Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut."— Præsentationens transcript:

1 Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut

2 Evalueringskæden –helt kort  Hvad er problemerne?  Hvilke mål har vi?  Input: Hvor mange ressourcer skal hvert mål have?  Output: Hvilke og hvor mange aktiviteter sættes i gang?  Hvilke resultater og effekter skaber de?  Feedback: Virker det?

3 Dilemma: Mange og brede mål  Letter projektefterspørgsel  Mindre risiko for forkert satsning  Skaber bred opbakning -tilgodeser mange forskellige interesser Men:  Spreder indsatsen  Programmets indhold beror meget på projektefterspørgslen  Sværere at følge op på i effektmåling

4 Derfor:  Færre og mere præcise mål  Mål på en nummereret liste?  ”Hvilke(t) nr. skal dit projekt fremme?” ”-Og dermed holdes op på?” ”-Og dermed holdes op på?”  Udvikling af indikatorer for hvert mål

5 ”Most wanted”  Hvad virker?  Hvilke typer projekter har størst effekt? Men svært at besvare i mål 2 evalueringen

6 Derfor: Bedre typeinddeling og registrering af projekter fra starten Skarp sondring mellem projekters mål og virkemidler

7 Eksempler Mål  Øge turisme  Fremme iværksættere  Styrke konkurrenceevne  Øge/fastholde bosætning  Jobskabelse  Miljø/ligestilling  Styrke arbejdskraftens fleksibilitet og mobilitet  Osv. Virkemidler  Etablering af netværk for iværksættere  Udvikling af virksomhedens organisation  Samarbejde mellem forskningsinstitutioner og SMV’ere  Kompetenceudvikling  Etablering af erhvervsklynge

8 Hvordan?  Typeinddeling af projekters virkemidler – først efter modtagelse af projekternes ansøgninger  Virkemidler må ikke være ”hylder” i projektansøgningsskemaet –det hæmmer ansøgernes kreativitet  Typeinddeling hos central instans -Der opbygger og vedligeholder database -Der opbygger og vedligeholder database -Og binder data om projekters mål, virkemidler, budget og forbrug sammen -Og binder data om projekters mål, virkemidler, budget og forbrug sammen

9 Pointe:  Gennemførelsen af virkemidlerne er mål i sig selv  De er aktiviteter (outputs), hvis gennemførelse derfor bør kvantificeres -og moniteres

10 F.eks. for kompetenceudviklingsprojekter  Antallet af udbudte kursusdage/timer i det enkelte projekt  Forventet antal kursusdeltagere/virksomheder i målgruppen  Antal opnåede kursusdeltagere/virksomheder, som har gennemført kurset

11 F.eks. for overførsel af viden/teknologi til SMV’er  Hvilke virksomhedstyper/brancher henvender projektet sig til?  Hvor mange virksomheder omfatter projektets målgruppe?  Hvor mange virksomheder har benyttet tilbudet?

12 F.eks. for projekter rettet mod iværksættere  Hvor mange iværksættere henvender projektet sig potentielt til?  Hvor mange iværksættere har benyttet projektets faciliteter/rådgivningstilbud?  Hvor mange timers rådgivning har projektet produceret/afsat?

13 Fremtidig øvelse: At finde kvantitative outputindikatorer for alle projekttyper

14 Hvilke effekter har projekterne?  Projekter omfatter i stigende grad en flerhed af virksomheder  Metodisk urealistisk for én projektleder at overskue og opgøre effekterne i virksomhederne

15 Derfor:  Større inddragelse af projektdeltagere i effektmåling  Hvilke projektdeltagere? 1. Aktører som har været ”udsat for” projektets virkemidler 2. Aktører, som har deltaget i gennemførelsen af projektets virkemidler

16 Hvordan?  Projektdeltagere indberettes af projektleder f.eks. ved projektets afslutning  Projektdeltagere registreres  Projektdeltagere spørges om effekter i evaluering

17 Besværligt -men  Afdækningen af projektdeltagere har værdi i sig selv!  -Siger meget om programmets netværkseffekt

18 Målret effektindikatorer efter projekttype  Hvert mål sit ”batteri” af indikatorer/effektspørgsmål  Desto flere mål et projekt vil holdes ansvarlig for –desto flere spørgsmål

19 Effektmåling for kompetenceudvikling bør videreudvikles  ”Antallet gennemførte kursusdeltagere” er egentlig kun en resultatopgørelse  Derfor skal både virksomheder og kursusdeltagere besvare effektspørgsmål

20 Deltagende virksomheder ”I hvilken grad har kurset styrket kompetencer som er vigtige for virksomheden?  Hos ledelsen?  Hos medarbejderne? ”I hvilken grad har kompetenceudviklingen bidraget til at styrke virksomhedens omstillings- og konkurrenceevne?

21 Kursusdeltagere : ”Employability”  Har du mulighed for at varetage andre/nye jobfunktioner inden for virksomheden efter projektet”?  ”Har kurset udvidet dine muligheder for beskæftigelse inden for andre virksomheder i regionen?


Download ppt "Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google