Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Undervisningsplanlægning
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Reform af de gymnasiale uddannelser Esbjerg 5. nov 03 / TC.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Velkommen til Lemvig Gymnasium Orienteringsmøder 2011
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
”De nye fysikstuderende efter gymnasiereformen - DEN DOBBELTE UDFORDRING ” Debatmøde i Dansk Fysisk Selskab Aarhus d Oplæg Lars Brian Krogh,
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Teo.pæd. og den afsluttende opgave
AT - Viden i spil.
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
7. Semester – det erhvervsrelaterede projekt
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Innovation i AT/SO.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Værkstedsundervisning
Studiemetodik og teamarbejde
ORGANISERING OG PLANLÆGNING PÅ IBC HANDELSGYMNASIET AABENRAA METTE ANDERSEN, REKTOR.
Praktikordning Der skal udarbejdes: 1. Stillingsbeskrivelse for ”Praktik-koordinator” 2. Manual for pædagogisk ansvarlig (=HOP- vejleder) 3. Manual for.
Studenterfaciliteter AUL Single sign-on -Databaser -Print og kopi -E-bøger -Personligt indhold.
Gymnasierådet 27. april 2009 Politisk aftale om justering af gymnasiereformen Ikrafttræden Forestående proces i Gymnasieafdelingen --- Ansøgertal 2009.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Talegenkendelse på PC og håndholdte enheder lært med Aurasma Oplæg den 2.september 2014 på Nyborg Strand.
Studie Område 2 Eksamen Fra gymnasieelev til studerende
Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Studieretningsprojektet og Det internationale område Studiekompetence i fokus også på 3. år Flerfaglige forløb Faglige udfordringer både for elever og.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
Fagdidaktisk kursus i biologi
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
SSO - Større skriftlig opgave
Studieretningsprojektet
På stx og hf efter reformen
Studieretningsprojekt (SRP) 3g
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Sso på Fredericia gymnasium 2018/19
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.

Gymnasiereform 05 Studieretninger: koordineret mellemfaglighed Lærerteams Fra undervisning til læring Almen studieforberedelse: 10% Kompetencemål, kernefaglighed Proces- og produktevaluering

Lov om studentereksamen §2, stk. 3 …”evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centrale” …

Stx-bekendtgørelse …”skal der således arbejdes med at udvikle elevernes studiekompetence gennem bevidst og systematisk beskæftigelse med studiemetoder og arbejdsformer

At-kompetencekatalog: Grundforløb (1.sem.) ”kan - med vejledning - søge information på nettet”… ”kan - med vejledning – søge information på biblioteket”

At-kompetencekatalog: 2.g ”kan selvstændigt foretage materiale- og informationssøgning”…

At-kompetencekatalog 3.g ”kan – under vejledning – lave en problemformulering”… ”kan – under vejledning – besvare en problemformulering”… ”kan reflektere over egen læringsproces”…

The Information literate person Recognizes a need for information and determines the nature and extent of the information needed Finds needed information effectively and efficiently Critically evaluate information and the information seeking process Manages information collected or generated Applies prior and new information to construct or create new understandings Uses information with understanding and acknowledges economic, legal, social and cultural issues surrounding the use of information (Anette Skov)

Aalborg Universitetsbibliotek ”at indhente den relevante information på det relevante tidspunkt samt at behandle og implementere den indhentede information optimalt”

Kompetencemål TG (udviklingsprojekt 2002) Bevidsthed om søgeprocessens forskellige faser og forståelse af sammenhængen med det faglige Bevidsthed om forskellige dokumentformer og disses styrke og svagheder Viden om, hvordan man søger og hvordan man skaffer de ikke umiddelbart tilgængelige dokumenter Erfaring med at anvende de indhentede informationer og disses afsæt for ny søgeproces Viden om og erfaring med dokumentation og en korrekt udformet litteraturliste. Evne til at evaluere søgeproces og generel arbejdsproces.

Elevtyper og progression Skøjteløbere Parkænder Lappedykkere (Peter Gorm Larsen i evaluering af ”Det refleksive læringsmiljø)

Den udvidede samspilstrekant Lærerteam: planlægning, koordination, evaluering Elev: udvikling af bevidsthed om egen læreproces: ”studerende” Bibliotekar: Undervisning i info-søgning (progression, ”nålestik”); ad hoc deltager i lærerteam; konsulent/vejleder for både lærer og elev.

Plan for 3-årigt forløb TG 1. semester, september: introduktion til studiecenter sammen med faglærer. 2. semester, april/maj: deltager i AT-forløb. Dobbelttime sammen med faglærer. 3. semester, november: dansk-historieopgave sammen med lærer (4-5 uger før opgaveskrivning) 4. semester, marts: AT-synopsis, dobbelttime med teamlærer: oplæg til mundtlig årsprøve (4-5 uger før udarbejdelse. 5. semester, november: individuel vejledning til studieretningsprojekt. 6. semester, Forberedelse af AT-synopsis, indidviduel vejledning.

Bibliotekarrolle med indbygget fremtid Aktiv deltagelse i den pædagogiske debat/udvikling. Højt informationsniveau Synliggørelse af informationskompetencen som en del af den almene studiekompetence: mål, strategi, planer. Integreret samarbejde med lærerteams Effektiv og præcis formidling af den professionelle viden (undervisning) Evne til at udvikle eleverne til ”lappedykkere” Og så er der for resten alle de praktiske funktioner, der også skal klares.