
18
Målret effektindikatorer efter projekttype Hvert mål sit ”batteri” af indikatorer/effektspørgsmål Desto flere mål et projekt vil holdes ansvarlig for –desto flere spørgsmål
19
Effektmåling for kompetenceudvikling bør videreudvikles ”Antallet gennemførte kursusdeltagere” er egentlig kun en resultatopgørelse Derfor skal både virksomheder og kursusdeltagere besvare effektspørgsmål
20
Deltagende virksomheder ”I hvilken grad har kurset styrket kompetencer som er vigtige for virksomheden? Hos ledelsen? Hos medarbejderne? ”I hvilken grad har kompetenceudviklingen bidraget til at styrke virksomhedens omstillings- og konkurrenceevne?
21
Kursusdeltagere : ”Employability” Har du mulighed for at varetage andre/nye jobfunktioner inden for virksomheden efter projektet”? ”Har kurset udvidet dine muligheder for beskæftigelse inden for andre virksomheder i regionen?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.